Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Prawo finansów publicznych
Środki publiczne Prawo finansów publicznych Środki publiczne (2)
2
Pobór od podatników i innych donatorów
Środki publiczne Transfer środków publicznych Podstawy prawne 1. Pobór od podatników i innych donatorów 2. Alokacja w budżecie ( od momentu przewłaszczenia na JSFP mają status środków publicznych) 3. Redystrybucja na zadania publiczne (dobra / usługi o charakterze zbiorowym, które nie mogą / nie powinny być finansowane przez sektor prywatny w drodze mechanizmów rynkowych) KONST 217/1 Środki finansowe na cele publiczne są gromadzone i wydatkowane w sposób określony w ustawie. UFP 42 / 1. Sposób gromadzenia środków publicznych z poszczególnych tytułów określają odrębne ustawy. UFP 44 / 1. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w: 1) ustawie budżetowej; 2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego; 3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Środki publiczne (2)
3
Środki publiczne - klasyfikacja
Podział wg doktryny Podział wg ustawy Dokąd trafiają? Państwowe Samorządowe Skąd płyną? Krajowe Zagraniczne Cel poboru? Zasadnicze (np. podatki) Uboczne (np. mandaty) Czy są zwracane? Bezzwrotne Zwrotne Czy jest kontrświadczenie? (tak) = Odpłatne Np. opłata skarbowa (nie) = Nieodpłatne Np. podatki Kiedy są pobierane? Zwyczajne Nadzwyczajne Stałe Sporadyczne Jakie są podstawy prawne ich poboru? Publicznoprawne Np. daniny Prywatno-gospodarcze np. dywidendy Środki publiczne A: Dochody publiczne B: Środki europejskie C: Przychody budżetowe D: Przychody JSFP Środki publiczne (2)
4
A: Dochody publiczne Na co są przeznaczane?
Skąd płyną? Daniny publiczne podatki, parapodatki, składki celowe Dochody z mienia publicznego Najem, dzierżawa, odsetki od lokat, dywidendy Dochody dobrowolne Spadki, zapisy, darowizny Inne dochody Odszkodowania uzyskane Kary, grzywny, mandaty Kwoty uzyskane z tytułu poręczeń i gwarancji Na co są przeznaczane? 1. Wydatki publiczne (zasada niefunduszowania) 2. Rozchody budżetowe Spłaty pożyczek i kredytów Wykup skarbowych papierów wartościowych Środki na udzielanie pożyczek i kredytów Płatności związane z udziałem Skarbu Państwa w instytucjach międzynarodowych Środki publiczne (2)
5
B: Środki europejskie Skąd płyną? Na co są przeznaczane? Budżet UE
Fundusze celowe UE EFTA (European Free Trade Association) Na co są przeznaczane? Wydatki publiczne (zasada funduszowania); Uwaga! Środki te podlegają odrębnemu traktowaniu niż środki krajowe (UFP 202 i nast.) Konkretny cel do sfinansowania ustalony przez donatora (UE) Określona procedura wydawania (pierwszeństwo umów międzynarodowych przed ustawami krajowymi) Odrębny rachunek i obsługa bankowa (BGK) Sankcje za złamanie w/w zasad: zwrot otrzymanych środków karne odsetki wykluczenie z grona beneficjentów ( 3 lata) Środki publiczne (2)
6
C: Przychody budżetowe
Skąd płyną? Kredyty Pożyczki Skarbowe papiery wartościowe Wpływy z prywatyzacji Na co są przeznaczane? Sfinansowanie deficytu budżetowego Środki publiczne (2)
7
D: Przychody jednostek sektora finansów publicznych
Skąd płyną? Działalność komercyjna JSFP Działalność publiczna JSFP Na co są przeznaczane? Własne potrzeby finansowe danej JSFP, o ile nie trzeba tych przychodów w części lub w całości oddać właściwemu budżetowi Środki publiczne (2)
8
Wydatki publiczne - klasyfikacja
Podział wg doktryny Podział wg ustawy Tak Nie Czy są definitywne? Nabywcze Transferowe Czy są dokonywane na rzecz osób fizycznych? Osobowe Rzeczowe Czy odbiorcą jest rezydent? Krajowe Zagraniczne Czy służą powiększeniu majątku JSFP? Majątkowe Bieżące Czy można je swobodnie planować? Elastyczne Sztywne Wydatki publiczne A: Bieżące B: Majątkowe C: Na obsługę długu SP D: Środki własne UE Środki publiczne (2)
9
A: Wydatki bieżące Dotacje Subwencje Świadczenia dla osób fizycznych
UFP 127: Celowe (np. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych; dofinansowanie zadań własnych JST do 80% kwoty tych zadań; dofinansowanie jednostek NGO) UFP 131: Podmiotowe ( transfer środków dla ściśle określonego w ustawie / umowie podmiotu np. dla uczelni publicznych) UFP 130: Przedmiotowe (np. dopłaty do przewozów pasażerskich PKP, do posiłków w barach mlecznych, do podręczników akademickich) Subwencje Dla JST Dla partii politycznych (minimum 3% głosów w ostatnich wyborach) Świadczenia dla osób fizycznych Nagrody Rekompensaty Dopłaty do leków Stypendia Wydatki bieżące jednostek budżetowych Wynagrodzenia i uposażenia dla ich pracowników Koszty zakupu towarów i usług Koszty funkcjonowania Koszty zadań zleconych do realizacji Środki publiczne (2)
10
Zasady dotyczące dotacji publicznych
Z budżetu są / mogą być udzielane: 1. Dotacje celowe 2. Dotacje podmiotowe 3. Dotacje przedmiotowe 4. Dotacje inwestycyjne Beneficjent w pewnych przypadkach musi dokonać zwrotu dotacji: A. Niewykorzystanych: w terminie do 31 stycznia (r+1) B. Nienależnych / sprzeniewierzonych – w ciągu 15 dni od stwierdzenia takiej okoliczności UFP 126. Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Ograniczenia w udzielaniu dotacji większość decyzji ma charakter uznaniowy UFP 128: dotacje dla JST na dofinansowanie zadań własnych / inwestycyjnych nie może przekroczyć 80% kosztów całego przedsięwzięcia UFP 133: dotacje dla podmiotów spoza SFP nie mogą przekroczyć 50% kosztów całej inwestycji (limit ten nie dotyczy środków europejskich) UFP 135: zaplanowanie dotacji inwestycyjnych dla podmiotów spoza JSFP lub państwowych jednostek budżetowych, których kwota > złotych wymaga zgody MRR Środki publiczne (2)
11
B: Wydatki majątkowe Wydatki majątkowe
Wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego Wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych (mają charakter OBLIGATORYJNY) Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez inne jednostki (są FAKULTATYWNE) UWAGA! UFP 133. Łączna kwota dotacji przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie inwestycji realizowanej przez jednostkę niezaliczaną do sektora finansów publicznych, ze środków niepochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie może być wyższa niż 50% planowanej wartości kosztorysowej inwestycji, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej. Środki publiczne (2)
12
C: Wydatki na obsługę długu SP
Koszty emisji SPW Wypłacone odsetki i dyskonto od SPW Odsetki i prowizje od zaciągniętych przez SP kredytów / pożyczek Wypłaty z tytułu udzielanych gwarancji i poręczeń SP Środki publiczne (2)
13
D: Środki własne UE (składka członkowska Polski)
CŁO VAT: Udział w podatku od towarów i usług TOR: Tradycyjne opłaty rolne DNB: wpłaty bezpośrednie, uzależnione od wielkości dochodu narodowego brutto danego kraju Środki publiczne (2)
14
DOCHODY BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH
Dochody budżetu państwa i budżetu środków europejskich 2016 (za: Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej za rok 2016, NIK) DOCHODY PODATKOWE = 274 MLD ZŁ VAT (PTU) 126 mld Akcyza 65 mld Kopalinowy 1,2 mld PIT 48 mld CIT 26 mld „Bankowy” 3,5 mld Od gier 1,4 mld DOCHODY NIEPODATKOWE = 40 MLD ZŁ Dywidendy i wpłaty z zysku spółek SP = 2,8 mld zł ( PGNIG, PZU, PGE, Orlen, Totalizator Sportowy) Wpłata z zysku NBP = 7,8 mld zł Cło = 3,1 mld zł ( z czego 20% dla PL, 80% dla UE) Dochody państwowych jednostek budżetowych = 13 mld zł Dochody z aukcji LTE = 9 mld zł Opłaty sądowe = 1,8 mld Wpłaty JST („Janosikowe”) = 2,2 mld zł DOCHODY BUDŻETU ŚRODKÓW EUROPEJSKICH = 39 MLD ZŁ 1. WSPÓLNA POLITYKA ROLNA = 19 MLD ZŁ 2. KRAJOWE PROGRAMY OPERACYJNE w ramach UMOWY PARTNERSTWA 2014 – 2020 = 13 MLD ZŁ (m.in. „Infrastruktura i Środowisko”, „Polska Cyfrowa”, „Polska Wschodnia”, „Wiedza, Edukacja, Rozwój”) 3. KRAJOWE PROGRAMY OPERACYJNE w ramach NARODOWEJ STRATEGII SPÓJNOŚCI 2007 – 2013 = 5 MLD ZŁ 4. SZWAJCARSKO – POLSKI PROGRAM WSPÓŁPRACY 5. NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Środki publiczne (2)
15
DOTACJE I SUBWENCJE = 228 MLD ZŁ
Wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich 2016 (za: Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej za rok 2016, NIK) DOTACJE I SUBWENCJE = 228 MLD ZŁ POZOSTAŁE WYDATKI = 184 MLD ZŁ 1. Dotacje dla państwowych funduszy celowych (FUS, FER KRUS, PFRON) 62 mld zł 1. Wydatki bieżące jednostek budżetowych 67 mld zł 2. Subwencja ogólna dla JST 53 mld zł 2. Wydatki majątkowe 57 mld zł 3. Dotacje celowe dla JST 43 mld zł 3. Obsługa długu publicznego 32 mld zł 4. Dotacje celowe finansowane z udziałem środków europejskich 37 mld zł 4. Świadczenia na rzecz osób fizycznych 26 mld zł 5. Dotacje podmiotowe 23 mld zł 5. Środki własne Unii Europejskiej zł Środki publiczne (2)
16
Ile kosztuje nasze państwo? ( źródło: Forum Obywatelskiego Rozwoju, www. for.org.pl)
Środki publiczne (2)
17
Structure of public revenue and expenditure (source: IBS Policy Paper, 2016)
Income sources (as % of GDP) Expenditure destination (as % of GDP) Poland EU Average Value Added Tax 7,1 7,8 Personal Income Tax 4,6 8,0 Excise Tax 3,4 2,7 Corporate Income Tax 1,7 2,6 Other taxes 3,0 4,5 Social security contributions 13,2 11,5 Other revenue 5,8 6,2 Poland EU Average Social protection 16,1 17,4 General public services 5,0 6,9 Education 5,3 Health 4,6 6,2 Economic affairs 4,8 Public order and safety 2,2 1,8 Defence 1,5 1,2 Environment protection 0,9 0,8 Środki publiczne (2)
18
Zasady gospodarowania środkami publicznymi
Prawo finansów publicznych Środki publiczne (2)
19
Przegląd najważniejszych zasad
Planowanie finansowe Zasada jawności finansów publicznych Zasada niefunduszowania Zasada nieroszczeniowości Zasada jednostronnej dyrektywności budżetów Zasada prognozowania UFP 50. Przyjmowane przez Radę Ministrów projekty ustaw oraz akty prawne, których skutkiem finansowym może być zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, zawierają w uzasadnieniu: 1/ określenie wysokości tych skutków; 2/ wskazanie źródeł ich sfinansowania; 3/ opis celów nowych zadań i mierników określających stopień realizacji celów. Gromadzenie dochodów / wykonywanie zadań publicznych Zasada legalizmu Zasada zapewnienia wszystkim równego dostępu do realizacji zadań publicznych Zasada wyboru najkorzystniejszej oferty Dokonywanie wydatków Zasada celowości Zasada terminowości Zasada efektywności Zasady racjonalizacji wydatków publicznych Zasady udzielania i zwrotu dotacji budżetowych Zasada przejrzystości Środki publiczne (2)
20
Zasada jawności finansów publicznych (UFP 33 – 38)
= publiczne debaty nad planami finansowymi państwa i JST = podawanie do publicznej wiadomości zbiorczych danych finansowych dotyczących budżetu państwa, deficytu, długu, kwot dotacji, poręczeń, gwarancji udzielonych z BP / BJST oraz informacji o usługach świadczonych przez JSFP ( w tym NFZ) = zapewnianie radnym dostępu do informacji o wynikach audytu i kontroli w JST = podawanie do publicznej wiadomości informacji o podmiotach, które otrzymały preferencje podatkowe tj. umorzenie zaległości w podatkach państwowych > 5000 zł lub umorzenie zaległości, odroczenie lub rozłożenie na raty podatków i opłat JST > 500 zł Środki publiczne (2)
21
(wyjątek – UFP 42/3-4 i inne ustawy)
( Nie) funduszowanie Środki publiczne pochodzące z poszczególnych tytułów nie mogą być przeznaczane na finansowanie imiennie wymienionych wydatków, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej. Niefunduszowanie (zasada – UFP 42/2) Funduszowanie (wyjątek – UFP 42/3-4 i inne ustawy) Wydatki budżetowe ogółem Dochody majątkowe Podatki Opłaty publiczne Cele wskazane w akcie prawnym / w umowie międzynarodowej Środki europejskie Pomoc finansowa dla wskazanych w ustawie o dochodach JST gmin, powiatów i województw Wpłaty najbogatszych JST („janosikowe”) Koszty ponoszone przez fundusze celowe, agencje wykonawcze, IGB, państwowe osoby prawne, samorządowe zakłady budżetowe Sfera pozabudżetowa Środki publiczne (2)
22
Zasada nieroszczeniowości budżetu (UFP 51)
Art. 51. 1. Zamieszczenie w budżecie państwa dochodów z określonych źródeł lub wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń ani zobowiązań państwa wobec osób trzecich, ani roszczeń tych osób wobec państwa. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do: 1) jednostek samorządu terytorialnego; pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. Budżet jako plan dochodów i wydatków nie przyznaje prawa do roszczenia beneficjentom środków budżetowych; jednakże takie roszczenia można zgłaszać na podstawie innych ustaw lub decyzji administracyjnych albo orzeczeń sądowych Podatnik: obowiązek zapłaty podatków Skarb Państwa: brak roszczenia o zapłatę podatków w wysokości zakładanej w ustawie budżetowej Skarb Państwa: Obowiązek wypłaty świadczeń publicznych Beneficjent: Brak roszczenia o wypłatę środków publicznych w wysokości przewidzianej w ustawie budżetowej Środki publiczne (2)
23
Zasada jednostronnej dyrektywności budżetu (UFP 52)
STRONA DOCHODOWA Dotyczy: STRONA WYDATKOWA Charakter analityczny: Planowane dochody i przychody budżetowe są prognozą Budżet Państwa Budżety JST Plan finansowy jednostki budżetowej Charakter dyrektywny: planowane wydatki i rozchody budżetowe są limitem: podmiotowym (KTO?) przedmiotowym (NA CO?) czasowym (KIEDY / DO KIEDY?) kwotowym (ILE?) ….MOŻE WYDAĆ PIENIĘDZY Z BUDŻETU. Brak sankcji, gdy: Dochody zrealizowane > plan Dochody zrealizowane < plan Sankcje, gdy wydatkowanie środków naruszy którykolwiek z w/w limitów (= delikt finansowy) Przychody są prognozą Inne JSFP (fundusze celowe, IGB, agencje, zakłady budżetowe) UFP 52/2: Koszty (wydatki) mogą być przekroczyć zakładany plan, o ile w rezultacie: Przychody JSFP są > plan Zobowiązania JSFP nie będą > plan Dotacje dla JSFP nie będą > plan Środki publiczne (2)
24
Zasady gromadzenia dochodów i wykonywania zadań publicznych
UFP 42. Sposób gromadzenia środków publicznych z poszczególnych tytułów określają odrębne ustawy. UFP 43. Prawo realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych przysługuje ogółowi podmiotów, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej. UFP 47. Podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy. (Zasada przejrzystości) UFP 40. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej ustawie. UFP 41. Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 3. Środki publiczne (2)
25
Zasady dokonywania wydatków (1)
UFP 44. 1. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w: 1) ustawie budżetowej; 2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego; 3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. 2. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. 3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane: 1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; 2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; 3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. 4. Jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Środki publiczne (2)
26
Zasady dokonywania wydatków (2)
Zrównoważony plan finansowy (UFP 46) Zaciągane zobowiązania przez JSFP muszą być ≤ Planowe wydatki na zobowiązania MINUS (obligatoryjne składki + koszty spłaty obecnych zobowiązań) Bezpieczna kapitalizacja środków JSFP (UFP 48) (UFP 49) 1. Wolne środki JSFP można lokować w: Skarbowe papiery wartościowe Obligacje komunalne (oprocentowany) depozyt u Ministra Finansów Lokaty w bankach krajowych 2. Zakaz nabywania akcji, obligacji i udziałów w spółdzielniach przez JSFP, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej Reguła stabilizacyjna (UFP 112 aa) Określenie łącznego limitu wydatków wybranych JSFP ( organy władzy, administracji, sądy, JST, jednostki budżetowe, NFZ, KRUS, Fundusz Pracy, Fundusze BGK). Limit ten jest odnoszony do: wydatków tych jednostek w zeszłym roku budżetowym, prognozowanego wskaźnika inflacji prognozy PKB na rok następny Środki publiczne (2)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.