Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLeszek Olejniczak Został zmieniony 6 lat temu
1
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego Artur Fojt Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego Materiały dydaktyczne dla gr.5,6,7,8, rok I Stacjonarne Studia Administracji II stopień semestr zimowy rok akademicki 2016/17, przedmiot: Postępowanie sądowoadministracyjne.
2
Zgodnie z art. 3 paragraf 1 pkt
Zgodnie z art. 3 paragraf 1 pkt. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administraycjnymi, sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w m.in. Sprawach skarg na bezczynność lub przewlekłe postępowanie w przypadkach określonych w art. 3 par.2 pkt. 1-4 i 4a p.p.s.a.
3
Skarga do w.s.a na bezczynność
Po raz pierwszy została wprowadzona do polskiego sądownictwa administracyjnego w 1980 roku, Skarga na przewlekłość i bezczynność musi czynić zadość elementom formalnym skargi uregulowanym w art. 46 i 47 p.p.s.a. Bezczynność to niewykonanie przez organ administracji publicznej kompetencji w terminie wskazanym ustawą lub w sytuacji objętej hipotezą normy przy czym czas jako zjawisko zewnętrzne, istniejące obiektywnie i niezależnie od naszej woli, obiektywizuje w czasie sytuacje, czyli pośrednio określa punkt czasowy, przedział czasowy, w którym kompetencja powinna być realizowana.
4
Przewlekłość Przewlekłość postępowania zachodzi gdy mamy do czynienia w razie prowadzenia postępowania zmierzającego wbrew wynikającej z art. 12 k.p.a. zasadzie szybkości i prostoty postępowania – do bezpośredniego załatwienia sprawy. Przewlekłość postępowania występuje gdy organ działa w sposób nieefektywny, a także gdy jego działanie polega na wykonywaniu wielu czynności w dużym odstępie czasu, względnie wykonywaniu czynności pozornych, powodujących ,że formalnie organ nie jest bezczynny co prowadzi do znacznego przesunięcia w czasie załatwienia sprawy.
5
Skarga do w.s.a Skarga na bezczynność może być wniesiona dopiero po upływie terminu przewidzianego do załatwienia sprawy, które są określone w art. 35 k.p.a. Legitymacja do uczestniczenia w postępowaniu przed sądem administracyjnym w postępowaniu ze skargi na bezczynność będzie zależeć od tego, czy skarżący jest nadal stroną postępowania administracyjnego. Niewyczepranie środka prawnego z art. 37 k.p.a tj. wezwania do usunięcia naruszenia prawa stanowi podstawę do odrzucenia skargi. Skargę na przewlekle prowadzenie postępowania przez organ administracji publicznej można zatem wnosić w każdym czasie po wyczerpaniu przysługujących stronie środków zaskarżenia lub po złożeniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
6
Z orzecznictwa: „Okoliczność taka w żadnym razie nie może stanowić usprawiedliwienia zaistniałej faktycznie przewlekłości postępowania w sprawie. Należy bowiem mieć na uwadze to, że – zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka – prawo do rozpoznania sprawy przez sąd w rozsądnym terminie jest obowiązkiem każdego państwa-strony tej Konwencji” Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 3 czerwca 2005 roku (sygn. akt III SPP 109/05)
7
„Zasada koncentracji materiału procesowego wyrażona w art. 7 p.p.s.a. nie oznacza, że dynamika postępowania ma przesłaniać nadrzędny cel postępowania, jakim jest wydanie zgodnego z prawem rozstrzygnięcia. Artykuł 6 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności dotyczy nie tylko szybkiego postępowania, ale i postępowania rzetelnego, którego rozsądny termin zakończenia jest jednym z elementów kształtujących” Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I GSK 746/09)
8
Z orzecznictwa: „Przepisy ustawy p.p.s.a. nie określają, na czym polega przewlekłe prowadzenie postępowania. Przyjmuje się w literaturze, że "przewlekłe prowadzenie postępowania" dotyczyć będzie okresu do upływu terminu załatwienia sprawy. Przepisy ustaw regulujących postępowanie administracyjne ustalają z reguły krótkie terminy załatwienia sprawy, w związku z czym przewlekłe prowadzenie postępowania wystąpi z reguły wówczas, gdy organ nie załatwi sprawy w terminie, nie pozostając równocześnie w bezczynności. Najczęściej będą to przypadki nieuzasadnionego korzystania z możliwości wyznaczenia nowego terminu załatwienia sprawy” Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2014 r. (sygn. akt VI SAB/Wa 37/14)
9
Rozpatrując daną sprawę sąd administracyjny wydając orzeczenie będzie brał pod uwagę następujące aspekty: Terminowość czynności; Prawidłowość czynności; Stopień faktycznej i prawnej zawiłości sprawy; Znaczenie sprawy dla strony, która wniosła skargę.
10
„Wydanie, w toku postępowania sądowego, po wniesieniu skargi, przez organ administracyjny postanowienia nie zwalania wojewódzkiego sądu administracyjnego z obowiązku rozpoznania skargi wniesionej na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. w zakresie orzekania w przedmiocie stwierdzenia, czy bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce z rażącym naruszeniem prawa (art. 149 § 1 zdanie drugie p.p.s.a.) oraz w zakresie wymierzenia organowi grzywny z tego tytułu (art. 149 § 2 p.p.s.a.)” Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II GSK 872/14)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.