Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu"— Zapis prezentacji:

1 Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu 29 sierpnia 2017 r.

2 ZMIANA DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH
W dniu 3 sierpnia 2017 roku weszły w życie przyjęte przez Radę Ministrów : - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. poz. 1476); - uchwała Rady Ministrów nr 120/2017 z dnia 1 sierpnia 2017 r. zmieniająca uchwałę Rady Ministrów nr 154/2015 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019”.

3 NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY W PROGRAMIE wynikające z Uchwały Rady Ministrów nr 120/2017 z dnia 1 sierpnia 2017 r. zmieniającej uchwałę Rady Ministrów nr 154/2015 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019”.

4 NOWY SKŁAD KOMISJI OCENIAJĄCEJ WNIOSKI
Komisja składa się z 6 członków wskazanych przez: Wojewodę - 2 przedstawicieli Zarząd Województwa – 1 przedstawiciel Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego -1 przedstawiciel Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - 1 przedstawiciel Komendanta Wojewódzkiego Policji - 1 przedstawiciel

5 MOŻLIWOŚĆ WNOSZENIA ZASTRZEŻEŃ DO LISTY WNIOSKÓW ODRZUCONYCH NA ETAPIE OCENY FORMALNEJ
Zgodnie ze zmienionymi zapisami Programu Wojewoda ogłasza: listę wniosków zakwalifikowanych do oceny merytorycznej listę wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej Wnioskodawcom przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do listy wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej, co jest równoznaczne z żądaniem dokonania ponownej oceny wniosku

6 WNIOSKI PONADLIMITOWE
Wojewoda Opolski skorzysta z przysługującego mu uprawnienia i zawrze w ogłoszeniu o naborze informację o możliwości składania wniosków ponadlimitowych. Powyższe, zgodnie ze znowelizowanymi zapisami Programu umożliwi Wojewodzie, w sytuacji dofinansowania wszystkich zadań limitowych z puli gminnej i powiatowej, odstąpienie od ograniczenia ilości zadań (1 zadanie dla gmin i miast na prawach powiatu oraz 2 zadania dla powiatów) i przyjęcie do dofinansowania wniosków podnadlimitowych w celu pełnego wykorzystania dostępnej dla województwa sumy dotacji

7 TABLICE INFORMACYJNE Zmieniona Uchwała Rady Ministrów nakłada na Beneficjentów Programu obowiązek zamieszczenia tablic informacyjnych na początku i końcu zrealizowanego zadania. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa tablice informacyjne powinny zawierać: - nazwę Programu - nazwę zadania - kwotę dofinansowania - rok, w którym dotacja została przyznana. Koszt wykonania tablic informacyjnych stanowić będzie KOSZT KWALIFIKOWANY w ramach Programu

8 INNE ZMIANY W PROGRAMIE
doprecyzowanie zapisów o możliwości realizacji zadań inwestycyjnych na drogach wewnętrznych oraz skrzyżowaniach z drogami innych kategorii; wykreślenie zapisu ograniczającego długość odcinka realizowanego na terenie innej jst (tzw. odcinki graniczne) do 5% długości całego zadania, przy czym odcinki graniczne określa się jako odcinki dróg tych samych kategorii tj. gminna-gminna/ powiatowa-powiatowa wprowadzenie możliwości zmiany proporcji podziału kwoty dotacji pomiędzy powiaty a gminy powyżej dotychczas dopuszczonych 5%, w przypadku ryzyka niewykorzystania dotacji, lecz po wyczerpaniu zadań limitowych na listach rankingowych;

9 ZMIANA HARMONOGRAMU NABORU WNIOSKÓW
1 września - 15 września - ogłoszenie i nabór wniosków przez wojewodów do 27 października - ogłoszenie przez wojewodów list wniosków zakwalifikowanych do oceny merytorycznej oraz list wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej do 3 listopada - czas na zgłaszanie przez wnioskodawców zastrzeżeń do list wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej do 13 listopada - ogłoszenie przez wojewodów wstępnych list rankingowych do 20 listopada - czas na zgłaszanie przez wnioskodawców zastrzeżeń w zakresie oceny merytorycznej do 30 listopada - ogłoszenie przez wojewodów ostatecznych list rankingowych do 20 grudnia - zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw transportu ostatecznych list rankingowych do 31 grudnia - zatwierdzenie i ogłoszenie przez wojewodę listy wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania.

10 Rozporządzenie Rady Ministrów - GŁÓWNE ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
zmiana punktacji w dotychczas obowiązujących kryteriach, rezygnacja z kryterium współpracy finansowej w zakresie współfinansowania zadania z innymi jst, wprowadzenie nowych kryteriów oceny: – kryterium dochodowego, – kryterium dotyczącego zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości.

11 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 1 - znaczenia zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego: doprecyzowano definicję „odcinka drogi”; wprowadzono możliwość wykonywania różnych rodzajów robót budowlanych na poszczególnych odcinkach; wprowadzono możliwość dołączenia zaświadczenia organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia tego sprzeciwu, wydanego na podstawie art. 30 ust. 5a ustawy – Prawo budowlane; doprecyzowano zapisy dotyczące przedmiotu wniosku (możliwość prowadzenia robót budowlanych na skrzyżowaniach dróg wyższych kategorii); doprecyzowano zapisy odnośnie do rozbudowy i przebudowy drogi wewnętrznej; doprecyzowano zapisy w instrukcji wypełniania dotyczące projektowania poboczy, chodnika i ścieżki rowerowej; powiązano długość poszczególnych rodzajów odwodnienia z kilometrażem drogi; zmieniono podejście do sposobu określania i punktowania skrzyżowań objętych robotami budowlanymi w ramach zadania – 1 pkt za każde skrzyżowanie, nie więcej niż 2 pkt; rozszerzono katalog rozwiązań dodatkowych/specjalnych o wyniesione skrzyżowanie oraz sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu, przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów.

12 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 2 - Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa: rozszerzono zakres kryterium nr 2 o wpływ zadania na poprawę dostępności czasowej na obszarach o najwyższym wskaźniku peryferyjności czasowej, (ocena tego zakresu przez Komisję opierać się będzie na definicji syntetycznego wskaźnika peryferyjności czasowej wg. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - wskaźnik bazujący na ważonym czasie dojazdu samochodem osobowym do 3 kategorii ośrodków miejskich: wojewódzkich, subregionalnych, powiatowych (str rys. 10). Komisja może brać pod uwagę potrzeby zidentyfikowane na obszarze województwa w odniesieniu do zapisów Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz projektów strategicznych wynikających z ww. Strategii, między innymi Pakietu dla średnich miast.

13 KRYTERIUM NR 2

14 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 3 - Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych i świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia), instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego: Uzupełniono o wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej do instytucji świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia),

15 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 4 – poziom dochodów własnych wnioskodawcy, o których mowa w art.3 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, pomniejszony o wpłaty danej jednostki z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej, o których mowa odpowiednio w art.29 i art.30 przywołanej ustawy i powiększony o przysługujące danej jednostce samorządu terytorialnego części wyrównawcze i równoważące subwencji ogólnej w stosunku do średniego dochodu własnego (uwzględniającego sumę wpłat jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej i sumę przysługujących im części wyrównawczych i równoważących subwencji ogólnej) jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla w danym województwie Kryterium zastąpiło kryterium związane ze współpracą finansową jednostek / podmiotów w realizacji zadania, Ocena polegać będzie na stwierdzeniu czy wnioskodawca (jst) uzyskuje dochody własne poniżej wyliczonego średniego dochodu własnego danego rodzaju jst w województwie, (wtedy uzyskuje dodatkowe punkty zgodnie ze skalą zatwierdzoną przez Wojewodę) czy też powyżej średniego dochodu własnego danego rodzaju jst w województwie (wtedy punkty nie są przyznawane). Obliczenia dochodów własnych jst oraz średniego dochodu własnego danego rodzaju jst w województwie dokonuje Komisja w oparciu o ogólnodostępne dane GUS oraz dane Ministerstwa Finansów (w zakresie danych dotyczących subwencji ogólnej – tzw. „janosikowego”) natomiast skalę punktów ustala Wojewoda

16 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 4 Poziom Dochodów Własnych (PDW) wnioskodawcy (jst) stanowi punkt odniesienia, któremu przyznano wagę wyrażoną w procentach (%). Wyliczenia PDW należy dokonać zgodnie z następującym wzorem: 𝐏𝐃𝐖 = 𝑫𝑾 𝑺𝑫𝑾 ∙𝟏𝟎𝟎% DW - oznacza Dochód Własny wnioskodawcy (jst), pomniejszony o wpłatę na część równoważącą subwencji ogólnej (tzw. „janosikowe”) i powiększony o część wyrównawczą i równoważącą subwencji ogólnej – dane dot. „janosikowego” będą brane ze strony Ministerstwa Finansów a dane dot. dochodu jst z opracowań GUS; ŚDW - oznacza Średni Dochód Własny – jest to iloraz dochodów własnych ogółem pomniejszonych o sumę „janosikowego” wpłaconego przez wszystkie jst danego szczebla i powiększonych przez sumę części wyrównawczej i równoważącej subwencji ogólnej uzyskanej przez wszystkie jst danego szczebla (w danym województwie) i liczby jst danego rodzaju w województwie (wg danych GUS); PDW - oznacza Poziom Dochodów Własnych wnioskodawcy (jst) – jest to iloraz Dochodu Własnego wnioskodawcy (jst) i Średniego Dochodu Własnego w danym województwie, wyrażony w %.

17 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 5 - Kontynuacja zadania - oceni poddaje się: - ciągłość zadania objętego wnioskiem (zamykanie ciągu lub cały ciąg drogi bądź kontynuacja wcześniejszych zadań na danym ciągu) oraz rodzaj robót budowlanych zrealizowanych na pozostałych odcinkach ciągu, - realizację robót budowlanych na ciągu drogowym, które zostały zakończone a droga oddana do użytkowania nie wcześniej niż 3 lata od dnia złożenia wniosku, - przedmiotem wniosku może być kontynuowanie robót budowlanych niezakończonych na dzień składania wniosku o dofinansowanie, - w przypadku gdy zadanie obejmuje więcej niż jeden odcinek drogi należy ocenić każdy osobno poprzez wpisanie danych odrębnie dla każdego odcinka.

18 ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW
KRYTERIUM nr 6 – Wpływ zadania na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości Dokonując oceny Komisja uwzględnia jaki obszar jst, na którym usytuowane jest planowane do dofinansowania zadanie, został sklasyfikowany w zakresie ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi, z uwzględnieniem wszystkich wypadków, liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w oparciu o klasyfikacje wynikającą z opracowania pn.: „Metodologia klasyfikacji ryzyka dla wybranych rodzajów wypadków drogowych na drogach wojewódzkich oraz dla obszarów województw i powiatów wraz z dokonaniem klasyfikacji i przedstawieniem wyników na mapach” opublikowanego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego . (dostępna na stronie internetowej: Złożone wnioski będą oceniane w zakresie BRD na podstawie ww. materiałów źródłowych - folder ZIP pod nazwą Metodologia klasyfikacji ryzyka – tabele-obszary Powiatów. W folderze znajduje się plik pn. P10_Powiaty_wszystkie_2012_2014.

19 KRYTERIUM nr 6 Podczas oceny komisja jest zobowiązana wyszukać dany powiat załączonej tabeli w pierwszym arkuszu pn. LOSiCR i przyznać punkty zgodnie ze skalą zatwierdzoną przez wojewodę. Dla zadań na drogach gminnych przyjęto założenie, że gmina uzyskuje punkty adekwatnie do ryzyka, jakim objęty jest powiat, w którym jest ona usytuowana.

20 KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW - PORÓWNANIE
DOTYCHCZASOWE NOWE L.p Nazwa kryterium Skala ocen l.p 1. Znaczenie zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego 0-20 pkt. 0-12 pkt 2. Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa 0-5 pkt Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa oraz wpływ zadania na poprawę dostępności czasowej na obszarach o najwyższym wskaźniku peryferyjności czasowej 0-7 pkt 3. Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych, instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych i świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia), instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego 0-10 pkt 4. Współpraca jednostki w zakresie dofinansowania realizacji zadania z innymi jednostkami lub podmiotami Poziom dochodów własnych wnioskodawcy (…) 0-8 pkt 5. Kontynuacja zadania 0-2 pkt  6. Wpływ zadania na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego nas obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości 0-3 pkt

21 Uszczegółowienie kryteriów oceny wniosków
Szczegółowy sposób oceny wniosków w zakresie kryteriów oceny oznaczonych numerami 2-6 zatwierdzi Wojewoda Opolski. Zatwierdzone uszczegółowienie kryteriów oceny zostanie opublikowane na stronie internetowej opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Biuletynie Informacji Publicznej

22 Adres będzie aktywny do dnia 15 września 2017 r.
PYTANIA DOTYCZĄCE NABORU WNIOSKÓW NA 2018 ROK można kierować do Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego na adres Adres będzie aktywny do dnia 15 września 2017 r.

23 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google