Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata"— Zapis prezentacji:

1 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Budowa lub modernizacja dróg lokalnych Umowa – zamówienia publiczne „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

2 § 6 Zamówienia publiczne – ocena przeprowadzonego postępowania po zastosowaniu przepisów Prawa Zamówień Publicznych

3 Beneficjent przedkłada SW dokumentację z przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego: w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy z SW, jeżeli przed jej zawarciem została zawarta umowa z wykonawcą; w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy z wykonawcą jeżeli umowa z wykonawcą została zawarta po dniu zawarcia umowy z SW; nie później niż w dniu upływu terminu, o którym mowa w § 8 ust.1 pkt 1 albo 2 w przypadku gdy umowa z wykonawcą została zawarta w terminie krótszym niż 30 dni przed upływem terminu złożenia wniosku o płatność, którego dotyczy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. 3

4 Beneficjent przedkłada Samorządowi Województwa dokumentację, o której mowa w ust. 1, w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę pełniącą funkcję kierownika Zamawiającego lub osobę upoważnioną przez Zamawiającego 4

5 Dokumentacja obejmuje:
kompletną dokumentację przetargową przygotowaną przez Zamawiającego w tym ogłoszenia; kompletną dokumentację z przebiegu prac komisji przetargowej; kompletną ofertę wybranego Wykonawcy wraz z umową zawartą z wybranym Wykonawcą oraz formularze ofertowe pozostałych Wykonawców; 5

6 Dokumentacja obejmuje:
kompletną dokumentację związaną z odwołaniami oraz zapytaniami i wyjaśnieniami dotyczącymi Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, jeżeli miały miejsce w danym postępowaniu; upoważnienie do potwierdzenia za zgodność z oryginałem dokumentacji z przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dla osoby upoważnionej przez Zamawiającego (jeżeli osoba została wyznaczona do tej czynności i dokumenty zostały potwierdzone przez tą osobę) SW może żądać innych dokumentów przetargowych (jeżeli zajdzie potrzeba ich zweryfikowania) 6

7 W przypadku udzielania zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki, Beneficjent zobligowany jest do przedłożenia: protokołów z kolejno unieważnionych postępowań, zawierających podstawę prawną i odpowiednie uzasadnienie faktyczne – w przypadku, gdy unieważnienie postępowania nastąpiło w konsekwencji braku ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu; kompletnej dokumentacji związanej z unieważnionymi postępowaniami o udzielenie zamówienia publicznego – w przypadku gdy przyczyną unieważnienia postępowania było odrzucenie wszystkich złożonych ofert, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia. 7

8 Samorząd Województwa dokonuje oceny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w terminie 60 dni roboczych od dnia złożenia dokumentacji. W przypadku, gdy złożona dokumentacja, zawiera braki, SW wzywa Beneficjenta w formie pisemnej do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli istnieje konieczność uzyskania wyjaśnień, Samorząd Województwa wzywa Beneficjenta do udzielenia wyjaśnień w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

9 Wezwania do uzupełnień oraz przypadki, gdy w trakcie oceny postępowania niezbędne jest uzyskanie opinii innego podmiotu lub wystąpienie o kontrolę doraźną Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wydłużają termin dokonania oceny o czym SW informuje Beneficjenta na piśmie. W przypadku nie złożenia przez Beneficjenta wymaganych dokumentów/wyjaśnień w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, ocena postępowania zostanie dokonana na podstawie dotychczas złożonej dokumentacji. O wyniku dokonanej oceny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Beneficjent zostanie poinformowany pisemnie. Beneficjent ma prawo złożyć odwołanie do SW od oceny postępowania w terminie 21 dni od dnia doręczenia pisma dot. oceny.

10 § 7 Zamówienia publiczne – ocena przeprowadzonego postępowania ofertowego (dotyczy zamówień przekraczających wartość szacunkową zł netto – bez podatku VAT) Dokumentacja z przeprowadzonego postępowania ofertowego zakończona podpisaniem umowy z wykonawcą (ewentualnie innym dokumentem w przypadku usług, dostaw) potwierdzająca wybór najkorzystniejszej oferty, może zostać złożona przez Beneficjenta do SW nie później niż w terminie 4 miesięcy przed pierwszym dniem terminu na złożenie wniosku o płatność.

11 Dokumentacja zostanie oceniona przez SW w terminie 30 dni od dnia jej złożenia przez Beneficjenta.
Wynik oceny dokumentacji (postępowania ofertowego) zostanie przekazany Beneficjentowi właściwym pismem. Dokumentacja składana do SW powinna stanowić; kompletną dokumentację z postępowania, dokumenty z oszacowania wartości zamówienia, zestawienie planowanych podobnych zamówień (dotyczy szczególnie zamawianych usług lub dostaw) w celu potwierdzenia, że tego rodzaju zamówienie (łącznie zamówienia) nie przekracza progu euro od którego należy stosować ustawę Pzp,

12 zapytania ofertowe i ewentualna modyfikacja ich treści przed terminem składania ofert wraz z dowodami ich upublicznienia na stronie internetowej BIP zamawiającego i wysłania do co najmniej 3 potencjalnych wykonawców, dowody upublicznienia zapytań ofertowych w tzw. komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na stronie internetowej oraz (tylko w przypadku, jeżeli strona zostanie uruchomiona) kompletna oferta wykonawcy wybranego, formularze ofertowe pozostałych wykonawców, dowody wpływu ofert w terminie,

13 Informacja o wyniku postępowania wraz z dowodami jej zamieszczenia na stronie BIP zamawiającego i wysłania do wykonawców, którzy brali udział w ubieganiu się o zamówienie, Informację o wyniku postępowania (dowód jej zamieszczenia w tzw. komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi) na stronie internetowej oraz (tylko w przypadku, jeżeli strona została uruchomiona) Umowa z wykonawcą (w przypadku usług lub dostaw dopuszcza się inny dokument potwierdzający wykonanie usługi lub sprzedaży).

14 Protokół z postępowania ofertowego,
Oświadczenia o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisane przez Beneficjenta lub osoby upoważnione, wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem zamówienia, Korespondencja z wykonawcami, np. dowody wysłania /przekazywania pism, ofert, informacji o wyniku postępowania, wyjaśnień (dokumenty istotne dla postępowania). SW poinformuje Beneficjenta pisemnie właściwym pismem o ewentualnych brakach, uchybieniach w dokumentacji dot. postępowania w trybie zapytania ofertowego. Beneficjent będzie mógł uzupełnić/wyjaśnić złożoną dokumentację w terminie 7 dni.

15 W przypadku stwierdzenia uchybień (po wyjaśnieniach Beneficjenta) na Beneficjenta może zostać nałożona kara administracyjna wg załącznika nr 4 do umowy o przyznaniu pomocy. Beneficjent ma również możliwość ponownego przeprowadzenia postępowania ofertowego i złożenia dokumentacji z ponownie przeprowadzonego postępowania ofertowego wraz z wnioskiem o płatność – dot. wyłącznie przypadku, gdy w ocenionym pierwotnie zapytaniu nie stwierdzono uchybień.

16 KARY ADMINISTRACYJNE ZA NARUSZENIA PRZEPISÓW PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH oraz ZASAD KONKURENCYJNOŚCI WYDATKÓW w ramach PROW Kary administracyjne możliwe do zastosowania wobec Beneficjentów naruszających Pzp i zasadę konkurencyjności wydatków, określa załącznik nr 4 i 5 do umowy o przyznaniu pomocy.

17 Kary mogą wynosić od 2% do 100 % (w zależności od wagi naruszenia) a wyliczona kara może zostać wyegzekwowana na etapie oceny wniosku o płatność. Wyliczone ewentualne kary administracyjne dot. konkretnego ocenianego zamówienia nie podlegają sumowaniu, przy czym przyjmuje się do ostatecznego naliczenia naruszenie skutkujące najwyższą wartością procentową.

18 Wyliczenie wartości kary administracyjnej możliwe jest wg:
metody wskaźnikowej, gdy skutki naruszenia są pośrednie, rozproszone i trudne do oszacowania – (np. niepełna informacja o warunkach udziału w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ przez co trudno jest wycenić konkretną wartość szkody). metody dyferencyjnej, gdy skutki naruszenia można wyliczyć – (np. niezgodne z Pzp lub zasadą konkurencyjności odrzucenie oferty, która powinna być wybrana). Stwierdzone w postępowaniu (w trybie przepisów PZP) naruszenie nie ujęte w taryfikatorze kar a mające wpływ na wynik całego postępowania jest oceniane z karą 100% i zamówienie uznaje się za niezgodne z Pzp. Wówczas Beneficjent zostaje poinformowany przez SW o negatywnej ocenie postępowania.

19 Kary administracyjne (za naruszenie zasad konkurencyjności przy zamówieniach oszacowanych powyżej zł netto do zł netto) mogą dotyczyć ; niezamieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej zamawiającego lub stronie oraz (kara może wynosić 25%) niewysłanie zapytania ofertowego do co najmniej 3 potencjalnych wykonawców – (kara może wynosić 25 %) niezamieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej zamawiającego lub stronie oraz i niewysłanie zapytania do co najmniej 3 potencjalnych wykonawców - (kara może wynosić 100%)

20 udzielenie zamówienia podmiotowi powiązanemu kapitałowo lub osobowo z Beneficjentem/Zamawiającym (za uczestnictwo w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub osobowej, za posiadanie co najmniej 10% udziałów lub akcji, za pełnienie funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika, za pozostawanie w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, za pozostawanie z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, ze może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób) - (kara może wynosić 100 %) brak w zapytaniu ofertowym informacji o warunkach udziału w postępowaniu, warunkach wykluczenia oraz kryteriach i sposobie oceny ofert – (kara może wynosić od 5 – 25 %)

21 Określenie kryteriów oceny ofert w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję oraz nie zapewnia równego traktowania wykonawców – (kara może wynosić od %) Naruszenie w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty – (kara może wynosić od 5-25 % Ustalenie w zapytaniach ofertowych krótszych terminów składania ofert (dla usług, dostaw mniej niż 7 dni oraz dla robót budowlanych mniej niż 14 dni) – (kara może wynosić od 2 – 25%) Opisu przedmiotu zamówienia niezgodnego z zasadą konkurencyjności (wskazywanie określonego wyrobu, produktu znaków towarowych bez określenia zakresu równoważności, wymaganych parametrów) – (kara może wynosić od 5 – 25 %)

22 Opisu przedmiotu zamówienia niezgodnego z zasadą konkurencyjności (niejednoznaczny opis, nie uwzględniający wszystkich wymagań, mogący mieć wpływ na sporządzenie oferty) – (kara może wynosić od 5 – 10 %) Modyfikacji treści zapytania ofertowego po upływie terminu składania ofert lub przed upływem terminu składania ofert bez wydłużenia terminu składania ofert i bez upublicznienia informacji o modyfikacji treści zapytania ofertowego na stronie internetowej zamawiającego lub stronie oraz wraz z niewysłaniem informacji o zmianie zapytania ofertowego do wszystkich potencjalnych wykonawców, do których to zapytanie zostało skierowane – (kara może wynosić od %)

23 Niedozwolonej zmiany umowy z wykonawcą poprzez istotną zmianę w stosunku do treści oferty , na podstawie której dokonano wyboru oferty wykonawcy – (kara może wynosić 100% wartości dodatkowej zamówienia wynikającej z istotnej zmiany umowy i zwiększone o 25% wartości ostatecznego zakresu świadczenia) Zmiany umowy polegającej na zmniejszeniu zakresu świadczenia wykonawcy w stosunku do oferty – (kara może wynosić 100% wartości zmniejszenia zakresu świadczenia oraz 25 % wartości ostatecznego zakresu świadczenia) Nieudokumentowanie przeprowadzonego postępowania – zapytania ofertowego, w sposób, który potwierdziłby przestrzeganie zasad konkurencyjności – (kara może wynosić 5-25%)

24 Kary administracyjne za przeprowadzone postępowania publiczne (za naruszenie przepisów Prawa Zamówień Publicznych - Dz.U. z 2015 r. poz dla zamówień oszacowanych powyżej progu euro ) mogą dotyczyć: Niedopełnienia obowiązku publikacji ogłoszenia o zamówieniu – (kara może wynosić od %) Bezprawnego udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem – (kara może wynosić od 5 – 25%) Bezprawnego udzielenia zamówień w trybie; zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę , licytacji elektronicznej, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia – (kara może wynosić 100 %)

25 Bezprawnego udzielenia zamówień dodatkowych lub uzupełniających – (kara może wynosić 100%)
Udzielenia zamówień uzupełniających lub dodatkowych, których wartość przekracza odpowiednio 50% (dla robót budowlanych) lub 20% (dla usług, dostaw) wartości zamówienia podstawowego - (kara może wynosić 100%) Bezprawnego udzielenia w trybie zamówienia z wolnej ręki zamówień uzupełniających lub dodatkowych, których wartość nie przekracza dopuszczalnej procentowej wartości zamówienia podstawowego – (kara może wynosić 25%)

26 Konfliktu interesów w przypadku zaniechania wyłączenia z postępowania osób, co do których istnieją wątpliwości, że są obiektywne, bezstronne lub złożyły nieprawdziwe oświadczenie - (kara może wynosić 100%) Niepełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu lub kryteriach oceny ofert (np. niespójności zapisów pomiędzy ogłoszeniem o zamówieniu i SIWZ, w kwestii żądań dokumentów dot. potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu i nie podleganiu wykluczeniu) – (kara może wynosić od 5 -25%)

27 Określenia dyskryminacyjnych warunków udziału w postępowaniu (nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia, np. zawyżonych żądań warunków ekonomicznych, finansowych, doświadczenia) lub kryteriów oceny ofert – (kara może wynosić od 5-25%) Nie stosowanie lub stosowanie niewłaściwych kryteriów oceny ofert (np. po zastosowaniu tylko jedynego kryterium lub innych kryteriów niż określono w SIWZ) – (kara może wynosić od 5-25%) Ustalenia krótszych terminów niż ustawowe składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - (kara może wynosić od 2- 25% dla postępowań w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, licytacji elektronicznej).

28 Ustalenia krótszych terminów niż ustawowe (lub zaniechanie przedłużenia terminu) składania ofert w przypadku wprowadzenia istotnych zmian treści ogłoszenia o zamówieniu – (kara może wynosić od 2-25%) Niedozwolonej modyfikacji treści SIWZ bez wymaganej równocześnie zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu lub zmianę treści SIWZ po upływie terminu składania ofert – (kara może wynosić od 5-25%) Niedozwolonej modyfikacji treści SIWZ w zakresie zmiany terminów składania ofert z pominięciem zmiany ogłoszenia o zamówieniu – (kara może wynosić od 5 do 10%)

29 Nieterminowego udostępnienia SIWZ na stronie internetowej zamawiającego (np. dopiero w następnym dniu po upublicznieniu ogłoszenia o zamówieniu) lub nie przekazanie wykonawcom wraz z zaproszeniem do składania ofert - (kara może wynosić od 5-25%) Żądania od wykonawców w SIWZ i ogłoszeniu o zamówieniu (w celu potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu i nie podleganiu wykluczeniu) oświadczeń lub dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania - (kara może wynosić 5%)

30 Dyskryminacyjnego opisu przedmiotu zamówienia, mogącego utrudnić uczciwą konkurencję, przez wskazanie znaków towarowych, wskazanie specyfikacji technicznych bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych – (kara może wynosić od 5-25 %) Niejednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia, który mógł wywrzeć wpływ na sporządzenie oferty – (kara może wynosić od %) Ograniczenia kręgu potencjalnych wykonawców poprzez mniejszą ich liczbę (dotyczy procedury w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, dynamicznego sytemu zakupów) – (kara może wynosić od 5-25%)

31 Prowadzenia negocjacji dotyczących treści oferty w toku badania i oceny ofert (dokonywanie istotnych zmian w treści oferty i SIWZ w drodze negocjacji między zamawiającym a wykonawcą) – (kara może wynosić od 5-25%) Bezprawnego wyboru najkorzystniejszej oferty , która podlegałaby w świetle ustawy Pzp odrzuceniu (np. jako następstwo wykluczenia wykonawcy za niespełnienie warunków udziału) lub nie wybraniu oferty wykonawcy, która została przez zamawiającego odrzucona niesłusznie lub przedwcześnie i zaniechano wezwania do uzupełnień, wyjaśnień na etapie oceny ofert - (kara może wynosić od 5 -25%)

32 Bezprawnego wyboru najkorzystniejszej oferty, tj
Bezprawnego wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. innego wykonawcy, przez odrzucenie oferty potencjalnie korzystniejszej uznanej jako tzw. ofertą z rażącą niską ceną ofertową, bez zwrócenia się do wykonawcy o wyjaśnienie zaoferowanej ceny i elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny – (kara może wynosić 25%) Naruszenia w zakresie udokumentowania postępowania (dotyczą protokołu z postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego) jeżeli dokument uniemożliwi zasięgnięcie informacji (ścieżki audytu) przewidzianych ustawą Pzp. Protokół powinien zachować nienaruszalność dokonanych zapisów – (kara może wynosić od 5-25%)

33 Naruszenia w zakresie zawierania umów z wykonawcami w przypadku, gdy pierwotnie wybrany wykonawca uchyla się od zawarcia umowy, natomiast zawarto umowę z innym wykonawcą niż ten, który powinien być następnym możliwym wykonawcą wg przyznanej punktacji z dokonanej oceny złożonych ofert – (kara może wynosić od 5 -25%)

34 Naruszenia w zakresie terminu zawierania umów z wykonawcami, jeżeli zamawiający nie zachował terminów, po których może zawierać umowę (np. zawarł umowę przed ogłoszeniem wyroku przez KIO w sprawie postępowania, nie czekając na ewentualne odwołania ze strony wykonawców, nie czekał min. 5 dni lub 10 dni, po których miałby prawo zawrzeć umowę) – (kara może wynosić 5%) Braku przekazania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcom poprzez ich zawiadomienie – (kara może wynosić 5 %)

35 Niedozwolonej zmiany postanowień zawartej umowy dotyczącej istotnej zmiany umowy w stosunku do treści oferty, jeżeli zamawiający nie przewidział, nie określił tego rodzaju zmian istotnych w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ (ewentualnie wzorze umowy) – (kara może wynosić 25% wartości ostatecznego zakresu świadczenia plus 100% wartości dodatkowej zamówienia wynikającej z istotnej zmiany umowy). Niedozwolonej zmiany postanowień zawartej umowy dotyczącej istotnej zmiany umowy w stosunku do treści oferty, poprzez mniejszy zakres rzeczowy zamówienia – (kara może wynosić 25% wartości ostatecznego zakresu świadczenia plus 100% wartości zmniejszenia zakresu świadczenia).

36 Dziękuję za uwagę Jacek Leśniak Biuro autoryzacji wniosku o płatność Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich tel


Pobierz ppt "Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata"

Podobne prezentacje


Reklamy Google