Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
University College Cork Ireland
2
projekt: Boole2School
3
George Boole Urodził się 2 XI 1815 roku w angielskim mieście Lincoln jako syn szewca. Był pierwszym profesorem matematyki na Uniwersytecie w Cork (dawniej Queen's College Cork). Wprowadził logikę dwuwartościową zwaną dziś boolowską, która jest podstawą działania komputerów.
4
George Boole - nauczyciel
W wieku 16 lat został głównym żywicielem rodziny. Podjął wówczas pracę jako asystent nauczyciela. Wtedy zafascynowała go matematyka. Był w niej samoukiem. W wieku 18 lat otworzył własną szkołę w Lincoln. W wieku 22 lat objął kierownictwo Akademii w Waddington. W wieku 24 lat otworzył w Lincoln własną szkołę z internatem.
5
Mary Everest Boole Córka pastora, bratanica George’a Everesta (od którego wziął nazwę Mount Everest). Żona George’a, feministka, matematyczny samouk, zajmowała się teorią nauczania i dydaktyką matematyki. Wprowadziła nauczanie czynnościowe, m. in. wyszywanki matematyczne.
6
wyszywanki matematyczne Mary Boole
7
Śmierć George’a Boola Poszedł do pracy w ulewnym deszczu, cały dzień spędził w mokrym ubraniu i przeziębił się. Mary jako zwolenniczka homeopatii wierzyła, że najlepszym sposobem walki z chorobą jest wystawienie chorego na jej przyczynę, więc regularnie polewała łóżko męża wodą. George nie przeżył tej kuracji. Zmarł po dwóch tygodniach.
8
George Boole - matematyk
Od 15 roku życia rozpoczął ambitny program samokształcenia w matematyce. W 1844 roku Królewskie Towarzystwo Naukowe (Royal Society) nagrodziło go złotym medalem za pracę Ogólne metody w analizie. W 1849 roku został pierwszym profesorem matematyki na Uniwersytecie w Cork. Jego najbardziej znaną pracą są Badania prawideł myślenia z roku.
9
Boole, Shannon i elektronika
Teoria Boole’a została wykorzystana w praktyce dopiero 70 lat po jego śmierci. W 1938 roku amerykański inżynier Claude Shannon wykorzystał algebrę Boole’a w programowaniu przełączników obwodów elektrycznych, co doprowadziło do skonstruowania układów scalonych, które stały się podstawą rozwoju technologii komputerowej.
10
Czym jest logika? Zajmuje się weryfikacją poprawności wypowiedzi i dedukcyjnych rozumowań. Przykład wnioskowania: Mary jest człowiekiem. ZAŁOŻENIA Ludzie są śmiertelni. Mary jest śmiertelna WNIOSEK
11
Logika boolowska Logika boolowska operuje zdaniami logicznymi.
To inne zdania niż te językowe. Zdania logiczne są prawdziwe albo fałszywe. Zaprzeczenie zdania prawdziwego jest fałszywe. Zaprzeczenie zdania fałszywego jest prawdziwe.
12
Zdania logiczne Które z tych zdań są zdaniami logicznymi?
Która godzina? Dziś jest raczej ciepło. Może przyjdę jutro. Koszulka Janka jest czerwona. Chciałbym mieć psa. Zdanie, które właśnie czytasz, jest fałszywe. Byłbym zapomniał.
13
Logika i obwody elektryczne
Zdania logiczne są prawdziwe albo fałszywe. Obwody elektryczne są zamknięte albo otwarte. Obwód otwarty. Prąd płynie. Żarówka świeci. Prawda Obwód zamknięty. Prąd nie płynie. Żarówka nie świeci. Fałsz
14
Spójniki logiczne Zdania logiczne złożone tworzymy ze zdań prostych za pomocą spójników logicznych i , lub, albo oraz przeczenie nie. Kierowca sprzedaje bilety w soboty i niedziele oraz święta po godzinie 18. Powiedział, że się ochłodziło i zaczął padać śnieg. Przynieś szklankę lub kubek oraz wazon. Czy bilet można kupić w niedzielę rano? Gdzie padał śnieg? Ile rzeczy należy przynieść?
15
bramka I (AND) Bramka I - źródło napięcia i połączone szeregowo wyłączniki A i B. Żarówka świeci tylko wtedy, gdy oba wyłączniki są zamknięte i płynie prąd.
16
bramka LUB (OR) Bramka LUB - źródło napięcia i połączone równolegle wyłączniki A i B. Żarówka świeci tylko wtedy, gdy przynajmniej jeden z wyłączników jest zamknięty i płynie prąd.
17
Wyszukiwanie w sieci Możesz wyszukać: Swift AND Dreams Swift OR Dreams
Swift NOT Dreams Spróbuj!
18
Gry komputerowe Candy Crush
Zamieniając miejscami sąsiednie cukierki, utwórz linię (pionową lub poziomą) z trzech cukierków w tym samym kolorze.
19
Gry komputerowe A1 = blue B1 = yellow C1 = red
Następuje crush na B2, B3, B4. Otrzymujesz 300 punktów. B2= r i B3= r i B4= r
20
Gry komputerowe Operator Candy Crush daje nowe życie co 30 minut.
Co robić po utracie wszystkich żyć? Operator Candy Crush daje nowe życie co 30 minut. Kupujesz nowe życie u operatora. Nowe życie może podarować ci znajomy na Facebooku. Sam zmieniasz ustawienia gry i usuwasz limit żyć. LUB
21
Gry komputerowe Kiedy można zamienić A1 i B1?
Kolory cukierków są zapisane w pamięci komputera. Warunek ‘C3=D4?’ znaczy: Czy w podanych okienkach jest ten sam kolor? Uzupełnij diagram: B1=A2=A3 ? LUB możliwy crush PRAWDA możliwa zamiana
22
Negacja Zdanie P Zdanie NIE (P) Ania I Bartek są szczęśliwi. ?
NOT(P) PRAWDA FAŁSZ Zdanie P Zdanie NIE (P) Ania I Bartek są szczęśliwi. ? Gra aktorów Testowanie zaprzeczenia Ania I Bartek są szczęśliwi. Ania I Bartek NIE są szczęśliwi 1) Ania Bartek F
23
Prawo boolowskie NIE (A I B) = (NIE A) LUB (NIE B)
Gra aktorów Testowane zaprzeczenie Ania I Bartek są szczęśliwi. Ania NIE jest szczęśliwa LUB Bartek NIE jest szczęśliwy. 1) Ania Bartek 2) Ania Bartek 3) Ania Bartek 4) Ania Bartek
24
Prawo boolowskie NIE (A I B)= (NIE A) LUB (NIE B)
Gra aktorów Zdania logiczne Ania I Bartek są szczęśliwi. Ania NIE jest szczęśliwa LUB Bartek NIE jest szczęśliwy. 1) Ania Bartek F P 2) Ania Bartek 3) Ania Bartek 4) Ania Bartek
25
Minecraft Gry komputerowe Gra konstrukcyjna.
Materiał budowlany to czerwony piaskowiec, który przewodzi moc. Moc przepływa obwodami i aktywuje różne narzędzia (lampa, winda). najprostszy obwód
26
Bramki NOT i OR OR gate INPUT: moc do pochodni OUTPUT: moc z pochodni
Lever 1 input Lever 2 input Output P F INPUT: moc do pochodni OUTPUT: moc z pochodni P F
27
Bramka AND = (lever 1) AND (lever 2)
NOT (NOT (lever1) OR NOT (lever2) ) Key Redstone Torch Torch 1 Torch 2 Wires meeting (lever 1) AND (lever 2) = Prawo boolowskie NIE (NIE A LUB NIE B)= A I B
28
Gry komputerowe
29
NIE (jeśli … to…) Słynny uczony dr Doom ogłosił publicznie:
JEŚLI jutro będzie trzęsienie ziemi, TO ten budynek się zawali. Następnego dnia wszyscy mówili o tym, jak bardzo się mylił. Co się wydarzyło?
30
NIE (jeśli … to…) Kapitan drużyny brydżowej lubi oszukiwać. Ale jest dobry z logiki. Trener powiedział mu przed ostatnią partią: Jeśli oszukasz, to będziesz musiał odejść! Kapitan pokazał, że trener się mylił. Co zrobił? Zawodnicy postanowili dać kapitanowi ostatnie ostrzeżenie. Zorganizowali protest pod hasłem Jeśli oszukasz, to odejdziesz! Korzystając ze spójników logicznych I, LUB oraz zaprzeczenia NIE, przekształć hasło protestu tak, by nie zmienić jego przekazu, ale by nie używać implikacji „JEŚLI … TO….”.
31
JEŚLI oszukasz, TO odejdziesz
NIE (jeśli … to…) Jeśli oszukasz, to będziesz musiał odejść! trener kapitan zawodnicy zdanie JEŚLI oszukasz, TO odejdziesz zapis logiczny JEŚLI os TO od
32
Prawo boolowskie NIE(P) LUB Q = P → Q = (NIE Q) → (NIE P)
F
33
NIE(P) LUB Q = P → Q = (NIE Q) → (NIE P)
Prawo boolowskie P Q NIE(P) (NIE P) LUB Q P → Q NIE(Q) → F
34
Play Discover Understand Practice Create
opracowanie: Maths Circles Ireland Companies Parents Students Mathematicians Teachers Play Discover Understand Practice Create
35
Certificate
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.