Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLechosław Boguta Został zmieniony 10 lat temu
1
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
2
Komunikacja międzykulturowa
NIEPOKÓJ I NIEPEWNOŚĆ SKUTKIEM ZRÓŻNICOWANIA KULTUROWEGO
3
Obcy- to kategoria inności, pozwalająca nam wytłumaczyć trudności w: akceptacji, zrozumieniu, zbliżeniu.
4
Komunikacja międzykulturowa jest utrudniona przez
nieprzewidywalność reakcji „innego”
5
Kontakt z „obcymi” wywołuje dwa rodzaje niepewności:
- niepewność postaw, uczuć, poglądów, wartości i zachowań; - niepewność i możliwość niewłaściwej interpretacji i oceny reakcji (naszej i obcego).
6
Kontakt z obcym.
7
Obcy doświadczają niepokoju, niepewności, nie wiedzą, nie są pewni jak się zachować – vide Guliwer w krainie liliputów czy olbrzymów.
8
Swoi nie rozumieją obcego, wymagają od niego stosowania podobnych „skryptów”, schematów zachowań i reakcji, bacznie go obserwują i krytycznie oceniają pod kątem własnych kryteriów.
9
Obie strony stosują uwarunkowane własnym doświadczeniem kulturowym
stereotypy postrzegania „innych”.
10
Poziomy kompetencji komunikacyjnej z „innymi” (wg Williama Howella z Minnesoty)
11
Nieświadoma niekompetencja
(błędnie interpretujemy zachowanie innych, niewłaściwie rozumiemy wysyłane przez nich komunikaty, ale nie jesteśmy tego w ogóle świadomi. Stan błogosławionej ignorancji!! Jego rezultaty? Uciśniona i zaskoczona nieuchronnym konfliktem niewinność!
12
Świadoma niekompetencja
(wiemy wprawdzie o własnych błędach i ich skali, ale się nimi nie przejmujemy. W końcu to my z definicji zawsze mamy rację!) Rezultaty? Świadome pakowanie się w nieuchronne kłopoty!
13
Świadoma kompetencja (doskonalimy naszą kompetencję komunikacyjną systematycznie i konsekwentnie, uwzględniając pojawiające się nowe potrzeby kolejnych „innych”) Rezultaty? Coraz doskonalsza komunikacja!
14
Nieświadoma kompetencja
(posiadamy wrodzoną inteligencją interpersonalną albo osiągnęliśmy mistrzostwo komunikacyjną w wyniku wieloletniej pracy zawodowej, doświadczeń międzykulturowych czyli uczenia się praktycznego, choć nie zdajemy sobie do końca sprawy z własnych możliwości komunikacyjnych) Rezultaty? Doskonałe porozumiewanie się komunikacyjne!
15
Wybrane aksjomaty (pewniki, oczywistości) komunikacyjne w relacjach z „obcymi”:
16
Wzrost potrzeby przynależności: - potęguje lęki i niepokoje.
17
Im większa atrakcyjność obcych, tym większa ich akceptacja
i wzrost poczucia pewności, że możemy przewidywać ich zachowanie.
18
Im większa nasza wiedza o obcych,
tym trafniej przewidujemy ich reakcje i zachowania.
19
Świadomość przewagi „innych”
wywołuje większy niepokój i obniża zdolność prawidłowej oceny.
20
Znajomości języka, dialektu czy żargonu
zmniejsza niepokój, daje możliwość przewidywania i oceny sytuacji
21
Podobieństwa kulturowe obniżają niepewność i ułatwiają utożsamienie się.
22
Im więcej powiązań interpersonalnych, społecznych czy zawodowych, tym mniej niepokoju.
23
Im większa nasza tolerancja,
tym mniejszy nasz niepokój, a łatwiejsze rozumienie „innych”.
24
Im wyższa empatia, tym mniejszy stres komunikacyjny z „innymi”!!!.
25
Wzrost naszych własnych zdolności do działań zespołowych
poprawia jakość oceny innych.
26
Wysoka zdolność autokontroli i autokreacji poprawia
komunikację międzykulturową. Ujęcie diachroniczne
27
Komunikacja niskokontekstowa (np. tylko werbalna)
jest łatwiejsza i bezpieczniejsza od wysokokontekstowej (ze znakami, gestami i symbolami).
28
WYJAŚNIAMY I UDOWADNIAMY?!!!
Oczywiście, tak. W zespołach, z przykładami i mądrze.
34
.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.