Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIrenka Mystkowski Został zmieniony 11 lat temu
1
opracowanie i przygotowanie Magdalena Łączyńska
JĘZYK FILMU... opracowanie i przygotowanie Magdalena Łączyńska Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego „Polska-Europa-Polonia”
2
Tematy wykładu budowa filmu podstawowe pojęcia plany filmowe
wybór planów następstwa planów praca z kamerą Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
3
PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU
kadr - najmniejsza jednostka statyczna = jedna klatka = naświetlenie taśmy np. celuloidowej Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
4
PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU
ujęcie - najmniejsza jednostka statyczna = odcinek taśmy zawarty między najbliższymi połączeniami montażowymi Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
5
PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU
scena - odcinek filmu lub reportażu złożony z kilku lub kilkunastu ujęć wyróżnia się jednością miejsca i czasu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
6
PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU
sekwencja - część filmu złożona z kilku lub kilkunastu scen wyróżniająca się jednością akcji, często pozbawiona jedności miejsca i czasu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
7
PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU
film - seria następujących po sobie obrazów z dźwiękiem lub bez dźwięku, wyrażających określone treści całość kompozycyjna, zamknięta i podpisana przez twórcę Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
8
SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY
animacja - błąd montażowy, skok w obrazie asynchron - rozbieżność dźwięku i obrazu dziupla - miejsce, w którym nagrywa się teksty do materiałów efekt - naturalny dźwięk np. szum wody evergreen - materiał ponadczasowy, który można nadać zawsze, żeby wypełnić lukę w dzienniku figura - trudny dziennik, fragment programu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
9
SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY
forszpan - sygnał dźwiękowo-wizualny rozpoczynający program z zapowiedzią trzech, czterech najważniejszych tematów (zwany też head-linem lub czołówką) iść na górę - trafić na dywanik... jedynka - pierwszy materiał w dzienniku montaż - łączenie obrazów, dźwięków, słów montaż twardy/ostry - cięcia montaż miękki - przenikanie, nakładanie się obrazów Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
10
SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY
oblankować setkę - przygotować do emisji czyjąś wypowiedź off - dźwięk zza kadru prompter - podpowiadacz, wyświetla się na nim tekst, który czyta prowadzący przebitka - obrazek, którym maskujemy np. animację przewałka - gdy dziennik jest dłuższy niż powinien Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
11
SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY
setka - czyjaś wypowiedz: dźwięk + obraz spady - materiały, które nie nadają się nigdzie prócz do kosza stand-up - kwestia w 100% wypowiedziana przez dziennikarza, stosuje się je wtedy, kiedy dziennikarz nie może gdzieś wejść szpigiel, line up - spis materiałów w dzienniku tyłówka - coś, co kończy program, na tyłówce ukazują się napisy, kto zrobił program Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
12
SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY
ustawienie - sposób i kąt widzenia planu, pozycja oka obiektywu w stosunku do filmowanego obiektu może być ruchome -> np. panorama nieruchome -> statyczne żre - program jest ok. żywiec albo live - występ reportera na żywo Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
13
EKIPA ZDJĘCIOWA operator kamery - odpowiedzialny za obraz
operator dźwięku - zajmuje się nagrywaniem dźwięku, odpowiedzialny za efekty oświetleniowiec - w znacznej mierze od niego zależy jak wypadniemy przed kamerą kierowca - wiadomo, wozi ekipę dziennikarz... Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
14
INFORMACJA TELEWIZYJNA
W dzienniku trwa zazwyczaj 2:00 - 2:30 minuty powinna operować obrazem (ikonosfera), a nie dźwiękiem stosuje się ujęcia statyczne, żeby nie męczyć wzroku odbiorcy powinna być rzetelna i obiektywna komentarz - obiektywny i zrozumiały, nie może relacjonować tego co jest widoczne Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
15
inne GATUNKI DZIENNIKARSKIE
reportaż filmowy - obiektywny i zgodny z rzeczywistością opis autentycznych wydarzeń; jego cechą charakterystyczną jest niedopowiedzenie tezy lub wniosku i zmuszenie widza do samodzielnej oceny zdarzeń felieton - jest subiektywny, może oceniać i interpretować film dokumentalny - dzieło oparte na autentycznych obrazach, operuje faktem, cechuje go autentyzm i wysoka wartość poznawcza Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
16
PLAN FILMOWY wyboru planu dokonuje reżyser, który zamienia scenariusz na scenopis; przy mniejszych formach decyduje realizator jest zależny od funkcji jaką ma pełnić w danym ujęciu, a także od roli człowieka, jaką on pełni Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
17
PODSTAWOWE PLANY FILMOWE
PODSTAWOWE PLANY FILMOWE plan ogólny - przekazanie informacji o interesującym nas miejscu, działaniach ludzi i o sytuacji; przedstawia pełny obraz miejsca akcji - człowiek podporządkowany otoczeniu plan pełny - ukazanie związku człowieka i miejsca w jakim się znajduje; postacie ludzkie pokazane są w całości, tło nie zajmuje już głównego miejsca plan amerykański - człowiek pokazany do połowy ud (by w westernach widać było kolty) - zdobywa pozycję dominującą w kadrze Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
18
PODSTAWOWE PLANY FILMOWE
PODSTAWOWE PLANY FILMOWE półzbliżenie - popiersie postaci ludzkiej, ukazanie osobowości człowieka poprzez ukazanie jego mimiki i gestykulacji zbliżenie - plan wielki, twarz ludzka zajmuje większą część ekranu, ukazanie stanu psychicznego człowieka detal, duże zbliżenie - szczegół postaci ludzkiej (część twarzy, oczy, usta itp.), powiększenie rekwizytu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
19
NASTĘPSTWA ZMIANY PLANÓW
NASTĘPSTWA ZMIANY PLANÓW montaż - można zmienić plan przez zlepienie ujęcia w planie ogólnym i planie średnim; zmiana jest związana ze zmianą ujęcia montaż wewnątrzujęciowy - nie jest związany z zakończeniem ujęcia, tylko z ruchem obiektywu kamery bez cięć przejście skokowe - kombinacja obu poprzednich zmiana ostrości - przy zastosowaniu obiektywu, który nie czyni jednakowo ostrych przedmiotów bliskich i dalekich w danym ujęciu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
20
RUCHY KAMERY panoramy - kamera filmując stoi nieruchomo na statywie, którego głowica pozwala obracać się kamerze w płaszczyźnie poziomej i pionowej jazdy kamery - aparat filmując zmienia miejsce w różnych szybkościach i kierunkach jazdy z panoramowaniem - wózek na szynach Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
21
PANORAMY pozioma - daje wrażenie rozciągłości
PANORAMY pozioma - daje wrażenie rozciągłości pionowa w dół - wrażenie małości i unicestwienia pionowa w górę - powoduje wrażenie wielkości i majestatu płynna - o nieprzerwanym ruchu kamery, zakończona ujęciem statycznym pełna - kiedy kamera opisuje pełny okrąg 360st. Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
22
JAZDY KAMERY najazd - zbliżenie do centrum akcji, koncentracja uwagi na osobie, przedmiocie martwym, zazwyczaj ma cel emocjonalny odjazd - najczęściej jako ruch cofnięcia się jazda w górę i w dół jazda równoległa jazda z panoramowaniem szwenk, czyli odskok - szybkie dokonane bez przerwy zmienienie uwagi z jednego do drugiego miejsca Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
23
RUCHY KAMERY podkreślają:
RUCHY KAMERY podkreślają: ciągłość przestrzeni rzeczywistej, która równa się w takich ujęciach przestrzeni filmowej - jak daleko? ciągłość czasu rzeczywistego = czasowi filmowemu jak długo? ciągłość akcji rzeczywistej - pokazana zostaje bez skrótów i powtórzeń całość stosunków przestrzennych w kadrze, wzajemne usytuowanie postaci, całość postaci podkreślają intencję stopniowania wrażeń Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
24
i zapraszam do części praktycznej
PRACA Z KAMERĄ Dziękuję za uwagę i zapraszam do części praktycznej Magdalena Łączyńska mobile: Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.