Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Struktury i algorytmy wspomagania decyzji
Materiał wykładowy 1: Organizacja i program przedmiotu Automatyka i Robotyka - studia stacjonarne II stopnia Przedmiot: specjalnościowy Specjalność: Systemy sterowania i wspomagania decyzji Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Data rozpoczęcia prezentacji:
2
Semestr zimowy roku akademickiego 2016/2017
Wydział Elektrotechniki i Automatyki Kierunek: Automatyka i Robotyka Studia wielostopniowe, stopień II Specjalność: Systemy sterowania i Wspomagania Decyzji – rok II, semestr II Semestr zimowy roku akademickiego 2016/2017 Jesteśmy zobowiązani przestrzegać:
3
SiAWD2: Struktury i algorytmy wspomagania decyzji
W szczególności znajdujemy tam: Z wykazu przedmiotów obowiązujących na II semestrze kierunku AiR, specjalność Systemy Sterowania i Wspomagania Decyzji: SiAWD2: Struktury i algorytmy wspomagania decyzji Dyspozycje Programu Studiów: Wykłady: 30 godzin (śr. 2godz/tyg.) Projekt: 15 godzin (śr. 1godz/tyg.) Liczba punktów ECTS: 4 Sposób zaliczenia: Zaliczenie Realizacja: Wykłady: 7x4godz./tyg. + 1x2godz./tyg Projekt: 5x3godz./tyg. (~ druga połowa semestru)
4
Harmonogram wykładów:
Data Wykład 1 Wykład 2 Wykład 3 Wykład 4 Wykład 5 Wykład 6 Wykład 7 Wykład 8 Wykład 9 Wykład 10 Wykład 11 Wykład 12 Wykład 13 Wykład 14 Wykład 15
5
Harmonogram projektu:
6
Prowadzący: Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż., Robert Piotrowski, dr inż., - wykłady projekt (odpowiedzialny za przedmiot)
7
Zakres tematyczny przedmiotu – zostanie przedstawiony i omówiony na dzisiejszym wykładzie i następnie umieszczony na stronie internetowej przedmiotu przed następnym wykładem tygodnia Zasady zaliczenia przedmiotu: – zostaną przedstawione i omówione na dzisiejszym wykładzie i następnie umieszczone na stronie internetowej przedmiotu w okresie tygodnia Wykaz literatury przedmiotu – zostanie przedstawiony na dzisiejszym wykładzie i następnie umieszczony na stronie internetowej przedmiotu przed następnym wykładem tygodnia
8
Godziny konsultacji – do uzgodnienia.
Propozycje prowadzących zostaną podane na stronie internetowej przedmiotu w okresie tygodnia od rozpoczęcia zajęć
9
Proszę wybranych starostów grup i starostę roku o przekazanie swoich danych (nazwisko i imię, , telefon, … ) po przeprowadzeniu wyborów
10
Dodatkowo ustalamy: 1. Odpowiedzialny za przedmiot może w uzasadnionych przypadkach zwolnić studenta z udziału w niektórych zajęciach 2. Uczestnictwo w wykładach – będzie na losowo wybranych wykładach odnotowywane, pozwalając uzyskiwać punkty uwzględniane przy ustalaniu oceny zaliczenia przedmiotu
12
Zaliczenie przedmiotu:
1. Elementy brane pod uwagę: * uczestnictwo w zajęciach * przygotowanie i aktywność w czasie zajęć * jakość wykonywanych prac pisemnych (sprawdziany, kolokwia, dokumentacja projektu) * terminowość wykonywanych prac pisemnych * samodzielność wykonywanych prac
13
2. Łączna ocena z przedmiotu:
* łączna ocena z przedmiotu uzyskiwana jest ze złożenia ocen określonych jako: ocena uczestnictwa w wykładach, ocena zaliczenia kolokwium, ocena zaliczenia projektu; wartość progowa oceny pozytywnej określana jest jedynie dla oceny łącznej * wagi stosowane przy składaniu oceny łącznej z przedmiotu wynoszą: uczestnictwo w wykładach – 0.075, zaliczenie kolokwium – 0.625, zaliczenie projektu – 0.300
14
3. Zaliczenia cząstkowe z przedmiotu:
* poza oceną z przedmiotu w przypadkach, kiedy jest ona negatywna możliwe będzie uzyskanie tzw. zaliczenia cząstkowego z części przedmiotu określonych w jego karcie, czyli z części nazywanych: wykład i projekt Uwaga: zaliczenie cząstkowe nie jest połączone z wystawianiem ocen – oznacza zwolnienie, przy powtarzaniu przedmiotu, z konieczności uczestniczenia w formach zajęć objętych danym zaliczeniem cząstkowym i przepisanie wyników uzyskanych w poprzednim roku * zaliczenie cząstkowe – wykład obejmuje dwie formy zajęć: - uczestnictwo w wykładach - uczestnictwo w kolokwium * zaliczenie cząstkowe – projekt obejmuje jedną formę – uczestnictwo w projekcie * zaliczenie cząstkowe uzyskuje się po przekroczeniu średniej z pozytywnych ocen procentowych z każdej formy zajęć objętych danym zaliczeniem cząstkowym; pozytywna ocena procentowa ocena procentowa >50%
15
4. Punkty, oceny procentowe:
* ocenianie w trakcie semestru odbywa się w punktach * dla każdego ze składników łącznej oceny z przedmiotu określona będzie na koniec semestru maksymalna liczba punktów jaką mógł uzyskać student; pozwoli to określić dla tych składników wartość oceny procentowej
16
5. Ocena uczestnictwa w wykładach:
* uczestnictwo w wykładzie pozwala uzyskiwać punkty do oceny końcowej zaliczenia przedmiotu * poziom procentowy oceny uczestnictwa w wykładach oblicza się następująco:
17
6. Ocena zaliczenia kolokwium:
* w trakcie semestru przewidziane jest jedno kolokwium * kolokwium obejmuje materiał przerobiony podczas wykładów i ewentualnie podczas realizacji projektu do terminu kolokwium * pisanie kolokwium jest obowiązkowe; niepisanie kolokwium oznacza uzyskanie 0pkt. * nieobecność na kolokwium usprawiedliwia: choroba, ważny przypadek losowy, udział w wydarzeniach ważnych dla Uczelni lub Wydziału; nieobecność można usprawiedliwić u odpowiedzialnego za przedmiot w okresie tygodnia od daty ustania przyczyny nieobecności, po tym terminie usprawiedliwienia nie będą honorowane * studenci, którzy usprawiedliwią nieobecność na kolokwium mogą je odbyć w terminie uzgodnionym z odpowiedzialnym za przedmiot, nie późniejszym jednak niż dzień zakończenia semestru
18
6. Ocena zaliczenia kolokwium – c.d.:
* każdy piszący kolokwium ma prawo wglądu do swojej pracy po ogłoszeniu wyników – w jego wyniku ocena kolokwium może ulec korekcie, jeżeli ustalone zostaną uchybienia w sprawdzaniu * poziom procentowy oceny zaliczenia kolokwium oblicza się następująco:
19
7. Ocena zaliczenia projektu:
* szczegółowe zasady oceniania związane z projektem zostaną podane podczas pierwszych zajęć * poziom procentowy oceny zaliczenia projektu oblicza się następująco:
20
8.Kary za niesamodzielność wykonywanych prac:
* wszelkie materiały przygotowane do realizacji tematu projektu, odpowiedzi i rozwiązania dawane podczas kolokwium, itp. muszą być własnego autorstwa * stwierdzenie naruszenia tego wymagania prowadzi do „wyzerowania” liczby punktów uzyskiwanych za dany element wnoszący wkład punktowy do zaliczania przedmiotu
21
8. Wyliczenie oceny zaliczenia przedmiotu
* ocenę procentową zaliczenia przedmiotu wylicza się następująco: * ocenę zaliczenia przedmiotu ustala się w oparciu o tabelę: Ocena% Ocena ≥ 0 ≤ 50 2 > 50 ≤ 60 3 > 60 ≤ 70 3.5 > 70 ≤ 80 4 > 80 ≤ 87.5 4.5 > 87.5 ≤ 95 5 > 95 ≤ 100 5.5
22
10. Zaliczenie poprawkowe:
* dla osób, które nie uzyskają zaliczenia w okresie trwania semestru i które będą spełniały następujące warunki: uczestniczyły we wszystkich wymaganych zajęciach projektowych, a jeżeli nie uczestniczyły to usprawiedliwiły wszystkie nieobecności, uczestniczyły w co najmniej dwóch wykładach z odnotowywanym uczestnictwem zostanie zorganizowane zaliczenie poprawkowe umożliwiające zdobycie dodatkowych punktów do zaliczenia przedmiotu * poziom procentowy oceny zaliczenia poprawkowego oblicza się następująco:
23
11. Wyliczenie oceny poprawkowego zaliczenia przedmiotu:
* ocenę procentową poprawkowego zaliczenia przedmiotu wylicza się następująco: * ocenę zaliczenia przedmiotu ustala się w oparciu o tabelę podaną dla zaliczenia w okresie semestru wykorzystując wartość OCENY POPRAWIONEJ %
24
Program przedmiotu - Cele przedmiotu
Zapoznać studentów z wybranymi postaciami zagadnień decyzyjnych. Rozwinąć umiejętności formułowania i rozwiązywania jedno i wielokryterialnych zagadnień decyzyjnych, z rozróżnieniem zagadnień wielo-celowych i wielo-atrybutowych. Przedstawić możliwości modelowania niepewności w zagadnieniach decyzyjnych oraz uwzględniania ryzyka w procesie decyzyjnym. Wskazać metody hierarchicznego rozwiązywania zagadnień decyzyjnych
25
Na zakończenie semestru powinniście potrafić:
budować modele wybranych zagadnień decyzyjnych jedno i wielokryterialnych proponować metody rozwiązywania zagadnień decyzyjnych jedno i wielokryterialnych korzystać z nowoczesnych komputerowych narzędzi poszukiwania rozwiązań zagadnień decyzyjnych jedno i wielokryterialnych
26
Szkic rozplanowania przedmiotu
Wprowadzenie. Mapa pojęć i zagadnień. Komputerowe systemy wspomagania decyzji W1 – W2 Zagadnienia wielokryterialne – podział: zagadnienia wieloatrybutowe i wielocelowe W2 – W3 Modele i metody poszukiwania rozwiązań wieloatrybutowych problemów decyzyjnych W4-W6 Modele i metody poszukiwania rozwiązań wielocelowych zagadnień programowania matematycznego W7 – W9 Modele i metody poszukiwania rozwiązań jednokryterialnych zagadnień decyzyjnych W10 Modele i metody poszukiwania rozwiązań problemów decyzyjnych w warunkach niepewności W11 – W12 Metody poszukiwania rozwiązań problemów decyzyjnych w strukturach hierarchicznych W13 – W15
27
Termin kolokwium (czwartek) 1215 – 1400, sala E27
28
Strona internetowa przedmiotu
Wszelkie informacje i materiały będą dostępne na stronie przedmiotu:
29
Źródła Przygotowując zajęcia będziemy korzystali z: Literatura:
Vincke, Ph. Multicriteria Decision-aid. Wiley, 1992 Ignizio, J.P., Cavalier, T.A. Linear Programming. Prentice Hall International, 1994 Sakawa, M. Fuzzy Sets and Interactive Multiobjective Optimization. Plenum Press, 1993 Lai, Y-J, Hwang, Ch-L. Fuzzy Multiple Objective Decision Making. Springer, 1996
30
Materiały Narzędzia
Wykłady: kopie slajdów publikowane na stronie internetowej przedmiotu Projekt: opracowane dla realizacji projektu materiały pomocnicze i zadania projektowe publikowane na stronie internetowej Narzędzia Oprogramowanie: MATLAB/Simulink - dostarczane przez Katedrę Inżynierii Systemów Sterowania
31
– koniec materiału prezentowanego podczas wykładu
Dziękuję – koniec materiału prezentowanego podczas wykładu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.