Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRafał Urbaniak Został zmieniony 6 lat temu
1
POD - żółw przesuwa się po ekranie nie zostawiając za sobą śladu;
Kreski, kwadraty i koła Kreski To, jaką czynność właśnie wykonuje żółw, zależy od trybu jego pracy. może rysować, ścierać lub po prostu się przemieszczać po ekranie. Aby żółw przeszedł do odpowiedniego trybu, korzystamy z następujących komend: POD - żółw przesuwa się po ekranie nie zostawiając za sobą śladu; OPU - żółw przesuwa się po ekranie zostawiając za sobą linię; ŚĆIER - żółw przesuwa się po ekranie ścierając istniejące elementy. PŻ - pokazuje symbol żółwia na ekranie; SŻ -chowa symbol żółwia na ekranie; CS - czyści ekran i ustawia żółwia na pozycji (0,0); NP X - porusza żółwiem o X pikseli do przodu; PW X - obraca żółwia o X° w prawo; LW X - obraca żółwia o X° w lewo.
2
Jak zatem narysować poniższy rysunek?
Nic prostszego! Należy pokazać żółwia, następnie przejść żółwiem o 100 pikseli do przodu, obrócić go o 45° w lewo i na koniec przejść nim o 90 pikseli do przodu.
3
? pż ? np 100 ? lw 45 ? np 90
4
kwadraty Musisz postawić cztery kreski obrócone względem siebie o 90°.
Długość boku 100
5
powtórz x [polecenie] ? cs ? np 100 ? pw 90
Zauważ, że w powyższym zadaniu czterokrotnie wykonałeś tą samą Czynność Program znacznie by się uprościł, gdyby można było nakazać żółwiowi pewne czynności wykonać kilkakrotnie. Spróbuj powtórz x [polecenie]
6
? cs ? powtórz 4 [ np 100 pw 90 ]
7
Wykonaj zadanie stosując uproszczony kod
8
PROCEDURY Definicję procedury rozpoczynasz od słowa oto. Następnie podaj nazwę procedury (nie może ona zawierać spacji), potem dodaj treść procedury. Koniec sygnalizujesz słowem już.
9
POKAŻ PAMIĘĆ
10
RYSOWANIE WIELOKĄTÓW ZASADA NR 1 : ABY UZYSKAĆ POPRAWNY KĄT DZIELIMY 360 STOPNI PRZEZ ILOŚĆ BOKÓW WIELOKĄTA NP.: TRÓJKĄT : 360/3=120 CZYLI KĄT 120 STOPNI KWADRAT : 360/4 = 90 CZYLI KĄT 90 STOPNI SZEŚCIOKĄT : 360/6 = 60 CZYLIMKĄT 60 STOPNI ITD Teraz spróbujemy wykonać procedurę z dwoma parametrami, która będzie nam służyła do narysowania dowolnego wieloboku o dowolnej wielkości (długości boku). Wpisz do Logo Komeniusza poniższą instrukcję: TWORZĄC PROCEDURĘ NALEŻY PAMIĘTAĆ ŻE WYZNACZAJĄC KĄT DZIELIMY 360/ ILOŚĆ BOKÓW
11
? oto wielobok :bok :ileboków ? powtórz :ileboków [np :bok pw ??????]
Parametr „:bok” określa jak duży wielobok zrobimy Parametr „:ileboków” określa ile boków będzie miał wielobok ? oto wielobok :bok :ileboków ? powtórz :ileboków [np :bok pw ??????] ? już
12
? oto wielobok :bok :ileboków
? powtórz :ileboków [np :bok pw 360 / :ileboków] ? już
13
Zastosowanie polecenia zamaluj
zamaluj - żółw zamalowuje otaczający go obszar, używając ustalonego koloru malowania ukp "kolor (np. ukp "czerwony) - ustala kolor pisaka, do rysowania linii ukm "kolor (np. ukm "żółty) - ustala kolor malowania, do zamalowywania wnętrza figur UWAGA: Jeśli kolor malowania dla danego żółwia nie został ustalony, to do zamalowania będzie użyty jego aktualny kolor pisaka. Aby zamalować figurę, trzeba ustawić żółwia w jej wnętrzu.
14
oto kwadrat ukm "zielony powtórz 4[ np 150 pw 90 ] ;wejśćie do wnętrza kwadratu pod pw 30 np 10 zamaluj ;wyjście z wnętrza kwadratu ws 10 lw 30 opu już
15
Zastosowanie polecenia wielokąt
wielokąt rysunek - żółw rysuje wypełniony wielokąt na podstawie kodu rysunku. PRZYKŁAD: wielokąt [ powtórz 4 [ np 150 pw 90] ] kolor zamalowanego kwadratu jest czarny, ponieważ nie ustaliliśmy koloru malowania, dodajmy więc poprawkę.
16
PRZYKŁAD: ukm " jasnoniebieski wielokąt [ powtórz 4[ np 80 pw 90 ] ]
17
LOSOWE KOLORY Jak wylosować dowolnie wybrany kolor?
Możemy skorzystać z funkcji jld – wynikiem jest losowo wybrana wartość potrzebna poleceniu, po którym nastąpiło jld . Nazwa powstała od "jak los da". ukp jld – ustali kolor pisaka na wylosowany przez komputer ugp jld–ustali grubość pisaka na wylosowaną przez komputer
18
ODCINEK – KOORY LOSOWANE PRZEZ KOMPUTER
Powtórz 4 [ukp jld np 100 pw 90]
19
jeden z trzech podanych kolorów (niebieski, czerwony, zielony) ?
Jak wylosować jeden z trzech podanych kolorów (niebieski, czerwony, zielony) ? Aby wybrać jedną z trzech konkretnych (ale nie kolejnych) wartości, możemy skorzystać z funkcji los lista –wynikiem jest element wybrany losowo z danej listy. los ["niebieski "czerwony "zielony]
20
NARYSUJ ODCINEK SKŁADAJĄCY SIĘ Z KILKU KOLORÓW
WYKORZYSTAJ POLECENIA : powtórz 4 [np 100] ukp los ["niebieski "czerwony "zielony] ukm – zastanów się czy można również wykorzystać to polecenie i kiedy
21
powtórz 4 [np 100 ukp los ["niebieski "żółty "zielony "czarny] ]
22
ukp - ustala kolor pisaka los ["niebieski "czerwony "zielony]
NAMALUJ FIGURĘ Z KOLOREM LOSOWYM ukm – ustala kolor malowania ukp - ustala kolor pisaka los ["niebieski "czerwony "zielony] USTALIĆ KOLOR MALOWANIA POLECENIEM ukm USTALIĆ LOSOWĄ LISTĘ KOLORÓW POLECENIE NA FIGURĘ
23
ukm los ["niebieski "zielony " czerwony] wielokąt [powtórz 4 [ np 100 pw 90]]
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.