Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Formative Assessment - assessment for learning 1

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Formative Assessment - assessment for learning 1"— Zapis prezentacji:

1 Formative Assessment - assessment for learning 1
 - assessment for learning Ocenianie często pojmujemy jako podsumowanie pewnego etapu nauczania. Tymczasem ocenianie kształtujące towarzyszy procesowi nauczania od samego jego początku, aż do informacji zwrotnej na temat indywidualnych efektów nauczania. W takim sensie ocenianie kształtujące jest czymś więcej niż samym ocenianiem, jest to sposób nauczania nastawiony na pomoc uczniowi w przyswajaniu wiedzy i umiejętności. Ocenianie kształtujące jest obecne zatem od samego początku procesu nauczania, ważnym jego elementem jest więc określenie celów lekcji: co chcemy osiągnąć, poznając dany temat? Przedstawienie celów rozpocznie więc i tę prezentację. Składa się ona z 30 slajdów i będzie trwała około 45 minut. 1 1

2 Definition Formative Assessment refers to frequent, interactive assessment of student progress and understanding, and adjustment of teaching to meet identified student needs. Organization for Economic and Co-operation Development Definicja podana za Raportem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Definicja nie jest prosta, ale można z niej wyczytać, że ocenianie kształtujące powinno być stosowane systematycznie, poprzez osobiste, wielokrotne przekazywanie przez nauczyciela informacji uczniowi. Informacje powinny odnosić się do kolejnych etapów nauki ucznia i wskazywać mu dalszą drogę uczenia się. Informacja ta jest przekazywana nie jako podsumowanie, ale towarzyszy i wspomaga proces uczenia się ucznia. 2 2

3 Definition Formative Assessment is giving information helping to learn
Definicja robocza. 3 3

4 Formative Assessment versus Summative Assessment
Teachers employing formative assessment, employ summative assessment as well. Dont't give up giving marks! Jak na razie nie jest jasny związek oceniania kształtującego z tradycyjnym ocenianiem, czyli stopniem. Wbrew obiegowym sądom, OK nie rezygnuje z oceny stopniem, ale ogranicza ją tylko do podsumowania pracy ucznia nad danym zagadnieniem. OK to ocena w postaci informacji zwrotnej, przekazywanej uczniom w ustalonym czasie i systematycznie. Ale w OK są też stopnie wystawiane na koniec procesu nauczania, czyli np. jako ocena klasówki podsumowującej. To, co jest ważne to rozdzielenie tych ocen i informacja na temat tego, która z nich będzie stosowana. Często nauczyciele zgadzają się z potrzebą dawania komentarza do pracy ucznia, ale uważają jednocześnie, że stawianie stopnia uzupełnia komentarz. Niestety mylą się. Badania wykazują, że jeśli uczeń otrzymuje komentarz i jednocześnie stopień wyrażony cyfrą, to nie czyta wnikliwie komentarza, tylko zaczyna porównywać otrzymaną cyferkę z cyferkami kolegów. Nauczyciel stawiający stopień może więc właściwie darować sobie komentarz. Jak więc sobie radzić? Trzeba ustalić, które prace będą oceniane sumująco, a które kształtująco. Najlepiej, gdy kształtująco oceniane są prace w czasie procesu uczenia się, a sumująco prace końcowe. 4 4

5 Formative Assessment versus Summative Assessment
Summative Assessment is given periodically to determine at a particular point of time what students know and what do not know. *Teachers give marks, however not very often. *Formative Assessment is receiving feedback what students do right and what students do wrong. Students receive commentaries to their work.

6 Elements of Formative Assessment
Establishment of learning goals The key question Receiving feedback Self-assessment and peer-assessment Active involvement of students and their parents in the learning process

7 Establishing Goals Your students need to know where they aim. If they know that it is easier for You and your students to achieve the goal. Students, who know only the subject of the lesson but do not know what is the aim, participate in the lesson less conciously If students know the goals, they can work faster, or stop at the important moment of the lesson

8 When You define the aim of the lesson, then try to express it in
Informing students about the goals When You define the aim of the lesson, then try to express it in a comprehensible language for students.

9 After each lesson You need to check if the goal was achieved.
Summing up the lesson After each lesson You need to check if the goal was achieved. Proposal – give students sentences to complete: * Today, I have learned … * I understand that … * I have reminded myself … * It surprised me … *I have achieved the goal, because...

10 WILF „What I am looking for”
Assessment Criteria WILF „What I am looking for” Teachers should point out, to what they will pay attention while assessing students' work

11 „Wilf” during the lesson
Defining assessment criteria for the lesson is profitable: *the teacher does not deal with the minor tasks, knows what and how to assess, chooses suitable methods; *the student knows exactly what material and skills should be aquired, concentrates on the goal achivement, can define what is already known

12 Key Questions

13 Key Questions Questions: show students the wider context,
encourage them to look for the answers, engage students Jak powiedziano na początku, problem, z którym boryka się polska szkoła to brak motywacji uczniów do nauki. Często dzieje się tak dlatego, że uczniów nie interesuje to, co się dzieje na lekcjach. Podawanie uczniom celów lekcji może pomóc zainteresować ich tematem, ale często to nie wystarcza. Aby zaangażować uczniów najlepiej opracować wcześniej ciekawe pytanie kluczowe. Takie pytanie, które zachęci ich do poszukiwania odpowiedzi. Jest to trudne zadanie dla nauczyciela, ale jeśli uda mu się zachęcić uczniów pytaniem kluczowym, to wspólnie mogą poszukiwać na nie odpowiedzi. Dzięki takiemu pytaniu można „przemycić” również mniej ciekawe tematy, których poznanie jest konieczne do udzielenia odpowiedzi. Np. 1. Jak myślicie, co by się stało gdyby Hitler zwyciężył w II Wojnie Światowej? Jak by wyglądało dziś nasze życie? Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie musimy poznać dzieje II Wojny Światowej, a to jest temat naszej lekcji. Np. 2. Czy dla czterech osób mieszkających w różnych miejscowościach zawsze można znaleźć miejsce, do którego wszystkie osoby będą miały jednakowo blisko? Zauważcie, że z punktu matematycznego jest to pytanie o to, czy na każdym czworokącie można opisać okrąg. 13 13

14 Key Questions The key questions: show students the wider perspective of the task, they are strictly connected with aim of the lesson, they assemble the main problems of the lesson, they cause student's interest.

15 Feedback

16 Feedback Feedback is a dialogue between the teacher and the student,
dialogue, which helps the student in the learning process.

17 Feedback - elements Effective feedback consists of four elements:
*the specification and appreciating good elements of the student's work; *a hint - what requires improvement or additional work; *a hint - how student should improve the work.

18 Oral Feedback Oral feedback is the best way of the dialogue between the teacher and the student. It allowes to explain doubts. The well-prepared feedback allowes the teacher to get to know student's way of thinking, work methods and gives the opportunity for better communication.

19 Feedback for parents Feedback is essential for parents as well. Properly formulated, allowes parents to watch children's progress, helping them or motivating to improve their results. Organizing meetings parents - teacher - student is very helpful. It is the perfect opportunity to discuss the student's way of learning and finding out the best strategy in concrete cases.

20 Self and Peer Assessment

21 Odpowiedzialność za własne uczenie się
School is nowadays a place where one has to attend or a place where teachers work, and their duty is to teach. How to convince students, that they need to learn, rather than we have to teach them? We can encourage students to learn using self and peer- assessment. If students can assess themselves, it helps them in the learning process and makes them more active.

22 Role Changing Peer-Assessment:
student understands the other student but on the other hand he/she can learn a diffrent approach to the task. it is easier for a student to be assessed by a friend because it is expressed in their language friendly opinion reduces pupils' rivalry, which possitively influences the process of learning students see, that pees-assessment improves their work and does not compare results students in the role of "teacher” become more responsible and they try hard to write a good comment.

23 Self - Assessment  If a student is able to assess what he already knows and what to do to reach the goal, then it helps him in the learning process and makes him more active. Samoocena jest najwyższym stopniem OK. Bardzo trudno ocenić samego siebie, ale taka ocena jest zawsze sprawiedliwa i daje od razu informację jak trzeba dalej się uczyć. 23 23

24 Cooperating with parents
Pupils and parents need to be concious participants of the process of the formative assessment. Student – formative assessment helps you to learn.   Parents – can help their children to learn Ocenianie kształtujące wymaga współpracy z rodzicami. Rodzice muszą się zgodzić na to, ze ich dzieci będą często otrzymywać komentarz do swoich prac zamiast stopnia. Powinni też przestać pytać swoje dzieci o uzyskane stopnie i porównywać wyniki swoich dzieci z wynikami innych uczniów. Zamiast pytać: Jaki stopień dostałeś w szkole, powinni zadać pytanie: Czego się dzisiaj nauczyłeś? Rodzicom trudno jest zaakceptować taki system oceniania, gdyż sami kiedyś byli oceniani stopniami i są do tego przyzwyczajeni. Nauczyciel powinien wyjaśnić rodzicom korzyści płynące z OK i uzyskać ich zgodę na ten system oceniania. 24 24

25 Cooperation with parents
We explain parents, that we do not give up marks, but we want to show them what they already know to build their self-confidence and positive motivation. Parents got used to marks. We want parents to ask: What have you learned today? What have you managed to understand?

26 Thank You For Your Attention
Katarzyna Kondratowicz


Pobierz ppt "Formative Assessment - assessment for learning 1"

Podobne prezentacje


Reklamy Google