Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Nowe prawo energetyczne
Rynek Bilansujący Implementacja dyrektywy 2005/89/WE Ministerstwo Gospodarki Jerzy Maślanka, Departament Energetyki Seminarium- Warszawa, 31 maja 2007r.
2
Rynek Bilansujący - Podstawy prawne
Dyrektywy 2003/54/WE, 2005/89/WE, rozporządzenie nr 1228 –cele, ramy polityki, zasady, kryteria wyboru środków i warunki Polityka energetyczna Polski do 2025 r., Program dla elektroenergetyki – cele, kierunki, założenia, środki, przedsięwzięcia. Ustawa – Prawo energetyczne – definicje, zasady, podział zadań, delegacje. Rozporządzenie „systemowe” z – warunki techniczne, sposób, zakres, procedury. Instrukcje Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowych i Dystrybucyjnych - warunki korzystania z systemu i prowadzenia ruchu. Umowy dwustronne, wielostronne – zobowiązania i warunki współpracy. Ministerstwo Gospodarki
3
Rynek Bilansujący – Postulowane zmiany
Wprowadzić: rynek zdolności wytwórczych rynek dnia bieżącego opłaty węzłowe usprawnienie mechanizmu bilansowania odpowiedzialność użytkowników systemu za bezpieczeństwo dostaw prawa operatora systemu przesyłowego zwiększenie uprawnień Prezesa URE zobowiązania przestrzegania IRiES Ministerstwo Gospodarki
4
Rynek Bilansujący – Postulowane zmiany cd.
Wprowadzić: sprzedawcę awaryjnego metody bodźcowe ex-ante regulacji taryf uwolnienie obrotu standardy ewidencji kosztów usługi systemowe regulowane usługi systemowe poddane konkurencji Ministerstwo Gospodarki
5
Rynek Bilansujący – Postulowane zmiany cd.
Warunki dobrego wprowadzenia zmian prawa: określenie polityki i zasad funkcjonowania rynku szczegółowe i jasne zdefiniowanie zmian zasad określenie warunków wprowadzenia zmian zasad ocena skutków regulacji zaakceptowanie założeń zmian zasad z uwagi na skutki polityczne właściwe sformułowanie przepisów ustawowych i wykonawczych wydanie szczegółowych wytycznych Ministerstwo Gospodarki
6
Rynek Bilansujący – Ocena postulowanych zmian cd.
Większość z nich wymaga analiz i opracowania szczegółowego dla spełnienia ww. warunków dobrej legislacji. Wśród ekspertów występują istotne różnice co do celowości i sposobu wprowadzenia tych zmian. Brak jest uzasadnienia dla podejmowania ryzyka ich wprowadzania bez pełnej analizy. Niezbędne są dalsze prace w grupach ekspertów dla przygotowania kompletnych i szczegółowych rozwiązań postulowanych zmian spełniających ww. warunki. Ministerstwo Gospodarki
7
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE.
W oparciu o dotychczasowe oceny proponuje się wprowadzenie: obowiązków dla wytwórców i użytkowników systemu w zakresie bezpieczeństwa dostaw zadania sprzedawcy awaryjnego dla sprzedawcy z urzędu możliwości korekty planów dostaw co najmniej na 2 godziny przed okresem dostawy możliwości zgłaszania w planach dostaw i rozliczania niezbilansowania grupy użytkowników systemu np. o łącznej mocy 50 MW Ministerstwo Gospodarki
8
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE cd.
Wprowadzenie: uzgadniania przez OS IRiES z użytkownikami, rozstrzygania rozbieżności przez Prezesa URE i zatwierdzanie całej IRiES wyznaczania jednego OSP w kraju możliwości zawierania umowy przez spółki dystrybucyjne na usługi operatorskie z OSD możliwości wydania zakazu wykonywania działalności sieciowych lub cofnięcia koncesji za brak wyznaczenia operatora lub brak niezależności odpowiedzialności za skutki realizacji lub braku realizacji dyspozycji wydawanych przez OSP i OSD Ministerstwo Gospodarki
9
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE cd.
Wprowadzenie dla OSP zadań określenia w IRiESP i zapewnienia realizacji: minimalnego zakresu wymagań, zasad i obowiązków w zakresie bezpieczeństwa operacyjnego sieci, przewidywalnych warunków, w których jest zachowana nieprzerwana praca sieci, utrzymywania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego sieci, Wprowadzenie dla OSP i OSD zadań określenia w IRiES celów i zapewnienia realizacji: standardów jakościowych obsługi odbiorców w zakresie częstości występowania i czasu trwania przerw w dostawach energii elektrycznej, standardów jakościowych energii elektrycznej, odpowiedniego poziomu rezerw mocy wytwórczych z wykorzystaniem mechanizmów rynkowych i na nie-dyskryminujących zasadach (art. 5 ust. 1 dyr. dopuszcza gwarancje i porozumienia umowne, opcje mocowe, zobowiązania mocowe, opłaty za moc) publikowania informacji o podjętych środkach służących utrzymaniu równowagi pomiędzy dostawami i zapotrzebowaniem energii elektrycznej Ministerstwo Gospodarki
10
Rynek Bilansujący – Propozycje zmiany ustawy PE cd.
Wprowadzenie: prawa dla OSP do zawieszania funkcjonowania centralnego mechanizmu bilansowania handlowego i innych mechanizmów konkurencji, obowiązku opracowanie przez wytwórców i dostawców procedur postępowania na wypadek zakłóceń w dostawach, możliwości wprowadzenia planów ograniczeń przez OSP przed wydaniem rozporządzenia RM, możliwości weryfikacji przez OSP minimalnych ilości energii ujętych w planach ograniczeń, do polityki energetycznej określenia niezbędnego rozwoju źródeł i sieci, rozszerzenia zakresu nadzoru nad bezpieczeństwem dostaw o informacje o ograniczeniach dostaw, przepisach wspierających inwestycje, zdolnościach systemu, zamierzeniach inwestycyjnych, rozszerzenia zakresu nadzoru nad konkurencją który obejmie przedsięwzięcia zapewniające konkurencję oraz praktyki ograniczające konkurencję, okresowych raportów oceniających podejmowanie inwestycji i wykonywania działalności w zakresie wytwarzania i przesyłania, Obowiązków wytwórców sporządzania planów rozwoju. Ministerstwo Gospodarki
11
Ministerstwo Gospodarki
DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ Ministerstwo Gospodarki
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.