Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Slajdy dla studentów DSFRIU cz II

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Slajdy dla studentów DSFRIU cz II"— Zapis prezentacji:

1 Slajdy dla studentów DSFRIU cz II

2 Ocena czynników lokalizacji zakładu

3 Typy i formy organizacji produkcji
Jednostkowa Seryjna Masowa Niepotokowa - Gniazda technologiczne Potokowa Gniazda przedmiotowe Linie produkcyjne

4

5 Niektóre czynniki warunkujące rozmieszczenie komórek organizacyjnych na terenie zakładu
B B B

6 Ukierunkowana i nieukierunkowana
macierz powiązań transportowych wewnątrz organizacji

7 Sieć powiązań transportowych Kryterium optymalizacji

8 ALGORYTM JOHNSONA Etap I : Stworzyć macierz tij;
Etap I : Stworzyć macierz tij; tij czas obrobki na i-tej maszynie j-tego detalu Etap II : Z macierzy tij wybrać czas min. Jeżeli czas min. jest w wierszu - pierwszym to: TEN detal obrobić jako pierwszy na pierwszej maszynie - drugim to: TEN detal obrobić jako ostatni na pierwszej maszynie Etap III: Z macierzy tij wykreślić kolumnę w której był element z minimalnym czasem Etap IV: Jeśli nie zostały dokonane wszystkie-przydziały wrócić do etapu II Etap V: nanieść kolejność obróbki na wykres i określić łączny czas obróbki

9 Cykl produkcyjny okres czasu przeznaczonego na realizację procesu produkcji, potrzebny na wytworzenie produktu tj. między pobraniem materiału do produkcji, a przekazaniem produktu do magazynu wyrobów gotowych (obejmuje: czas trwania procesu technologicznego i procesów pomocniczych, w skład których wchodzi: - przygotowanie, kontrola, magazynowanie, transport)

10 Gniazda przedmiotowe

11 CYKL PRODUKCYJNY W PRZYPADKU PRODUKCJI SERYJNEJ
Wpływ sposobu przekazywania detali między stanowiskami: Szeregowy Równoległy Szeregowo – równoległy

12 Linia potokowa może być zsynchronizowana lub niezsynchronizowana
Zsynchronizowana jest wtedy, gdy pracochłonność wykonania po­szczególnych operacji kolejnych stanowiskach jest jednakowa lub gdy pracochłonność nie jest jednakowa, ale poszczególne operacje stanowią wielokrotność innych. Przy czym dopuszcza się odchylenia nie przekraczające 5%, a wyjątkowo 10%, niezsynchronizowania czasów wykonania poszczególnych operacji.

13 Synchronizacja zapewnia rytmiczność produkcji skracając średni takt linii potokowej czyli czas po którym kolejne wyroby będą schodzić z linii produkcyjnej Średni takt linii potokowej s = 𝑇 𝑃 Gdzie: T- dysponowany fundusz czasu, P – wielkość serii Rzeczywisty takt roboczy zależy od synchronizacji linii, o której decyduje: t – czas obróbki na każdym stanowisku liczba stanowisk pracy danego typu l = 𝑡 𝑠

14 Uczyć się, aby żyć wspólnie
Do fundamentalnych filarów współczesnej edukacji zalicza się cztery aspekty kształcenia: Uczyć się, aby wiedzieć Uczyć się, aby działać Uczyć się, aby być Uczyć się, aby żyć wspólnie 5W1H why (dlaczego) when (kiedy) who (kto) how (jak) where (gdzie) what (co)

15 LUDZIE KOMPUTERY I SYSTEMY
Wiedza jest zbiorem doświadczeń, wartości, kontekstowych informacji i zinterpretowanych danych, stwarzającym podstawy do oceny rzeczywistości oraz przeprowadzania nowych doświadczeń oraz tworzenia nowych informacji wzbogacających stan wiedzy i formujących warunki jej dalszego rozwoju. MĄDROŚĆ WIEDZA INFORMACJA (PRZEANALIZOWANE DANE) DANE (SUROWE FAKTY) LUDZIE KOMPUTERY I SYSTEMY

16 Cechy wiedzy nadające jej wyjątkowy charakter.
Dominacja Niewyczerpalność Wzrost wartości wraz z jej wykorzystywaniem Wartość handlowa Symultaniczność Wieloznaczność Nieliniowość Względnie wysoki koszt wytworzenia Niewielki koszt dyfuzji

17 Zarządzanie wiedzą jest to sztuka przekształcania aktywów intelektualnych w wartość materialną.
Dodatkowe argumenty przemawiające za zarządzaniem wiedzą to: potrzeba przezwyciężenie tzw. lepkości wiedzy i rozwiązania problemu wiedzy wyciekającej.

18 Indywidualne uczenie się w organizacji
Najcenniejszą umiejętnością organizacji w kontekście budowania przewagi konkurencyjnej w przyszłości, będzie rozbudowywanie zasobów wiedzy, a więc umiejętność uczenia się organizacji szybciej niż robią to rywale, co wymaga zarządzania wiedzą i kapitałem intelektualnym Głównymi koncepcjami odnoszącymi się do zasobu wiedzy w organizacji są: Indywidualne uczenie się w organizacji koncepcja organizacyjnego uczenia się, koncepcja organizacji uczącej się koncepcja zarządzania wiedzą.

19 Organizacyjne uczenie się
jest procesem odmiennym od indywidualnego uczenia się - jest bardziej złożonym i dynamicznym procesem, istotne są relacje pomiędzy podstawowym, indywidualnym uczącym się zespołem pracowniczym i organizacją. Organizacja ucząca się rozumiana jako pewien model idealny posiada zdolność zwiększania zasobów wiedzy dzięki jej pozyskiwaniu z zewnątrz i jej tworzeniu przez zdobywanie doświadczenia oraz udoskonalenia na tej podstawie dotychczasowych sposobów działania organizacji

20 Model uczenia się Lewina
Konsekwencją uczenia się jest budowa "pamięci organizacyjnej", która jest sposobem na gromadzenie wiedzy i dalsze jej przekazywanie oraz upowszechnianie w ramach organizacji.

21 PODWÓJNA PĘTLA UCZENIA SIĘ
Krok 1 badanie i bieżące śledzenie sytuacji Myślenie jednotorowe Myślenie wielotorowe Krok 2a Proces kwestionowania tego, czy normy operacyjne są odpowiednie Krok 2 Porównanie zdobytych informacji z normami Krok 3 inicjowanie odpowiedniego działania

22 Dla ich przezwyciężenia konieczne jest myślenie wielotorowe.
„Modele myślowe to kluczowe dla każdej organizacji i każdego człowieka przekonania i założenia, oraz gotowe, sprawdzone reguły postępowania, czyli stereotypy krążące po przedsiębiorstwie wywołujące blokadę kulturową. Dla ich przezwyciężenia konieczne jest myślenie wielotorowe. Poszukiwanie (Obserwacja) Inkubacja (Refleksja) Kolizja ( Dyskusja) Decyzja Próba zastosowania - myślenie wielotorowe - myślenie jednotorowe Model Senge’go

23 Ocena stanu i luki wiedzy oraz kapitału intelektualnego
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ : Ocena stanu i luki wiedzy oraz kapitału intelektualnego Lokalizowanie niezbędnej wiedzy Pozyskiwanie wiedzy Kreowanie wiedzy Kodyfikowanie przechowywanie i ochrona wiedzy Upowszechnianie i wykorzystywanie posiadanej wiedzy Weryfikacja i aktualizacja wiedzy

24 ZEWNĘTRZNA LUKA WIEDZY

25 LOKALIZOWANIE WIEDZY Książki kontaktowe
zawierają dane pracowników zatrudnionych w firmie i ekspertów pracujących dla firmy oraz częstotliwość i charakter zawodowych relacji między nimi. Macierze wiedzy tworzą uporządkowany obraz posiadanych zasobów wiedzy w organizacji.

26 Wiedza ukryta Wiedza formalna
zwana też dostępną stanowią głównie dokumenty, bazy danych i inne rodzaje zapisanych informacji mające na celu wspomożenie podjęcia właściwych decyzji. Wiedza ukryta z której zdajemy sobie sprawę, i którą wykorzystujemy w codziennym działaniu, ale nie potrafimy jej do końca określić, a przez to jej formalizacja i przekazywanie innym osobom jest bardzo trudne.

27 Ukryta Wiedza Wiedza Jawna
PROCES TWORZENIA WIEDZY ORGANIZACYJNEJ (Nonaka i Takeuchi, 1996) Ukryta Wiedza Wiedza Jawna Socjalizacja Externalizacja Wiedza Ukryta Wiedza Jawna Internalizacja Kombinacja

28 A. WIEM , I wiem, ŻE TO WIEM C. NIE WIEM ŻE WIEM Wiedza cicha B. WIEM, ŻE NIE WIEM D. NIE WIEM, ŻE NIE WIEM Wiedza cicha (tacit knowledge) to wiedza, której posiadania nie jesteśmy świadomi (nie wiem, że to wiem) Wiedza cicha ujawnia się w działaniu – wykorzystujemy ją wtedy nieświadomie

29 Benchmarking jest ciągłym procesem pomiaru bieżącej działalności i porównywania jej z poziomem wzorcowym dla danej klasy operacji aby go przekroczyć.

30 Bariery Osobiste Nie wiadomo jakich informacji potrzebują inni, brak pewności siebie, wymaga zbyt dużego wysiłku Zespołowe Wewnętrzna konkurencja, brak pomocy i wsparcia ze strony menadżerów, brak wiedzy o pracy innych zespołów Strukturalne Presja czasu w działaniu, zatrzymywanie najlepszych praktyk w oddziałach Polityczno – kulturowe Brak wspólnego języka, konkurencja między oddziałami, brak nagród.

31 Paradoksy w praktyce zarządzania wiedzą
Co robimy? Co się dzieje? Prowadzimy szkolenia i umożliwiamy pracownikm podnoszenie kwalifikacji na zewnątrz Ale nie określamy ich celu lub nie dajemy pracownikom możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy Prosimy wszystkich o udostępnienie wiedzy i uczymy się w trakcie realizacji projektów Ale sami nie jesteśmy do tego skłonni i nie przekazujemy innym zdobytych doświadczeń Wszystko dokumentujemy Ale niewiele osób potrafi to odnaleźć Rekrutujemy najlepszych pracowników Ale po trzech latach przechodzą do konkurencji Wiemy wszystko o konkurencji Ale niewiele wiemy o sobie

32 USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej Art. 1. Ustawa normuje: 1) stosunki w zakresie wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych; 2) zasady, na jakich przedsiębiorcy mogą przyjmować projekty racjonalizatorskie i wynagradzać ich twórców; 3) zadania i organizację Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Urzędem Patentowym”.

33 Patenty są udzielane – bez względu na dziedzinę techniki – na wynalazki, które:
są nowe, posiadają poziom wynalazczy i nadają się do przemysłowego stosowania. Art. 25. 1. Wynalazek uważa się za nowy, jeśli nie jest on częścią stanu techniki. 2. Przez stan techniki rozumie się wszystko to, co przed datą zgłoszenia do UP, zostało udostępnione do wiadomości powszechnej w formie pisemnego lub ustnego opisu, przez stosowanie, wystawienie lub ujawnienie w inny sposób.

34 Art. 63. Przez uzyskanie patentu nabywa się prawo wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Zakres przedmiotowy patentu określają zastrzeżenia patentowe, zawarte w opisie patentowym. 3. Czas trwania patentu wynosi 20 lat od daty dokonania zgłoszenia wynalazku w Urzędzie Patentowym.

35 PRAWA TWÓRCÓW PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH:
DO AUTORSTWA DO OCHRONY DO WYNAGRODZENIA 1.Prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na wzór użytkowy, jak również prawa z rejestracji wzoru przemysłowego przysługuje twórcy. 2. Współtwórcom przysługuje wspólnie.

36 W razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego w wyniku wykonywania przez twórcę obowiązków ze stosunku pracy albo z realizacji innej umowy, prawo, o którym mowa przysługuje pracodawcy lub zamawiającemu. W razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego przez twórcę przy pomocy przedsiębiorcy, przedsiębiorca ten może korzystać z tego wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego we własnym zakresie.

37 Art. 68. Uprawniony z patentu lub z licencji nie może nadużywać swego prawa, przez uniemożliwianie korzystania z wynalazku przez osobę trzecią, jeżeli jest ono konieczne do zaspokojenia potrzeb rynku krajowego, zwłaszcza gdy wymaga tego interes publiczny. 2. Nie uważa się za nadużycie prawa, uniemożliwiania korzystania z wynalazku przez osoby trzecie w okresie 3 lat od dnia udzielenia patentu. 3. Urząd Patentowy może żądać od uprawnionego z patentu lub licencji wszelkich wyjaśnień dotyczących zakresu korzystania z wynalazku w celu stwierdzenia, czy patent nie jest nadużywany.

38 2) zostanie stwierdzone, że patent jest nadużywany
Urząd Patentowy może udzielić zezwolenia na korzystanie z opatentowanego wynalazku innej osoby (licencja przymusowa), gdy: jest to konieczne do zapobieżenia lub usunięcia stanu zagrożenia bezpieczeństwa Państwa, 2) zostanie stwierdzone, że patent jest nadużywany 3) zostanie stwierdzone, że uprawniony z patentu uniemożliwia, korzystanie z patentu zależnego jeżeli korzystanie z tego wynalazku wprowadza istotny postęp techniczny o poważnym znaczeniu gospodarczym. (licencja wzajemna)

39 wykonanie leku w aptece na podstawie indywidualnej recepty lekarskiej.
Nie narusza się patentu przez: korzystanie z wynalazku dotyczącego środków komunikacji i ich części lub urządzeń, które znajdują się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej czasowo korzystanie z wynalazku dla celów państwowych, jeżeli jest to konieczne do zapobieżenia lub usunięcia stanu zagrożenia ważnych interesów Państwa, stosowanie wynalazku do celów badawczych, dla dokonania jego oceny, analizy albo nauczania; korzystanie z wynalazku, dla wykonania czynności, stanowiących warunek dopuszczenia do obrotu niektórych wytworów, w szczególności środków farmaceutycznych; wykonanie leku w aptece na podstawie indywidualnej recepty lekarskiej.

40 Art. 28. Za wynalazki nie uważa się: 1) odkryć, teorii naukowych i metod matematycznych; 2) wytworów o charakterze jedynie estetycznym; 3) zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier; 4) wytworów, których niemożliwość wykorzystania może być wykazana w świetle powszechnie uznanych zasad nauki; 5) programów do maszyn cyfrowych; 6) przedstawienia informacji.

41 . Patentów nie udziela się na:
wynalazki, których wykorzystywanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami; odmiany roślin lub rasy zwierząt oraz czysto biologiczne sposoby hodowli roślin lub zwierząt; przepis ten nie ma zastosowania do mikrobiologicznych sposobów hodowli ani do wytworów uzyskiwanych takimi sposobami; 3) sposoby leczenia ludzi i zwierząt metodami chirurgicznymi lub terapeutycznymi oraz sposoby diagnostyki stosowane na ludziach lub zwierzętach;

42 Art. 94. Wzorem użytkowym jest nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci. 2. Wzór użytkowy uważa się za rozwiązanie użyteczne, jeżeli ma praktyczne znaczenie przy wytwarzaniu lub korzystaniu z wyrobów. Na wzór użytkowy może być udzielone prawo ochronne. Czas trwania prawa ochronnego wynosi dziesięć lat od daty dokonania zgłoszenia

43 Art. 102. Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

44 Przez topografię układu scalonego, zwaną dalej “topografią”, rozumie się rozwiązanie polegające na przestrzennym rozplanowaniu elementów oraz wszystkich lub części połączeń układu scalonego. 2. Przez układ scalony rozumie się jedno- lub wielowarstwowy wytwór, utworzony z elementów z materiału półprzewodnikowego i ich wzajemnych połączeń, nierozdzielnie ze sobą sprzężonych, w celu spełniania funkcji elektronicznych. Topografię uznaje się za oryginalną, jeżeli jest wynikiem pracy intelektualnej twórcy i nie jest powszechnie znana w chwili jej powstania.

45 Ochrona topografii ustaje po dziesięciu latach od końca roku kalendarzowego, w którym była wprowadzona do obrotu lub, w którym dokonano zgłoszenia topografii w Urzędzie Patentowym, w zależności od tego, który z tych terminów upływa wcześniej. Prawo z rejestracji topografii wygasa również po piętnastu latach od jej dokonania, jeżeli okres ten upływa wcześniej, a topografia nie była w tym czasie wykorzystywana w celach handlowych.

46 Przepisy karne Art. 303. Kto przypisuje sobie autorstwo albo wprowadza w błąd inną osobę co do autorstwa cudzego projektu wynalazczego albo w inny sposób narusza prawa twórcy projektu wynalazczego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

47 Art. 304. Kto, nie będąc uprawnionym do uzyskania prawa ochronnego, zgłasza cudze rozwiązanie w celu uzyskania ochrony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. 2. Tej samej karze podlega, kto ujawnia uzyskaną informację o cudzym wynalazku, wzorze użytkowym, wzorze przemysłowym albo cudzej topografii układu scalonego lub w inny sposób uniemożliwia uzyskanie ochrony.

48 Jakość Systemy jakości w praktyce dzielimy na trzy kategorie:
Kontrola jakości – koncentruje się głównie na wykrywaniu defektów, za pomocą procedur inspekcji, pomiarów oraz techniki statystycznej. Zapewnienie jakości – wysuwa na pierwszy plan nie detekcję błędów lecz zapobieganie ich powstawaniu Kompleksowa kontrola jakości TQM – skupia swoją uwagę na odpowiedniej strukturze organizacyjnej firmy. TQM to wdrażanie kultury powszechnej jakości.

49 PODEJŚCIE DO JAKOŚCI Tradycyjne Nowe Jakość dotyczy wyrobu
Jakość jest cechą techniczną Jakość jest dla kontrolerów Jakość określana jest przez ekspertów Jakość dotyczy organizacji Jakość ma wartość strategiczną Jakość jest dla wszystkich Jakość jest określona przez konsumentów

50 2.Podstawowe cechy jakości wyrobu :
Wyniki. Główne charakterystyki funkcjonalne produktu. Cechy. Parametry produktu. Zgodność. Stopień, w jakim projekt wyrobu i cechy użytkowe spełniają określone normy. Niezawodność. Prawdopodobieństwo bezusterkowego funkcjonowania przez określony czas. Trwałość. Miara długości życia produktu. Łatwość obsługi. Ergonomiczność, szybkość i łatwość naprawy. Estetyka. Wygląd produktu, smak , zapach, odbiór w dotyku. Wrażenie odbiorcy. Postrzegana jakość w opinii klienta.

51

52 Pojęcie jakości: JAKOŚĆ TYPU – rola projektowania JAKOŚĆ WYKONANIA Koszty jakości Koszty błędów wewnętrzne Koszty błędów zewnętrzne Koszty kontroli jakości Koszty zapobiegania jakości

53 CERTYFIKAT JAKOŚCI potwierdzenie uprawnionej jednostki (trzeciej strony) wykazujące, że zapewniono odpowiedni poziom starań pozwalający mieć zaufanie, że określony wyrób, proces lub usługa są zgodne z określoną normą obowiązującą w danej dziedzinie produkcji.

54

55 Gemba Kiedy pojawi się nieprawidłowość, idź do Gemba (miejsca gdzie prowadzona jest działalność) Sprawdź Gembutsu (zaobserwowany problem - maszyna, materiał, uszkodzenia, braki, niebezpieczne warunki etc.) Natychmiast wprowadź tymczasowe rozwiązania Wyeliminuj przyczyny źródłowe Standaryzuj dla zapobiegania problemom u innych

56 Klasyfikacja strat

57 Marnotrawstwo = MUDA (jap
Marnotrawstwo = MUDA (jap.) jest wszystkim tym co nie dodaje wartości do produktu czy też usługi

58 JIT – Just in Time System zarządzania cyklami realizacji zamówień i eliminacji marnotrawstwa. Cztery główne założenia: Zero zapasów; Krótkie cykle realizacji zamówienia; Często uzupełniane ilości poszczególnych materiałów; Wysoka jakość albo zero defektów.

59 Kompleksowe zarządzanie jakością TQM
Strategiczne zaangażowanie najwyższego kierownictwa na rzecz zmiany całego podejścia do prowadzenia działalności gospodarczej, które uczyniłoby jakość najważniejszym czynnikiem we wszystkich poczynaniach organizacji. IP

60 Zasada. Zostać organizacją uczącą się dzięki niestrudzonej refleksji (hansei) i ciągłej poprawie
Opracowywać środki zaradcze, aby uniknąć powtarzania tych samych błędów. Chronić zasób wiedzy organizacji, dbając o stabilność zatrudnienia oraz bardzo starannie przemyślane systemy sukcesji na stanowiskach kierowniczych.

61

62 Każdy pracownik może zgłosić swoje sugestie zmian,
Kierownictwo natychmiast je wprowadza, mimo że zmiana nie przynosi wielkich zysków ekonomicznych, Celem nadrzędnym jest wykreowanie pracowników zorientowanych na kaizen i samozdysyplinowanych.

63 Planuj (P) ZNAJDŹ PROBLEM Rób (D) ZNAJDŹ ROZWIĄZANIE Sprawdź (C) OCEŃ Działaj (A) STOSUJ

64 Standardy Jeśli przestrzega się obowiązujących standardów i pracownicy wykonują swoje zadania bez żadnych odchyleń od normy, proces pozostaje pod kontrolą. Następnym krokiem jest podniesienie standardów na wyższy poziom. Wdrażamy cykl: planuj – zrób – sprawdź - działaj PDCA (S)

65 Jakość usług Cechy: Niematerialność Nierozdzielność Zmienność Nietrwałość Interakcja stron Ocena: Czas oczekiwania Wygoda i estetyka Uprzejmość personelu Kompetencje i staranność Skuteczność komunikacji

66

67

68 „Nie oczekuj perfekcji bo nigdy jej nie osiągniesz, a świadomość porażki będzie wywoływała u ciebie brak akceptacji u siebie i innych.” „Nie oczekuj perfekcji, bo gdyby ci się zaczęło wydawać, że ją osiągnąłeś, byłby to koniec twojego rozwoju.” „Oczekuj postępu! [..]” (KAZEIN)


Pobierz ppt "Slajdy dla studentów DSFRIU cz II"

Podobne prezentacje


Reklamy Google