Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM"— Zapis prezentacji:

1 SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM. JANA PAWŁA II W MICHORZEWIE

2 KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: * dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, * podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia.

3 SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ TWORZĄ
* uczniowie, * nauczyciele, * pracownicy niepedagogiczni, * rodzice

4 STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej skuteczności i długofalowości działań.

5 STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
3. Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników i dąży do zwiększenia jej skuteczności. 4. Tworzy klimat społeczny sprzyjający: - zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, - osiąganiu przez wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości, - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

6 STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
5. Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

7 SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
1. PRZYGOTOWANIE - inicjacja pomysłu, - propagowanie idei, - pozyskiwanie uczestników, - powołanie szkolnego koordynatora i zespołu ds. promocji zdrowia 2. DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO - ankiety - lista problemów 3. BUDOWANIE PLANU DZIAŁAŃ I EWALUACJA - wybór problemów, - określenie przyczyny - ustalenie celów - zbudowanie planu - działania dla osiągnięcia celów 5. EWALUACJA WYNIKÓW DZIAŁAŃ - ewaluacja końcowa – sprawdzenie, czy osiągnięto cel! (kryterium sukcesu) 4. DZIAŁANIA - realizacja planu, - monitorowanie działań(ewaluacja procesu)

8 ANALIZA ANKIET EWALUACYJNYCH

9 „BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE”

10 1. W jakim stopniu czujesz się w szkole bezpiecznie?

11 2. Z jakimi zagrożeniami spotykasz się w szkole?

12 3. Jakie niewłaściwe zachowania dostrzegasz wśród uczniów w naszej szkole?

13 4. Które z wymienionych zagrożeń wymagają natychmiastowej interwencji?

14 5. Czy masz swobodny dostęp do narkotyków, alkoholu, papierosów?

15 6. Kogo Twoim zdaniem zaangażować do działań profilaktycznych?

16 7. Jakie działania profilaktyczne są najskuteczniejsze?

17 8. W jaki sposób można wspomóc szkołę w działaniach profilaktycznych?

18 60% uczniów wskazało odpowiedź, że zawsze czuje się bezpiecznie w naszej szkole (było 56,5%), a 35% często czuje się bezpiecznie (tyle samo, co dwa lata temu). 47% uczniów twierdzi, że spotyka się w szkole z agresją słowną i fizyczną, co plasuje się na podobnym poziomie, jak dwa lata temu. Aż 74% respondentów wskazało, że dostrzega wiele nieprawidłowych zachowań wśród rówieśników (był 78,5%). Zdaniem uczniów natychmiastowej interwencji profilaktycznej wymaga problem z agresją ( 68%), później palenie papierosów i picie alkoholu ( odpowiednio 51%, 40%). 86% ankietowanych podkreśliło, że nie mają swobodnego dostępu do narkotyków, alkoholu i papierosów (było 74%). Znacznie wzrosło zaufanie do pedagoga szkolnego, ponieważ aż 53% uważa, że należy głownie zaangażować go do działań profilaktycznych (było 38%). W drugiej kolejności rodziców (35%) i nauczycieli (30%). 32% uważa, że najskuteczniejszymi działaniami profilaktycznymi są prelekcje specjalistów, dalej projekcje filmów (28%) i organizowanie imprez sportowych (26%) oraz zajęcia z pedagogiem szkolnym (26%). 61% ankietowanych zaoferowało swoje zaangażowanie w pomoc w działaniach profilaktycznych.

19 ANALIZA ANKIET DIAGNOZUJĄCYCH PROBLEMY PRIORYTETOWE WYMAGAJĄCE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

20 ANKIETA DLA NAUCZYCIELI I POZOSTAŁYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY

21 1. Czy uważasz, że alkohol stanowi ważny problem wśród młodzieży naszej szkoły?

22 2. Czy w ciągu ostatnich miesięcy byłeś/ byłaś świadkiem picia alkoholu przez nieletnich w naszej szkole lub w jej okolicy?

23 3. Czy w Twojej okolicy osoby nieletnie mają łatwy dostęp do alkoholu?

24 4. Czy na lekcjach wychowawczych lub przedmiotowych poruszasz problem alkoholu wśród nieletnich?

25 Jeśli tak, to jak często w ciągu roku?

26 5. Jakie instytucje lub osoby, Twoim zdaniem, powinny wspierać szkołę w realizacji programu profilaktyki? Wypisz je:

27 6. Które sposoby/metody, Twoim zdaniem, są najskuteczniejsze w przeciwdziałaniu piciu alkoholu wśród młodzieży? Wymień je:

28 7. Jakie, według Ciebie, zagadnienia powinny być ujęte w nowym programie profilaktyki? Wypisz je:
FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy Konsekwencje dla rodziny alkoholików na podstawie filmów fabularnych Fonoholizm Uzależnienie od gier komputerowych Alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu Dopalacze Hałas Skutki picia alkoholu dla organizmu i rodziny Agresja w szkole Akceptacja i tolerancja drogą do wzajemnego szacunku Używki Przedstawienia profilaktyczne o tematyce antyalkoholowej – uczniowie – aktorami Siła nałogu- szkodliwy wpływ na zdrowie Współuzależnienie wszystkich bliskich osób pijących i nadużywających Plakaty Spotkania Propagowanie zdrowego stylu życia Przyczyny picia wśród nieletnich Etapy picia Skutki uzależnień dla chorego i jego rodziny.

29 ANKIETA DLA RODZICÓW

30 1. Czy Państwa dziecko chętnie rozmawia z Panią/Panem o swoich problemach?

31 2. Czy Pan/Pani wie, jak Państwa dziecko spędza czas wolny?

32 3. Czy Pan/Pani zna większość koleżanek i kolegów swoich dzieci?

33 4. Czy zdarzyło się, że Państwa dziecko było pod wpływem alkoholu?

34 5. Czy Pan/Pani zaobserwował/ła w najbliższym otoczeniu osoby nieletnie pod wpływem alkoholu?

35 6. Czy Państwa zdaniem, w Waszej okolicy łatwy jest dostęp osób niepełnoletnich do alkoholu?

36 7. Czy zdarzyło się, aby Państwa dziecko wyrażało pozytywną opinię o piciu alkoholu, paleniu papierosów, zażywaniu narkotyków?

37 8. Czy w Pana/Pani obecności częstowano nieletnich piwem lub innym alkoholem?

38 9. Czy Państwa dziecko stać na zakup alkoholu, papierosów, narkotyków?

39 10. Czy w najbliższym otoczeniu dziecka (sąsiedzi, rodzina) są osoby nadużywające lub uzależnione od alkoholu?

40 11. Jakiej pomocy oczekują Państwo ze strony szkoły i nauczycieli
11. Jakiej pomocy oczekują Państwo ze strony szkoły i nauczycieli? (można wybrać kilka) a) organizowanie dla dzieci i rodziców spotkań z pedagogiem, psychologiem, lekarzem b) organizowanie pogadanek na wywiadówkach, podczas spotkań rodziców z dyrektorem c) organizowanie dla dzieci czasu wolnego - kółka zainteresowań, wycieczki, zawody sportowe, festyny  d) nie oczekuję pomocy e) inne:

41 12. Jeśli mają Państwo dodatkowe uwagi i spostrzeżenia, można je tutaj zapisać.
- BRAK WPISÓW

42 ANKIETA DLA MŁODZIEŻY

43 2. Czy zdarzyło Ci się pić któryś z następujących napojów alkoholowych
2. Czy zdarzyło Ci się pić któryś z następujących napojów alkoholowych ? Jeżeli tak , to napisz ile miałeś(aś) lat , gdy spróbowałeś (aś) po raz pierwszy . (Podkreśl właściwą odpowiedź i podaj wiek)

44

45 3. Dlaczego sięgnąłeś pierwszy raz po alkohol?

46 4. Jaki alkohol czasem pijesz i jak często?

47

48

49 5. W jakich sytuacjach najczęściej sięgasz po alkohol?

50 6. Czy alkohol jest łatwo dostępny dla osoby niepełnoletniej ?

51 7. W jaki sposób niepełnoletni zdobywają alkohol?

52 8. Czy wiesz, jakie są negatywne konsekwencje picia alkoholu?

53 9. Czy odmówisz, jeśli ktoś będzie Cię częstował alkoholem?

54 10. Czy zareagujesz, jeśli w Twojej obecności będzie spożywała alkohol kobieta/ dziewczyna w ciąży?

55 11. Czy zareagujesz, jeśli w Twojej obecności osoba pod wpływem alkoholu będzie próbowała kierować samochodem ?

56 12. Czy pozwoliłbyś swojemu dziecku do 18 roku życia pić alkohol?

57 13. Co planujesz w dorosłym życiu?

58 Z ankiet wynika, że uczniowie sięgają po alkohol w wyniku presji emocjonalnej grupy: żeby zaimponować, spróbować ( i pochwalić się), bo taka jest moda. Najczęściej sięgają po alkohol, kiedy są w grupie; na imprezach rówieśniczych, na wakacjach.

59 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE GIMNAZJUM PUBLICZNE IM"

Podobne prezentacje


Reklamy Google