Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJulia Seweryna Morawska Został zmieniony 6 lat temu
1
Zasady poprawnej komunikacji – jak uniknąć konfliktów ?
1
2
Model komunikacji międzyludzkiej
2
3
10 zasad poprawnej komunikacji
1.Nie wchodź w słowo swemu rozmówcy. 2.Mów wyraźnie oraz głośno. 3.Nie podważaj opinii swego rozmówcy. 4.Nie zmieniaj tematu, dopóki rozmówca sądzi, że nie jest wyczerpany. 5.Mów co myślisz. 6.Skoncentruj się tylko i wyłącznie na rozmowie i rozmówcy. 7.Nie daj się wyprowadzić z równowagi. 8.Nie wyprowadzaj z równowagi rozmówcy. 9.Jeśli uważasz, że rozmowa może was poróżnić zakończ ją. 10.Nie krytykuj swego rozmówcy. 3
4
Elementy wpływające na odbiór przekazu
4
5
JAK UNIKNĄĆ KŁÓTNI I ROZWIĄZAĆ KONFLIKT?
1. Znajdź odpowiedni moment na rozmowę. 2. Używaj słowa „Ja”, zamiast „Ty” 3. Uważaj na słowa, które wypowiadasz 4. Wysłuchaj co ma do powiedzenia druga osoba. 5. Trzymaj się tematu 5
6
Schemat komunikacji interpersonalnej:
6
7
Co to jest Komunikacja interpersonalna ?
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między nadawcą i odbiorcą, za pośrednictwem jakiegoś kanału. Komunikat nadany przez nadawcę ma na celu wywołać jakąś zmianę u odbiorcy (wiedzy, postaw, zachowań) w kierunku pożądanych wartości. 7
8
Jakie istnieją komunikacje?
Komunikacja werbalna: przekazywanie informacji za pomocą języka poprzez: mówienie, słuchanie, pisanie i czytanie, obraz. Komunikacja bezpośrednia: Rozmowa, wywiad, dyskusja, dialog, narada. Jest to bezpośredni kontakt nadawcy z odbiorcą, ich osobista styczność. Komunikacja pośrednia: Komunikowanie za pomocą medium, środków przekazu komunikacyjnego: naturalne środki (dźwięk, głos), techniczne, elektroniczne ( radio, TV, komputer, Internet, telefon, płyta, taśma), środki prezentacyjne (wyświetlana prezentacja, pokaz) i reprezentacyjne (obrazy, książki, architektura, dzieła sztuki). 8
9
Jakie istnieją komunikacje?
Komunikacja formalna: Uregulowana prawnie, dotyczy załatwiania spraw urzędowych, jest skoncentrowana na załatwieniu sprawy, wymianie informacji. Jest bardzo precyzyjna, sztywna, obstawiona normami. Komunikacja nieformalna: Spontaniczna, bliska, nie posiada ścisłych reguł, wyrażana często za pomocą żargonu lub skrótów, symboli znanych tylko nadawcy i odbiorcy. 9
10
Komunikacja werbalna 10
11
Składniki komunikacji niewerbalnej :
11
12
Błędy i blokady w komunikacji:
12
13
Akceptacja siebie. Istotną cechą prawidłowej komunikacji jest poznanie i akceptacja siebie. Poznanie obrazu siebie samego dokonuje się na trzech etapach: 1. jak ja siebie postrzegam - poznanie 2. jak postrzegają mnie inni - ocena 3. jak ja myślę, że postrzegają mnie inni - ustosunkowanie się Świadomość siebie samego, swoich zalet i wad, pozwala lepiej pracować z ludźmi, lepiej się z nimi porozumiewać, korzystając z własnych możliwości. Akceptacja musi obejmować zarówno sferę fizyczną jak i psychiczną. Budowanie własnej wartości to proces, na który mają wpływ: rodzina, szkoła, krewni, podwórko, grupa rówieśnicza, itp. 13
14
Asertywność i Empatia Asertywność
Otwarte wyrażanie siebie, uwzględniające potrzeby i uczucia innych, rozgraniczenie między prawami swoimi a prawami innych. Umiejętność wyrażania komunikatów z pozycji "ja". Empatia Umiejętność wczuwania się, utożsamiania z innymi. Pomaga zwłaszcza w aktywnym słuchaniu, pomaga w zrozumieniu innych osób. Empatia to współodczuwanie a nie współczucie. 14
15
Dziękuję za uwagę! Wykonała : Martyna Woźniak Kl. VI a 15
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.