Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWeronika Bednarska Został zmieniony 7 lat temu
1
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
© by Antoni Jeżowski, 2016
2
Miasta na prawach powiatu
Stopień zabezpieczenia wydatków przez część oświatową subwencji – rok 2014 Przedział [%] Polska Gminy Powiaty Miasta na prawach powiatu Województwa 70-80 2 - 80-90 14 13 1 90-100 149 91 57 556 381 167 4 705 625 62 17 pow. 120 1 338 1 301 27 45 10 Przeciętnie w Polsce relacje wydatków do części oświatowej subwencji wyniosły 123,2% Sprawozdanie z wykonania Budżetu Państwa za okres od 1.01 do r.. Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Rada Ministrów, Warszawa 2015
3
Średnioroczne wydatki z budżetów jst na doskonalenie jednego nauczyciela w roku 2014
dolnośląskie;kujawsko-pomorskie;lubelskie;lubuskie;łódzkie;małopolskie;mazowieckie;opolskie;podkarpackie;podlaskie;pomorskie;śląskie;świętokrzyskie;warmińsko-mazurskie;wielkopolskie;zachodniopomorskie 16 podlaskie_colors_labels;opolskie_colors_labels;lubuskie_colors_labels;warmińsko-mazurskie_colors_labels;świętokrzyskie_colors_labels;mazowieckie_colors_labels;kujawsko-pomorskie_colors_labels;dolnośląskie_colors_labels;łódzkie_colors_labels;wielkopolskie_colors_labels;śląskie_colors_labels;zachodniopomorskie_colors_labels;podkarpackie_colors_labels;lubelskie_colors_labels;pomorskie_colors_labels;małopolskie_colors_labels 2 3 1 legend_1;legend_2;legend_3;legend_4 620,55 580,67 565,58 479,94 459,57 459,40 443,03 433,17 431,62 421,94 415,52 393,74 377,77 355,85 229,06 209,74 620, ,94 459, ,17 431, ,74 377, ,74
4
Jak mała może być mała szkoła?
5
Obowiązkowych tygodniowy wymiar nauki w ramach zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas
na I etapie edukacyjnym w szkole podstawowej wynosi: klasa I – 20 godzin, klasa II – 21 godzin, klasa III – 21 godzin; na II etapie edukacyjnym w szkole podstawowej wynosi: klasa IV – 25 godzin, klasa V – 26 godzin, klasa VI – 28 godzin; w gimnazjum wynosi: klasa I – 29 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 31 godzin), klasa II – 30 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 32 godziny), klasa III – 31 godzin (w oddziale dwujęzycznym – 33 godziny);
6
Nauczyciel Zarobki w 2015 roku Stażysta 32 611,08 Kontraktowy
Szacowane prognozowane średnioroczne wynagrodzenie nauczycieli w roku 2015 z uwzględnieniem ich stopni awansu zawodowego [zł] Nauczyciel Zarobki w 2015 roku Stażysta 32 611,08 Kontraktowy 36 198,24 Mianowany 46 959,96 Dyplomowany 60 004,44
7
struktura wydatków bieżących
Struktura wydatków bieżących w działach 801 i 854 przeciętnie w kilkunastu ostatnich latach struktura wydatków bieżących 84,60% wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 1,03% stypendia i pomoc dla uczniów 6,18% zakup usług remontowych i pozostałych usług 4,28% zakup energii 3,38% zakup materiałów i wyposażenia 0,53% zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
8
Roczny koszt utrzymania szkoły
Szacowane roczne koszty utrzymania szkół wg typów i miejsca ich lokalizacji w roku 2015 [zł] Typ szkoły Roczny koszt utrzymania szkoły Szkoła podstawowa w mieście ,18 na wsi i… ,60 Gimnazjum ,91 ,20
9
Minimalna ekonomicznie uzasadniona liczba uczniów w szkole i jej oddziale w zależności od miejsca jej lokalizacji w roku 2015
10
Dyskusyjna liczebność oddziału szkolnego
11
Rozkład godzin w cyklu edukacyjnym w obowiązujących planie nauczania w gimnazjum jednociągowym z oddziałem do 24 uczniów lub powyżej 26 uczniów Przedmiot Zespoły klasowe do 24 uczniów pow. 26 uczniów język polski 450 historia 190 wiedza o społeczeństwie 65 język obcy 900 matematyka 385 fizyka 130 130 (195*) chemia biologia geografia plastyka 30 muzyka zajęcia techniczne informatyka wychowanie fizyczne 770 edukacja dla bezpieczeństwa zajęcia artystyczne godziny do dyspozycji wychowawcy klasy. 95 razem 2825 3725 (3920*)
12
Zapotrzebowanie na godziny nauczycielskie (oś Y) w alternatywnych rozwiązaniach organizacyjnych (oś X) w gimnazjum (jeden ciąg) z obowiązującym planem nauczania
13
Ilość etatów nauczycielskich przypadających na jednego ucznia (oś Y) w funkcji godzin nauczycielskich (oś X) wg typu szkoły
14
Wnioski Przedstawione wyniki dotyczą szkoły statystycznie przeciętnej, zatrudniającej nauczycieli zgodnie z rozkładem, jaki występuje w całym kraju. W praktyce każda szkoła jest inna, tak więc różnice między szkołami mogą być znaczące. Pozorne oszczędzanie poprzez maksymalizowanie liczebności oddziałów klasowych prowadzi nieuchronnie do wzrostu kosztów kształcenia uczniów.
15
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.