Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Politechnika Częstochowska

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Politechnika Częstochowska"— Zapis prezentacji:

1 Politechnika Częstochowska
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki Instytut Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn Koncepcja budowy pojazdu elektrycznego, wspomaganego ogniwami fotowoltaicznymi Dr inż. Paweł Waryś, Mgr inż. Paweł Wręczycki Na rynku zaobserwować można wzmożone zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Związane jest to z rosnącymi kosztami jakie generują pojazdy spalinowe, ograniczeniami emisji szkodliwych związków oraz tendencjami proekologicznymi panującymi wśród społeczeństwa. Koncepcja pojazdu elektrycznego, wspomaganego energią pozyskaną z ogniw fotowoltaicznych w pełni rozwiązuje te kwestie. Pojazd taki jest stosunkowo tani w produkcji, a więc i zakupie, ma prostą konstrukcję, jest w pełni przyjazny dla środowiska podczas użytkowania. Ponadto ze względu na pozyskiwanie energii do ładowania akumulatorów z odnawialnego źródła energii jakim jest promieniowanie słoneczne, staje się tani w codziennej eksploatacji. Koncepcja takiego pojazdu idealnie współgra z potrzebami osób poszukujących taniego środka transportu do codziennych dojazdów do pracy. Samochód pozostawiony na parkingu w godzinach pracy mógłby sam uzupełnić brakującą energię elektryczną. W przypadku całkowitego wyczerpania nadal byłaby możliwa standardowa procedura ładowania z sieci energetycznej. Rozwiązałoby to problem dojazdów do pracy z terenów o utrudnionym dostępie do komunikacji miejskiej. Roczna suma nasłonecznienia w Polsce podana w [kWh/m2]. Mapa opracowana przez Joint Research Centre Institute for Energy and Transport, Renewable Energy Unit PVGIS. Lata badań Zgodnie z danymi udostępnionymi przez IET rozkład nasłonecznienia w Polsce jest dość jednolity i wynosi on między [kWh/m2]. W przypadku ogniw fotowoltaicznych o sprawności rzędu 20% daje to [kWh/m2] rocznie. D Prezentowany koncepcyjny pojazd elektryczny napędzany jest silnikiem elektrycznym, czerpiącym energię z wbudowanych akumulatorów oraz ogniw fotowoltaicznych rozmieszczonych na karoserii. Konstrukcja podwozia oparta jest o ramę spawaną z rurek aluminiowych, zamkniętą panelami z lekkich polimerów. Panele karoserii w celu uzyskania niskiej masy powstaną z włókna węglowego lub polimerów. Opracowany koncept posiada łączną powierzchnię ogniw fotowoltaicznych równą 4.5 [m2] co przekłada się na uzyskanie od 990 do 1170 [kWh] rocznie. Pozwoliłoby to przykładowo, na używanie pojazdu codziennie przez jedną godzinę przy wykorzystaniu napędu o mocy od 2700 do 3200 [W]. W Polskich warunkach, gdzie dopuszczone są samochody dla osób bez prawa jazdy kat. B, o ograniczonej mocy i masie, na podobnych zasadach mogłyby pojawić się ich elektryczne odpowiedniki dla pracujących osób. Literatura: [1] Wójtowicz S.: Efektywność energetyczna pojazdów elektrycznych. Spectrum 2008 nr 9 – Spektrum [2] Wójtowicz S.: Pojazdy elektryczne i systemy ładowania. Wiadomości Elektrotechniczne Rocznik 2012, tom R. 80, nr 7 [3] Rudecki T.: Źródła energii w pojazdach elektrycznych, Pojazdy elektryczne i sieci Smart Grid. Instytut Elektrotechniki Warszawa 2011 [4] Chłopek Z.: Badanie zużycia energii przez samochód elektryczny. Archiwum Motoryzacji 2012, tom 57, numer 3 [5] Wieczorek R., Szafraniec A., Erd A.: Pojazdy elektryczne w aglomeracjach miejskich. Logistyka 2014, tom nr 3


Pobierz ppt "Politechnika Częstochowska"

Podobne prezentacje


Reklamy Google