Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wykład 6 Prawo bankowe
2
Zezwolenie na rozpoczęcie działalności
Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na rozpoczęcie przez bank działalności występuje zarząd banku, w przypadku oddziału banku zagranicznego – bank zagraniczny Zezwolenie na rozpoczęcie przez bank działalności wydaje się po stwierdzeniu, że bank: 1) jest należycie przygotowany organizacyjnie do rozpoczęcia działalności, 2) zgromadził w całości kapitał założycielski, 3) dysponuje odpowiednimi warunkami do przechowywania środków pieniężnych i innych wartości, z uwzględnieniem zakresu i rodzaju prowadzonej działalności bankowej, 4) spełnia inne warunki określone w decyzji o wydaniu zezwolenia na utworzenie banku Spełnienie przez bank przesłanek jest weryfikowane przez KNF – w banku są przeprowadzane czynności kontrolne sprawdzające przygotowanie banku do rozpoczęcia działalności
3
Działaność transgraniczna (I)
Usługa ma charakter transgraniczny, gdy świadczący i odbiorca usługi pochodzą z dwóch różnych państw członkowskich. Wyróżnia się następujące postaci transgraniczności: a) dostawca usługi z danego państwa udaje się do innego państwa członkowskiego w celu jej wykonania na rzecz znajdującego się tam odbiorcy, b) odbiorca udaje się do innego państwa członkowskiego w celu skorzystania z oferowanych tam usług, c) usługodawca i usługobiorca udają się do państwa trzeciego, na którego terytorium ma być wykonana usługa, d) usługodawca i usługobiorca pozostają w swoich państwach członkowskich, a granicę przekracza jedynie sama usługa (korespondencyjna).
4
Działaność transgraniczna (II)
Instytucja kredytowa - nie może wykonywać innych czynności niż te, które wynikają z prawa polskiego - może wykonywać tylko te czynności, które są dopuszczone prawem obcym – zakres zezwolenia
5
Oddział instytucji kredytowej
“Odpowiednie stosowanie” - wymienionych w art. 48k przepisów, a zatem nie należy ich stosować wprost obowiązki informacyjne wyjątek od zasady nadzoru macierzystego
6
Bank a instytucja kredytowa
Definicja z Dyrektywy 2006/48/WE (art. 4 pkt 1) Instytucja kredytowa to: przedsiębiorstwo, którego działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub innych funduszy podlegających zwrotowi od ludności oraz na przyznawaniu kredytów na swój własny rachunek instytucja pieniądza elektronicznego w rozumieniu Dyrektywy 2000/46/WE Definicja z ustawy – Prawo bankowe Instytucja kredytowa – podmiot mający swoją siedzibę za granicą Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej (oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego), prowadzący we własnym imieniu i na własny rachunek, na podstawie zezwolenia właściwych władz nadzorczych, działalność polegającą na przyjmowaniu depozytów lub innych środków powierzonych pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym i udzielaniu kredytów lub na wydawaniu pieniądza elektronicznego
7
Problemy terminologiczne (II)
Instytucja finansowa – art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo bankowe - podmiot niebędący bankiem ani instytucją kredytową, którego podstawowa działalność będąca źródłem większości przychodów polega na wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie: a) nabywania i zbywania udziałów lub akcji, b) udzielania pożyczek ze środków własnych, c) udostępniania składników majątkowych na podstawie umowy leasingu, d) świadczenia usług w zakresie nabywania i zbywania wierzytelności, e) świadczenia usług związanych z transferem środków pieniężnych, f) emitowania instrumentów płatniczych i administrowania nimi, g) udzielania gwarancji, poręczeń lub zaciągania innych zobowiązań nieujmowanych w bilansie, h) obrotu na rachunek własny lub rachunek innej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, o ile posiada zdolność prawną: terminowymi operacjami finansowymi, instrumentami rynku pieniężnego, papierami wartościowymi, i) uczestniczenia w emisji papierów wartościowych lub świadczenia usług związanych z taką emisją, j) świadczenia usług w zakresie zarządzania aktywami, k) świadczenia usług w zakresie doradztwa finansowego, w tym inwestycyjnego, l) świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń na rynku pieniężnym
8
Problemy terminologiczne (III)
instytucja pieniądza elektronicznego inna niż bank osoba prawna działająca w formie spółki akcyjnej, utworzona i działająca na podstawie zezwolenia właściwych władz lub przepisów prawa, której przedmiotem działania jest prowadzenie we własnym imieniu i na własny rachunek działalności polegającej na wydawaniu do dyspozycji i wykupie pieniądza elektronicznego oraz rozliczanie transakcji dokonywanych przy użyciu instrumentów pieniądza elektronicznego Instytucja kredytowa =/= bank
9
Przedstawicielstwo jednakowa regulacja dla banków zagranicznych i instytucji kredytowych zezwolenie KNF po uzgodnieniu z MF wyłącznie reklama i promocja niemożność wykonywania czynności bankowych
10
Nabywanie znacznych pakietów akcji banku (do 13.08.2010)
Art ustawy – Prawo bankowe dotyczy nabywania akcji w banku w formie spółki akcyjnej przenoszenie udziałów w bankach spółdzielczych nie jest uregulowane w prawie bankowym obrót taki nie jest dopuszczalny udziały są ściśle związane z prawami człnkowskimi; prawa te nie są zbywalne niezależnie od ilości posiadanych udziałów każdy członek ma tytlko jeden głos
11
Nabywanie znacznych pakietów akcji banku (do 13.08.2010)
Konieczność uzyskania zezwolenia KNF przez osobę, która zamierza bezpośrednio lub pośrednio nabyć lub objąć akcje banku (także w przypadku zmiany statutu lub wygaśnięcia uprzywilejowania akcji), jeśli w wyniku objęcia lub nabycia akcji osoba ta osiągnęłaby lub przekroczyła próg 10 %, 20 %, 25 %, 33 %, 50 %, 66 % i 75 % głosów na walnym zgromadzeniu
12
Obowiązek uzyskania zgody
charakter obowiązku publicznoprawnego jest implementacją art. 19 Dyrektywy powiadomienie w przypadku zamiaru zwiekszenia posiadanego już znacznego pakietu akcji w taki sposób, że udział praw głosu (…) osiągnąłby lub przekroczył poziom 20%, 33% bądź 50% lub sprawiłby, że instytucja kredytowa stanie się przedsiebiorstwem zależnym nie więcej niż 3 miesiące na sprzeciwienie się
13
Rodzaje nabycia Rozróżnienie nabycia od objęcia
objęcie jest w istocie nabyciem akcji w obrocie pierwotnym Nabycie akcji może mieć charakter bezpośredni lub pośredni nabycie bezpośrednie to uzyskanie prawa wykonywania głosu na walnym zgromadzeniu bankowej spółki akcyjnej nabycie pośrednie to uzyskanie wpływu na wykonywanie prawa głosu przez podmiot, któemu to prawo bezpośrednio nie przysługuje (np. uzyskanie kontroli nad bankiem przez wykorzystanie spółek zależnych)
14
Obliczanie progów Poszczególne progi w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu należy obliczać uwzględniając zakazy wykonywania praw głosu wynikające z poszczególnych przepisów, np. do ogólnej liczby głosów nie zalicza się głosów z własnych akcji nabytych przez bank (art. 364 Ksh) lub głosów nabytych z naruszeniem art. 25 Prawa bankowego
15
Obowiązki zbywcy art. 20 dyrektywy - obowiązek notyfikacji, gdy udział spadłby poniżej poziomu 20%, 33% bądź 50% lub sprawiłby, że instytucja kredytowa przestanie być przedsiębiorstwem od zbywcy zależnym Powiadomienie KNF o zbyciu pakietu akcji uprawniających do wykonywania ponad 10% kapitału zakładowego
16
Złożenie wniosku ex post
Wyjątek – złożenie wniosku ex post dotyczy przypadku tzw. biernego przekroczenia progu zmiana nastąpiła w wyniku zmiany statutu banku lub wygaśnięcia uprzywilejowanej akcji wniosek należy złożyć w ciągu 30 dni od powzięcia informacji o zmianie statutu lub wygaśnięciu uprzywilejowania akcji
17
Przesłanki odmowy 1. jeżeli wpływ osoby zamierzającej objąć lub nabyć akcje może okazać się niekorzystny dla ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem 2. gdy środki przeznaczone na nabycie akcji pochodzą z pożyczki, kredytu lub źródeł nieudokumentowanych 3. gdy przepisy prawa obowiązujące w miejscu siedziby lub zamieszkania tej osoby uniemożliwiają Komisji Nadzoru Finansowego wykonywanie efektywnego nadzoru
18
Konsekwencje nabycia lub objęcia akcji banku bez zezwolenia
- bezskuteczne jest wykonywanie prawa głosu z akcji banku będących przedmiotem czynności prawnej lub innego zdarzenia prawnego powodującego osiągnięcie lub przekroczenie danego progu liczby głosów na walnym zgromadzeniu, jeżeli osiągnięcie lub przekroczenie tego progu nastąpiło z naruszeniem obowiązków ustawowych - uchwała walnego zgromadzenia powzięta z naruszeniem wymogów ustawy jest nieważna - KNF może nakazać sprzedaż akcji w wyznaczonym terminie
19
Cofnięcie zezwolenia W przypadku cofnięcia zezwolenia wykonywanie przez akcjonariusza głosu ze wszystkich posiadanych akcji banku jest bezskuteczne Uchwała walnego zgromadzenia powzięta z naruszeniem powyższego jest nieważna KNF może nakazać sprzedaż akcji w wyznaczonym terminie. Jeżeli akcje nie zostaną sprzedane w wyznaczonym terminie, KNF może ustanowić w banku zarząd komisaryczny, ograniczyć zakres działalności banku lub uchylić zezwolenie na utworzenie banku i podjąć decyzję o likwidacji banku
20
Nabywanie znacznych pakietów akcji banku (od 14.08.2010)
Art ustawy – Prawo bankowe dotyczy nabywania akcji w banku w formie spółki akcyjnej – nadzór nad zmianami własności akcji podmiot, który zamierza bezpośrednio lub pośrednio nabyć lub objąć akcje banku w liczbie zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie próg 10%, 20%, 1/3, 50 % głosów na walnym zgromadzeniu jest obowiązany zawiadomić od tym zamiarze każdorazowo KNF w przypadku akcji uprzywilejowanych lub ograniczonych do do prawa głosu, progi odnoszą się nie tylko do liczby głosów na walnym zgromadzeniu, ale i do udziału w kapitale zakładowym banku podmiot, który zamierza bezpośrednio lub pośrednio stać się podmiotem dominującym w inny spoosób niż przez nabycie albo objęcie akcji banku krajowego w liczbie zapewniającej większość ogólnej liczby głosów akcji jest obowiązany zawiadomić od tym zaniarze każdorazowo KNF
21
Zawiadomienie wskazanie sposobu realizacji zamiaru,
przedłożenie dowodów wskazujących na istnienie zamiaru (umowa, porozumienie, oświadczenie – gdy rynek regulowany), informacja o posiadanych bezpośrednio lub pośrednio akcjach oraz o podmiotach dominujących i zawartych przez ten podmiot porozumieniach oraz o pozostawaniu przez ten podmiot w stanach faktycznych lub prawnych pozwalających innym podmiotom na wykonywanie praw z akcji banku
22
Obowiązek złożenia zawiadomienia
Obowiązek ten obejmuje podmioty: które zamierzają nabyć lub objąć akcje lub prawa z akcji w liczbie zapoewniającej osiągnięcie lub przekroczenie przewidzianych poziomów, które zamierzają stać się podmiotem dominującym banku krajowegop w inny sposób, zastawników lub użytkowników akcji (jeżeli są uprawnieni do wykonywania prawa głosu, które uzyskały prawo głosu na przewidzianych poziomach w wyniku innych zdarzeń (np. zmiana statutu, dziedziczenie, wygaśnięcie uprzywilejowania), przypadek tzw. biernego przekroczenia progu działające w porozumieniu, którego przedmiotem jest wykonywania prawa głosu z akcji na określonych poziomach
23
Załączniki do zawiadomienia
szeroki zakres informacji określony w art. 25b Informacje dotyczące: 1) identyfikacji podmiotu składającego zawiadomienie, osób zarządzających jego działalnością oraz osób przewidzianych do objęcia funkcji członków zarządu banku krajowego - o ile podmiot składający zawiadomienie planuje zmiany w tym zakresie, 2) identyfikacji banku krajowego, o którym mowa w art. 25 ust. 1, 3) działalności zawodowej, gospodarczej lub statutowej podmiotu składającego zawiadomienie i osób, o których mowa w pkt 1, a w szczególności przedmiotu tej działalności, zakresu i miejsca jej prowadzenia oraz dotychczasowego jej przebiegu, a także wykształcenia posiadanego przez podmiot składający zawiadomienie, będący osobą fizyczną, i osób, o których mowa w pkt 1, 4) grupy, do której należy podmiot składający zawiadomienie, a w szczególności jej struktury, należących do niej podmiotów, prawnych i faktycznych powiązań kapitałowych, finansowych i osobowych z innymi podmiotami, 5) sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotu składającego zawiadomienie, 6) skazania za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, postępowań warunkowo umorzonych oraz zakończonych ukaraniem postępowań dyscyplinarnych, jak również innych zakończonych postępowań administracyjnych i cywilnych, dotyczących podmiotu składającego zawiadomienie lub osób, o których mowa w pkt 1, mogących mieć wpływ na ocenę podmiotu składającego zawiadomienie w świetle kryteriów określonych w art. 25h ust. 2, 7) toczących się postępowań karnych o przestępstwo umyślne - z wyłączeniem przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego - lub postępowań w sprawie o przestępstwo skarbowe, jak również innych toczących się postępowań administracyjnych, dyscyplinarnych i cywilnych, mogących mieć wpływ na ocenę podmiotu składającego zawiadomienie w świetle kryteriów określonych w art. 25h ust. 2, a prowadzonych przeciwko podmiotowi składającemu zawiadomienie lub osobom, o których mowa w pkt 1, lub postępowań związanych z działalnością tego podmiotu lub tych osób, 8) działań zmierzających do nabycia albo objęcia akcji lub praw z akcji w liczbie zapewniającej osiągnięcie lub przekroczenie poziomów określonych w art. 25 ust. 1 albo stania się podmiotem dominującym banku krajowego, a w szczególności docelowego udziału w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu banku krajowego, związanych z tym udziałem uprawnień, sposobu i źródeł finansowania nabycia albo objęcia akcji lub praw z akcji, zawartych w związku z tymi działaniami umów oraz działania w porozumieniu z innymi podmiotami, 9) zamiarów podmiotu składającego zawiadomienie w odniesieniu do przyszłej działalności banku krajowego, w szczególności w zakresie planów marketingowych, operacyjnych, finansowych oraz dotyczących organizacji i zarządzania, z uwzględnieniem zobowiązań, o których mowa w art. 25h ust. 3.
24
Upoważnienie ustawowe
delegacja dla Ministra Finansów do wydania rozporządzenia w przedmiocie określenia dokumentów MF ma mieć na względzie zapewnienie proporcjonalności wymaganych informacji w zależności od zamierzonego wpływu podmiotu składającego zawiadomienie na zarządzanie bankiem krajowym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 roku w sprawie dokumentów załączanych do zawiadomienia o zamiarze nabycia lub objęcia akcji lub praw z akcji banku krejowego lub o zamiarze stania się podmiotem dominującym banku krajowego (Dz.U. nr 161, poz. 1081)
25
Komisja Nadzoru Finansowego
niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia potwierdza w formie pisemnej jego otrzymanie wzywa do uzupełnienia braków może żądać dodatkowych informacji i dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy informuje o dacie upływu terminu na doręczenie decyzji w przedmiocie sprzeciwu
26
Żądanie dodatkowych informacji
skierowanie żądanie przez KNF powoduje zawieszenie z mocy prawa biegu terminu do doręczenia decyzji w przedmiocie sprzeciwu zawieszenie terminu może nastąpić tylko raz kolejne wezwania KNF do przedstawienia dalszych informacji nie spowodują zawieszenia biegu tereminu
27
Decyzja w przedmiocie sprzeciwu
możliwa, jeżeli: w wyznaczonym terminie braki nie zostały uzupełnione podmiot nie przekazał w terminie dodatkowych informacji lub dokumentów żądanych przez KNF uzasadnieniem jest potrzebą ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem krajowym lub oceną sytuacji finansowej podmiotu składającego zawiadomienie (art. 25h ust. 2)
28
Termin doręczenia decyzji
60 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia i wszystkich wymaganych dokumentów i informacji termin zachowany, gdy przed ich upływem decyzja została nadana w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego
29
Skutek upływu terminu podmiot składający zawiadomienie może zrealizować zamiar
30
Skutki nabycia lub objęcia akcji: (I)
bez zgłoszenia zamiaru pomimo decyzji KNF w przedmiocie sprzeciwu przed upływem terminu na zgłoszenie sprzeciwu po wyznaczonym przez KNF terminie na nabycie bezskuteczność wykonywania prawa głosu z akcji utrata prawa głosu ma charakter podmiotowy
31
Uchylenie zakazu wykonywania praw
Art. 25m. W przypadku gdy wymagają tego interesy klientów banku krajowego, a wnioskodawca wykaże, że nie zachodzi przesłanka, o której mowa w art. 25h ust. 1 pkt 3, Komisja Nadzoru Finansowego może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w drodze decyzji, wydanej na wniosek akcjonariusza lub podmiotu dominującego banku krajowego, uchylić zakazy, o których mowa w art. 25l ust. 1 lub 2.
32
W przypadku wykonywania uprawnień podmiotu dominującego:
bez zgłoszenia zamiaru pomimo decyzji KNF w przedmiocie sprzeciwu przed upływem terminu na zgłoszenie sprzeciwu uzyskanych po upływie terminu ustalonego przez KNF niemożność uczestniczenia w czynnościach reprezentacji banku krajowego członków zarządu powołanych przez podmiot dominujący i zrównanych z nimi nieważność czynności z zakresu reprezentacji banku krajowego
33
Skutki nabycia lub objęcia akcji (II)
nieważność uchwał walnego zgromadzenia podjętych z udziałem głosów z akcji jednak uchwała będzie ważna, jeżeli spełni wymogi kworum oraz większości głosów oddanych bez uwzględnienia głosów nieważnych możliwość nakazania zbycia akcji banku krajowego w wyznaczonym przez KNF terminie
34
Nakazanie sprzedaży akcji
możliwa decyzja KNF w przedmiocie nakazania zbycia akcji w wyznaczonym terminie w przypadku niezastosowania się: kara pieniężna dla akcjonariusza ( zł) ustanowienie zarządu komisarycznego uchylenie zezwolenia i decyzja o likwidacji banku
35
KNF może zakazać wykonywania praw głosu z akcji, jeżeli:
uzasadnione jest to potrzebą ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem, z uwagi na: ocenę sytuacji finansowej podmiotu możliwy wpływ tego podmiotu na bank (np. bank nie dochowuje zobowiązań, o których mowa w art. 25h ust. 3
36
Obowiązki notyfikacji banku
Podmiot, który bezpośrednio lub pośrednio nabył lub objął akcje banku (także w przypadku zmiany statutu lub wygaśnięcia uprzywilejowania akcji), jeżeli stanowią one z akcjami nabytymi wcześniej pakiet zapewniający osiągnięcie lub przekroczenie progu 5%,10%, 20%, 25%, jednej trzeciej, 50%, 66% i 75% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, oraz podmiot, który stał się podmiotem dominującym każdorazowo obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym ten bank bank w terminie 14 dni od otrzymania powiadomienia przesyła je do KNF
37
Obowiązki notyfikacji KNF
Podmiot, który zamierza bezpośrednio lub pośrednio zbyć pakiet akcji banku krajowego: uprawniający do wykonywania ponad 10% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, w wyniku zbycia którego pozostały w jego posiadaniu pakiet akcji będzie uprawniał do wykonywania mniej niż 10%, 20% jednej trzeciej i 50% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu ma obowiązek powiadamić o swoim zamiarze KNF
38
Transakcje restrukturyzacyjne
połączenie banków sprzedaż przedsiębiorstwa bankowego podział banku „przekształcenie” oddziału instytucji kredytowej w bank krajowy
39
Połączenie banków (art. 124)
Bank może połączyć się tylko z innym bankiem albo instytucją kredytową, po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. gdy przejmującym jest bank krajowy połączenie może być dokonane wyłącznie przez przeniesienie całego majątku banku przejmowanego albo przejmowanej instytucji kredytowej na bank przejmujący, za udziały albo akcje, które bank przejmujący wydaje członkom albo akcjonariuszom banku przejmowanego albo przejmowanej instytucji kredytowej. Komisja Nadzoru Finansowego odmawia wydania zezwolenia, jeżeli połączenie prowadziłoby do naruszenia przepisów prawa, interesów klientów banku biorącego udział w połączeniu lub zagrażałoby bezpieczenstwu środków gromadzonych w tym banku.
40
Sprzedaż przedsiębiorstwa bankowego – 124a (I)
Nabycie przedsiębiorstwa bankowego lub jego zorganizowanej części przez bank wymaga zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego brak kryteriów odmowy Art. 55(1). Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: 1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa); 2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości; 3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych; 4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne; 5) koncesje, licencje i zezwolenia; 6) patenty i inne prawa własności przemysłowej; 7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne; 8) tajemnice przedsiębiorstwa; 9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
41
Sprzedaż przedsiębiorstwa bankowego – 124a (II)
z definicji wynika, że przedsiębiorstwo w ujęciu przemiotowym nie obejmuje zobowiązań w praktyce gospodarczej transakcjom sprzedaży przedsiębiorstwa towarzyszą zatem transakcje obejmujące przejęcie związanych z przedsiębiorstwem długów regulacje podatkowe mogą traktować zbycie przedsiębiorstwa wraz z długami jako jedną transakcję na potrzeby określenia wysokości zobowiązań podatkowych
42
Podział banku – 124b i 124c Banki spółdzielcze i banki państwowe - nie podlegają podziałowi Banki w formie spółki akcyjnej podlegają podziałowi jedynie w sposób określony w art. 529 § 1 pkt 4 ksh ograniczony do przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę (podział przez wydzielenie) z zastrzeżeniem, że przeniesienie części majątku banku dzielonego nastąpi na spółkę akcyjną będącą bankiem krajowym lub instytucją kredytową. Podział banku wymaga zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Komisja Nadzoru Finansowego odmawia zezwolenia, jeżeli podział może okazać się niekorzystny dla ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem dzielonym lub bankami, na które zostaje przeniesiony majątek banku dzielonego lub jeżeli podział może spowodować poważne szkody dla gospodarki narodowej lub dla ważnych interesów Państwa.
43
Szczególny sposób tworzenia banku krajowego przez instytucje kredytowe (I)
w rozdziale 2 nowy podrozdział Da (art. 42a – 42f) instytucja kredytowa prowadząca działalność bankową na terytorium Polski poprzez oddział może utworzyć bank krajowy w formie spółki akcyjnej przez wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego wszystkich składników majątkowych tego oddziału, przeznaczonych do prowadzenia działalności przez ten oddział, o ile stanowią one przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część
44
Szczególny sposób tworzenia banku krajowego przez instytucje kredytowe (II)
możliwość utworzenia banku krajowego dotyczy dotyczy takich oddziałów instytucji kredytowych, które osiągnęły znaczące rozmiary w odróżnieniu od oddziałów banki krajowe podlegają nadzorowi krajowemu i systemowi zapewnienie stabilności systemu bankowego kłopoty dużego oddziału mogą łatwo przenosić się na zdrowe banki
45
Szczególny sposób tworzenia banku krajowego przez instytucje kredytowe (III)
Zezwolenie na utworzenie banku krajowego przed wydaniem decyzji przeprowadzenie czynności kontrolnych w oddziale KNF odmawia zezwolenia, gdy utworzenie może spowodować poważne szkody dla gospodarki narodowej lub dla ważnych interesów państwa Bank krajowy utworzony w ten sposób jest obowiązany utrzymywać współczynnik wypłacalności na poziomie co najmniej 12% przez pierwsze 18 miesięcy działalności
46
Sprzedaży przedsiębiorstwa i podziału banku - porównanie
w przypadku podziału banku: lepsza ochrona akcjonariuszy (zwłaszcza drobnych) brak konieczności uzyskiwania zgód klientów korzystniejsze warunki opodatkowania jasne (choć liczne) przesłanki odmowy zezwolenia
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.