Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPOTKANIE INFORMACYJNE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPOTKANIE INFORMACYJNE"— Zapis prezentacji:

1 SPOTKANIE INFORMACYJNE
w ramach Działania 8.4 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Koszalin , dnia 22 września 2016 r.

2 Oś priorytetowa VIII Edukacja Upowszechnienie edukacji przedszkolnej oraz wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne oraz uczniów uczestniczących w kształceniu podstawowym, gimnazjalnym i ponadpodstawowym w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko – Kołobrzesko – Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego. Działanie 8.4

3 Założenia Działania 8.4 Zwiększenie liczby miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3 – 4 lata oraz rozszerzenie oferty placówek przedszkolnych o zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci. Doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnych, języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej oraz rozwój systemu indywidualnej pracy z uczniami, prowadzące do wzmocnienia ich zdolności do przyszłego zatrudnienia Projekty powinny się wpisywać w Strategię ZIT Koszalińsko – Kołobrzesko - Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego .

4 DOFINANSOWANIE PROJEKTÓW
LIMIT WARTOSC Alokacja na konkurs ,76 zł Rezerwa na odwołania , 85 zł Wsparcie finansowe EFS ,00 zł Wsparcie finansowe krajowe ,76 zł

5 DOFINANSOWANIE PROJEKTÓW ORAZ WKŁAD WŁASNY
LIMIT WARTOŚĆ Dofinansowanie ze środków UE Typy projektów 1,2,3,4,5: 85% wartości projektu Typy projektów 6,7,8,9,10: 95 % wartości projektu (85% UE+10% budżet państwa) Środki budżetu państwa Typy projektów 6,7,8,9,10: 10% wartości projektu Wkład własny Typy projektów 1,2,3,4,5: 15% wartości projektu Typy projektów 6,7,8,9,10: 5 % wartości projektu

6 Ocena

7 OCENA BRAKÓW FORMALNYCH
Ocena wniosków Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 120 dni; Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 60 dni; OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI właściwych dla IOK WUP KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OCZYWISTE OMYŁKI FAZA II OCENA PRZEZ IOK ZIT

8 Schemat oceny wniosków
KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOSCI OCENIANE przez IP RPO WZ ĄakcE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI I OCZYWISTE OMYŁKI Projekt odrzucony – koniec oceny Nie Niespełnienie minimum Tak Spełnienie minimum Tak – koniec oceny Nie – projekt do poprawy PONOWNA WERYFIKACJA II FAZA OCENIANA PRZEZ IOK ZIT LISTA RANKINGOWA (średnia arytmetyczna)

9 Skuteczne złożenie wniosku
Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: 1. Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI2014 w terminie naboru projektów tj. od   r. do r.. 2. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014: najpóźniej w terminie 3 dni roboczych WUP od dnia zakończenia naboru, tj. do dnia r.; dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, pok. 006 w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr RPZP IP K12/16. Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.

10 Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.
Pisemny wniosek o przyznanie pomocy Pieczęć Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów nie jest wymagana (ale może zostać zamieszczona). Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.

11 Najczęściej popełniane błędy formalne
Brak podpisów wszystkich upoważnionych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Różne sumy kontrolne na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy i elektronicznej wersji wniosku; Składanie wydruku wniosku; Podpisy niewłaściwych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy (innych niż wymienione we wniosku o dofinansowanie); Nieczytelne podpisy na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Brak pełnych danych adresowych / niewłaściwe dane adresowe. Uwaga! W razie stwierdzenia braków formalnych WUP wzywa Wnioskodawcę do ich jednokrotnego uzupełnienia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Uwaga! W przypadku uzupełnienia / poprawy wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

12 Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; Prośba taka ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie treści wniosku; Ewentualne zmiany treści wniosku w żadnym wypadku nie mogą prowadzić do modyfikacji przedmiotu i przebiegu realizacji projektu; Wnioskodawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 7 dni liczonych od następnego dnia po doręczeniu wezwania; Wezwanie może zostać przesłane także za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres podany we wniosku o dofinansowanie.

13 1. Stopień realizacji wskaźników Strategii ZIT KKBOF
Działanie 8.4 – Edukacja przedszkolna i rozwój placówek szkolnych Działania edukacyjne w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego (KKBOF) II faza oceny - Kryteria oceny stopnia zgodności ze Strategią ZIT 1. Stopień realizacji wskaźników Strategii ZIT KKBOF 2. Potencjał rozwojowy projektu 3. Kompleksowość projektu - wsparcie placówek oświatowych różnych typów z obszaru co najmniej jednego powiatu. 4. Szczegółowy charakter projektu -typy zajęć indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniem z niepełnosprawnością i z uczniem młodszym oraz bezpośrednie wsparcie uczniów, którzy mają trudności w spełnieniu wymagań edukacyjnych.

14

15 Zapraszam do kontaktu z Biurem ZIT
Urszula Miller-Grzybowska - Dyrektor Wydziału Rozwoju i Współpracy Terytorialnej tel.: @: Natalia Kłus-Szczeblewska – Kierownik Referatu ZIT Biuro ZIT KKBOF ul. Zwycięstwa Koszalin II piętro, pokój 212, 213 tel.: fax: @:

16 KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI
1. Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. Zwiększenie liczby miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3 – 4 lata oraz rozszerzenie oferty placówek przedszkolnych o zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci., Doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, języków obcych, nauk matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej oraz rozwój systemu indywidualnej pracy z uczniami, prowadzące do wzmocnienia ich a także określenie wszystkich wskaźników z SOOP dot. planowanych typów projektu/operacji. 2. Zgodność z typem projektu Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki. 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi Zachowanie zgodności z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (standard minimum); zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (zasada racjonalnych usprawnień); koncepcją zrównoważonego rozwoju (RPO WZ, sekcja 11. Zasady horyzontalne).

17 KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI
5. Kwalifikowalność Beneficjenta Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, a Beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonych w konkursie typów projektów. 6. Uproszczone metody rozliczania wydatków Konieczność rozliczania projektu wyłącznie kwotami ryczałtowymi w przypadku, w którym łączna wartość środków publicznych w projekcie nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR; Konieczność rozliczania kosztów pośrednich wyłącznie w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 7. Poprawność wypełnienia wniosku Wypełnienie wniosku w języku polskim, w sposób zrozumiały i czytelny. 8. Wymogi organizacyjne Prowadzenie biura projektu na terenie województwa zachodniopomorskiego z jasną deklaracją wskazującą na ten fakt (chyba, że posiada siedzibę na terenie woj.); Złożenie maksymalnie jednego wniosku o dofinansowanie projektu.

18 KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI
9. Zgodność wsparcia Projekt zlokalizowany jest na obszarze Koszalińsko –Kołobrzesko -Białogardzkiego OF( typ 1 – 10) Skierowanie projektu do grup docelowych z obszaru Koszalińsko – Kołobrzesko – Białogardzkiego OF województwa zachodniopomorskiego, zgodnych z SOOP (typ 1 – 10); Wkład własny wniesiony w wysokości nie mniejszej niż określa Regulamin konkursu (typ 1- 10); Beneficjent nie ubiegał się o dofinansowanie na takie same działania w ramach Działania 8.1(typ 1- 10) Dodatkowe zajęcia mogą być realizowane w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym w takim samym zakresie i dla tej samej grupy odbiorców nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (Typ projektu 3).; Kwota wydatków przeznaczonych na realizację dodatkowych zajęć nie stanowi więcej niż 30 % kosztów bezpośrednich projektu (typ projektu 3) ; Obligatoryjne zachowanie trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc wychowania przedszkolnego przez okres 2 lat od daty zakończenia projektu (typ projektu 1 ); Działania w typach projektów 3,4 i 5 mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań realizowanych w 1 lub 2 typie projektu. Natomiast realizacja dodatkowych zajęć dla dzieci z niepełnosprawnościami nie musi być działaniem dodatkowym w stosunku do działań ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc przedszkolnych (typ projektu 3-5) ; OWP może wydłużyć czas pracy maksymalnie o 5 godzin w stosunku do czasu pracy określonego przez organ prowadzący dla danej placówki dla grupy min 10 % dzieci uczęszczających do danej placówki( typ projektu 4) .

19 KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI
9. Zgodność wsparcia 10. Szkoła lub placówka systemu oświaty objęta wsparciem osiągnęła wynik egzaminów zewnętrznych nie wyższy niż średnia dla woj. zachodniopomorskiego w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie (kryt. Nie dotyczy szkół specjalnych oraz specjalnych ośrodków szkolno wychowawczych, typ projektu 6,7,9,10); 11. Dla wszystkich uczniów i wychowanków szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych obligatoryjnie zaplanowane realizacje doradztwa edukacyjno - zawodowego obejmującego ocenę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych i/lub predyspozycji osobowych do wykonywania poszczególnych zawodów (typ projektu 6, 8-10); 12. Działania w ramach 7 typu projektu mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań w ramach 6 typu projektu; 13. Wsparcie będzie realizowane w oparciu o aktualna, indywidualna diagnozę zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty (typ projektu 8); 14. Wsparcie będzie realizowanie w oparciu o aktualną diagnozę poziomu kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności u uczniów i słuchaczy, a także zapotrzebowanie uczniów i słuchaczy na tego typu działania (typ projektu 6) 15. Wsparcie będzie realizowane w oparciu o aktualna diagnozę stopnia przygotowania nauczycieli do stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności, a także zapotrzebowania nauczycieli na tego typu działania ( typ projektu 7)

20 KRYTERIA WYKONALNOŚCI 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna
1. Zgodność prawna Zaplanowanie działań w projekcie zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności ustawą Prawo zamówień publicznych, a także (jeśli dotyczy): Ustawą o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej oraz Ustawą o zatrudnieniu socjalnym; 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna Posiadanie przez Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów odpowiednich zasobów organizacyjnych, kadrowych, technicznych, a także posiadanie doświadczenia w prowadzeniu podobnych działań oraz wskazanie metod zarządzania projektem. 3. Zdolność finansowa Wykazanie odpowiedniej kondycji finansowej Beneficjenta, gwarantującej płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego, a także wskazanie na sposób zagwarantowania środków zapewniających trwałość projektu. 4. Celowość partnerstwa Udowodnienie, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe); Spełnianie wymogów art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej ;

21 1. Odpowiedniość / Adekwatność / Trafność 2. Skuteczność / Efektywność
KRYTERIA JAKOŚCI 1. Odpowiedniość / Adekwatność / Trafność Spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku, szacowanym budżetem oraz rodzajem działań, będących głównym przedmiotem konkursu. Skala punktów: 1-5; waga: 2 2. Skuteczność / Efektywność Stopień w jakim projekt przyczyni się do rozwiązania lub złagodzenia sytuacji problemowej wskazanej we wniosku, relacja nakład/rezultat. waga:3 3. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej (zasada równości szans i niedyskryminacji). 4. Trwałość Stopień wpływu zaplanowanych w projekcie rezultatów na uzyskanie trwałej zmiany sytuacji grup docelowych. waga: 1

22 KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI
1. Spójność i kompletność zapisów Brak rozbieżnych informacji we wniosku o dofinansowanie; Przedstawienie wszystkich niezbędnych informacji. 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków Zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata ; Zachowanie poziomu wydatków w ramach: Cross - financingu maksymalnie na poziomie 10% wartości projektu; Środków trwałych maksymalnie na poziomie Typy projektów 1,2,3,4,5, - nie więcej niż 10% wartości projektu. Typy projektów 6,7,8,9,10 – nie więcej niż 30 % wartości projektu (włączając cross - financing) Zaplanowanie wydatków w sposób celowy, oszczędny, rzetelny, czasowo uzasadniony.

23 KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OCZYWISTE OMYŁKI
3. Wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu konkursu Maksymalny % poziomu dofinansowania UE wynosi 85% (dla typów 1-5) i 95 % (dla typów 6-10) wydatków kwalifikowalnych; Maksymalny poziom dofinansowania projektu z budżetu państwa w (odniesieniu do typów projektu 6,7,8,9,10) wynosi 10% wydatków kwalifikowalnych; OCZYWISTE OMYŁKI 1. Weryfikacja oczywistych omyłek pisarskich W rozumieniu z Art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawa wniosku o dofinansowanie w zakresie oczywistych omyłek dopuszczalne jest jednokrotnie i odbywa się na wezwanie IOK; Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.

24 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
1. Rozliczanie kosztów pośrednich jako rzeczywiście ponoszonych 2. Nie wskazanie literalnie we wniosku o dofinansowanie, iż wsparciem objęte zostaną jedynie osoby z terytorium KKBOF 3. Nie wniesienie wkładu własnego w wymaganej wysokości 4. Planowanie do objęcia wsparciem szkoły, która uzyskała średni wynik z egzaminów powyżej średniej województwa (w przypadku szkół podstawowych i gimnazjalnych średniej z przynajmniej jednej części egzaminu, w przypadku szkół ponadgimnazjalnych co najmniej z jednego przedmiotu maturalnego). 5. Nie zaplanowanie w projekcie minimum 50% godzin zajęć w odniesieniu do tej części sprawdzianu (szkoły podstawowe i gimnazja) bądź przedmiotu (szkoły ponadgimnazjalne), z których średni wynik był niższy.

25 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
6. Brak powołania się w treści wniosku na wyniki diagnozy bądź wskazania, iż taka diagnoza została przeprowadzona, dotyczącej zaplanowanych działań w ramach 6, 7 i 8 typu projektu. 7. Brak zaplanowania doradztwa edukacyjno - zawodowego dla 100% uczniów. 8. Brak założenia w projekcie wszystkich obligatoryjnych dla danego projektu wskaźników rezultatu i produktu. 9. Nie wskazanie literalnie w treści wniosku o dofinansowanie, iż beneficjent nie ubiegał się o dofinansowanie na takie same działania dla tych samych placówek w ramach działania Nie wskazanie literalnie w treści wniosku o dofinansowanie, iż dodatkowe zajęcia będą realizowane w ośrodku wychowania przedszkolnego, w którym w takim samym zakresie i dla tej samej grupy odbiorców nie były finansowane ze środków EFS od co najmniej 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dofinansowanie (Typ projektu 3).

26 Najczęściej popełniane błędy merytoryczne
11. Zaplanowanie w projekcie utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku innym niż 3-4 lata. 12. Zaplanowanie kosztów zajęć dodatkowych przekraczających wartość 30% kosztów bezpośrednich w projekcie. 13. Nie zastosowanie w projekcie stawek ryczałtowych w sytuacji, gdy łączna wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości ,00 EUR.

27 Zasady realizacji projektów

28 Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wysokość wkładu własnego w konkursie nr RPZP IP K12/16 wynosi minimum 15% wydatków kwalifikowalnych projektu (dot. typów 1-5) wartości projektu; 5 % wydatków kwalifikowalnych projektu (dot. typów 6-10) wartości projektu; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.

29 Koszty pośrednie Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 1 mln zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 1 mln zł do 2 mln zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej 2 mln zł do 5 mln zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej 5 mln zł. Uwaga! W przypadku projektu o wartości np. 4 mln zł, wartość kosztów pośrednich musi zostać ustawiona w generatorze na równe 15% od wartości kosztów bezpośrednich, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (zgodnie z regułami matematyki). Szczególną uwagę należy zwrócić na dalsze miejsca po przecinku, czyli np. 14,998212%, a nie 14,993892%.

30 Koszty pośrednie - przykłady
Koszty wynagrodzenia, delegacji służbowych, szkoleń osób, których zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu tj. m.in. koordynatora projektu, kierownika projektu, personelu obsługowego; Koszty utrzymania powierzchni biurowych; Koszty obsługi księgowej; Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; Koszty prowadzenia rekrutacji; Amortyzacja lub zakup aktywów (sprzętu, mebli, wartości niematerialnych lub prawnych) na potrzeby zarządzania projektem; Działania informacyjno - promocyjne związane z realizacją projektu.

31 Cross-financing i środki trwałe
Maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi do 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe - nie więcej niż 10 % wartości projektu ( typy projektu 1,2,3,4,5) - nie więcej niż 30 % wartości projektu (typy projektu 6,7,8,9,10 włączając cross – financing); Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu; Środki trwałe to np. komputery, urządzenia biurowe, szafy na dokumenty, biurka, krzesła, tablice multimedialne itp.

32 Informacja i promocja

33 Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata  ; Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji (aktualizacja z 14 czerwca 2016 r.); Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

34 Obowiązki informacyjne
Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.

35 Jak oznaczyć miejsce projektu?
Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).

36 Pytania i odpowiedzi

37 1.Czy w ramach jednego wniosku beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie na działania w ramach kilku typów projektu - TAK 2. Czy katalog wydatków kwalifikowanych obejmuje również sprzęt ujęty w rekomendacjach men dot. realizacji działań: zakup sprzętu ict, wg standardów ujętych w projekcie rządowym „Cyfrowa szkoła” oraz „Rozwijajcie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczania wszystkich przedmiotów. - Szczegółowy wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK zawiera się w dwóch katalogach: „Wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK_Cyfrowa szkoła” ( pomocy-dydaktycznych-oraz-narzedzi-TIK_Cyfrowa-szkola-1.pdf) oraz „Wykaz pomocy dydaktycznych w ramach infrastruktury sieciowo usługowej” ( dydaktycznych-w-ramach-infrastruktury-sieciowo-us%c5%82ugowej.pdf)

38 3. Dlaczego załącznik nr 7.14 katalog wydatków kwalifikowanych obejmuje tylko pracownie matematyczne ? - Wyposażenie pracowni przyrodniczych zgodne jest z listą MEN zawierającą zestaw elementów wyposażenia. W katalogu kosztów zamieszczono linki do poszczególnych list. IP zdecydowała się odstąpić od ustalenia maksymalnej stawki ze względu na specyfikę wydatku. Ceny poszczególnych elementów wyposażenia, muszą być racjonalne i nie mogą odbiegać od cen rynkowych. 4. Jak wnieść wkład niepieniężny w formie sal wykładowych , metodologia wyliczenia wkładu i późniejsze rozliczenie we wniosku o płatność ? Wyliczenie wartości wkładu własnego w postaci użyczenia sal polega na skalkulowaniu kosztów eksploatacji (czynsz, media, koszty utrzymania czystości itp.) całego budynku, wyliczenia na tej podstawie kosztu utrzymania 1 m2 i przemnożenia wartości przez ilość metrów użyczanej sali.

39 5 . Wsparcie dzieci i uczniów z deficytami rozwojowymi, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnościami. Dokumentem pomocnym przy planowaniu wsparcia w projekcie powyższych grup docelowych są Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata oraz Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 6. Czy załącznik 7.15 – zestawienie standardu i cen rynkowych wydatków i usług dla konkursu w ramach działania 8.4 – zawiera nieprzekraczalne kwoty brutto? Czy dopuszczalne jest „przesuwanie kwot” pomiędzy pozycjami – np. przeniesienie części środków pomiędzy „rzutnik” a „tablica multimedialna”? - Przesuwanie kwot nie jest możliwe. Wskazane w katalogu kosztów stawki są stawkami maksymalnymi, nieprzekraczalnymi. Nie ma możliwości przesuwania kwot między pozycjami.

40 7. Dlaczego załącznik7.15 nie zawiera cen innych narzędzi TIK, oraz elementów infrustruktury sieciowo-usługowej, przewidzianych i rekomendowanych przez MEN? - W przypadku braku wskazania w załączniku 7.15 dopuszczalnych kosztów, należy założyć w budżecie projektu odpowiednie wartości zgodne z cenami rynkowymi. 8. Obecnie największą trudnością jest zaplanowanie projektu w kontekście planowanej reformy systemu oświaty. Projekt ustawy o systemie oświaty przewiduje przekształcenie szkół podstawowych sześcioletnich w ośmioletnie oraz likwidację gimnazjów poprzez włączenie ich w szkoły podstawowe, przekształcenie ich w szkoły podstawowe lub w szkoły ponadpodstawowe. Z formalnego punktu widzenia będą to nowe instytucje, zapewne z nowymi numerami REGON. Stąd nie jesteśmy min pewni co będzie z projektem w momencie przekształcenia szkół, jak wskazywać wskaźniki. Czy w przypadku realizacji projektu będzie możliwość dokonywania zmian i wskazania we wniosku nowych szkół? To tylko część wątpliwości jakie budzi reforma w kontekście projektu? - We wniosku o dofinansowanie należy ujmować wszystkie informacje aktualne na dzień jego składania. Podobnie z zakładanymi wskaźnikami. W trakcie realizacji projektu, jeśli planowana ustawa wejdzie w życie będzie można dokonywać zmian pozwalających dostosować zawarte pierwotnie we wniosku informacje do stanu faktycznego, jeżeli zmiany te będą istotnie wpływać na informacje wskazane we wniosku o dofinansowanie.

41 Dodatkowych informacji na temat Programu udzielają:
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Biuro informacji i Promocji EFS w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin tel /164 Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin tel /26 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Kuśnierska 12 b tel

42 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 Szczecin tel  100 fax  103


Pobierz ppt "SPOTKANIE INFORMACYJNE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google