Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
MOWA CIAŁA
2
ZASADA 10 x 30 x 60 Skuteczność przekazu
10% - co mówimy 30% - jak mówimy (ton głosu, sposób artykułowania, precyzja wypowiedzi) 60% - mowa ciała
3
1) Większość zachowań niewerbalnych każdy
interpretuje nieświadomie. 2) Interpretacji powinny podlegać zespoły gestów a nie pojedyncze gesty. 3) Spójność pomiędzy wypowiadanymi słowami a towarzyszącymi im gestami 4) Nie istnieje uniwersalny słownik gestów. 5) Należy pamiętać o wpływie sytuacji na zachowanie.
4
EKSPRESJE MIMICZNE
5
Uniesione kąciki ust (asymetrycznie przy udawaniu)
Możliwe pokazanie zębów Zmarszczki od skrzydełek nosa do kącików ust Mięśnie wokół oczu (ciepły wyraz)
6
Uniesione wewnętrzne końce brwi (niepodrabialne)
Trójkątne zmarszczki poniżej powiek Opadnięte kąciki ust Możliwe drżenie warg
7
Lekko uniesiona górna warga
Zmarszczony nos Uniesione policzki Zmarszczki poniżej dolnych powiek Brwi uniesione lub zbliżone do siebie
8
Podniesione brwi Zmarszczki w centrum czoła Uniesione górne powieki Otwarte usta Wargi ściągnięte w tył
9
Uniesione brwi Długie poziome zmarszczki przez całą szerokość czoła Szeroko otwarte oczy Opuszczona żuchwa
10
Opuszczone i ściągnięte brwi
Pionowe zmarszczki pomiędzy brwiami Napięte powieki i przymrużone oczy Ściągnięte wargi Rozchylone nozdrza
11
Kłamanie 1) Unikanie kontaktu wzrokowego lub częściej wpatrywanie się (nadkompensacja) 2) mikroekspresje i maskowanie 3) brak spójności pomiędzy wypowiedzią a zachowaniem 4) samodotykanie 5) wypowiedź zawiera więcej błędów językowych, uogólnień w rodzaju "każdy", "nigdy" a jej ton jest nieco wyższy od normalnego dla danej osoby 6) nienaturalne (szybsze lub wolniejsze) tempo
12
Jak sprawiać dobre wrażenie podczas rozmowy?
13
Wyraz twojej twarzy Staraj się zwrócić do rozmówcy całą twarzą. Jeśli Twój rozmówca zmieni położenie "podążaj za nim".
14
Kontakt wzrokowy Utrzymuj cały czas z rozmówcą kontakt wzrokowy Nie unikaj wzroku rozmówcy, ale też nie wpatruj się uporczywie w oczy drugiej osoby, gdyż może to ją krępować.
15
Uśmiech Uśmiechaj się życzliwie. Sygnalizuj rozmówcy uśmiechem, gdy mówi o sprawach dla Ciebie ciekawych i ważnych.
16
Otwarta postawa Nie krzyżuj rąk i nóg, nie zaciskaj dłoni (np. na długopisie), nie kul się, nie rób (np. z notatnika) bariery. Nie chowaj głowy w ramiona. Takie zachowanie Twój rozmówca może odebrać jako niechęć lub opór przed tym co mówi.
17
Pozycja ciała Pochyl się lekko w stronę rozmówcy. To sygnalizuje, że utrzymujesz kontakt, że mówi on rzeczy interesujące. Twoje odchylenie do tyłu może być odebrane jako dezaprobata. Sztywna postawa może sprawiać wrażenie napięcia, niepewności, przeżywanego stresu.
18
Gestykulacja Zarówno ruchy głowy tzw. kiwanie głową, jak i potakiwanie: "tak", "właśnie", "mhm" mogą stanowić zachętę dla rozmówcy do kontynuowania wypowiedzi. Dzięki temu masz szansę na uzyskanie dalszych - ważnych dla Ciebie informacji.
19
Dźwięki nieartykułowane
Unikać!!! odchrząkiwanie, wiercenie się, zakrywanie ust ręką, unikanie kontaktu wzrokowego, rytmiczne zaciskanie szczęk, "strzelanie" długopisem, pocieranie zaciśniętej dłoni, itp.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.