Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zemsta Fredry na deskach teatru gimnazjum
Sprawozdanie z realizacji projektu
2
Założenia projektu: Temat projektu: „Zemsta” Fredry na deskach teatru gimnazjum Problematyka projektu: Jak wystawić komedię Fredry? Jak przygotować inscenizację? Skład zespołów projektowych / 2c/: Grupa 1: Agnieszka Bujok, Anna Czyż, Sabina Pilch, Martyna Sikora, Grupa 2: Weronika Legierska, Paulina Mojeścik, Grupa 3: Jerzy Byrtek, Marek Cieślar, Grzegorz Cygańczuk, Krzysztof Szalbot , Grupa 4: Zuzanna Pilch, Karolina Podżorska, Agnieszka Śliwka, Grupa 5: Mateusz Białoń, Maksymilian Deja, Jakub Górniok, Bartłomiej Greń
3
Skład zespołów projektowych / 2b/:
Grupa 6: Sabina Cieślar, Weronika Heczko, Aleksandra Kubielas, Monika Nowak, Grupa 7: Aleksandra Gomola, Wiktoria Szturc, Zofia Łowczyńska, Grupa 8: Sara Kamieniorz, Weronika Paw, Marzena Szturc, Grupa 9: Andrzej Kowalczyk, Eryk Pilch, Adrian Wałach, Patryk Wisełka, Grupa 10: Joanna Radwan, Sara Wrzecionko Opiekun projektu: mgr Jolanta Leśnik Czas trwania: 7 X – 16 XII 2013 Termin inscenizacji: 17, 18 XII 2013
4
Cele projektu: poznanie i/lub doskonalenie techniki gry aktorskiej,
pogłębienie wiedzy z zakresu literatury ojczystej – twórczość A. Fredry na tle epoki, rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji tekstu dramatycznego, archaicznego, wyrabianie umiejętności wystąpień publicznych, rozpoznawanie problematyki dzieła i wskazywanie użytych w komedii środków artystycznych, uporządkowanie wiedzy o komedii jako gatunku literackim, doskonalenie umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji, doskonalenie umiejętności: kooperacji, kreatywności, odpowiedzialności za zadanie, planowania, komunikacji.
5
Wszyscy zaliczyli projekt.
Rezultaty projektu: inscenizacja fragmentu „Zemsty” Fredry wystawiona przed uczniami klas II, wzrost wiedzy dotyczącej komedii jako utworu dramatycznego, sprawozdanie z realizacji projektu wraz z fotorelacją opublikowane na stroni gimnazjum. Wszyscy zaliczyli projekt.
6
Fotorelacja z realizacji projektu – fragmenty scen
hrabia Aleksander Fredro ZS nr 1, Gimnazjum nr 1 w Wiśle
7
Grupa 1 PAPKIN jeszcze głośniej „Że tam komu w uszach strzyka
Albo że tam czyj łeb chory, Przez to nigdy w pieśń słowika Nie odmienią głos stentory. REJENT słodko Ależ bo ja mam i ludzi Każę oknem cię wyrzucić. Papkin w miarę słów Rejenta wstaje z wolna, zdejmując kapelusz A tam dobry kawał z góry.” (Akt III, scena 4) Papkin /Martyna/ z poselstwem od Cześnika w domu Rejenta /Agnieszka/, w roli komnaty – Ania
8
Paulina i Weronika w roli Wacława i Klary
Grupa 2 WACŁAW „Żem kochany, Że cię kocham nad te nieba, Że przy sobie być pragniemy, To oboje dobrze wiemy; (...)” „Widzieć ciebie jedną chwilę, Potem spędzić godzin tyle Bez twych oczu, twego głosu – I mam chwalić hojność losu!” (Akt I, scena 6) Paulina i Weronika w roli Wacława i Klary
9
Grupa 3 CZEŚNIK „Ja - z nim w zgodzie? – Mocium panie, Wprzódy słońce w miejscu stanie, Wprzódy w morzu wyschnie woda, Nim tu u nas będzie zgoda. Od powietrza, ognia, wojny, I do tego od człowieka, Co się wszystkim nisko kłania – Niech nas zawsze Bóg obrania.” (Akt II, scena 1) W roli zatwardziałego w zemście Cześnika - Jurek, Marek jako Wałcaw-komisarz i piękna Klara – w tej roli Krzyś
10
Grupa 4 PODSTOLINA zatrzymując go „Zawsze jeszcze dawna głowa;
Stój, nie odchodź. WACŁAW na stronie Ach, Papkinie, Wziąłeś, wziąłeś mnie w niewolę. Ty kochanyś był jedynie; Nad sto książąt ciebie wolę. Do mych komnat chodź w ukrycie, Tam bezpieczny będziesz, luby, Bo cię broni moje życie, Bo z obrony szuka chluby.” (Akt II, scena 5) Rozmowa Wacława z Hanna – duet Karoliny i Agnieszki
11
Grupa 4 KLARA „Śmieszniejszego cóż być może,
Jak - gdy zwodzić chce zwiedziony! Ach, jak Wacław w swej pokorze Zdał się wzywać jej obrony! Ledwiem, ledwie śmiech wstrzymała. Ale hola? hola, panno! Do tryumfu nie masz prawa; Choć początek dobry miała - Nie wygrana przez to sprawa.” (Akt 2, scena 6) Grupa 4 Na scenie pojawia się niczego nieświadoma Klara – w tej roli Zuzia
12
Grupa 5 REJENT „Mój majstruniu, mówcie śmiało, Opiszemy sprawę całą:
Na te ciężkie nasze czasy Boskim darem takie basy. Każdy kułak spieniężymy, Że was bito, wszyscy wiemy. MULARZ Niekoniecznie.” (Akt III, scena 1) Mateusz, Maks i Kuba w roli Mularzy Jakub jako chytry Rejent
13
Grupa 6 Sabina jako Papkin – Lew Północy PAPKIN
„No, Śmigalski za kark! weź narzędzie! Grzecznie, ładnie, bez hałasu, Niech wszystkiemu koniec będzie. Nic się nie bój - ja za tobą.„ (Akt II, scena 2) REJENT „Cierpliwości wiele trzeba; Niech się dzieje wola Nieba. Z nią się zawsze zgadzać trzeba” (Akt III, scena 4) W roli Rejenta – Ola
14
Grupa 7 PAPKIN „O mych myśli ty bogini! O ty jedna litościwa!
Pasmo życia jad przerywa, Ale serce, jakby w skrzyni, Miłość k’ tobie zawsze kryje. KLARA Cóż się stało? Już nie żyję. Byłbym przywiózł krokodyla, Byłbym zyskał twoję rękę, Lecz ostatnia przyszła chwila - Dziś rycerską kończę mękę.” (Akt IV, scena 6) Wiktoria jako Klara i Ola jako Papkin z testamentem w dłoni
15
Zosia jako Wacław Milczek w swym monologu o naturze kobiet i mężczyzn
Grupa 7 WACŁAW „O, płci piękna, luba, droga! Twoja radość, twoje żale – To jeziora lekkie fale: Jedna drugą ciągle ściga – Ta się schyla, ta się dźwiga, Ale zawsze w blasku słońca, Zawsze czysta i bez końca! – A my, dumni władcy świata, Mimo siebie pochwyceni Za tym cieniem , co ulata, Całe życie, z chwili w chwilę, Przepędzamy jak motyle.” (Akt II scena 4) Zosia jako Wacław Milczek w swym monologu o naturze kobiet i mężczyzn
16
Grupa 8 KLARA wstrzymując go „O mój drogi,
Nie powiększaj mojej trwogi. WACŁAW Niech przynajmniej go ukarzę... Śmierć zadajesz twojej Klarze. PAPKIN Kto już w grobie jedną nogą, Na tym groźby nic nie mogą”. (Akt IV, scena 6) Marzena – rozpaczający nad swym smutnym losem Papkin, Weronika i Sara jako zakochani
17
Grupa 9 CZEŚNIK B,B duże... „Kto pomyśli, może zgadnie.
No, no - pisz waść, a dokładnie. dyktuje "Bardzo proszę" ... mocium panie... Mocium panie... "me wezwanie"... Mocium panie... "wziąć w sposobie"... Mocium panie... "wziąć w sposobie, Jako ufność ku osobie"... Mocium panie... "waszmość pana, Która lubo mało znana... Która lubo mało znana"... Cóż to jest?” (Akt IV, Scena 5) Andrzej i Adrian w scenie dyktowania listu jako Cześnik i Dyndalski, w tle kucharz Perełka – w tej roli Eryk
18
Grupa 9 PAPKIN "Idź do kata"... Wdzięczność ludzi, wielkość świata -
Każdy siebie ma na względzie, A drugiego za narzędzie, Póki dobre - cacko, złoto; Jak zepsute - ruszaj w błoto.” (Akt IV, Scena 5) Patryk jako Papkin spisujący swą ostatnią wolę
19
Grupa 10 PODSTOLINA „Ten rumieniec na twym czole
Jak tłumaczyć? - Ja czekałam, W całej Litwie cię szukałam, Lecz o księciu Rodosławie Nikt nie wiedział, nie mógł wiedzieć. WACŁAW Byłem... młody... powtarzając ironicznie "Byłem młody"? Ale biegły w swojej sztuce.” (Akt II, scena 5) Rozmowa Wacława z Hanna – tym razem Asia i Sara
20
Wrażenia publiczności:
Krzyś w roli Klary jak zawsze genialny Piękne kostiumy dziewczyn: Zuzia, Agnieszka i Weronika wyglądały jak prawdziwe damy Szkoda, że nie wszyscy dopracowali stroje, ale większość super! Gratuluję odwagi – Zosi w monologu Nie wiedziałem, że można zagrać mur albo ścianę! Super! Ładne dekoracje! Płakałam ze śmiechu, gdy Andrzej dyktował list Adrianowi! Podobała mi się sukienka Asi! Jak oni zapamiętali tyle tekstu?! Świetne dekoracje i strój Agi w roli Rejenta Eryk zrobił ładne rekwizyty!
21
Wrażenia uczestników projektu:
Najtrudniej było opanować tekst – jest bardzo archaiczny i jeszcze ta łacina! Dobrze, że babcia pożyczyła mi szlafrok – trudno dzisiaj znaleźć kontusz! Cały tydzień malowałam komnatę w domu Cześnika!!! Ćwicząc do przedstawienia, nauczyłam się nie tylko swojej roli, ale i kwestii Klary! Strasznie trudno pisze się gęsim piórem, ale dałem radę! Bardzo się denerwowałam! Było widać?! Sama zrobiłam perukę Papkina! Bardzo się namęczyłam! Zapomniałam tekstu! Improwizowałam! Ktoś zauważył? Najtrudniej było wybrać tę właściwą scenę! Cała „Zemsta” jest śmieszna!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.