Pobierz prezentację
1
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
żurawie Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
2
żurawie Są to urządzenia transportu technologicznego posiadające urządzenie ładunkowe podwieszone do wysięgnika lub wciągarki przemieszczającej się po wysięgniku. Przestrzeń robocza dla żurawi pełnoobrotowych o zmiennym wysięgu jest ograniczona dwoma walcami ms
3
klasyfikacja Ze względu na sposób przemieszczania się ms
4
Charakterystyka żurawia
Udźwig żurawia jest zmienny i zależy od wysięgu - przy większym wysięgu udźwig jest odpowiednio mniejszy i odwrotnie. Zależność między udźwigiem a wysięgiem przedstawia tzw. charakterystyka żurawia, może być wykonana w postaci rys. lub tabeli H R ms
5
Żurawie stacjonarne Są związane na stałe z jednym określonym miejscem
i stanowiskiem pracy Żurawie słupowe udźwig 200 – 1000 kg udźwig do 500 kg R = 2 – 6 m R = 7m ms
6
Żurawie stacjonarne Żuraw słupowy udźwig =1600 – 20000 kg R = 4 – 20 m
ms
7
Żuraw słupowy obrotowy manipulacyjny
Żurawie stacjonarne Żuraw słupowy obrotowy manipulacyjny ms
8
Żuraw przyścienny obrotowy manipulacyjny
Żurawie stacjonarne Do 6300 kg R =10 m Żuraw przyścienny Udźwig 500 – kg R = 2 – 12 m Żuraw przyścienny obrotowy manipulacyjny ms
9
Żurawie przenośne Przystosowane są do zmiany miejsca pracy, najczęściej po częściowym demontażu i złożeniu na odpowiednim fundamencie lub stałej podstawie Typowym przykładem są żurawie budowlane wieżowe, budowane są jako górnoobrotowe ( do złożenia potrzebny żuraw samochodowy) i dolnoobrotowe , przykładowe dane : Hmax= 60,7 m , Rmax=70 m , Qmax= kg, przy Rmax Q = 2700 kg ms
10
Żurawie przewoźne lub przejezdne
Są zainstalowane na ramach lub podwoziach, umożliwiających ich przemieszczanie Żurawik warsztatowy udźwig do 2500 kg ms
11
Żurawie przewoźne lub przejezdne
Żurawie wieżowe samomontujące się ( czas montażu zajmuje kilkanaście minut ) R do 40 m Q do 4000 kg ms
13
Żurawie samojezdne Instalowane są na specjalnie zabudowanych podwoziach, z własnym napędem jazdy i niezależnym źródłem zasilania, umożliwiającym swobodną zmianę miejsca i stanowiska pracy ms
14
Żuraw samochodowy Q -300 t , H – 90 m , R – 68 m Żuraw samojezdny
ms
15
Maksymalny balast (t): 160 Maksymalny udźwig (t): 700
(ze specjalnym wyposażeniem) ms Maksymalny udźwig bez balastu (t): 312 Maksymalny udźwig na wys. 150 m (t): 8 Maksymalny udźwig na promieniu 110 m z ruchomym wysięgnikiem (t): 3,8 Waga do transportu (t): 108
16
z wysięgnikiem kratowym poziomym, czas rozłożenia 20 minut
Żuraw samochodowy samorozkładający się, z wysięgnikiem kratowym poziomym, czas rozłożenia 20 minut Q - 8 t, R – 52 m, Q = 1,6 t przy Rmax ms
17
Żuraw gąsienicowy Q – 100 t R – 52m Inne modele Q – 600t
ms
18
Żuraw kratowy Q – 750 t R – 140 m Składa się z wielu elementów przewożonych oddzielnie, a następnie składanych ms
19
Żurawie hydrauliczne HDS
Są to żurawie zabudowane jako dodatkowe wyposażenie samochodów ciężarowych. Dzięki temu pojazd spełnia dwie funkcje – dźwigu przeładunkowego oraz środka transportu wyposażonego w skrzynię ładunkową. Łącząc te funkcje pojazd jest zdolny do szybkiego załadunku własnego podwozia określonym towarem, przewiezienia go na miejsce przeznaczenia , a następnie samodzielnego rozładunku. ms
20
Pojazdy te są nieocenione dla prawidłowej realizacji wielu zadań w łańcuchach logistycznych. Możliwość obsługi przez jednego pracownika kierowcę – operatora, skrócenie czasu za- i rozładunku, brak konieczności angażowania dodatkowego sprzętu ( dźwig ) i ludzi do wykonania zadania zapewnia niższe koszty operacji, a w konsekwencji lepszą sytuację finansową firmy. Wadą takiego rozwiązania jest pewne zmniejszenie ładowności pojazdu. ms
21
ms
22
ms
23
ms
24
Zabierak hakowy ms
25
Żuraw kolejowy ms
26
Żuraw pływający Q – 200 t , R - 39,5 m H – 40m od lustra wody
opuszczanie 12 m poniżej lustra wody ms
27
Żurawie pokładowe ms
28
Udźwig do 65 t R = 38 m
29
Żurawie portowe Budowane są jako żurawie bramowe wypadowe – dźwignice
obrotowe zamontowane są na bramach przejezdnych po torach umożliwiających przejazd środków transportu drogowego lub kolejowego przez ich wnętrze. Mechanizm wypadowy umożliwia przemieszczanie ładunku po torze prawie poziomym podczas zmiany wysięgu, przy wyłączonym mechanizmie podnoszenia. Zapewnia to korzyści energetyczne ( mniej energii bo ładunku się w tym momencie nie podnosi) oraz łatwiejszą obsługę bo steruję tylko mechanizmami zmiany wysięgu i obrotu ms
30
Żurawie wypadowe pantograficzne
ms
31
ms
32
Żurawie wypadowe zwodzone
ms
33
Rozwiązania specjalne
Wykonanie żurawia jako zabudowy specjalnej na wózku widłowym. ms
34
Transport w przedsiębiorstwie. Maszyny i urządzenia. K. Pawlicki
literatura Transport w przedsiębiorstwie. Maszyny i urządzenia. K. Pawlicki WSiP 1996 Logistyczne systemy transportu bliskiego i magazynowania. Tom I Z. Korzeń ILiM 1998 internet ms
35
dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.