Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrystian Kubicki Został zmieniony 8 lat temu
2
Res Publica Nowa Fundacja Res Publica im. H. Krzeczkowskiego Program DNA Miasta
6
W jaki sposób władze miast organizują swoje działania w dziedzinie kultury?
7
Aby być pewnym odpowiedzi przeprowadziliśmy prawie 200 wywiadów i poddano analizie 390 uchwał budżetowych. Badanie objęło swoim zasięgiem 66 miast, w których mieszka ponad 12,5 mln Polaków.
8
Przyjęliśmy dwa kryteria selekcyjne. Najważniejszym była wielkość miasta. Wybraliśmy największe ośrodki. Wywiady przeprowadziliśmy we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
9
Z mniejszych miejscowości wyselekcjonowaliśmy ośrodki o dużym znaczeniu jako regionalne centra życia kulturalnego – wywiady przeprowadziliśmy w połowie ze wszystkich miast liczących 50– 100 tys. mieszkańców, a także w trzech mniejszych miastach o prężnym życiu kulturalnym.
10
Bełchatów, Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Bytom, Chełm, Chorzów, Cieszyn, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Ełk, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Głogów, Gniezno, Gorzów Wielkopolski, Inowrocław, Kalisz, Katowice, Kędzierzyn-Koźle, Kielce, Kołobrzeg, Koszalin, Kraków, Legionowo, Legnica, Łódź, Lublin, Malbork, Mielec, Mysłowice, Nowy Sącz, Olsztyn, Opole, Ostróda, Ostrów Wielkopolski, Oświęcim, Piotrków Trybunalski, Płock, Poznań, Przemyśl, Radom, Ruda Śląska, Rybnik, Rzeszów, Siedlce, Słupsk, Sosnowiec, Starachowice, Stargard Szczeciński, Suwałki, Szczecin, Tarnów, Toruń, Tychy, Wałbrzych, Warszawa, Włocławek, Wrocław, Zabrze, Zamość, Zawiercie, Zgierz, Zielona Góra
11
W realizacji tego badania przyjęliśmy jedną istotną zasadę: nie mówimy o tym, jak powinno być i nie sprawdzamy, czy rzeczywista sytuacja badanych miast w jakikolwiek sposób zbliża się do wybranego przez nas ideału.
12
FINANSE W MIEJSKIEJ KULTURZE. ANALIZA BUDŻETOWA POLITYKA KULTURALNA MIAST. TRZY PERSPEKTYWY POLITYKA KULTURALNA W WYBRANYCH POLSKICH MIASTACH. STUDIA PRZYPADKU
13
Miejska polityka kulturalna jest dzisiaj zorientowana przede wszystkim na budowie marketingowego wizerunku oraz infrastruktury kulturalnej. Wysoką pozycję wśród celów miejskich polityki zajmuje także chęć wykorzystania kultury jako narzędzie zmiany społecznej.
15
171% o tyle pomiędzy 2007 a 2012 r. wzrosły wydatki na inwestycje w remonty starych i budowę nowych obiektów w miastach objętych badaniem. W tym samym czasie ilość środków finansowych przeznaczanych na bieżącą działalność kultury wzrosła o 40%. Warto pamiętać, że lata 2010 – 2012 przyniosły realny spadek nakładów na ten cel.
18
Tak wielkie środki przeznaczane na inwestycje z jednej strony rozwiązują istniejące ogromne braki infrastrukturalne, a z drugiej narażają miejską kulturę na poważny kryzys w nadchodzącej przyszłości. Koszty utrzymania nowych obiektów, a często także mieszących się w nich nowych instytucji kultury mogą sprawić, że na realizację planów dotyczących wzmocnienia roli kultury w funkcjonowaniu i rozwoju miast zabraknie pieniędzy.
19
Władze miast prowadzą swoją politykę kulturalną na wyczucie. Nie stosują żadnych sensownych systemów ewaluacji swoich inwestycji i w przeważającej większości nie posiadają spisanych i przemyślanych planów rozwoju kultury. W bardzo krótkim czasie konieczne stanie się wsparcie miast w ich dążeniach do realizacji lepszej polityki kulturalnej.
20
Tymczasem jednak prawie 2/3 naszych respondentów z urzędów miejskich ocenia poziom kultury w swoim mieście jako mieszczący się „powyżej przeciętniej” na tle kraju. Tylko 2% z nich oceniło, że ich miasto jest „poniżej przeciętnej”.
21
www.res.publica.pl
22
Projekt został zrealizowany przez Fundację Res Publica im. Henryka Krzeczkowskiego z wykorzystaniem dofinansowania ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem merytorycznym badania, zarówno na etapie jego realizacji, jak i pracy nad stworzeniem systemów wsparcia merytorycznego dla miejskich polityk kulturalnych jest Narodowe Centrum Kultury.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.