Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

STANOWISKO PRACY UCZNIA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STANOWISKO PRACY UCZNIA"— Zapis prezentacji:

1 STANOWISKO PRACY UCZNIA

2 ZASADY PRAWIDŁOWEGO DOBORU ROZMIARU MEBLI DO WZROSTU
Aby prawidłowo dobrać rozmiar mebli do wzrostu i proporcji ciała uczniów przy braku ich oznakowania należy: dokonać pomiarów wysokości stołów i siedzisk, a następnie oznakować je odpowiednim kolorem lub numerem w sposób widoczny dla ucznia, skompletowany dla danego ucznia stolik i krzesło powinny mieć ten sam rozmiar. w każdej sali lekcyjnej lub w miejscu łatwo dostępnym umieścić przymiar do pomiaru wzrostu uczniów (przymiary takie można wykonać we własnym zakresie na zajęciach plastycznych)

3 Przykłady oznakowania mebli w szkołach

4 1 2 3 4 5 6 7 Numer rozmiaru Kod koloru Wzrost (bez butów) Wysokość
1 2 3 4 5 6 7 Kod koloru Biały Pomarańczowy Fioletowy Żółty Czerwony Zielony Niebieski Brązowy Wzrost (bez butów) Wysokość podkolanowa (bez butów) 485 + h8 -wysokość siedziska 10 210 260 310 350 380 430 460 510 H1-wysokość płyty roboczej 400 530 590 640 710 760 820

5 PRAWIDŁOWA POSTAWA PRZY STANOWISKU PRACY UCZNIA
Przy zapewnieniu uczniom prawidłowo dobranych mebli należy zachować następujące zasady: A - Podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi, B – Między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami, C – Uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska, D – Płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci, E – Oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, F – Przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia, G - Między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń.

6 Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy.

7 Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie!
dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa

8 Błędy w doborze mebli Siedzisko za głębokie!
w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy podkolanowej, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym

9 Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie!
wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych, zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych, unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp

10 UWAGA !!! Z wad postawy nie wyrasta się z wiekiem,
nie leczone utrwalają się i pogłębiaj powodując zniekształcenia i trwałe wady budowy.


Pobierz ppt "STANOWISKO PRACY UCZNIA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google