Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

I. Bilans cieplny silnika

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "I. Bilans cieplny silnika"— Zapis prezentacji:

1 I. Bilans cieplny silnika

2 1. Pojęcie sprawności ogólnej (efektywnej)
Sprawnością ogólną (efektywną) ηe nazywamy stosunek energii uzyskanej w postaci pracy mechanicznej odebranej z wału korbowego do energii chemicznej zawartej w paliwie; Jest ona miarą wykorzystania energii zawartej w doprowadzonym do silnika paliwie; ηe =energia oddana w postaci pracy mechanicznej (Lu) / energia dostarczona do silnika w paliwie (Q).

3 Sprawność jest zawsze mniejsza od jedności (ηe <1),a pomnożona przez 100 wskazuje ile procent energii dostarczonej do silnika zostało w nim zamienione na pracę mechaniczną; ηe x 100= ηe %

4 2. Równanie bilansu cieplnego silnika
Lu=Q-(Q1+Q2+Q3+Q4+Q5) Lu – ciepło zamienione w pracę użyteczną, Lu = 24÷30% dla ZI, 32÷43% dla ZS, 18÷22% dla dwusuwowego Q – ilość ciepła powstała ze spalenia paliwa (100%), Q1 – ciepło zużyte na straty mechaniczne silnika (4÷6%), Q2 – ciepło zużyte na chłodzenie silnika (26÷35%), Q3 – ciepło uniesione z gazami spalinowymi (26÷40%), Q4 – strata wywołana niezupełnym spaleniem paliwa (1÷8%), Q5 – strata wskutek promieniowania rozgrzanych części s silnika (6÷8%),

5 3. Wykres bilansu cieplnego silnika (wykres Sankea)

6 II. Zadania i podział układów chłodzenia
Budowa typowych bezpośrednich układów chłodzenia

7 1.Zadania układów chłodzenia
zapewnienie silnikowi właściwej temperatury pracy, utrzymywanie jej na stałym poziomie, niezależnie od obciążenia i otoczenia.

8 2.Zasadnicze systemy chłodzenia silników
chłodzenie bezpośrednie (powietrzem), chłodzenie pośrednie (cieczą).

9 3.Rodzaje chłodzenia bezpośredniego
samoczynne, wymuszone.

10 4.Schemat typowego bezpośredniego układu chłodzenia

11

12 5.Zalety bezpośrednich układów chłodzenia
mniejszy ciężar silnika, brak możliwości zamrożenia kadłuba, brak możliwości przedostania się wody do skrzyni korbowej, wyższa temperatura ścianek cylindra, krótszy okres osiągania równowagi cieplnej, prosta obsługa.

13 6.Wady bezpośrednich układów chłodzenia
konieczność stosowania lepszych olejów, głośniejsza praca silnika, układ trudniejszy do zaprojektowania, droższe wykonanie elementów, mała sztywność kadłuba.

14 III.Budowa typowych pośrednich układów chłodzenia

15 1.Rodzaje chłodzenia pośredniego
Chłodzenie przepływowe, Chłodzenie przez odparowanie, Chłodzenie obiegowe samoczynne (termosyfonowe), Chłodzenie obiegowe wymuszone.

16 Chłodzenie przepływowe

17 Chłodzenie przez odparowanie

18 Chłodzenie obiegowe samoczynne (termosyfonowe)

19 Chłodzenie obiegowe wymuszone.

20 2.Schemat obiegu cieczy chłodzącej w silniku

21 3.Pojęcie małego i dużego obiegu cieczy

22 4.Rodzaje chłodzenia obiegowego wymuszonego

23 a). typu otwartego

24 b). typu zamkniętego

25 5.Elementy typowego układu chłodzenia silnika chłodzonego cieczą
Pompa cieczy Wentylator Chłodnica Przewody Termostat

26 Pompa cieczy

27 Wentylator

28 Chłodnica

29 Termostat

30 Termostat woskowy

31 IV. Obsługa układu chłodzenia

32 1.Czynności obsługowe pośredniego układu chłodzenia (cieczą)

33 a). Sprawdzanie i uzupełnianie ilości cieczy chłodzącej

34 b). Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia

35 c). Sprawdzanie i regulacja naciągu paska napędowego wentylatora (pompy)

36 d). Sprawdzanie działania termostatu

37 e). Kontrola stopnia zanieczyszczenia chłodnicy oraz powierzchni wewnętrznych układu chłodzenia i usuwanie osadów

38 2.Sposoby regulacji naciągu paska napędowego wentylatora (pompy)

39 3.Czynności obsługowe układu chłodzenia bezpośredniego (powietrzem)
Utrzymywanie zewnętrznych powierzchni chłodzących w czystości Kontrola i regulacja naciągu paska napędu wentylatora Sprawdzanie działania termostatu-jeżeli jest


Pobierz ppt "I. Bilans cieplny silnika"

Podobne prezentacje


Reklamy Google