Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Skąd pomysł na projekt? Obserwując sposób odżywiania się naszej młodzieży stwierdziłam, że tematowi racjonalnego odżywiania należy poświęcić więcej uwagi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Skąd pomysł na projekt? Obserwując sposób odżywiania się naszej młodzieży stwierdziłam, że tematowi racjonalnego odżywiania należy poświęcić więcej uwagi."— Zapis prezentacji:

1

2 Skąd pomysł na projekt? Obserwując sposób odżywiania się naszej młodzieży stwierdziłam, że tematowi racjonalnego odżywiania należy poświęcić więcej uwagi. Postanowiliśmy przeprowadzić ankietę, która pozwoliłaby ocenić sposób odżywiania się młodzieży w naszej szkole.

3 Jak przygotowaliśmy się do działania? Na zajęciach koła powołaliśmy zespoły projektowe. W grupie wyznaczyliśmy osobę odpowiedzialną za czuwanie nad realizacją zadania i wywiązywania się z ustalonych terminów a każdy z członków grupy otrzymał konkretne zadanie do wykonania. Ustaliliśmy harmonogram zadań.

4 Plan działania Postanowiliśmy przeprowadzić ankietę, która pozwoliłaby ocenić sposób odżywiania się młodzieży w naszej szkole Zbieraliśmy informacje na temat racjonalnego ożywiania młodzieży, korzystając z różnych źródeł informacji Przeprowadziliśmy wywiad z technikiem żywienia Ułożyliśmy przykładowe jadłospisy dla młodzieży gimnazjalnej Zaprezentowaliśmy zasady zdrowego żywienia w formie piramidy żywieniowej Efekty naszej pracy można obejrzeć na stronie Koła Biologicznego www.kolobiologiczne.yoyo.pl

5 Analiza ankiety przeprowadzonej w naszym gimnazjum 1.Ile spożywasz posiłków w ciągu dnia a) 3 b) 4 c) 5 2. Jak często jesz słodycze ? a) bardzo często b) umiarkowanie c) nie jem

6 3. Ile razy dziennie jesz warzywa i owoce ? a) nie jem warzyw i owoców b) raz dziennie c) trzy razy dziennie lub więcej 4. Czy często jesz chipsy, słodycze i pijesz napoje gazowane? a) często b) czasami c) bardzo rzadko

7 5. Czy jesz śniadanie przed wyjściem do szkoły? a) nie b) czasami c) tak 6. Czy w szkole jesz drugie śniadanie? a) nie b) czasami c) tak

8 7.Często kupujesz w sklepiku szkolnym batony, cukierki? a) nie b) tak czasami c) bardzo rzadko 8. Czy jesz codziennie obiad? a) nie b) czasami c) tak

9 9. Czy podjadasz między posiłkami? a) często b) czasami c) nie 10.Czy często zjadasz żywność typu fast-food a) często b) czasami c) bardzo rzadko

10 11.Czy uważasz, że Twoje odżywianie jest prawidłowe? a) nie b) nie myślałem/łam nad tym c) tak 12. Czy chcesz ograniczyć spożywanie słodyczy? a) nie b) tylko częściowo c) tak

11 13. Czy chciałbyś zmienić swój proces odżywiania? a) tak b) nie myślałem/łam nad tym c) nie

12 Wnioski na temat sposobu odżywiania się młodzieży naszego gimnazjum na podstawie ankiety przeprowadzonej w 14 klasach. Nasi uczniowie najczęściej spożywają trzy posiłki w ciągu dnia ale często podjadają słodycze. Większość je słodycze w umiarkowanych ilościach. Warzywa i owoce jedzą tylko raz dziennie, co nie jest wystarczającą ilością. Dwie trzecie ankietowanych jada chipsy i pije napoje gazowane często Na szczęście zdecydowana większość jada pierwsze śniadanie ale jest grupa uczniów, którzy przyznają się, że nie jedzą tego ważnego posiłku. Na pytanie czy jesz drugie śniadanie w szkole zdecydowana większość odpowiada - nie. Obiad codziennie jada tylko połowa ankietowanych. Fast – foody jedzą nasi uczniowie tylko czasami. Większość gimnazjalistów nie zastanawia się nad własnym sposobem odżywiania, nie myśli o zmianie złych nawyków.

13 PIRAMIDA ŻYWIENIA

14

15 Zapotrzebowanie na kalorie dziewczyn w wieku 13 – 15 lat wynosi 2800 kcal.

16 ProduktIlośćZawartość Kalorii Herbata1 szklanka0 Cukier1 płaska łyżeczka40 Chleb razowy2 kromki178 Szynka z indyka2 plasterki49 Ketchup16 g17 Rogal1 szt.150 Konfitura truskawkowa 18g31 Jabłko1 szt.75 I Śniadanie Razem około 540 kcal II Śniadanie ProduktIlośćZawartość Kalorii Jogurt owocowy1 op. (150g)154 Herbatniki1 op. (100g)440 Razem około 594 kcal

17 Obiad ProduktIlośćZawartość Kalorii Pomidorowa z ryżem1 talerz (250ml)137 Ziemniaki pieczone w mundurkach 2 szt. (320g)246 Gotowane udko kurczaka 1 szt. (100g)145 Surówka warzywna1 porcja (100g)70 Nektar bananowy1 szkl. (250ml)198 Szarlotka1 porcja (120g)309 Razem około 1105 kcal Kolacja ProduktIlośćZawartość Kalorii Nektar wiśniowy1 szkl. (250ml)128 Chleb pszenny2 kromki (100g)256 Serek almette4 łyżeczki (40g)160 Pomarańcza1 szt. (160g)60 Razem około 604 kcal Cały dzień – około 2843 kcal

18 Odpowiednia ilość dzienna: ok. 2700 kcal Śniadanie: 25%: ok.675 kcal Drugie śniadanie: 10%: ok. 270 kcal Obiad: 40%: ok. 1080 kcal Podwieczorek: 10%: ok. 270 kcal Kolacja: 15%: ok. 405 kcal

19 Śniadanie: ok. 675 kcal - chleb z sałatą i rzodkiewką x2 472 kcal - jogurt owocowy Jogobella z muesli 107 kcal - herbata z cukrem (2 łyżeczki) i cytryną 42 kcal - gruszka 62 kcal Drugie śniadanie: ok. 270 kcal - jogurt Danone biszkoptowy 124 kcal - Actimel 88 kcal - jabłko 57 kcal Obiad: ok. 1080 kcal - zupa pomidorowa z ryżem 138 kcal - ziemniaki pieczone w mundurkach 246 kcal - gotowane udko kurczaka 147 kcal - surówka warzywna 72 kcal - szarlotka 309 kcal - nektar brzoskwiniowy 91 kcal - grejpfrut 67 kcal

20 Podwieczorek: ok. 270 kcal - sałatka jarzynowa z majonezem 192 kcal - sok grejpfrutowy 42 kcal -pomarańcza 51 kcal Kolacja: ok. 405 kcal - 2 kromki chleba razowego 94 kcal - plasterek sera żółtego 49 kcal - dżem niskosłodzony 56 kcal - masło wiejskie 76 kcal - mleko 48 kcal - banan 74 kcal

21 dla nastolatki 14 lat Odpowiednia ilość dzienna ok. 2670 kcal Śniadanie ok. 633 kcal Drugie śniadanie 289 kcal Obiad 1081 kcal Podwieczorek 270 kcal Kolacja 397 kcal Opracowała Julia Mazur klasa I C

22 I Śniadanie 633 kcal - płatki kukurydziane z mlekiem ok. 300 kcal - 3 kromki chleba graham 225 kcal - ser twarożkowy chudy 66 kcal -herbata z cukrem i cytryną 42 kcal II Śniadanie 289 kcal - bułka kajzerka 130 kcal - polędwica drobiowa 14 kcal - actimel 88 kcal - jabłko 57 kcal

23 Obiad 1081 kcal - zupa pomidorowa z ryżem 140 kcal - ziemniaki gotowane 110 kcal - filet z dorsza smażony 274 kcal - surówka warzywna 90 kcal - szarlotka 309 kcal - nektar brzoskwiniowy 91 kcal -grejpfrut 67 kcal Podwieczorek -ryż z jabłkami 270 kcal Kolacja 397 kcal - 2 kromki chleba razowego z masłem 170 kcal - plasterek sera żółtego 49 kcal - dżem niskosłodzony 56 kcal - mleko 48 kcal - banan 74 kcal

24 dla dziewczyny w wieku 15 lat 2300 kcal

25 Śniadanie I Płatki kukurydziane z mlekiem 60g płatków 250ml mleka 300kcal (łącznie) 4 kromki chleba graham 4 x 33g = 132g 4 x 75kcal = 300kcal Ser twarożkowy chudy 40g 66kcal Herbata z cukrem 250ml herbaty 7g cukru 28kcal (łącznie) Śniadanie II Bułka kajzerka 50g 130kcal Polędwica drobiowa 10g 14kcal Grejpfrut 360g 83kcal

26 Obiad Rosół z makaronem 300g 250kcal Filet z dorsza (smażony) 100g 274kcal Ziemniaki gotowane 150g 110kcal Surówka z marchwi i jabłek 150g 90kcal Sok z marchwi 250ml 125kcal Czekolada śmietankowa z orzechami laskowymi 12g 70kcal Podwieczorek Ryż z jabłkami 150g 230kcal Kolacja 2 kromki chleba graham 2 x 33g = 66g 2 x 75kcal = 150kcal 2 plastry szynki wieprzowej 30g 52kcal Herbata z cukrem 250ml herbaty 7g cukru 28kcal (łącznie)

27 Porad na temat racjonalnego odżywiania dostarcza także wywiad przeprowadzony z technologiem żywienia. Znajdujemy tu wiele wskazówek na temat prawidłowej liczby posiłków w ciągu dnia, cennych składników odżywczych oraz tego co szkodliwe w diecie nastolatków.

28

29 Julia Mazur I C i Zofia Dudek (technolog żywienia) J.M: Witam Panią serdecznie! Z.D: Dzień dobry ! J.M: Czy zechciałaby pani odpowiedzieć na kilka pytań tyczących się żywienia? Z.D: Z przyjemnością. J.M: Pierwsze pytanie. Jakie jest dzienne zapotrzebowanie energetyczne dla młodzieży w wieku 13-15 lat? Z.D: Dzienne zapotrzebowanie energetyczne różni się w zależności od płci, wieku, rodzaju wykonywanej pracy, pory roku a także klimatu. To właśnie w okresie dojrzewania młody człowiek potrzebuje najwięcej energii. Chłopcy powinni dostarczyć swojemu organizmowi od 3000 do 3300 kilokalorii dziennie. Natomiast u dziewcząt wynosi ono od 2600 d0 2800 kilokalorii dziennie. J.M: Ile i jak jeść, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu? Z.D: Przede wszystkim należy jeść mało, a często. Powinno się spożywać od 5 do 6 posiłków dziennie. Aby nasz organizm mógł się prawidłowo rozwijać trzeba dostarczyć mu wszelkich niezbędnych składników pokarmowych. Są to : białka, węglowodany i tłuszcze. Białka stanowią budulec dla organizmu, możemy je znaleźć w mleku, mięsie i w rybach. Powinniśmy spożywać 2 g białka na jeden kilogram masy ciała. Dziewczynka w wieku dojrzewania ważąca 50 kilogramów powinna spożyć 100g białka. Węglowodany czyli cukry to podstawowe źródło energii niezbędnej do życia i utrzymania stałej temperatury ciała. Najbogatszym źródłem węglowodanów jest pokarm roślinny, głównie owoce, warzywa i ziarna zbóż. Z kolei tłuszcze spełniają funkcję zarówno materiału budulcowego jak i źródła energii. Tłuszcze dzielimy na roślinne i zwierzęce. Zdrowsze są tłuszcze roślinne, zawarte w olejach. Do życia potrzebujemy także soli mineralnych i witamin.

30 J.M: Który posiłek jest najważniejszy w ciągu dnia? Z.D: Najważniejszymi posiłkami w ciągu dnia jest są: I śniadanie i obiad. Pierwsze śniadanie powinno stanowić od 25 do 30 % dziennego zapotrzebowania człowieka, drugie śniadanie od 5 do 10%, obiad od 35 do 40%, podwieczorek od 5 do 10% a kolacja od 15 d0 20%. Bardzo ważne jest, aby rano zjeść I śniadanie. Niestety większość młodzieży nie czyni tego. Warto jeść regularnie i o tej samej porze. J.M: Co powinniśmy jeść na śniadanie, aby z samego rana dostarczyć naszemu organizmowi niezbędnych składników? Z.D: Śniadanie jest pierwszym posiłkiem po nocnej przerwie, po odpoczynku, ale przed rozpoczęciem codziennych zajęć. W skład śniadania powinny wchodzić: mleko w formie zupy lub napoju, pieczywo mieszane, masło, produkty zawierające białko pochodzenia zwierzęcego, a także warzywa i owoce. J.M: A co powinniśmy na inne posiłki? Z.D: Powinno się składać z pieczywa z dodatkami białkowymi, warzyw lub owoców. Z kolei na obiad powinniśmy przygotować różnorodne produkty spożywcze, takie w których występują wysokowartościowe produkty białkowe, warzywa w różnych postaciach (surowe lub gotowane) oraz owoce. Słodki deser na zakończenie obiadu daje uczucie sytości i hamuje łaknienie. W skład podwieczorku mogą wchodzić : napoje (przetwory mleczne), ciasta (drożdżowe, bądź z owocami) lub owoce. Na kolację powinniśmy zjeść potrawy niezbyt obfite i łatwo strawne. Posiłek powinien składać się z pełnowartościowego białka, owoców, czy warzyw. Podczas każdego posiłku i między posiłkami zalecane jest picie wody. J.M: Czy przekąski między posiłkami to dobry nawyk? Z.D: Moim zdaniem jest to bardzo zły nawyk.

31 J.M: Jakie są skutki jedzenia fast- foodów i picia napojów gazowanych? Z.D: Skutkami tych złych nawyków są choroby cywilizacyjne, takie jak: otyłość, cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie, a także podwyższony cholesterol. J.M: Jakie tłuszcze dobrze wpływają na organizm, a jakie są szkodliwe? Z.D: Cenimy sobie tłuszcze, które posiadają Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (w skrócie NNKT) z grupy kwasów omega 3 i omega 6. Tłuszcze roślinne, zawarte między innymi w olejach, oraz tłuszcze zwierzęce, zawarte miedzy innymi w tranie i maśle, dobrze wpływają na nasz organizm. Jednakże tłuszcze zwierzęce występujące np. w smalcu są szkodliwe. J.M: Jakie składniki są ważne w codziennym żywieniu? Z.D: Najważniejsze składniki stanowią białka, witaminy i składniki mineralne. J.M: Jaką rolę w naszej diecie odgrywają warzywa i owoce? Z.D: Owoce i warzywa stanowią tzw. wypełniacz pożywienia, gdyż zawierają błonnik i pektyny. Błonnik to roślinne wielocukry odporne na działanie enzymów trawiennych przewodu pokarmowego człowieka, reguluje on także trawiennie. Pektyny regulują skład flory bakteryjnej przewodu pokarmowego. Ponadto owoce i warzywa mają dużo witamin, aczkolwiek powinniśmy jeść więcej warzyw, gdyż są one mniej kaloryczne. J.M: Czy duży procent młodzieży odżywia się nieprawidłowo? Z.D: Wydaje mi się że tak, gdyż większość młodzieży je mało warzyw, owoców, zamiast śniadania spożywa słodycze takie jak: drożdżówki czy pączki. Ciecze się, że w wielu szkołach podstawowych została wprowadzona akcja darmowych warzyw i mleka J.M: Dziewczęta w wieku gimnazjalnym często stosują rygorystyczne diety. Jak takie postępowanie wpływa na młody organizm?

32 Z.D : Rygorystyczne diety są groźne dla młodego organizmu, gdyż mogą doprowadzić do wycieńczenia organizmu, a nawet śmierci. Skutkami stosowania tych nieodpowiednich diet jest sucha skóra, ścieńczały naskórek, a na tułowiu i kończynach występuje meszek głodowy. Tkanka tłuszczowa podskórna jest w zaniku, a temperatura ciała spada poniżej 36 stopni C. Poważnymi skutkami są także: zahamowanie wzrostu, niedorozwój psychiczny, nadmierna nerwowość (spowodowana brakiem magnezu) oraz osłabienie organizmu. Zaburzenia odżywiania się prowadzą do anoreksji czy bulimii. Anoreksja objawia się znacznym ubytkiem masy ciała i lękiem przed jej wzrostem. Natomiast bulimia charakteryzuje się napadami obżarstwa, głodówkami, prowokowaniem wymiotów, a także przyjmowaniem leków przeczyszczających przez chorego. J.M: Jakie działanie na funkcjonowanie organizmu ma dieta wegetariańska? Z.D: Dieta wegetariańska może mieć pozytywne działanie ze względu na to, że jest w tej diecie: mniejsza ilość kalorii, ograniczona podaż tłuszczu, zwiększenie udziału NNKT w diecie, brak lub niska zawartość cholesterolu, więcej węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego, łatwiejsze pokrycie zapotrzebowania na witaminę C, ograniczenie spożycia sodu, zmniejszenie zagrożenia chorobami cywilizacyjnymi. Za wady diety wegetariańskiej uznawana jest: niska zawartość białka, niska przyswajalność składników mineralnych takich jak wapń, żelazo, cynk, problemy z pokryciem zapotrzebowania organizmu przez witaminy B12 i D, zwiększenie zagrożenia niedokrwistością, zaburzeniami miesiączkowania, niedorozwojem fizycznym i umysłowym, anemią, krzywicą. J.M: Bardzo dziękuję za udzielenie tak wyczerpujących odpowiedzi. Z.D: Nie ma za co! J.M: Dziękuję i do widzenia! Z.D: Do widzenia!

33


Pobierz ppt "Skąd pomysł na projekt? Obserwując sposób odżywiania się naszej młodzieży stwierdziłam, że tematowi racjonalnego odżywiania należy poświęcić więcej uwagi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google