Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POLSKA POLSKA TURCJA TURCJAGOSPODARKA WSPÓŁPRACA INWESTYCJE Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze Marta Georgijew.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POLSKA POLSKA TURCJA TURCJAGOSPODARKA WSPÓŁPRACA INWESTYCJE Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze Marta Georgijew."— Zapis prezentacji:

1 POLSKA POLSKA TURCJA TURCJAGOSPODARKA WSPÓŁPRACA INWESTYCJE Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze Marta Georgijew II Sekretarz And Sokak No: 8/17 06680 Çankaya, Ankara www.ankara.trade.gov.pl T: (0312) 468 09 90 F: (0312) 428 12 34 ankara@trade.gov.pl ankarawphi@gmail.com

2 DANE OGÓLNE Stolica: Ankara Waluta: Lira turecka(TL) Powierzchnia:783 562 km² Ludność:75 mln Główne miasta Stambuł: 13,52 mln Ankara: 4,42 mln Izmir: 2,80 mln Bursa: 1,73 mln Adana: 1,63 mln Gaziantep: 1,42 mln Konya: 1,11 mln Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

3 GŁÓWNE OŚRODKI GOSPODARCZE STAMBUŁANKARAIZMIR BURSA - Odzież i tekstylia - Budownictwo- Odzież i tekstylia- Motoryzacja - Maszyny i urządzenia- Meblarstwo- Art. rolno-spożywcze- Odzież i tekstylia - Wyroby metalowe- Art. rolno-spożywcze- Tworzywa sztuczne- Meblarstwo - Tworzywa sztuczne- Przemysł obronny- Turystyka- Wyroby chemiczne - Art. rolno-spożywcze - Maszyny i urządzenia- Sprzęt medyczny- Art. rolno-spożywcze KONYA ANTALYAKAYSERIADANA - Maszyny i urządzenia- Art. rolno-spożywcze- Wyroby metalowe- Maszyny i urządzenia - Motoryzacja- Odzież i tekstylia- Meblarstwo- Art. rolno-spożywcze - Art. rolno-spożywcze- Turystyka- Tekstylia- Odzież i tekstylia - Wyroby metalowe- Sprzęt medyczny - Wyroby chemiczne- Wyroby chemiczne - Wyroby chemiczne- Tworzywa sztuczne - Materiały budowlane- Wyroby metalowe Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

4 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze DANE MAKROEKONOMICZNE 201320142015 (*) (*) PKB (mld $) 858 919 998 PKB per capita ($)11.31811.98212.859 Wzrost PKB (%) +4,0 +5,0 +5,0 Bezrobocie (%) 9,9 8,8 8,7 Inflacja (%) 5,3 5,0 5,0 * wg. zatwierdzonego planu średnioterminowego

5 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze ROKEKSPORTIMPORT WARTOŚĆ SALDO W tys. USDDynamika %W tys. USDDynamika % W tys. USD 2010 113 883 21911,5185 544 332 31,7 299 427 551- 71 661 113 2011 134 971 54518,5240 834 392 29,8 375 805 938- 105 862 847 2012 152 560 77513,1236 536 949 -1,8 389 097 724- 83 976 174 2013 151 868 551-0,4251 650 560 6,4 402 519 111- 99 782 010 OBROTY HANDLOWE TURCJI W LATACH 2010-2013

6 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze WYMIANA HANDLOWA TURCJI GŁÓWNE SEKCJE TURECKIEGO EKSPORTU W 2013 r. (w mld USD) MATERIAŁY I ARTYKUŁY WŁÓKIENNICZE25,52 METALE NIESZLACHETNE I ARTYKUŁY Z METALI NIESZLACHETNYCH22,05 MASZYNY I URZĄDZENIA MECHANICZNE; SPRZĘT ELEKTRYCZNY21,38 POJAZDY, STATKI POWIETRZNE, JEDNOSTKI PŁYWAJĄCE16,59 PERŁY NATURALNE LUB HODOWLANE16,32 PRODUKTY MINERALNE11,58 TWORZYWA SZTUCZNE I ARTYKUŁY Z NICH7,44 PRODUKTY POCHODZENIA ROŚLINNEGO6,43 GOTOWE ARTYKUŁY SPOŻYWCZE6,06 PRODUKTY PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO5,63 INNE13,49

7 TEKSTYLIA  Turcja plasuje się na 8 miejscu na świecie pod wzlędem wielkości produkcji bawełny i na 4 miejscu pod względem konsumpcji bawełny.  Roczna produkcja tekstyliów (wyrobów włókienniczych i odzieży) wynosi około 30 mld USD i stanowi 8% PKB kraju.  Turcja zajmuje 9-tą pozycję wśród eksporterów tkanin odzieżowych na świecie. Udział sektorów włókienniczego i odzieżowego w wartości eksportu wynosi obecnie 17%.  W Turcji funcjonuje około 52.000 producentów tkanin i oddzieży, którzy zatrudniają blisko 1 mln pracowników. Produkcja tekstyliów skoncentrowana jest głównie w Stambule, Izmirze, Denizli, Bursie, Kahramanaras i Gaziantep. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

8 Kod Dział CNEksportImportObrotySaldo 50Jedwab3 391 33744 188 13947 575 47640 796 802 51Wełna, przędza196 007 480365 815 638650 823 118160 808 158 52Bawełna1 928 710 5352 969 181 5034 917 592 1381 060 470 565 53Inne roślinne materiały włókiennicze (w tym przędza papierowa i tkaniny z przędzy papierowej) 26 642 181262 616 302289 358 463238 974 141 54Włókna chemiczne ciągłe1 620 061 4922 009 007 9363 779 569 430399 746 445 55Włókna chemiczne cięte1 361 733 5332 175 297 5053 557 001 0367 935 563 972 59Tkaniny impregnowane, laminowane, techniczne 338 014 925345 976 036683 900 9627 961 110 60Dzianiny1 682 065 034446 682 6822 128 767 6961 236 402 372 Obroty handlowe Turcji w 2013 r. – surowce, tkaniny, dzianiny (w USD) Turcja jest producentem i eksporterem tekstyliów i surowców do ich produkcji, jednak zdecydowanie więcej importuje niż eksportuje wszystkich surowców do produkcji tekstyliów, zarówno naturalnych, jak i syntetycznych. Źródło: opracowanie WPHI na podstawie danych TurkStat

9 Turcja importuje tkaniny i surowce do ich produkcji głównie od następujących partnerów handlowych: KrajUdział w imporcie tekstyliów i surowców do ich produkcji Chiny 18,8% USA 10,2% Indie 7,5% Indonezja 7,2% Włochy 6,3% Niemcy 5,2% Turkmenistan 4,7% Wietnam 4,3% Grecja 3,2% Egipt 3,1% Korea PŁd. 2,8% Bangladesz 2,1% Pakistan 2,0% Źródło: Istanbul Textile and Apparel Exporters’ Association 2013

10 Polska odnotowuje ujemne saldo obrotów handlowych z Turcją w zakresie tekstyliów i surowców do ich produkcji, z wyjątkiem pozycji ozanczonej kodem CN 53 - Inne roślinne materiały włókiennicze 2013 (USD)2012 (USD) EksportImportObrotySaldoEksportImportObrotySaldo 322 398149 854472 252172 544206 457146 091351 54859 366 W pozostałych pozycjach obrotów handlowych dotyczących surowców, włókien i tkanin Polska odnotowuje saldo ujemne. Najwyższe wartości polskiego eksportu odnotowano w 2013 r. w następujących działach: włókna chemiczne cięte - 10.790.360 USD włókna chemiczne ciągłe - 4.882.156 USD tkaniny impregnowane, laminowane, techniczne - 1.917.113 USD wata, filc, powrozy, liny, linki - 1.411.114 USD Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze KodDział CNImport z Polski do Turcji 2013 Eksport turecki do Polski 2013 Saldo dodatnie dla Polski 5305włókna kokosowe, manila, ramia, agawa 169 USD0 USD169 USD 5306przędza lniana261.843 USD0 USD261.843 USD 5308przędza z konopii21.580 USD0 USD21.580 USD 5309tkaninay lniane barwione38.806 USD9.734 USD29.072 USD

11 Szanse na zwiększenie polskiego eksportu do Turcji surowców i tkanin do ich produkcji: 1) przędza lniana i tkaniny lniane barwione 2) włókna chemiczne, tkaniny techniczne, liny Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

12 ODZIEŻ Turcja jest 7 pod wzlgędem wielkości dostawcą odzieży na świecie i 3 w UE. Wartość tureckiego eksportu odzieży w 2013 r. wyniosła 15 miliardów USD. Najczęściej eksportowane są t-shirty i swetry. Wartość eksportu samych t-shirtów wyniosła w 2013 r. 3,3 mld USD a swetrów 1,6 mld USD. Turcja jest drugim co do wielkości producentem na świecie wyrobów pończoszniczych. Wartość eksportu tych wyrobów w 2013 r. wyniosła 1,2 mld USD. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

13 2013 (USD)2012 (USD) KodDział CN EksportImportObrotySALDOEksportImportSALDO 61 Odzież i dodatki odzieżowe z dzianin 9.247.967.462941.223.31610.109.211.1408.306.754.5448.416.617.900843.367.6207.575.230.360 62 Odzież i dodatki odzieżowe INNE niż z dzianin 5.714.958.1151.462.913.1707.577.871.2453.352.044.9455.431.268.3931.497.493.5643.933.374.529 Unia Europejska jest największym importerem tureckich wyrobów odzieżowych. W 2013 r. eksport oddzieży do UE wyniósł 11,4 mld USD i stanowił 76,2% tureckiego eksportu odzieży ogółem. Obroty handlu zagranicznego Turcji w branży odzieżowej krajNiemcyWielka Brytania HiszpaniaFrancjaHolandiaWłochyIrakDaniaBelgiaPolskaRosja 20133.118.0692.056.1231.453.509918.209788.796604.961512.882481.891379.162303.400300.815 20122.907.6932.101.6821.373.970857.218738.589624.582347.279479.696350.119257.477284.024 dynamika+ 7,2%- 2,2%+ 5,8%+ 7,1%+6,8%-3,1%+47,7%+0,5%+8,3%+17,8%+5,9% Główni importerzy tureckiej odzieży (2013 rok, tys. USD) Źródło: Ministerstwo Gospodarki Turcji, luty 2014 Źródło: opracowanie WPHII na podstawie danych TURKSTAT

14 Obroty handlowe Polski z Turcją – oddzież (USD) KodDział CN 20132012 Polski eksportPolski importObrotySaldoPolski eksportPolski importSlado 61 Oddzież i dodatki oddzieżowe z dzianin 1.922.549191.012.275192.934.824189.089.7281.214.250172.336.627171.122.377 62 Oddzież i dodatki oddzieżowe INNE niż z dzianin 6.404.988112.353.465118.758.453105.948.4778.733.69285.140.09576.408.403 Głównymi grupami towarowymi sektora tekstylnego dominującymi w polskim eksporcie do Turcji w 2013 r. były: zestawy garniturowe męskie z tkanin - 10.443.949 PLN zestawy garniturowe damskie z tkanin- 2.446.705 PLN bluzy, swetry i kamielki z dzianiny- 2.663.808 PLN t-shirty z dzianiny- 2.012.732 PLN koszule męskie i chłopięce- 1.890.215 PLN Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

15 Silne strony tureckiego przemysłu odzieżowego: 1)realatywnie niskie koszty pracy (średni koszt pracy w UE to 22 EUR/h, w Turcji – 7 EUR/h – wg danych EUROSTAT 2012) 2) wykwalifikowani pracownicy 3)własne surowce Słabe strony przemysłu oddzieżowego w Turcji : 1) brak rozpoznawalnych marek oddzieżowych, spowodowany nieumiejętnością wykreowania wysokiej jakości i atrakcyjnie zaprojektowanej odzieży, zgodnie ze światowymi trendami mody, 2) energochłonność spowodowana wysokimi kosztami energii. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

16 NISZE 1.Wprowadzenie na rynek turecki polskich produktów odzieżowych wysokiej jakości, odzwierciedlających pod względem wzornictwa modowe trendy światowe, dostępnych po cenach zbliżonych do marek tureckich 2.Wprowadzenie do Turcji polskich luksusowych marek odzieżowych – POLSKI DESIGN Na rynku istnieje kilka rozpoznawalnych tureckich marek odzieżowych (np. WAIKIKI, CHIMA DeFacto, MAVI, COLIN’s) oraz sieci międzynarodowych (np. MANGO, ZARA, H&M, MARKS&SPENCER). Oferta marek tureckich jest zbliżona cenowo i jakościowo do cen odzieży oferowanej przez marki zagraniczne. Wielkość populacji Turcji w wieku poniżej 35 lat (50% - około 37 mln ludzi) oraz prognozy wskazujące na 11%-owy wzrost popytu na odzież rocznie w latach 2011-2015*, pozwalają przypuszczać, że na rynku tureckim jest jeszcze miejsce dla nowych marek odzieżowych oferujących modne ubrania i obuwie. *Źródło: Firma doradcza Textiles Intelligence przedstawiła w wydawnictwie branżowym Global Apparel Markets 2011 r. prognozy wzrostu popytu na oddzież w Turcji o 11% rocznie w okrsie 2011 -2015. Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

17 Historia rozwoju przemysłu skórzanego w Turcji liczy ponad 500 lat. Połączenie doświadczenia i nowoczesnych technologii w procesie produkcji sprawiło, że Turcja jest dzisiaj uznanym na świecie producentem dodatków i galanterii skórzanej. Pod względem wielkości produkcji skór baranich i kozich Turcja jest na drugim miejscu w Europie (po Włoszech) oraz na 4 miejscu na świecie (po Włoszech, Chinach i Indiach). Turcja produkuje najwięcej na świecie futerkowej skóry baraniej (80 mln sztuk rocznie). W Turcji funkcjonuje około 700 firm produkujących skóry i wyroby ze skóry, które zatrudniają około 66 tys. osób. Firmy te są zlokalizowane głównie w Stambule, Izmirze, Tekirdag, Usak, Denizli, Bolu i Bursie. DODATKI I GALANTERIA SKÓRZANA Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

18 W 2013 r. wartość eksportu przemysłu skórzanego Turcji wyniosła 1 mld 626,3 milionów USD i stanowiła 0,9% tureckiego eksportu ogółem. Największą grupę eksportowanych towarów stanowiło obuwie 39,2%, następnie wyroby skórzane 30%, skóry futerkowe 20% oraz skóry surowe 15%. W 2013 r. Turcja eksportowała dodatki i odzież skórzaną głównie do następujących państw: 1)Niemiec 41,44 mln USD 2)Francji 26,29 mln USD 3)Rosji 29,07 mln USD 4)Włoch 13,39 mln USD 5)Stanów Zjednoczonych 12,29 mln USD 6)Wielkiej Brytanii 11,17 mln USD Źródło: Turkish Leather Brands Association  Polska jest dopiero na 28 miejscu wśród importerów skór i wyrobów skórzanych z Turcji. Wartość polskiego importu w tym obszarze w 2013 r. wyniosła w przybliżeniu 3 mln 750 tys. USD. (źródło: TurkStat) 201120122013 mln USD Obuwie441,25545,92723,28 Wyroby skórzane419,9410,37421,32 Skóry futerkowe261,9273,94283,02 Skóry surowe138,61161,32198,69 Ogółem1261,651391,551626,3 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

19 20132012 Kod CNEksportImportObrotySaldoEksportImportObrotySaldo Skóry i skórki surowe oraz skóra wyprawiona 198.685.956681.459.531871.145.487482.773.575161.316.602684.503.970845.910.662523.277.287 Wyroby ze skóry, w tym rymarskie, artykuły podręczne, torby 421.313.905547.520.901988.824.306126.206.996410.371.440454.428.676894.800.55674.055.796 Skóry futerkowe i z futer sztucznych oraz wyroby z nich 283.024.754115.781.639398.806.393167.243.115273.936.001108.814.777342.751.378165.121.824 Turcja jest importerem netto skór surowych, skórek i skór gotowych. W 2013 r. do Turcji wwieziono skóry surowe i gotowe o wartości 681.459.531 USD czyli prawie 3,5 razy wyższej niż wartość eksportu skór tureckich, która wyniosła 198.685.956 USD. Źródło: opracowanie WPHI na podstawie danych TurkStat

20 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

21 Obroty handlu zagranicznego Polski z Turcją - dodatki i galanteria skórzana (w USD) 2013 rok Dział CN EksportImportObrotySaldo Skóry i skórki surowe oraz skóra wyprawiona 26.06555.92882.01629.840 Wyroby ze skóry, w tym rymarskie, artykuły podręczne, torby 23.5822.344.5252.368.1062.320.942 Skóry futerkowe i z futer sztucznych oraz wyroby z nich 61.1831.323.5481.393.7311.272.365 Źródło: opracowanie WPHI na podstawie danych TurkStat Polska eksportuje do Turcji głównie: - dodatki ze skóry - 6.412.882 USD - artykuły podróżne ze skóry oraz obite skórą - 698.366 USD Źródło: statystyki handlu zagranicznego GUS 2013

22 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

23 Imprezy wystawiennicze w zakresie przemysłu skórzanego w Turcji w 2014 r. Nazwa imprezyMiastoOrganizatorData GAPSHOES - przemysł obuwniczy Gaziantepwww.ofm.com.tr18-21 czerwiec 2014 Footwear Winter - obuwie zimowe, torby, dodatki Izmirwww.izfas.com.tr19-21 czerwiec 2014 AYSAF International Footwear Industry Suppliers Fair Istanbulwww.pozitiffaurcilik.com17-19 wrzesień 2014 AYMOND International Footwear Fashion Fair Istanbulwww.pozitiffaurcilik.com5-8 listopad 2014 IDF 2014 Istanbul 9th Leather Fair Istanbulwww.tuyap.com.tr18-20 listopad 2014 CNR Leather Fun 2014 Istanbulwww.pozitiffaurcilik.com19-22 listopad 2014 Gapshoes 20th Footwear, Slipper, Saddlery and Footwear Industry Suppliers Fair Gaziantepwww.ofm.com.tr17-20 grudzień 2014 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze

24 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze BARIERY Utrudnieniami o charakterze administracyjnym dla polskich eksporterów tekstyliów i wyrobów skórzanych na rynku tureckim są w szczególności:  procedury rejestracyjne wobec produktów tekstylnych. Wnioski rejestracyjne (Export Registration Form) zawierają pytania wrażliwe dla interesów handlowych firm oraz są czasochłonne i kosztowne;  wymóg potwierdzenia pochodzenia produktów przemysłowych znajdujących się w swobodnym obrocie na rynku UE oraz inspekcje, rygory dokumentacyjne i testy fizyczne dla towarów wywodzących się spoza UE;  niedostateczne egzekwowanie praw własności intelektualnej (np. kopiowanie);  zasady wdrażania przez stronę turecką kontyngentów taryfowych (zwolnionych z cła) przewidzianych porozumieniem o unii celnej dla przetworzonych produktów rolnych (m.in. czekolad, pieczywa, makaronów i słodyczy). Ich wysokość określona została w Decyzji nr 1/2007 Rady Stowarzyszenia Turcja-UE, niemniej jednak administracja turecka stosuje w praktyce szereg specyficznych wymogów, ograniczając np. do 3 ton wysokość wnioskowanego wwozu dla jednego towaru (numeru taryfy celnej) oraz zobowiązując aplikantów, którymi mogą być tylko producenci do przedkładania aktualnego raportu o zdolności produkcyjnej;

25 Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze BARIERY Utrudnieniami o charakterze administracyjnym dla polskich eksporterów (c.d.)  środki nadzoru, mające zastosowanie w przypadku, gdy deklarowana wartość towaru jest niższa od oficjalnej wartości CIF (ustanawianej dla każdego towaru odrębnie). W takich przypadkach eksporter jest zobowiązany uzyskać licencję ze strony Ministerstwo Gospodarki, a odmowa jej wydania jest równoznaczna z uniemożliwieniem importu danego towaru. Dla produktów objętych unią celną odmowa może powodować straty finansowe jeśli produkty te podlegają w Turcji niezwracalnym opłatom podatkowym;  zbyt swobodne stosowanie przez Turcję instrumentów ochronnych rynku wewnętrznego wobec importu (podczas gdy reguły WTO dopuszczają ich stosowanie jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych);  wymóg licencji importowej ze strony Podsekretariatu Handlu Zagranicznego dla produktów z tzw. drugiej ręki, czyli starych, używanych lub naprawianych w oparciu o art. 7 Tureckiego Kodeksu Importowego z 31 grudnia 1995 r. Podsekretariat Handlu Zagranicznego opublikował listy towarów z drugiej ręki nie wymagających licencji (głównie dobra kapitałowe wykorzystywane w przemyśle: spożywczym, opakowaniowym, tekstylnym, maszynowym, górnictwie i hutnictwie, budownictwie i transporcie, ale pod warunkiem, że nie są one starsze niż 10 lat). W konsekwencji obowiązkowi licencyjnemu podlega szereg produktów znajdujących się w swobodnym obrocie (np. regenerowane opony), co ogranicza ich dostęp do rynku tureckiego.

26 ankara@trade.gov.pl www.ankara.trade.gov.pl Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze


Pobierz ppt "POLSKA POLSKA TURCJA TURCJAGOSPODARKA WSPÓŁPRACA INWESTYCJE Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Ankarze Marta Georgijew."

Podobne prezentacje


Reklamy Google