GRAFIKA KOMPUTEROWA Agnieszka Labak Kl. 4 TF
GRAFIK KOMPUTEROWY To osoba odpowiedzialna za tworzenie i przygotowywanie różnego rodzaju materiałów reklamowych i publikacji. Obecny rynek reklamowy jest tak obszerny, że grafik ma duże możliwości wyboru tego, jakimi formami chce się zajmować. Może pracować w internecie, agencjach reklamowych, studiach grafiki reklamowej, drukarniach, prasie, telewizji, wydawnictwach i tworzyć książki, ulotki, foldery, plakaty, billboardy, animacje, strony internetowe, banery, efekty specjalne, wizytówki, czasopisma, albumy itd.
BAROMETR ZAWODÓW 2015
JAK ZOSTAĆ GRAFIKIEM Posada grafika komputerowego jest dostępna dla każdego. Nie trzeba kończyć wyższych studiów, najważniejsze jest doświadczenie i „otwarta głowa”. W zawodzie z powodzeniem funkcjonuje wielu samouków, którzy tajniki obsługi odpowiednich programów zgłębiali na własną rękę siedząc z książką przy komputerze. Takie umiejętności można zdobyć również na różnego rodzaju kursach obsługi programów. Trudno jest się wprawdzie nauczyć wyobraźni i wyczucia estetyki, ale nie zawsze jest to konieczne.
PRZYKŁADOWE UCZELNIE OFERUJĄCE TEN KIERUNEK
CO DAJĄ STUDIA?
OPIS PRACY Podstawowym narzędziem pracy grafika jest komputer, a dokładniej zainstalowane na nim programy – najważniejsze z nich to: Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, QuarkXpress, Corel Draw i InDesign. Oczywiście dostępnego oprogramowania jest znacznie więcej a wybór określonego programu zależy od samego grafika, który może specjalizować się w pracy na określonych aplikacjach. Grafik komputerowy zajmuje się tworzeniem grafiki wektorowej (loga firm, wykresy, rysunki itp.), dopasowywaniem czcionki do tekstu, ustalaniem interlinii, stylu, wielkości wcięć akapitowych, sposobu ustawienia tytułów i śródtytułów publikacji i wreszcie wykonywaniem składu komputerowego publikacji (łączenie tekstu ze zdjęciami i układanie ich na stronie).
OPIS PRACY Jednak znajomość obsługi programów to nie wszystko. Kontakt z procesem wydawniczym powoduje, że grafik musi potrafić znacznie więcej. Musi znać obsługę drukarek, skanerów, rodzaje papieru i techniki druku. Do jego zadań należy wydrukowanie tekstów przeznaczonych do pierwszych korekt i często nanoszenie ich później na gotowym, złożonym tekście. Grafik przygotowuje wyciągi barwne i dokonuje na nich pomiaru (krycie, kalibracje). Do zadań osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy też zwykle kontakt z klientem i wykonywanie kalkulacji wykonywanej usługi poligraficznej.
PROGRAMY
OPIS PRACY Grafik pracuje zwykle w pozycji siedzącej, przed komputerem, dlatego bardzo ważny jest dobór właściwego, wygodnego krzesła i monitora, który nie męczy wzroku. Pracownik zatrudniony na tym stanowisku musi umieć pracować w grupie i współpracować – z redaktorem, korektorem, copywriterem, menedżerem. Praca grafika, podobnie zresztą jak innych osób zatrudnionych w branży reklamowej, wymaga częstego zostawania po godzinach i umiejętności wykonania określonych zadań pod presją czasu. Od grafika wymaga się też kreatywności, a jednocześnie samokontroli i dokładności. Musi mieć dobry wzrok i być na bieżąco z nowym na rynku sprzętem i oprogramowaniem.
ZAROBKI Średnie wynagrodzenie grafika komputerowego to około 2 tys. zł netto. Wszystko zależy od ilości wykonanych zleceń i także majętności firm, które zlecają dany projekt. Dobrzy, sprawdzeni fachowcy zatrudnieni w dobrej agencji reklamowej mogą zarabiać 10 tys. zł netto i więcej.
OFERTY PRACY
PRACA Z KLIENTAMI JEDNAK NIE JEST ŁATWA
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ