Podstawy informatyki Szablony funkcji Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
C++ wykład 9 ( ) Szablony.
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 4 Wojciech Pieprzyca.
1 Dzisiejszy wykład Wzorce funkcji Wzorce klas. 2 Wzorce Często pojawia się konieczność pisania podobnych funkcji lub klas operujących na argumentach.
1 Dzisiejszy wykład Wzorce funkcji Wzorce klas Tablica asocjacyjna Składowe statyczne.
Wzorce.
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
DZIEDZICZENIE · klasy bazowe i klasy pochodne WyświetlAutora( ) Autor
Struktury.
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Pracę wykonali: Rafał Chmielorz Michał Sporek Jan Nowik
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki (4)
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki 2012/2013
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Zadanie Dev C++.
Przekazywanie argumentów
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Instrukcja for. Instrukcja warunkowa mgr inż. Agata Pacek.
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy informatyki 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Programowanie obiektowe 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Programowanie obiektowe 2013/2014
Programowanie obiektowe 2013/2014
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 10 ( ) Szablony.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Przeładowanie operatorów Robert Nowak.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
Programowanie obiektowe Wykład 9 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/15 Dariusz Wardowski.
Przeładowanie funkcji. Dotychczas wiedzieliśmy, że: w danym zakresie ważności może być tylko jedna funkcja o danej nazwie. Kompilator języka C++ daje.
Paweł Starzyk Obiektowe metody projektowania systemów
Wykład 2 Klasa Zesp i jej hermetyzacja 1.Przykład definicji klasy Zesp 2.Zmiana definicji klasy 3.Zmienne i funkcje statyczne PO2-1 / 28.
Pakiety numeryczne Optymalizacja
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Pakiety numeryczne Graphical User Interface Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Pakiety numeryczne Tablice: tworzenie, indeksowanie, wymiary Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Pakiety numeryczne Interpolacja i aproksymacja
Pakiety numeryczne Wykresy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Podstawy informatyki Zmienne, stałe Instrukcje sterujące Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
Pakiety numeryczne Wielomiany Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Pakiety numeryczne Skrypty, funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki Operatory rzutowania Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały.
Podstawy informatyki Mechanizm obsługi sytuacji wyjątkowych Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Pakiety numeryczne Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Programowanie obiektowe
Obliczenia w Matlabie Tablice
Obliczenia inżynierskie w Matlabie
Obliczenia w Matlabie Interpolacja i aproksymacja
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Język C++ Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Język C++ Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Obliczenia w Matlabie Analiza statystyczna
Obliczenia w Matlabie Obliczenia symboliczne
Zapis prezentacji:

Podstawy informatyki Szablony funkcji Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka

Funkcja zwracająca większą wartość int wieksza(int a,int b) { return (a > b) ? a : b; } int main() { int a,b; a=5; b=2; cout<<wieksza(a,b)<<endl; double c,d; c=2.5; d=2.2; cout<<wieksza(c,d)<<endl; return 0; } 5 2

ctrl+c, ctrl+v int wieksza(int a,int b) { return (a > b) ? a : b; } double wieksza(double a,double b) { return (a > b) ? a : b; } int main() { int a,b; a=5; b=2; cout<<wieksza(a,b)<<endl; double c,d; c=2.5; d=2.2; cout<<wieksza(c,d)<<endl; return 0; } 5 2.5

Szablon funkcji template typ wieksza(typ a, typ b) { return (a > b) ? a : b; } int main() { int a,b; a=5; b=2; cout<<wieksza(a,b)<<endl; double c,d; c=2.5; d=2.2; cout<<wieksza(c,d)<<endl; return 0; } Parametr szablonu Argumenty funkcji

Funkcje szablonowe Kompilator generuje funkcję szablonową gdy: wywołujemy funkcję, odwołujemy się do jej adresu. Funkcja szablonowa z jednym zestawem parametrów generowana jest tylko raz. Podobnie jak w przypadku przeładowań nazw funkcji typ rezultatu funkcji się nie liczy.

Kilka przykładów template typ1 wieksza(typ1 a, typ2 b, typ1 c) {…} template typ wieksza(typ a, typ *b) {…} template typ wieksza(typ a, int b) {…} template typ_w wieksza(typ1 a, typ2 b, typ1 c, typ_w) {...}

Problemy z typami definiowanymi template typ wieksza(typ a, typ b) { return (a > b) ? a : b; } class zespolona { public: double re,im; }; int main() { zespolona A,B; A.re=5; A.im=2; B.re=1; B.im=3; cout<<wieksza(A,B)<<endl; return 0; }

Problemy z typami wbudowanymi template double funkcja(typ a) { double m=a.modul(); return m; } class zespolona { public: double re,im; double modul(){ return sqrt(re*re+im*im);} }; int main() { zespolona A; A.re=5; A.im=2; cout<<funkcja(A)<<endl; cout<<funkcja(1)<<endl; return 0; }

Funkcja specjalizowana template typ wieksza(typ a, typ b) { cout<<"Funkcja szablonowa\n"; return (a > b) ? a : b; } int wieksza(int a,int b) { cout<<"Funkcja specjalizowana\n"; return (a > b) ? a : b; } int main() { cout<<wieksza(1,2)<<endl; cout<<wieksza(1.5,2.7)<<endl; return 0; } 2 2.7

Kolejność argumentów funkcji template typ1 wieksza(typ1 a, typ2 b) { return (a > b) ? a : b; } int main() { double a=3.5; int b=2; cout<<wieksza(a,b)<<endl; cout<<wieksza(b,a)<<endl; return 0; } 3.5 3

Konflikt template typ1 wieksza(typ1 a, typ2 b) { return (a > b) ? a : b; } template typ2 wieksza(typ1 a, typ2 b) { return (a > b) ? a : b; } Szablony różnią się tylko typem zwracanym

Obiekty lokalne typu typ template typ dzialanie(typ a, typ b) { typ w; w=3*a+b; return w; } int main() { int a=3; int b=2; cout<<dzialanie(a,b)<<endl; return 0; } 11

Typy pochodne template void zmiana(typ &a, typ &b) { typ c=a; a=b; b=c; } int main() { int a=3; int b=2; cout<<a<<b<<endl; zmiana(a,b); cout<<a<<b<<endl; return 0; } 32 23

Typy pochodne template void zmiana(typ &a, typ &b) { typ c=a; a=b; b=c; } int main() { char *a="AAA"; char *b="BBB"; cout<<a<<b<<endl; zmiana(a,b); cout<<a<<b<<endl; return 0; } AAABBB BBBAAA

Szablon generujący funkcje inline template inline typ wieksza(typ a, typ b) { return (a > b) ? a : b; }

Obiekty lokalne statyczne template void funkcja(typ a) { static int licznik=0; licznik++; cout<<licznik<<endl; } int main() { funkcja(1); funkcja(1.0); funkcja(5); funkcja('a'); return 0; }

Run-Time Type Identyfication #include using namespace std; template void funkcja(typ a) { cout<<typeid(a).name()<<endl; } int main() { funkcja(1); funkcja(1.0); funkcja(5); funkcja('a'); return 0; } int double int char

Prezentacja udostępniona na licencji Creative Commons: Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach 3.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów. Zezwala się na dowolne wykorzystywanie treści pod warunkiem wskazania autorów jako właścicieli praw do prezentacji oraz zachowania niniejszej informacji licencyjnej tak długo, jak tylko na utwory zależne będzie udzielana taka sama licencja. Tekst licencji dostępny jest na stronie: