I/ Warunki rozwoju teatru II/ Gatunki: dramat pasterski, tragikomedia,tragedia, komedia III/ Pierre Corneille (1606-1684) 1/ Corneille autor: komedii,tragikomedii,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Le Cinéma français.
PRÉSENCE FRANÇAISE AU XXIIe FORUM ECONOMIQUE
Droga do turnieju En route pour le tournoi
INTERPUNKCJA PONCTUATION
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Kamerun Autorzy Karol Hoerner Michał Morek.
Ce qui n'est past clair, n'est pas français. Antoine Rivaroly
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
PANEL III Konwergencja gospodarcza Polski
„Powieść o honorze, silnej woli i patriotyzmie.”
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
BYĆ ALBO NIE BYĆ – OTO JEST PYTANIE!.
Club lecture Klub lektur.
Warsztaty Bruksela Nagroda dla laureatów konkursu Tydzień eTwinning.
Adam Mickiewicz Twórczość.
Z BAŚNIĄ W PLECAKU. Voici notre école : Il y a 9 classes et 200 élèves (de 3 ans à 10 ans). Nous sommes la dernière classe de l'école primaire, l'an prochain.
Czy autorytety są nam potrzebne?
Ślady języka obcego w języku ojczystym
Co to za miasto?.
Grzegorz Muszyński Jak literatura różnych epok przedstawia postać rycerza, wojownika, żołnierza? Analizując wybrane utwory, omów wzory heroicznych postaw.
Le monde du fromage français
Kultura Francji dla Didi997 z zadane.pl
Photos parfois surprenantes 1.
Melodramat Przygotowały :.
SNOWSHOE – LAND – ART - SIMON BECK
Projekt europejski Akt słowny od A do Z !
Przyrzeczenie harcerskie
MONTREAL.
Paris et ses monuments Paryż i jego zabytki
Voyage, voyage. DATES mars en France L’arrivée des Français avril La semaine d’Akademia Orange 25 mai.
CLUB DES DEVELOPPEURS PAMINA Klub Developerów PAMINA Le Club des Développeurs PAMINA.
„Miała baba koguta” Chanson folkolrique polonaise.
P atrick PawlowSki (Bronze : Ch. Pillet) Avis de Recherche.
Francja Mała Wenecja.
Poviat Legionowski - petit port au bord du lac. Le poviat Legionowski est situé dans la partie centrale de la Plaine de Mazovie. Il est composé de cinq.
Lokalne ugrupowanie transgraniczne REGIO PAMINA Le groupement local transfrontalier REGIO PAMINA Zadania INFOBESTU Mission INFOBEST.
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
ne pas cliquer Charlie Tadeusz Balandyk ' Tadeusz Balandyk '' Qu’est-ce que j’entends ?
En février 2014 le professeur d’arts plastiques Mme Marzena Gańko a organisé au collège avec l’équipe de Comenius le concours „Je rêve de devenir... ”
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
I/ Uwagi wstępne II/ Formy krótkie II/ Prowincjałki i Myśli, Blaise Pascal III/ Maksymy, de La Rochefoucauld.
1/ Kilka uwag wstępnych. Podział na okresy: , , / Poezja Malherbe’a. Satyra Régnier. 3/ Nurt libertyński. 4/ Poezja Théophile’a.
1/ Utwory Jean’a de La Fontaine: uwagi wstępne
I/ Ewolucja komedii II/ Molier: życie i twórczość III/ Kilka uwag o twórczości Moliera IV/ Komizm V/ Cechy kompozycji sztuk VI/ L’Ecole des femmes, Dom.
II. Powieść okresu klasycyzmu: 1/ Jean Segrais, Les Nouvelles françaises [Nowele francuskie] (1657) 2/ Les lettres portugaises[Listy portugalskie] (1669)
Wiek XVII: 1598 edykt nantejski (odwołany w 1685) śmierć Ludwika XIV
I/ 1/ René Descartes i Rozprawa o metodzie (Le Discours de la méthode) 2/ Kilka uwag o Rozprawie 3/ Kartezjusz i klasycyzm II/ Życie społeczne w XVIIw.
I/ Definicja i klasyfikacja powieści II/ Powieść okresu baroku: 1/ Powieść pastoralna 2/ Powieść heroiczna 3/ Powieść komiczna i parodystyczna 4/ Nowela.
1/Tragedia francuska w XVII w 2/ Rywalizacja Corneille’a z Racinem 3/ Dzieło Racine’a 4/ Dwa arcydzieła: Andromacha i Fedra 5/ tragizm 6/ fatum 7/ miłość.
I/ Barok: literatura „arystokratyczna” i „mieszczańska” II/ Formowanie się klasycyzmu: humanizm,teoria naśladowania, znaczenie literatury narodowej i języka.
La ponctuation remplit les divers fonctions dans la langue française et polonaise. La ponctuation française est en premier lieu prosodique ( tient à la.
Wybrane rzeki Polski i Francji. Polska: Wisła Odra Niemen Dunaj Francja: Garonna Sekwana Rodan Loara.
POP aRtPOP aRt Pop Art, n.m. (mot anglais, de popular art ): tendance artistique moderne d'origine anglaise et américaine née aux alentours de 1960 qui.
Prezentację przygotowała Paulina Szymanek.  data urodzin: miejsce urodzin: Paryż data śmierci: rodzina: Brat Charles'a (Claude)
Wykonali: Daria KasprowiczVb Michał Zbielski Vb.  Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej.
- Nie Klikaj OPERA w PARYŻU - Opera Narodowa Paryża, znana jest również jako Opera Garnier albo Pałac Gerniera, zbudowana została w latach 1862 i 1875.
Projekt pedagogiczny „Janusz Korczak” Projet pédagogique „Janusz Korczak”
Molier - prezentacja Andrzej Cygan.
Systematyka literatury
1/Tragedia francuska w XVII w
Les termes d’adresse comme témoins et créateurs de la relation
Zabytki w Paryzu.
„Bóg widział, że były dobre.”
Histoire de la littérature française XVIIe-XVIIIe siècles
Histoire de la littérature française XVIIe-XVIIIe siècles
Histoire de la littérature française XVIIe-XVIIIe siècles
Zapis prezentacji:

I/ Warunki rozwoju teatru II/ Gatunki: dramat pasterski, tragikomedia,tragedia, komedia III/ Pierre Corneille ( ) 1/ Corneille autor: komedii,tragikomedii, tragedii 2/ Wybrane aspekty: heroizm corneillowski,dramaturgia utworów, Corneille - teoretyk

Ewolucja teatru : - Richelieu i nowa polityka w dziedzinie teatru, zespół 5 autorów (Colletet, Rotrou, Boisrobert, L’Estoile et Corneille), królewskie wsparcie finansowe, 1641-nakaz królewski rehabilitujący zawód aktora - Mazarin koniec wsparcia finansowego, teatr wytworny, opera włoska (Torelli) -Ludwik XIV powrót do centralizacji sztuki (Colbert, Petite Académie) - Od 1670 stopniowy schyłek

"J'assure votre Grandeur devant Dieu que je n'ai jamais lu aucune comédie, ni de Molière, ni de Racine, ni de Corneille; ou au moins, je n'en ai jamais lu une entière" (P. Caffaro à Bossuet) nigdy nie przeczytałem żadnej sztuki Moliera, Racine’a, Corneille’a, a w każdym razie nigdy nie przeczytałem całej

Sale teatralne w Paryżu: l'hôtel de Bourgogne (hotel Burgundzki), sala Palais-Cardinal, sala du Marais, Teatr Palais-Royal (dawny Palais-Cardinal) Sale w Luwrze (dwie sale: duża sala balowa i sala Petit-Bourbon)

1ère représentation de Mirame au Palais Cardinal en présence du Dauphin, d'Anne d'Autriche, de Louis XIII et de Richelieu, 1641

Trupy aktorskie: Comédiens du Roi ou Grands Comédiens, czyli trupa Hotelu Burgundzkiego : (Valleran, Bellerose, Montfleury, Floridor, Gros-Guillaume, Gaultier-Garguille, Turlupin, aktorki : la Du Parc et La Champmeslé); Trupa du Marais (Montdory – pierwszy Roderyk, Floridor, komik Jodelet) Trupa Moliera (Madeleine i Armande Béjart, Mlle de Brie, la Du Parc, La Grange i Jodelet). Aktorzy włoscy (Tiberio Fiorelli -Scaramouche) :Komedia Francuska

Hôtel de Bourgogne vers Au centre de gauche à droite, Turlupin, Gaultier-Garguille et Gros-Guillaume Gravure d'Abraham Bosse

Théocrite, Idylles (Teokryt, Sielanki), Virgile, Bucoliques (Wergiliusz, Bukoliki) Le Tasse, L'Aminta (Tasso, Aminta), Guarini, Il Pastor Fido (Wierny pasterz), L'Astrée (Astrea) Dramat pasterski może mieć cechy : komedii (Le Charme de la voix de Thomas Corneille, Mélicerte de Molière), tragedii (Pyrame et Thisbé de Théophile de Viau), tragikomedii (Sylvie, La Silvanire de Mairet, Les Bergeries de Racan) Dramat pasterski : gatunek mieszany, zagmatwane związki miłosne (łańcuch miłości).Przeszkoda w sercach. Mag. Ex. Bergeries de Racan, 1624: Tisimandre → Ydalie → Alcidor ↔ Arténice← Lucidas

Pierre Corneille ( ) Komedie: Mélite (Melita),(1629), La Veuve (Wdowa),(1631), La Suivante (1632), La Place Royale (1634), L'Illusion comique („Komedia złudzeń) (1636), Le Menteur (Łgarz)(1643), Tragikomedie: Clitandre (Kiltander)(1631), le Cid (1637) Tragedie: Horace (Horacjusze)(1640), Cinna (Cynna)(1641), Polyeucte (Polieuktos) (1642), La Mort de Pompée (1643), Nicomède (1651), Attila (1667), Tite et Bérénice, (1670), Suréna (1674)

Okresy w twórczości Corneille’a: : pierwsze próby, : arcydzieła : 8 sztuk, w których Corneille proponuje różne koncepcje budowania tragizmu, : Corneille nie pisze dla teatru, : powrót, więcej porażek niż sukcesów

Tragikomedia: gatunek nieregularny,typowy dla okresu baroku, kompozycja rozczłonkowana, otwarta, oparta na kilku osiach, wątki się mieszają, wrażenie ruchu, komplikacji, tematy powieściowe, czasem szczęśliwe zakończenie. Pierre du Ryer, André Mareschal, Pierre Corneille, Jean Mairet, Jean Rotrou, Georges de Scudéry 1628 François d'Ogier, wstęp do Tyr et Sidon Jean de Schélandre 1631, Jean Mairet, Silvanire, tragikomedia pastoralna

Le Cid, (Cyd) 1636/1637, źródło: Les Enfances du Cid, de Guillén de Castro (1618) Je sais ce que je vaux, et crois ce qu'on m'en dit: Pour me faire admirer, je ne fais point de ligue, J'ai peu de voix pour moi, mais je les ai sans brigue. Je ne dois qu'à moi seul toute ma renommée Et pense toutefois n'avoir point de rival A qui je fasse tort en le traitant d'égal. rozgłos zawdzięczam wyłącznie sobie samemu, jednakże myślę, że nie uchybiam żadnemu rywalowi, traktując go na równi ze mną P. Corneille, Excuse à Ariste ( półtora miesiąca po wystawieniu Cyda)

Jean Mairet, L'Auteur du vrai Cid espagnol à son traducteur français, mars 1637 [Autor hiszpańskiego Cyda do francuskiego tłumacza] Ingrat! Rends - moi mon Cid jusques au dernier mot. Après tu connaîtras, Corneille déplumée. Que l’esprit le plus vain est souvent le plus sot, et qu’enfin tu me dois toute ta renommée. [Niewdzięczniku! Oddaj mi mego Cyda aż po ostatnie słowo. Potem dowiesz się, oskubana wrono, że umysł najbardziej próżny często jest najgłupszy i że w końcu to mnie zawdzięczasz całą swoją sławę.]

Georges de Scudéry, Observations sur Le Cid, (Obserwacje o Cydzie) Jean Chapelain, Les Sentiments de l'Académie sur Le Cid ( Opinie Akademii Francuskiej na temat tragikomedii Cyd)

Horace ( Horacjusze,1640), sztuka dedykowana Richelieumu, temat bratobójstwa i granic służby ojczyźnie W sztuce : Horacjusz (Rzym,mąż Sabiny, siostry Kurjacjusza) Kurjacjusz (Alba, narzeczony Kamili, siostry Horacjusza) Ludwik XIII ożeniony z Anną Austryjaczką, siostrą Filipa IV, króla Hiszpanii Filip IV ożeniony z Elżbietą de Bourbon, siostrą Ludwika XIII

Cinna ou La Clémence d'Auguste, 1641 (Cynna albo łaskawość Augusta) źródło jeden z rozdziałów De clementia Seneki i parafraza tego fragmentu w Próbach Montaigne’a. Aktualności: spisek zorganizowany przez Mme de Chevreuse - hrabia de Chalais stracony w1626, rebelia hrabiego de Soissons zakończona w 1641, konspiracja Cinq-Mars’a, stracony w 1642 i w1643 spisek kierowany przez diuka de Beaufort (wnuka Henryka IV) przeciw Mazariniemu (conspiration des Importants), więziony przez 5 lat. Cynna – refleksja o prawowitości władzy i o skuteczności łaski jako broni politycznej.

Heroizm - męstwo, zdolność dokonywania wielkich czynów i postępowanie odważne, etycznie godne Predyspozycje: bohater musi być dobrze urodzony (noble) i ponad wszystko dbać o dobre imię swoje i całego rodu (généreux, od łac. genus). Ma być nieugięty, mężny (la vertu od łac. vir -mężczyzna, bohater). Męstwo, odwaga, ale też cnota, postawa i czyny zgodne z dobrem etycznym.

Examens i Les trois discours (De l'utilité et des parties du poème dramatique, Sur la tragédie, Sur les trois unités, d'action, de jour et de lieu; Trzy rozprawy, O użyteczności i częściach składowych utworu dramatycznego, O tragedii, O trzech jednościach akcji, czasu i miejsca) z Rodrigue et Chimène y ont cette probité sujette aux passions et ces passions font leur malheur, puisqu'ils ne sont malheureux qu'autant qu'ils sont passionnés l'un pour l'autre. Ils tombent dans l'infélicité de cette faiblesse humaine dont nous sommes capables comme eux; leur malheur fait pitié, cela est constant, et il en a coûté assez de larmes aux spectateurs pour ne le point contester. Cette pitié nous doit donner une crainte de tomber dans un pareil malheur et purger en nous ce trop d'amour qui cause leur infortune et nous les fait plaindre, mais je ne sais pas si elle nous la donne ni si elle le purge, et j'ai bien peur que le raisonnement d'Aristote sur ce point ne soit qu'une belle idée, qui n'ait jamais son effet dans la vérité (Discours sur la tragédie).

Mimo że w jego sztukach są zakochani, tematy są przede wszystkim etyczne i polityczne. Nie jest to błąd. Polityka jest dramatyczna, sprawia, że budzą się w ludziach silne emocje : ambicja, strach, chęć zemsty, łaska. Corneille mówi o tym z precyzją, z głęboką znajomością, z rozwagą i wyobraźnią, którą potem będzie miał Balzac w opisywaniu świata finansów i handlu. (A. Maurois, Corneille, cet auteur actuel)