„Człowiek – najlepsza inwestycja”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ludzie starsi – to dalej ludzie !
Advertisements

Savoir-vivre pracownika biurowego
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
Organizacja spotkań i przyjmowanie delegacji
Co to jest TIK? WSZYSTKO CO POMAGA W : poszukiwaniu, gromadzeniu,
Jak uniknąć większości gaf
Kultura na co dzień.
Jak czarcia łapa zostawiła ślad
N a k r y c i e s t o ł u.
Jak bezpiecznie korzystać
Savoir –vivre czyli ABC dobrego wychowania
Śniło mi się, że przeprowadzałam wywiad z Bogiem.
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Tydzień kultury słowa
Czy jesteś osobą otwartą?
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Apetyt na zdrowie Multimedialna książka kulinarna
PRZY RODZINNYM STOLE.
KULTURALNY CZŁOWIEK.
Zasady SAVIOR VIVRE Natalia Misala 6c.
Prezentacja projektu „OBYCIE UMILA ŻYCIE”
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Jak wybrać sobie żonę? Musisz znaleźć kogoś, kto lubi to samo co ty. Jeśli na przykład lubisz sport, to żona musi lubić to, że ty lubisz sport i powinna.
Śniło mi się, że przeprowadzałem wywiad z Bogiem.
Savoir vivre sztuka życia
Ksiądz Bosko.
Jak być grzecznym i miłym? - czyli kurs savoir - vivre w pigułce
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Zasady savoir vivre.
Złote myśli.
Savoir – vivre na co dzień
Strategie rozwiązywania konfliktów
KURS PIERWSZEJ POMOCY.
- W domu - W szkole - W drodze do szkoły
Technologia informacyjno-komunikacyjna (tik)
Savoir vivre.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Normy i zasady zachowania uczniów
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Telefony komórkowe w szkole
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
KULTURA ZACHOWANIA I SŁOWA
OSTROŻNIE -nieznajomy Zasady bezpieczeństwa
Jak wiele mogę dzięki cyfryzacji !
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
Szkoła bez przemocy.
Regulamin pracowni komputerowej
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Czy to już uzależnienie?
„z kulturą na co dzień” Autorzy: Pięcioosobowy zespół Szkoły Myślenia
Czym jest etykieta? - jest to zachowanie ukierunkowane na okazywanie szacunku ludziom. By okazać komuś szacunek, należy stworzyć swoistą hierarchię dostojności.
Wszystko o nakrywaniu do stołu
Wiem, jak się należy zachować
Zygmunt Korzeniewski, DODN
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
Zasady dobrego zachowania w uczniowskich rymowankach
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Savoir vivre – czyli dobre maniery. Zachowanie przy stole.
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
czyli zasady dobrego zachowania
Zapis prezentacji:

„Człowiek – najlepsza inwestycja” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja opracowana w ramach projektu „Od dziecięcej ciekawości do dojrzałości poznawczej” „Człowiek – najlepsza inwestycja”

Czy potrzebne są dobre maniery? - Burza mózgów-

Co to takiego savoir – vivre? Savoir –vivre (fr.) to zbiór zasad dobrego wychowania, znajomość form towarzyskich, których należy przestrzegać. Wyrażenie Savoir - vivre pochodzi z języka francuskiego i jest złożeniem dwóch czasowników w formie bezokolicznika. Savoir znaczy wiedzieć, za to vivre znaczy po prostu żyć. Stąd savoir - vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia.

Uśmiech można zrozumieć w każdym języku. Gdy spotykamy nowych ludzi, staramy się okazać im, że są dla nas osobami szczególnymi. Zawsze pamiętamy o tym, by: Wstać Uśmiechnąć się Popatrzeć na daną osobę Podać rękę Powiedzieć: „Cześć, jak się masz........(imię)?’’ lub „Dzień dobry Panu (Pani)’’ Uśmiech można zrozumieć w każdym języku. Rozjaśnia on twarz i dodaje jej ciepła. Najpiękniejszym uśmiechem jest ten, który pochodzi z głębi serca. Gdy go ofiarujemy, zazwyczaj otrzymujemy podobny w odpowiedzi.

JAK PRZEDSTAWIAĆ LUDZI? Zawsze przedstawiamy osobę młodszą starszej. „Babciu, to jest Jan Nowak.’’ „Janie, to jest moja babcia.’’ Zawsze przedstawiamy chłopca dziewczynie. „Aniu, to jest Piotrek Nasz najlepszy siatkarz’’ Zawsze przedstawiamy mężczyznę kobiecie. Świadczy to o szczególnej czci i szacunku dla starszych oraz dla kobiet i dziewcząt Dobre maniery są sztuką stwarzania takiej atmosfery, dzięki której ludzie czują się dobrze w naszej obecności. Najlepsze maniery ma ten, kto stawia najmniej osób w niezręcznej sytuacji.

PRZEDSTAWIANIE SIEBIE Powitanie powinno być ciepłe i szczere. Czasem nie ma w pobliżu nikogo, kto mógłby nas przedstawić innym. Nie powinniśmy się czuć onieśmieleni. W pełni właściwe jest przedstawienie się przez zwykłe powiedzenie „ Cześć, nazywam się Maria Skrzypek’’. Mężczyźni podają sobie ręce, gdy są przedstawiani. Mężczyźni podają kobiecie rękę, jeśli ona wyciągnie dłoń. Kobiety podają sobie ręce jeśli chcą. Zawsze stosujemy zdecydowany uścisk dłoni. Nie za silny, ani nie za słaby.

SCENKI SYTUACYJNE Jaś rozmawia ze swoja koleżanką Madzią. Podchodzi do nich Jakub, kolega Jasia. Madzia nie zna Jakuba. Posłuchajcie, jak Jaś przedstawia Madzi swojego kolegę:   Jaś: Madziu, chciałbym ci przedstawić Jakuba. Madzia: Cześć, Jakub. Jakub: Cześć. Można też zrobić to nieco inaczej: Jaś: Madziu, poznaj mojego kolegę. Jakub: Cześć, jestem Jakub. Madzia: Cześć, jestem Madzia.

Chłopiec: Mamo, to jest mój kolega Kuba. SCENKI SYTUACYJNE  A teraz popatrzcie i posłuchajcie, jak należy przedstawiać koleżanki i kolegów rodzicom lub innym osobom dorosłym: Chłopiec: Mamo, to jest mój kolega Kuba. Mama: Dzień dobry, Kubo, miło mi cię poznać. Kuba: Dzień dobry, pani.

Rozmawiamy przez telefon   Kto kończy rozmowę? Każda rozmowa telefoniczna powinna kończyć się podziękowaniem za rozmowę i pożegnaniem. Ma do tego prawo ten, kto zadzwonił. Przywilej pierwszeństwa przysługuje także osobom starszym, szefom rozmawiającym z podwładnymi. Rozmawiamy przez telefon Pory rozmów Pamiętajmy by przestrzegać pór dzwonienia. Standardowo można przyjąć, że nie powinno się dzwonić między godziną 22.00 i 9.00 rano. Przedstawianie się Każdy dzwoniący powinien przede wszystkim przedstawić się np. „Dzień dobry nazywam się Jan Kowalski czy mogę rozmawiać z Ewą Nowicką ‘’ Wyłączamy telefon w miejscach, gdzie nie wolno z niego korzystać (np. kościół, teatr, kino, sala wykładowa, spotkanie biznesowe czy służbowe),

Savoir - vivre w kinie i w teatrze PAMIĘTAJ! Nie chodź do toalety kiedy tak naprawdę nie odczuwasz potrzeby. Częste chodzenie do łazienki może denerwować innych widzów i im przeszkadzać (warto wiedzieć: jeśli jesteś na maratonie filmowym, na pewno będą przerwy). Nie kładź nóg na fotelu, który znajduje się przed Tobą! Pomyśl jak TY byś się czuł, gdybyś był na miejscu takiej osoby? Nie rozmawiaj ze znajomymi, ewentualne komentarze wypowiadaj ściszonym głosem. Przechodząc w rzędzie do swojego miejsca, przechodź koniecznie przodem do innych, pokazywanie innym pleców jest nieeleganckie. Nie zostawiaj papierków, pustych opakowań po napojach i jedzeniu na siedzeniach lub pod nimi. Od tego są wystawione kosze przy wyjściu z sali. W kinie: na salę możesz wnieść jedzenie i napoje, najlepiej jednak wybierz „nieszeleszczące” przysmaki i wygodne kubki, pasujące do miejsc specjalnie dla nich przeznaczonych. W teatrze: na salę nie powinieneś wnosić jedzenia. Jeżeli będziesz głodny możesz zjeść podczas antraktu, czyli przerwy pomiędzy częściami spektaklu.

Po otrzymaniu prezentu, zakupionego towaru czy odpowiedzi na swoje pytanie nie zapomnij jeszcze o jednym dobrym słowie „dziękuję!”. Złote zasady

Dobre zachowanie przy stole. Siadając do stołu mam umyte ręce i przebrany jestem w czyste ubranie Przed spożywaniem posiłku życzę wszystkim „Smacznego” Podczas jedzenia jem w ciszy Przy stole siedzę prosto, nie zanadto blisko stołu. Podczas posiłku dłonie oparte mam o blat stołu Mieszając herbatę łyżeczką robimy to delikatnie Używamy sztućców do jedzenia (w lewej ręce trzymamy widelec, w prawej ręce trzymamy nóż) Kończąc jedzenie wycieramy usta serwetką oraz dziękujemy za zjedzony posiłek. Złe zachowanie przy stole. Do stołu siadam w brudnej odzieży i z brudnymi rękoma Siadając do stołu krzyczę i jestem niegrzeczny Jedząc zupę siorbie i chlipię, uderzam łyżką o talerz Jedząc mlaszczę Po zjedzeniu posiłku dłubię w zębach Łyżeczką, którą mieszam herbatę mocno uderzam o filiżankę lub szklankę

Moje zachowanie w różnych sytuacjach? Test Moje zachowanie w różnych sytuacjach? Test – jak zachowywać się w różnych sytuacjach?

Telefonując do kogoś: należy się najpierw przedstawić, nie trzeba się przedstawiać.

Przy drzwiach do klasy spotykają się dwie osoby – wchodząca i wychodząca. Kto ma pierwszeństwo? żadna.

W której z wymienionych sytuacji absolutnie nie wolno korzystać z telefonu komórkowego? w parku. podczas wizyty u przyjaciela. w kinie.

Kto powinien zakończyć rozmowę telefoniczną? osoba, która zatelefonowała. osoba, do której telefonowano.

Można do kogoś dzwonić: bez względu na porę, biorąc pod uwagę porę.

Siedzisz podczas przerwy na ławce Siedzisz podczas przerwy na ławce. Podchodzi do Ciebie nauczyciel, by porozmawiać. Należałoby wstać, ustąpić miejsca, dalej siedzieć.

Idąc do szkoły, spotykasz nauczyciela Idąc do szkoły, spotykasz nauczyciela. Mówienie jemu "dzień dobry" jest według Ciebie dobrym zwyczajem, zbędne i kłopotliwe.

Który z elementów ubioru nie pasuje do sytuacji? duże, ozdobne kolczyki na dyskotekę. obuwie sportowe jako element eleganckiego stroju wizytowego. biała bluzka na egzamin.

Do twojego domu zawitał nowy kolega Do twojego domu zawitał nowy kolega. Kogo komu przedstawimy w pierwszej kolejności? kolegę rodzicom. rodziców koledze.

Jak podajemy komuś rękę? a) Podajemy całą, prawą dłoń. b) Podajemy całą, lewą dłoń. c) Podajemy czubek obojętnie, której dłoni.

Kto pierwszy podaje dłoń? a) Kobieta mężczyźnie. b) Mężczyzna kobiecie.

Kłaniamy się: a) wszystkim znanym nam osobom, b) tylko tym, których lubimy, c) komu chcemy.