Liczby naturalne i ułamki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH SPOSOBEM PISEMNYM
Advertisements

Aleksandra Klimczak kl.1a
Ładowanie.
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
POWTÓRKA Z UŁAMKÓW Ola Golonka , 1.
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PROCENTY I PROMILE.
PROCENTY % % % % PROCENTY.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Ułamki zwykłe Przygotowali: Przemek Konopko i Piotr Szydłowski
Odejmowanie ułamków zwykłych
Mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych
Dodawanie ułamków zwykłych
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Działania na ułamkach zwykłych
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Ułamki zwykłe.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Historia i zastosowanie.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
„Porównywanie ilorazowe i różnicowe”
PORÓWNYWANIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH.
DZIELENIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH PRZEZ UŁAMKI ZWYKŁE
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
DODAWANIE, ODEJMOWANIE,
Jak obliczyć ułamek liczby ?
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Ułamki zwykłe.
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
Mnożenie ułamka zwykłego przez liczbę naturalną
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Ułamki Zwykłe.
NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH.
UŁAMKI ZWYKŁE.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Opracowała: Anna Mikuć
Iloraz dwóch liczb naturalnych można zapisać w postaci ułamka.
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Opracowała: Anna Mikuć
Matematyka.
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
DZIELENIE UŁAMKÓW DZIESIĘTNYCH
MATEMATYKA Ułamki zwykłe.
Działania podstawowe w zbiorze liczb naturalnych
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH opracowała mgr Agnieszka Dyrka
Procenty %.
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
To ułamki o mianowniku 10, 100, 1000, itd. np.: 1,5; 2,75; 0,032;
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o różnych mianownikach.
Działania na liczbach wymiernych Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
Klasa I Opracowały: Justyna Gudalewicz Svitlana Basko
Matematyka w życiu codziennym.
Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych w zadaniach tekstowych
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Ułamki Z humorem :D.
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Ułamki.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Zapis prezentacji:

Liczby naturalne i ułamki Omówienie i poprawa sprawdzianu

Zad. 1 Zapisz rozwinięcia dziesiętne liczb: gr. A gr. B

Zad. 1 – rozwiązanie gr. A gr. B 9 50 = 18 100 =0,18 11 15 =11:15=0,7(3) 1 5 9 =1,(5) 5 8 =0,625 gr. B 1 8 =0,125 6 25 = 24 100 =0,24 14 15 =14:15=0,9(3) 1 8 9 =1,(8) Rozszerzam ułamek zwykły, tak aby w mianowniku było: 10, 100, 1 000, 10 000, itd DZIELĘ PISEMNIE LICZNIK PRZEZ MIANOWNIK

Zad. 2 Oblicz: gr. A gr. B

Mogę dodać pisemnie lub jak złotówki i grosze Zad. 2 a) – rozwiązanie gr. A 2 5 +0,87= 1,27 0,4+0,87= gr. B 1 4 +0,94= 1,19 0,25+0,94= Mogę dodać pisemnie lub jak złotówki i grosze Zamieniam ułamek zwykły NA dziesiętny

– mianownik nie zmienia się – Zad. 2 b) – rozwiązanie gr. A 2 2 7 +2,1= 2 2 7 +2 1 10 = 2 20 𝟕𝟎 +2 7 𝟕𝟎 = 4 27 𝟕𝟎 2 1 6 +2,2= 2 1 6 +2 2 10 = 2 10 𝟔𝟎 +2 12 𝟔𝟎 = 4 32 𝟔𝟎 gr. B Sprowadzam ułamki do WSPÓLNEGO MIANOWNIKA Dodaję całości oraz licznik do licznika – mianownik nie zmienia się – Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły

Mogę odjąć pisemnie lub jak złotówki i grosze Zad. 2 c) – rozwiązanie gr. A 3,72−1 3 5 = 1,12 3,72−1,6= gr. B 3,45−1 2 5 = 2,05 3,45−1,4= Mogę odjąć pisemnie lub jak złotówki i grosze Zamieniam ułamek zwykły NA dziesiętny

Zad. 2 d) – rozwiązanie gr. A 3 1 9 −1,4= 3 1 9 −1 4 10 = 2 10 9 −1 2 5 = 2 𝟓𝟎 𝟒𝟓 −1 𝟏𝟖 𝟒𝟓 = 2 32 𝟒𝟓 gr. B 3 1 3 −1,6= 3 1 3 −1 6 10 = 2 4 3 −1 3 5 = 2 20 𝟏𝟓 −1 9 𝟏𝟓 = 1 11 𝟏𝟓 Przygotowuję ułamki do odejmowania : skracam ułamki / powiększam licznik dzielnej Odejmuję całości i licznik do licznika – mianownik nie zmienia się Sprowadzam ułamki do WSPÓLNEGO MIANOWNIKA Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły

Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły Zad. 2 e) – rozwiązanie gr. A 𝟒 𝟏𝟎𝟎 =𝟎,𝟎𝟒 2 9 ∙0,18= 2 9 ∙ 18 100 = 1 1 ∙ 1 25 = 1 25 = gr. B 𝟒 𝟏𝟎𝟎 =𝟎,𝟎𝟒 4 9 ∙0,09= 4 9 ∙ 9 100 = 1 1 ∙ 1 25 = 1 25 = Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły Mnożę: licznik x licznik – mianownik x mianownik Mogę zamienić ułamek zwykły na dziesiętny Skracam ułamki

Zad. 2 f) – rozwiązanie I gr. A 𝟐 𝟏 𝟏𝟎 =𝟐,𝟏 1,2∙1 3 4 = 1 1 5 ∙1 3 4 = 6 5 ∙ 7 4 = 3 5 ∙ 7 2 = 21 10 = gr. B 2,5∙1 3 5 = 2 1 2 ∙1 3 5 = 5 2 ∙ 8 5 = 1 1 ∙ 4 1 = 4 1 = 𝟒 Mnożę licznik razy licznik – mianownik razy mianownik Zamieniam liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy Zamieniam ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły Skracam ułamki

Mnożę liczby sposobem pisemnym Zad. 2 f) – rozwiązanie II 1, 7 5 x 2 3 + 1 2, gr. A 1,2∙1 3 4 = 𝟐,𝟏 1,2∙1,75= gr. B 2,5∙1 3 5 = 1, 6 x 2, 5 8 + 3 2 4, 𝟒 2,5∙1,6= Zamieniam ułamek zwykły NA dziesiętny Mnożę liczby sposobem pisemnym

Zad. 2 g) – rozwiązanie 𝟐 𝟐 𝟓 =𝟐,𝟒 gr. A 4,2 :1 3 4 = 42 10 : 7 4 = 𝟒𝟐 𝟏𝟎 ∙ 𝟒 𝟕 = 6 5 ∙ 2 1 = 12 5 = gr. B 3,6 :1 4 5 = 36 10 : 9 5 = 𝟑𝟔 𝟏𝟎 ∙ 𝟓 𝟗 = 4 2 ∙ 1 1 = 4 2 = 𝟐 Zamieniam ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i/lub ułamek dziesiętny Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły i liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy Mnożę licznik razy licznik – mianownik razy mianownik Mnożę dzielną przez odwrotność dzielnika Skracam ułamki

Mnożę dzielną przez odwrotność dzielnika Zad. 2 h) – rozwiązanie 𝟔 𝟏 𝟑 gr. A 5 1 3 :0,8= 16 3 : 8 10 = 𝟏𝟔 𝟑 ∙ 𝟏𝟎 𝟖 = 2 3 ∙ 10 1 = 20 3 = 𝟏 𝟒 𝟔 =𝟏 𝟐 𝟑 gr. B 2 1 3 :1,4= 7 3 : 14 10 = 𝟕 𝟑 ∙ 𝟏𝟎 𝟏𝟒 = 1 3 ∙ 10 2 = 10 6 = Zamieniam ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i/lub ułamek dziesiętny Zamieniam ułamek dziesiętny NA zwykły i liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy Mnożę licznik x licznik – mianownik x mianownik Mnożę dzielną przez odwrotność dzielnika Skracam ułamki

Zad. 3 Oblicz: gr. A gr. B

Zad. 3 – rozwiązanie gr. A gr. B 𝟒 𝟑 𝟒 𝟓 𝟑 𝟒 2,5+ 2 3 ∙ 4 2 5 −2,9 = 2,5+ 2 3 ∙ 4 2 5 −2,9 = 2 1 2 + 2 3 ∙ 4,4−2,9 = 2 3 6 + 4 6 ∙1,5= =2 7 6 ∙1,5= 2 7 6 ∙1 1 2 = 19 6 ∙ 3 2 = 19 2 ∙ 1 2 = 19 4 = 𝟒 𝟑 𝟒 gr. B 1 1 3 +2,5 ∙ 5 1 5 −3,7 = 1 1 3 +2 1 2 ∙ 5,2−3,7 = 1 2 6 +2 3 6 ∙1,5= =3 5 6 ∙1,5= 3 5 6 ∙1 1 2 = 23 6 ∙ 3 2 = 23 2 ∙ 1 2 = 23 4 = 𝟓 𝟑 𝟒

Zad. 4: Zadanie tekstowe: Basia kupiła batonik za 1,10 zł, wafelek za 1,15 zł oraz soczek za 1,35 zł. Zapłaciła monetą 5-złotową. Ile otrzymała reszty? gr. A Basia kupiła batonik za 1,15 zł, wafelek za 1,20 zł oraz soczek za 1,25 zł. Zapłaciła monetą 5-złotową. Ile otrzymała reszty? gr. B

Zad. 4: Zadanie tekstowe - rozwiązanie gr. A Zakupy razem: 1,10 + 1,15 + 1,35 = 3,60 (zł) Reszta z 5,00 zł : 5,00 – 3,60 = 1,40 (zł) Odp: Basia otrzymała 1,40 zł reszty. gr. B Zakupy razem: 1,15 + 1,20 + 1,25 = 3,60 (zł) Reszta z 5,00 zł : 5,00 – 3,60 = 1,40 (zł) Odp: Basia otrzymała 1,40 zł reszty.

Zad. 5: Zadanie tekstowe gr. A gr. B Zosia miała 10 zł i kupiła dwa ołówki po 1,60 zł każdy oraz cztery długopisy po 1,30 zł każdy. Czy może jeszcze kupić zeszyt za 1,70 zł? Zapisz obliczenia. gr. B Agata miała 15 zł i kupiła trzy napoje po 1,70 zł każdy oraz cztery batony po 1,30 zł każdy. Czy może jeszcze kupić chałwę za 4,80 zł? Zapisz obliczenia.

Zad. 5: Zadanie tekstowe - rozwiązanie gr. A Zakupy razem: 2 ∙ 1,60 + 4 ∙ 1,30 = 3,20 + 5,20 = 8,40 (zł) Reszta z 10,00 zł : 10,00 – 8,40 = 1,60 (zł) Cena zeszytu: 1,70 zł > 1,60 zł (jest wyższa niż reszta z 10 zł) Odp: Zosia nie może kupić zeszytu. gr. B Zakupy razem: 3 ∙ 1,70 + 4 ∙ 1,30 = 5,10 + 5,20 = 10,30 (zł) Reszta z 15,00 zł : 15,00 – 10,30 = 4,70 (zł) Cena chałwy: 4,80 zł > 4,70 zł (jest wyższa niż reszta z 15 zł) Odp: Agata nie może kupić chałwy.

Zad. 6: Narysuj oś liczbową, dobierz odpowiednią jednostkę i zaznacz punkty: gr. A gr. B

Zad. 6: Oś liczbowa - rozwiązanie gr. A 𝟏 𝟑 𝟖 𝟐𝟒 𝟓 𝟖 𝟏𝟓 𝟐𝟒 𝟏 𝟔 𝟒 𝟐𝟒 𝟕 𝟏𝟐 𝟏𝟒 𝟐𝟒 = = = = 1 𝑗= 1 24 gr. B 𝟒 𝟓 𝟐𝟒 𝟑𝟎 𝟗 𝟏𝟎 𝟐𝟕 𝟑𝟎 𝟏 𝟑 𝟏𝟎 𝟑𝟎 𝟐 𝟏𝟓 𝟒 𝟑𝟎 = = = = 1 𝑗= 1 30

Zad. 7: Zadanie tekstowe gr. A gr. B Ola uzbierała na wakacyjny wyjazd 65 zł, a rodzice dali jej jeszcze 80 zł. Na napoje Ola wydała 0,2 swoich pieniędzy, a na lody – 0,25 pozostałej kwoty. Kupiła jeszcze prezenty i została jej złotówka. Ile złotych Ola wydała na prezenty? gr. B Ola uzbierała na wakacyjny wyjazd 65 zł, a rodzice dali jej jeszcze 70 zł. Na napoje Ola wydała 0,3 swoich pieniędzy, a na lody – 0,4 pozostałej kwoty. Kupiła jeszcze prezenty i została jej złotówka. Ile złotych Ola wydała na prezenty?

0,2 145 zł (1 całość) Zostało: 145 zł – 29 zł = 116 zł 0,2 0,25 116 zł (1 całość) 0,2 0,25 Pozostała kwota 0,2 0,25 0,2 0,25 Na napoje wydała 0,2 swoich pieniędzy. Ile to 0,2 ze 145 zł Na lody wydała 0,25 pozostałej kwoty. Ile to 0,25 ze 116 zł 0,2 ∙ 145 zł = 29 zł 0,25 ∙ 116 zł = 29 zł Na prezenty + 1 zł zostało: 116 zł – 29 zł = 87 zł

Zad. 5: Zadanie tekstowe - rozwiązanie gr. A Pieniądze Oli razem: 65 + 80 = 145 (zł) Wydatki Oli: napoje: 0,2 ze 145 zł - (0,2 to znaczy 1/5 całej sumy) lody: 0,25 pozostałej kwoty (0,25 to znaczy 1/4 z pozostałych pieniędzy) prezenty: zostało: 1 zł. Obliczamy: ile kosztowały napoje: 0,2 ∙ 145 zł = 29 zł ile zostało po kupieniu napojów: 145 zł – 29 zł= 116 zł ile kosztowały lody: 0,25 ∙ 116 zł = 29 zł ile zostało po kupieniu lodów: 116 zł – 29 zł = 87 zł ile kosztowały prezenty, jeżeli Oli zostało 1 zł: 87zł – 1zł = 86 zł Sprawdzenie: Ola razem wydała 29 zł + 29 zł = 58 zł Ze 145 zł została jej 1 zł 145 zł – 1 zł = 144 zł Na prezenty wydała 144 zł – 58 zł = 86 zł

0,1 135 zł (1 całość) Zostało: 135 zł – 40,5 zł = 94,5 zł 0,1 0,1 0,2 94,5 zł (1 całość) 0,1 0,2 0,1 0,1 0,2 Pozostała kwota 0,1 0,1 0,2 0,1 0,2 0,1 Na napoje wydała 0,3 swoich pieniędzy. Ile to 0,3 ze 135 zł Na lody wydała 0,4 pozostałej kwoty. Ile to 0,4 ze 94,50 zł Na prezenty i 1 zł zostało: 94,50 zł – 37,80 zł = = 56,70 zł 0,3 ∙ 135 zł = 40,50 zł 0,4 ∙ 94,50 zł = 37,80 zł

Zad. 5: Zadanie tekstowe - rozwiązanie gr. B Pieniądze Oli razem: 65 + 70 = 135 (zł) Wydatki Oli: napoje: 0,3 ze 135 zł lody: 0,4 pozostałej kwoty prezenty: zostało: 1 zł. Obliczamy: ile kosztowały napoje: 0,3 ∙ 135 zł = 40,50 zł ile zostało po kupieniu napojów: 135 zł – 40,50 zł = 94,50 zł ile kosztowały lody: 0,4 ∙ 94,50 zł = 37,80 zł ile zostało po kupieniu lodów: 94,50 zł – 37,80 zł = 56,70 zł ile kosztowały prezenty, jeżeli Oli zostało 1 zł: 56,70 zł – 1 zł = 55,70 zł Sprawdzenie: Ola razem wydała 40,50 zł + 37,80 zł = 78,30 zł Ze 145 zł została jej 1 zł 135 zł – 1 zł = 134 zł Na prezenty wydała 134 zł – 78,30 zł = 55,70 zł