Wstęp do systemów informatycznych Scrum – praca w małych zespołach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest Pulpit eTwinning?
Advertisements

Agile w praktyce, czyli jak to robimy naprawdę
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Role w zespole projektowym
Metodyki prowadzenia projektów - SCRUM
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Nowoczesne metody zespołowego tworzenia aplikacji
Jerzy Nawrocki Piotr Pawałowski Krzysztof Pospiech
Inżynieria oprogramowania II Wykład 12 Projekty dyplomowe
J. Nawrocki, Inżynieria oprog. Plan wykładu Praktyki XP Wcześniejsze badania Personal Software Process eXtremme Programming Opis eksperymentu WynikiPodsumowanie.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Anna Paszkowska-Rogacz
SWOBODNE METODYKI PROJEKTOWANIA SI
Wymagania jakości w Agile Programming
Rational Unified Process
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
co daje, kiedy jest potrzebne i jak je zaimplementować mimo oporów?
Innowacje organizacyjne w usługach
Continuous Integration
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Metoda projektu edukacyjnego
Microsoft Solution Framework
Szkolenia, Coaching, PR.
Magdalena kurzyńska Sławomir Kwasiborski
Scrum – metodyka zwinna inspirowana rugby
Metodyki zarządzania projektami
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Praktyka zarządzania portfelem projektów
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Metodyka zarządzania projektami w nurcie Agile
Dzień z życia Product Ownera w Tablica.pl
Metodyki wytwarzania i utrzymywania aplikacji
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Szkolny system wychowawczy
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Jakość w projektach studenckich Paweł Polaczyk. Paweł Polaczyk, Jakość w projektach studenckich 2/12 Plan prezentacji Informacje ogólne Jakość Zagrożenia.
ŁUKASZ DZWONKOWSKI Modele zwinne i ekstremalne. Podejście tradycyjne
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Agile Manifesto Manifest Zwinnego Wytwarzania Oprogramowania
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Artur Milewski SCRUM.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Zarządzanie wdrożeniem oprogramowania w organizacji w oparciu o metodykę ITIL Michał Majewski s4440 Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. Tomasza.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania Przeglądy oprogramowania i standard IEEE 1028 Bartosz Michalik
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Inżynieria oprogramowania Metodologia SCRUM WWW: Jacek Matulewski Instytut Fizyki, UMK.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Agile Programming a jakość
Gildia Testowa Sposób na koordynację testów w „dużym scrumie”
Szkolny plan zachowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Scrum z perspektywy testera
Zarządzanie projektami informatycznymi
Metodyka PRINCE 2 w zarządzaniu projektami informatycznymi administracji publicznej – inicjowanie projektu dr inż. Stefan Rozmus PRINCE2 Registered Practitioner.
Inżynieria oprogramowania Metodologia SCRUM
Inżynieria oprogramowania Metodologia SCRUM
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Raport postępu lub stanu
Agile PM Metodyki zwinne zarządzania projektami
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Jerzy Nawrocki Adam Wojciechowski
Zapis prezentacji:

Wstęp do systemów informatycznych Scrum – praca w małych zespołach

Agenda Mały vs duży zespół Metodyki tradycyjne vs zwinne Scrum – zwinny project management Best practices dla małych zespołów

Mały vs duży zespół ?

Metodyki tradycyjne vs zwinne ?

Agile in name only Częsty problem w firmach, zwłaszcza dużych „Dorośli” planują projekt jak zwykle „Dzieci” mogą bawić się w swoje Agile Ale i tak będą rozliczane z „prawdziwego” planu

Scrum – zwinny project management

Scrum Framework, skupiający się na zarządzaniu procesem wytwarzania oprogramowania Zupełnie abstrahuje od kwestii technicznych Często „wspomagany” praktykami z XP

Role w Scrum Świnie Product owner Scrum master ZespółKurczaki

Product owner Odpowiada za zysk z przedsięwzięcia Odpowiedzialny za wizję projektu Zarządza priorytetami zadań w Product Backlog Ostateczny autorytet w sprawach wymagań Decyduje o zakończeniu/kontynuowaniu prac Odpowiada za szczęście interesariuszy Może brać udział w pracach zespołu

Scrum master Pilnuje przestrzegania procesu Pomaga rozwiązywać problemy Chroni zespół przed światem zewnętrznym Utrzymuje artefakty Promuje poprawę praktyk inżynierskich Pilnuje ograniczeń czasowych NIE ZARZĄDZA

Zepsuł^W Zespół Interdyscyplinarny Samoorganizujący się Autonomia w wyborze środków Silna współpraca Najlepiej zlokalizowany w jednym pomieszczeniu TRWAŁY 7 +/- 2 osoby

Kurczaki Wszyscy nie zaangażowani bezpośrednio w projekt

Proces Scrum Sprint planning meeting Daily Scrum Sprint review meeting Sprint Retrospective meeting Backlog refinement meeting

Sprint Planning Meeting Wybór elementów Project Backlog do realizacji w najbliższym Sprincie Product Owner określa priorytety Zespół musi określić, jak dużo będzie w stanie zrobić ! Unikać technical debt ! Dobrze jest – przynajmniej początkowo – planować ostrożnie

Sprint Planning Meeting Często jednocześnie będzie to Backlog Refinement Meeting Rezultatem Sprint Planning Meeting powinna być lista Sprint Tasks Maximum 8 godzin na 30-dniowy Sprint Co tu może pójść źle?

Daily Scrum 15 minut Na stojąco Zawsze w tym samym miejscu i czasie

Daily Scrum Każdy podsumowuje: Co zrobił wczoraj Co zrobi dzisiaj Jakie problemy utrudniają mu osiągnięcie celów Co tu może pójść źle?

Sprint Review Meeting Pokazujemy Product Owner’owi działający produkt Prezentacja na żywo a nie raport Product Owner określa, które z elementów są faktycznie zrealizowane „kompiluje się bez błędów” to nie „zrobione” „zrobione w 99%” to „nie zrobione” Elementy, które nie zostały ukończone wracają do backlogu Dobry moment na zaproszenie zainteresowanych osób spoza zespołu

Sprint Retrospective Meeting Wewnętrzna sprawa zespołu – tylko zespół i Scrum Master, bez Product Owner’a Analiza sukcesów, porażek, błędów itp. z ostatniego sprintu Uczestnicy muszą czuć się bezpiecznie Nie szukamy winnych, rozwiązujemy problemy

Backlog Refinement Meeting Doprecyzowanie elementów backlogu, szacowanie potrzebnego wysiłku. Realizowane w trakcie sprintów. Wszystkich.

Artefakty Scrum Product Backlog Product Backlog Item Sprint Backlog Sprint Task Sprint burndown chart Product/release burndown chart

Product Backlog Pożądane funkcjonalności posortowane wg. Priorytetów Dostępne dla wszystkich interesariuszy Wszyscy mogą dodawać elementy Priorytety zarządzane przez Product Owner’a Elementy na szczycie powinny być lepiej uszczegółowione Utrzymanie – Backlog Refinement Meeting

Product Backlog Item Konkretna pożądana funkcjonalność Ma wartość biznesową Określone kryteria akceptacji Nie powinno wprowadzać technical debt do projektu Często przedstawiane jako „user stories” Niektóre zespoły stosują zasadę „max rozmiar – 2-3 osoby, 2-3 dni” Zdecydowanie nie powinno to przekraczać kilku „osobotygodni”

User Stories i Epics User Story – niewielkie wymaganie funkcjonalne, mające wartość biznesową Zestaw takich user stories prowadzących zwykle do jakiegoś celu – epic User stories powinny mieć jasno określone kryteria akceptacji Kryteria akceptacji powinny zawierać też zagadnienia związane z testowaniem i refactoringiem

User Stories Użyteczny mnemonik – INVEST IndependentNegotiableValuableEstimableSmallTestable

Dobre i złe user stories Klient banku może zmienić PIN Kryteria akceptacji… Jako student mogę znaleźć swoje oceny w sieci, by nie czekać z poznaniem swoich ocen na następne zajęcia Kryteria akceptacji… Jeden poziom undo Kryteria akceptacji…

Dobre i złe user stories Napisać zasady gry… Nie jest niezależne, nie ma wartości biznesowej, zwykle nie jest małe Strona ma być kolorowa Nie jest niezależne, nie jest szacowalne… Jako Product Owner chcę, aby… Produkt nie jest dla Product Ownera. Kto będzie tego potrzebował Przetestować grę… Nie jest niezależne, zachęca do klasycznego cyklu opracowania…

Planning poker Technika szacowania pracochłonności PBI Wykorzystuje karty zawierające szacowanie „koszulkowe” – S, M, L, XL „punktowe” – najczęściej kolejne liczby Fibonacciego Jednoczesne ujawnienie szacowań Zmniejszenie wpływu innych na szacowanie Uzasadnienie szacowań w wypadku rozbieżności Ew. doprecyzowanie/podział/… PBI w razie potrzeby Kolejne szacowanie, do osiągnięcia konsensusu

Sprint Backlog Product Backlog Items, które zespół zobowiązał się zrealizować Stały na czas wykonania sprintu Zadania zidentyfikowane na podstawie wybranych PBI Identyfikowane podczas Sprint Planning Meeting Widoczny dla zespołu Pomoc naukowa przy Daily Scrum

Sprint Task Zadania „techniczne” PBI – co. Sprint Task – jak. Pozostały wysiłek jest codziennie szacowany, zwykle w godzinach Członkowie zespołu mogą podejmować się bycia odpowiedzialnym za dane zadanie Oczekiwana jest współpraca reszty zespołu

Sprint Task Kolejny użyteczny mnemonik – SMART SpecificMeasurableAchievableRelevantTime-boxed

Sprint burndown chart Określa ”wartość” w godzinach pozostałych do realizacji zadań Codziennie aktualizowany, „wartość” może pójść w górę lub w dół Może być źródłem problemów, zwłaszcza w większych organizacjach

Product/release burndown chart Wysiłek potrzebny do zrealizowania pozostałych elementów Product Backlog’u W elementach, Story Points itp…

Best practices dla małych zespołów

Unikać długu technicznego Dług techniczny – nieprzetestowane, niedopracowane, nie zrefactorowane elementy rozwiązania Coś co „naprawimy później” Naprawa długu technicznego to nie realizacja User Story – wątpliwa wartość biznesowa

Testy, testy i jeszcze raz testy Zautomatyzowane testy jednostkowe Zautomatyzowane testy funkcjonalne Testowanie ręczne

Wysoka jakość kodu Programowanie w parach Przeglądy projektu i kodu Refactoring Nie robienie rzeczy na zapas Brak przedwczesnej optymalizacji

Spikes Eksperyment – z technologią, algorytmem, pomysłem… Służy do Poprawy oszacowań Zmniejszenia ryzyka technologicznego … Realizowany w podejściu „fast and dirty” Efekt (kod) wyrzucany po zrealizowaniu

Współpraca Każdy może poprosić o pomoc, jeśli jej potrzebuje Powinien ją otrzymać

Brak własności kodu Programowanie w parach Każdy programista pracuje przy wszystkich częściach rozwiązania

Wysoki komfort pracy Brak nadgodzin

Pytania?