Przestrzenie barw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład II.
Advertisements

Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Postrzeganie koloru NAZWA MODUŁU NUMER MODUŁU GEN_CAR_121
Geometria obrazu Wykład 5
Fale t t + Dt.
ŚWIATŁO.
Rozdzielczość obrazu bitowego
WOKÓŁ NAS.
Grafika komputerowa Wykład 8 Wstęp do wizualizacji 3D
Budowa oka Za percepcję światła odpowiedzialne są fotoreceptory, w skład których wchodzą pręciki i czopki Czopki (ok. 100 tys. czopków) - widzenie barwne.
DZIWNE BUDOWLE.
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Łukasz Piwowar Anna Kapecka 11.XI.2001
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Właściwości optyczne.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Podstawy grafiki komputerowej
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Symulacje komputerowe
Fale oraz ich polaryzacja
Czemu malarz krajobrazów nie używa czarnej barwy -
Zaawansowane techniki renderingu
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
BARWA Metodyka Projektowania Graficznego 2008 Hyc Wojciech.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Grafika Rastrowa.
Grafika komputerowa Barwy.
Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni R3
Aleksandra Welik kl. II lic.
Kolory w kodzie RGB i HEX
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
Patrycja Walczak Kl. III-5 Przedstawia BRYŁY OBROTOWE.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: O promieniowaniu ciał.
W okół każdego przewodnika, przez który płynie prąd elektryczny, powstaje pole magnetyczne. Zmiana tego pola może spowodować przepływ prądu indukcyjnego,
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
Opracowywanie materiałów multimedialnych
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
WYKŁAD 11 ZJAWISKA DYFRAKCJI I INTERFERENCJI ŚWIATŁA; SPÓJNOŚĆ
Modele powstawania barw
Grafika Komputerowa.
Rozpoznawanie brył przestrzennych
Modele barw.
Widmo fal elektromagnetycznych
Multimedia Wzrok i właściwości widzenia. Modele barw.
Wzrok i właściwości widzenia
LOG – iczność światła.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efekt fotoelektryczny
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Geometria obrazu Wykład 5
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
Opracował Tomasz Durawa
OPTYKA FALOWA.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Zapis prezentacji:

Przestrzenie barw

Atrybuty barwy Barwę można scharakteryzować trzema atrybutami: odcień, kolor, walor - nadaje barwie jej nazwę, a określa go odpowiednia długość fali elektromagnetycznej z zakresu od około 380 do 780 nm, nasycenie - uzyskiwane jest poprzez zmieszanie promieniowania barwnego z wiązką światła białego; zmieniając ilość światła białego uzyskujemy wrażenie tego samego koloru ale rozjaśnionego lub przyciemnionego, jasność, jaskrawość, natężenie - odpowiada wrażeniu słabszego lub mocniejszego strumienia swiatła które nie wpływa na zmianę koloru ani nasycenia.

Atrybuty barwy

Barwy proste i zasadnicze Barwę wywołaną promieniowaniem o ściśle określonej długości fali nazywamy barwą prostą (widmowa, spektralna, monochromatyczna). Barwami prostymi są kolejne barwy tęczy fioletowa - fale o długości 380-450 nm, niebieska - fale o długości 450-490 nm, zielona - fale o długości 490-560 nm, żółta - fale o długości 560-590 nm, pomarańczowa - fale o długości 590-630 nm, czerwona - fale o długości 630-780 nm.

Rozkład barw w spektrum

Barwy achromatyczne

Barwy złożone i mieszanie barw Barwa złożona jest efektem mieszania różnych barw chromatycznych. Wyróżnia się mieszanie addytywne, sumujące promieniowania poszczególnych barw oraz mieszanie subtraktywne (odejmujace), polegające na wchłanianiu składowych barw. Wypadkowa addytywnego mieszania barw dąży do barwy achromatycznej - bieli. Natomiast wypadkowa subtraktywnego mieszania barw prowadzi do drugiej barwy achromatycznej - czerni.

Barwy złożone i mieszanie barw

Barwy złożone i mieszanie barw

Barwy podstawowe i dopełniajace

Barwy podstawowe i dopełniajace

Prawa Grassmanna W 1853 roku Grassmann Hermann Gunther sformułował trzy prawa składania (mieszania) barw odbieranych wizualnie za pomoca oka: 1. dowolną barwę można otrzymać za pomocą trzech barw podstawowych, 2. przy dowolnej ciągłej zmianie promieniowania barwa zmienia się w sposób ciągły, 3. przy składaniu 2 promieniowań barwa wypadkowa zależy tylko od barw składowych. Prawa Grassmanna mają podstawowe znaczenie technice pomiarów i analizie barw oraz w kolorymetrii.

Temperatura barwowa Temperatura barwowa jest parametrem stosowany do opisu rozkładu natężenia promieniowania świetlnego emitowanego przez dane ciało. Skala temperatury barwowej jest przydatna do charakteryzowania achromatycznych źródeł światła (umownie białych). Temperaturę barwową określa się w Kelwinach. Standardowe swiatło białe ma temperaturę barwową 6774K.

Przykładowe temperatury barwowe bezchmurne niebo latem 10.000K - 20.000K, bezchmurne niebo zimą 8.000K - 10.000K, wschód słonca latem 4.600K - 4.880K, zachód słońca zimą 2.600K - 2.800K, niebo zachmurzone 6.800K - 7.000K, mgła 7.500K - 8.500K, elektronowa lampa błyskowa 5.400 - 6.000K, żarówka halogenowa 1.000W 3.200K, lampa naftowa 1.900K, świeca parafinowa 1.800K.

Metameryzm Zgodnie z trójskładnikową teorią wrażenia barwy, wprowadzoną przez Younga-Helmholtza, wrażenie barwy nie zawsze musi być adekwatne do rozkładu widmowego światła. Prowadzi to do zjawiska metameryzmu, gdy różne grupy czopków, odpowiedzialnych w siatkówce oka za odbiór wrażeń barwnych, zostają pobudzone w różnych proporcjach, a mimo to wrażenie barwy jest identyczne. Metameryzm nabiera szczególnego znaczenia przy zmianie oświetlenia i często występuje np. podczas oceny ilustracji wydrukowanych farbami o różnych współczynnikach odbicia. Stad dążenie producentów farb do uzyskania produktów o stałych współczynnikach odbicia niezależnie od temperatury barwowej oświetlenia.

Przestrzeń CIE xyz Opracowana w 1931 r. przez Międzynarodową Komisję ds.. Oświetlenia Pozwala w jednoznaczny sposób definiować każdą barwę, postrzeganą przez oko ludzkie, wykorzystując do tego trzy współrzędne

Przestrzeń CIE xyz Przestrzeń ta zawiera się w krzywoliniowym stożku, którego oś pionowa, zwana luminacją, używana jest jako miara atrybutu jasność Przekrój płaszczyzną prostopadłą do osi luminacji wyznacza wykres chromatyczności, tzw. trójkąt chromatyczności lub krzywoliniowy trójkąt Maxwella

Przestrzeń CIE xyz Wykres zawiera na granicy swej części krzywoliniowej wszystkie barwy widma światła białego (tzw barwy proste - są one nasycone) Odcinek prostoliniowy od 380 do 780 nm tworzy tzw. barwy purpury, nie należące do widma światła białego lecz powstałe przez zmieszanie w różnych proporcjach świateł: fioletowego 380 nm i czerwonego 780 nm Barwy proste i purpury tworzą barwy czyste

Trójkąt Maxwella

Wewnątrz trójkąta leżą barwy nienasycone, np Wewnątrz trójkąta leżą barwy nienasycone, np. R= λ 700 nm, G= λ 546,1 nm, B=λ435, 8 nm Środek wykresu chromatyczności jest bielą o współrzędnych x=0.333, y=0.333 Wewnątrz trójkąta definiowane są 2 atrybuty barwy: kolor (zmienia się wraz z kątem obrotu wokół środka), nasycenie (zmienia się wzdłuż linii prostych, przechodzących przez środek)

Kierunki zmian atrybutów

Z modelu CIE xyz wyprowadzone zostały wszystkie inne modele, oparte na przestrzeni CIE, np.. CIE La*b*, CIE Lu*v*, HSB, HSL, HSV

CIE La*b* Najważniejszy w rozumieniu zagadnień grafiki komputerowej Opisywane barwy mieszczą się w elipsoidzie o trzech prostopadłych osiach Barwy zawarte w kuli CIE La*b* tworzą najszerszą gamę barw opracowaną matematycznie

CIE La*b* Model ten jest matematyczną transformacją współrzędnych CIE xyz w celu łatwego wyliczania odległości dwóch barw w przestrzeni Barwy z modeli nie opartych na CIE xyz są zawsze zawarte wewnątrz modelu Lab

La*b* jest modelem niezależnym od urządzeń wejścia/wyjścia

HSB (hue, saturation, brightnes) Model addytywny Kolor opisywany jest w stopniach (360 wartości atrybutu ) Nasycenie i jasność: opisywane są w procentach lub jako 256 poziomów Możliwe do uzyskania ok.. 3,7 mln barw do 23 592 960 barw

RGB Oparty na trzech addytywnych barwach (model addytywny) pierwszorzędowych świateł: Red, Green, Blue Typowy model do interpretowania i manipulowania barwami na monitorach, skanerach, aparatach cyfrowych itp..

RGB Barwy zawarte są w sześcianie o trzech osiach, odpowiadających barwom pierwszorzędowych świateł, wzdłuż których wzrasta poziom ich jasności w punkcie wierzchołkowym trzech osi znajduje się czerń Możliwośc zdefiniowania ok.. 16,8 mln barw

RGB

CMYK Model subtraktywny Wykorzystuje barwy podstawowych pigmentów (farb, tonerów) W celu otrzymania różnych poziomów jasności barw techniką reprodukcji CMYK, stosuje się raster Model ma postać sześcianu

CMYK

Kanały RGB i CMYK

Porównanie zakresu typowych modeli barw

Porównanie zakresu reprodukowania barw przez różne urządzenia i techniki druku