Obiekty i zdarzenia w środowisku Delphi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy czasu rzeczywistego
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
STRUKTURY DANYCH.
Programowanie wizualne
Programowanie wizualne
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Współprogramy III Ten wykład ma na celu pokazanie kolejnej ciekawej możliwości, którą oferują współprogramy. Wspólprogramy reprezentujące wyrażenia regularne.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Systemy czasu rzeczywistego Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Kurs Pascala – spis treści
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Współprogramy Plan: Motywacja Składnia Scenariusz obiektu współprogramu Przykłady Producent – konsument ( instrukcja attach ) Czytelnik -pisarze ( instukcja.
1 Języki i techniki programowania prowadzący dr Grzegorz Filipczyk.
1 Języki i techniki programowania prowadzący dr Grzegorz Filipczyk.
Języki i techniki programowania prowadzący dr Grzegorz Filipczyk.
DELPHI.
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Semafory.
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Podstawy programowania
C# Windows Forms Zastosowania Informatyki Wykład 3
Projektowanie Stron WWW
Obiekty dynamiczne Tworzenie klas 3 MPDI Programowanie obiektowe W4.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium programowania i Zastosowań Komputerów Repetytorium.
języka hipertekstowego
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Czym jest JavaFX? Rich Internet Application
Procedury i funkcje.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Wykład 5 – typy – stałe – tablice – elementy grafiki.
1. Język ObjectPascal - typ tablicowy (array)
Programowanie w środowisku DELPHI
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
ANNA BANIEWSKA SYLWIA FILUŚ
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
PROGRAMOWANIE KOMPUTERÓW
Informatyka PDF Wykład 12.
Wykład 1 Języki programowania Środowisko Delphi Komponenty
Wykład 3 przykłady operacje na tekstach wyrażenia logiczne
1 Wykład 7 sortowanie BitButton format tekstu rysunki typ rekordowy.
Ogólna struktura programu w TP
HTML Hyper Text Markup Language
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
HTML Hyper Text Markup Language komputerowe Esperanto cz. III polecenia konstrukcyjne strony.
Podstawy programowania (4)
Portal edukacyjny A.Ś. FORMULARZE W JĘZYKU HTML. Portal edukacyjny A.Ś. Obiekty umieszczane na stronach www Teksty Obrazy Odnośniki Tabele Ramki pływające.
XHTML Tworzenie stylów CSS Damian Urbańczyk. Zewnętrzny plik CSS Aby ułatwić sobie pracę ze stylami, najlepiej utworzyć osobny plik, w którym będą przechowywane.
1 SBD, L.Banachowski Oprogramowanie strony serwera cz. 1 Powtórzenie wyk ł adu 6.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Style definiujące tekst
Zapis prezentacji:

Obiekty i zdarzenia w środowisku Delphi Obiekty i zdarzenia w środowisku Delphi. Przegląd podstawowych elementów biblioteki VCL Delhi.   Okno Inspektora objektów. zdarzenia procedure TLinSys.Button2Click(Sender: TObject); begin end;

Opracowanie wyjątkowych zdarzeń w Object Pascalu. W język Object Pascal dodano nowe słowo – try, stosowane dla opracowania wyjątkowych zdarzeń. Istnie dwa typy zabezpieczonych kodów:   ·     try..except ·     try..finally  Pierwyj typ stosują dla dla opracowania wyjątkowych wydarzeń. Ego syntaksy try Statement 1; Statement 2; ... except on Exception1 do Statement; on Exception2 do Statement; else Statements; {default exception-handler} end;

Opracowanie wyjątkowych zdarzeń w Object Pascalu. Kod w częstsi finally będzie wykonany w każdym przypadku, i przy wyjątkowych wydarzeńiach Ego syntaksy try Statement1; Statement2; ... finally Statements; { These statements always execute } end;  Przykład opracowani wyjątkowych zdarzeń   type ESampleError = class(Exception);   var ErrorCondition: Boolean; procedure C; begin writeln('Enter C'); if (ErrorCondition) then writeln('Raising exception in C'); raise ESampleError.Create('Error!'); writeln('Exit C');

Opracowanie wyjątkowych zdarzeń w Object Pascalu. procedure B; begin writeln('enter B'); C; writeln('exit B'); end;   procedure A; writeln('Enter A'); try writeln('Enter A''s try block'); B; writeln('After B call'); except on ESampleError do writeln('Inside A''s ESampleError handler'); on ESomethingElse do writeln('Inside A''s ESomethingElse handler'); writeln('Exit A');  begin writeln('begin main'); ErrorCondition := True; A; writeln('end main'); end.

Wprowadzanie grafiki w Delphi W bibliotece VCL Delphi są następne komponenty dla wprowadzania grafiki - TImage (TDBImage), TShape, TBevel. TShape – prosty obiekty – koło, kwadrat ... Wid obiektów definiowany przez własność Shape. Własność Pen inicjuje kolor oraz wid granicy. TBevel – narzędzia dla doskonalenia widu zewnętrzny oprogramowania – ramki, linii .... Ma własności Shape i Style. Własność obiektów Canvas. Własność Canvas ma cały zbór obiektów: TBitmap, TComboBox, TDBComboBox, TDBGrid, TDBListBox, TDirectoryListBox, TDrawGrid, TFileListBox, TForm, TImage, TListBox, TOutline, TPaintBox, TPrinter, TStringGrid.

Własności elementu Canvas. Brush –pędzel obiekt iż swoim zborem własnośći Bitmap –ilustracją rozmiaru 8x8; Color - definiuje kolor ilustracji ; Style – definiuje styl ilustracji ; Handle – pozwala stosować pędzel bezpośrednio w procedurach Windows API;  ClipRect – prostokąt dla inputu graficznego; CopyMode - własność definiuje metod kopiowania (metoda CopyRect): 1:1, dokonanie inwersji ...  Font – czcionka dla inputu tekstu (metoda TextOut).  Handle – ta własność es stosowana dla bezpośrednich zastosowań Windows API.  Pen – ołówek, definiuje typ linii i ma następni własnośći Color - definiuje kolor linii; Handle – dla bezpośrednich zastosowań Windows API Mode - definiuje metod inputu: zwykla linia, z dokonaniem inwersji.... Style - definiuje styl inputu: linija, punktyr .... Width –szerokość linii w pikselach. PenPos – dana pozycja ołówka;  Pixels – dwoi pomiarowy masyw wizerunków ( pixel) dla dostępu w każdej kropce.

Własności elementu Canvas. Metody Canvas: Arc, Chord, LineTo, Pie, Polygon, PolyLine, Rectangle, RoundRect. Dla linii dany metody stosują ołówek (Pen) a dla ilustracji pędzel (Brush). Metody dla outputu ilustracii - Draw i StretchDraw, Metody dla outputu tekstu - TextOut и TextRect. Dla inputu tekstu stosują czcionkę (Font) kanwy; TextRect input tekstu w prostokąt ; TextWidth - szerokość tekstu; TextHeight – wysokość tekstu;

Przykład stosowanie własności Canvas. procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); var i, j : Longint; begin Button1.Enabled:=False; with Canvas do for i:=1 to Width do begin Application.ProcessMessages; for j:=1 to Height do Pixels[i,j]:=i*j; end; Button1.Enabled:=True;  

Przykład 2 stosowania własności Canvas Stosowanie metody - Draw и StretchDraw:   procedure TForm1.FormPaint(Sender: TObject); begin with Canvas do begin Draw(0,0, Image1.Picture.BitMap); StretchDraw(Rect(250,0,350,50),Image1.Picture.BitMap) end;

Przykład 3 stosowania własności Canvas procedure TPreViewBtnBottomDlg1.PrintButtonClick(Sender: TObject); Var I : Integer; PrnTxt : System.Text; begin PrintDialog1.Execute; AssignPrn(PrnTxt); Printer.canvas.Font.Name:='Decor'; Printer.canvas.Font.Size:=30; Rewrite(prnTxt); Writeln(PrnTxt,' Ďđîňîęîë ĺęçŕěĺíŕ'); Printer.canvas.Font.Name:='Journal'; Printer.canvas.Font.Size:=24; For i:=0 to PreViewMemo.Lines.Count do Writeln(PrnTxt,' ',PreViewMemo.Lines[i]); end; CloseFile(PrnTxt); end.