vOICe – to see… …with your ears…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO
Klasyfikacja źródeł informacji
Lekcja fizyki w szkole ponadgimnazjalnej -dalekowzroczność -krótkowzroczność
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Autor: Krzysztof Wolsa
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Ucho bez tajemnic.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
ZMYSŁAMI OTWIERAM OKNA I DRZWI NA MÓJ ŚWIAT.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Nasze zmysły Opracowała Klaudia Czekalska II a.
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Widzenie barw – budowa oka.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Podstawy grafiki komputerowej
Implantacja w Laryngologii
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Percepcja słuchowa.
Bioniczne oko.
jako nauka eksperymentalna
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Budowa ucha 1 - czaszka 2 - przewód słuchowy zewnętrzny
Fale dźwiękowe.
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
„Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat”
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Biofizyka Aparatura analityczna
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Integracja sensoryczna
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
W świecie dźwięków Mariola Stróżyk Technologia Informacyjna
DŹWIĘK JAK POWSTAJE?.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
1.
Grafika komputerowa Barwy.
Aplikacje internetowe
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Temat 9: Obrazy i multimedia
Dźwięk.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Metody komunikacji ludzi
Zaburzenia spostrzegania
Zmysły wzrok.
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
prezentacja popularnonaukowa
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Jeżeli czegoś nie doświadczamy nie widzimy, nie słyszymy, nie czujemy, to wcale to jeszcze nie znaczy, że tego nie ma!
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

vOICe – to see… …with your ears… Łukasz Trzciałkowski gr00by@mat.umk.pl 2007-10-30

Zmysł słuchu… …to zmysł umożliwiający odbieranie (percepcję) fal dźwiękowych. Jest on wykorzystywany przez organizmy żywe do komunikacji oraz rozpoznawania otoczenia. Narządami słuchu u człowieka są uszy: Narządy odbierające fale dźwiękowe i przekształcające je w drgania mechaniczne, a następnie w impulsy nerwowe. Łukasz Trzciałkowski

Ucho - budowa 1 - czaszka 2 - przewód słuchowy zewnętrzny 3 - małżowina uszna 4 - błona bębenkowa 5 - okienko owalne 6 - młoteczek 7 - kowadełko 8 - strzemiączko 9 - kanał półkolisty 10 - ślimak 11 - nerw słuchowy 12 - trąbka Eustachiusza Łukasz Trzciałkowski

Na czym polega słyszenie ? Ucho zewnętrzne – małżowina, przewód słuchowy i błona bębenkowa – gromadzi fale dźwiękowe z otoczenia (powietrze). Ucho środkowe – młoteczek, kowadełko strzemiączko – błona powodują przeniesienie drgań przez ucho środkowe aż do ucha wewnętrznego (powietrze). Ucho wewnętrzne - błona podstawna, komórki słuchowe – reagują na różne tony i przetwarzają je na impulsy elektryczne (ciecz) Łukasz Trzciałkowski

Zmysł wzroku… …–zmysł umożliwiający odbieranie bodźców świetlnych ze środowiska oraz ogół czynności związanych z analizą tych bodźców. Narządem wyspecjalizowanym do rejestrowania obrazu jest oko. rozpoznawanie kształtów, ocena odległości obiektów od oka, rozróżnianie barw. Łukasz Trzciałkowski

Oko - budowa Łukasz Trzciałkowski

Na czym polega widzenie ? Ludzkie oko można z grubsza przyrównać do aparatu fotograficznego, którego obiektyw tworzą dwie soczewki plusowe – rogówka i soczewka. Jako system czuciowy, oko jest głównym narzędziem, dzięki któremu odnosimy się do otaczającego nas świata. To, co tak naprawdę widzimy to nie są obrazy odbite w siatkówce, lecz wynik ich kompleksowego przetwarzania przez ośrodkowy układ nerwowy. Obraz, który powstaje na siatkówce jest obrazem rzeczywistym, odwróconym i pomniejszonym. Łukasz Trzciałkowski

Synestezja …zdolność, w której doświadczenia jednej modalności zmysłowej wywołują również doświadczenia, charakterystyczne dla innych modalnośći zmysłowych. np. odbieranie niskich dźwięków wywołuje wrażenie miękkości, barwa niebieska odczuwana jest jako chłodna Niektóre osoby charakteryzują się szczególnym nasileniem tej zdolności. John Lennon. Łukasz Trzciałkowski

Synestezja Istnieją dwie teorie tłumaczące owe zjawisko: Jedna mówi, że istnieje więcej połączeń synaptycznych pomiędzy neuronami przenoszacymi "zmysłowe informacje", a druga - że ilość połączeń synaptycznych jest taka sama, a mieszanie się odbieranych doswiadczeń wynika z tego iż zachwiana jest równowaga pomiędzy hamowaniem i wyciszaniem docierajacych impulsów w mózgu. Łukasz Trzciałkowski

Co z niewidomymi ? • Jak „dźwięki” otaczającego świata mogą informować niewidomego ? Co pomaga niewidomym walczyć z kalectwem i „unormalniać” codzienne życie ? Czy istnieje rozwiązanie ? Może implanty odbierające bodźce wzrokowe ? Łukasz Trzciałkowski

Implant oka Naukowcy z Uniwersytetu Stanford w Kaliforni przedstawili projekt implantu oka, który ma zająć miejsce światłoczułych komórek znajdujących się w siatkówce chorego oka. Inne implanty wykorzystują moduł, który przekształca światło w elektroniczne impulsy, które dochodzą do mózgu przez włókna nerwowe. Ten zaś działa inaczej. Będzie umieszczony w siatkówce i będzie zmieniał światło w substancje, stymulujące komórki nerwowe. Wykorzysta do tego elektrody. Implant będzie wykonany z polimerowego materiału, który jest przyjazny dla oka. Wciąż trwają prace badawcze nad implantem. Łukasz Trzciałkowski

Czy każdy niewidomy jest synestetą ? Odpowiedź brzmi NIE – raczej rzadko się to zdarza. Możnaby powiedzieć: „Wszyscy jesteśmy synestetami ale nieliczni z nas sobie to uświadamiają” Jednak wiele przypadków wskazuje na to iż słuch osoby niewidomej jest bardzo wyostrzony. http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34314,573764.html – INTERNET i NIEWIDOMI Łukasz Trzciałkowski

The vOICe System wykorzystujący kamerę wideo do przetwarzanie zbieranych w czasie rzeczywistym obrazów generować dźwięki. Działanie systemu ma na celu umożliwienie osobom niewidomym powrót do „normalnego” życia. (oczywiście nadal w ograniczonym znaczeniu) Łukasz Trzciałkowski

The vOICe Łukasz Trzciałkowski

The vOICe Projekt ten stanowi również pewnego rodzaju ścieżkę do poznania właściwości ludzkiego mózgu – w kontekście uczenia się z wykorzystaniem zmysłu słuchu jako zmysłu bazowego. Istnieje przekonanie, że zmysł słuchu oraz pozostałe zmysły u osób niewidomych „wyostrzają się” i jest to proces naturalny – dlatego projekt vOICe – budzi tak wiele emocji i jest pozytywnie traktowany przez wiele organizacji z całego świata. Łukasz Trzciałkowski

The vOICe – Learning Edition The vOICe Learning Edition tłumaczy obrazy pochodzące z kamery video na dźwięki. Co umożliwia widzenie za pomocą uszu, gdziekolwiek się znajdujemy. Używając notebooka albo PDA system stał się mobilny. W jakim stopniu osoba niewidoma może się nauczyć widzieć dzięki the Voice zależy tylko od niej, a przekonać się o sposobie działania może dzięki The vOICe Learning Edition dostępnej za darmo! Widzenie za pomocą dźwięku ma wiele praktycznych zastosowań ale nie tylko, prowadzi ono do „doświadczeń wizualnych” – mamy wrażenie że widzimy to co przedstawia kamera. Łukasz Trzciałkowski

The vOICe Wykonane samodzielnie lub gotowe okulary do systemy The vOICe Łukasz Trzciałkowski

The vOICe Niektórzy niewidomi używają vOICe codziennie, pod postacią specjalnych okularów by „widzieć” środowisko w jakim żyli zanim stracili wzrok, podczas gdy niewidomi od urodzenia maja możliwość po raz pierwszy doświadczyć czym może być widzenie. Niektórzy używają vOICe do odświeżenia wspomnień i doświadczeń dotyczących rzeczy które mogli obserwować dawniej. Inni stosują go do odczytywania wykresów, rysunków i grafów Niewidomi mogą przyłączyć się do grupy dyskusyjnej, oraz wysłuchać kilkunasto minutowych głosowych pokazów możliwości the vOICe prowadzonych przez niewidomego Jonathana Mosena, Pata Fletchera i innych. Łukasz Trzciałkowski

Jak działa vOICe ? Istnieją trzy metody skanowania obrazu Left and Right – Obraz jest udźwiękawiany od lewej do prawej, domyślnie 1 obraz na sekundę. Dźwięk jest stereofoniczny i przechodzi od lewego do prawego ucha by uwydatnić przestrzenność. Up and Down – Podczas każdego skanowania, pitch oznacza wznoszenie: wyższy pitch określa wysokość wzorca. Dark and Light – Głośność określa jaskrawość, im głośniejszy dźwięk tym jaśniejszy – cisza oznacza czerń. Innymi słowy, The vOICe skanuje każdą klatkę od lewej do prawej, dodatkowo uwydatniając obraz różnymi tonami oraz różną głośnością. Łukasz Trzciałkowski

Łukasz Trzciałkowski

Referencje http://gaia.oticon.pl/eprise/main/Oticon/PL_pl/SEC_AboutHearing/LearnAboutHearing/Products/SEC_Gaia/AboutHearing/HearingAndHearingLoss/REUSE02_HowTheEarWorks – Jak działa ucho ? http://www.widzimisie.pl/index/section/233/0/0/jak+dzia+a+wzrok.html?Finlife=9b468ab51519e475bcec5d8f8f53e3cc – Jak działa wzrok ? 3. http://www.oko.info.pl/index.php?body=4301 – Oko człowieka 4. http://www.seeingwithsound.com/ - vOICe 5. http://pl.wikipedia.org/ – Ogólne informacje Łukasz Trzciałkowski