Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
D-Link Technology Trend Zakupy online Grudzień, 2007.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Znaki informacyjne.
Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
FM GROUP MOBILE.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Wyniki badania TNS OBOP
Badanie opinii i postaw członków Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN na temat aktualnej sytuacji w Polsce Wrzesień 2007 RAPORT PRZYGOTOWANY DLA.
SPRZEDAŻ ALKOHOLU ...stosunek Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu osobom nieletnim... Raport z badania przygotowany przez TNS OBOP Warszawa,
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
1.
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
Usługi dodane dla produktów bankowości detalicznej - standard idealizacyjnej teorii Piotr Szawiec Marcin Idzik luty ‘2006.
Czy i kiedy innowacyjne instrumenty płatnicze mogą zastąpić gotówkę?
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Naukowiec i nauka – obraz społeczny Wyniki badań CAPIBUS
Dostęp do własnego konta przez 24h na dobę bezpieczne miejsce do przechowywania zaoszczędzonych pieniędzy darmowa karta płatnicza (możliwość dokonywania.
KARTY BANKOWE.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Rozproszenie uwagi kierowcy
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Problemy wychowawcze dzieci
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Rodzaje kart płatniczych w Polsce
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem Polaków 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM POLAKÓW Czerwiec 2014.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zapis prezentacji:

Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego Prezentacja przygotowana dla Prezentacja przygotowana przez Dr hab. Dominika Maison, prof. UW Warszawa, 29 marca 2010

METODOLOGIA

N=1000 Metodologia badania Metoda Badanie sondażowe CAPI (computer asisted personal interview) Próba ogólnopolska, losowo-kwotowa  odzwierciedlająca strukturę demograficzną mieszkańców Polski Losowy dobór miejsc realizacji Kwotowy dobór respondentów z uwzględnieniem podstawowych zmiennych demograficznych Realizacja terenowa – 4P Research Mix, w dniach 28.11-11.12.2009 roku. N=30 N=40 N=35 N=65 N=140 N=90 N=15 N=70 N=80 N=50 N=30 N=30 N=130 N=60 N=75 N=1000

WYNIKI OGÓLNE

I. Konto bankowe – pierwszy stopień zaawansowania bezgotówkowego 5

78% Posiadanie konta bankowego Kto ma konto? Czynniki demograficzne Polaków ma konto Kto ma konto? Czynniki demograficzne Osoby lepiej wykształcone Pracujące (wśród pracujących na pełen etat 91% ma konto, wśród bezrobotnych – 39%) N = 1000 Czynniki psychologiczne Niski kult gotówki Wysokie zaufanie do banków Wysoka protechnologiczność Wysoka wiedza finansowa (samoocena) Wysoka samoocena sytuacji materialnej

Dlaczego 22% Polaków nie ma konta? Średni dochód: Osoby zgadzające się: 1734zł Osoby niezgadzające się: 2057zł N = 1000 7

II. Karty płatnicze – wyższy stopień zaawansowania bezgotówkowego 8

Posiadane karty Kto korzysta z kart? Czynniki demograficzne Czynniki psychologiczne Osoby z wyższym wykształceniem Osoby z większym dochodem Niski kult gotówki Wysoka protechnologiczność 9

Czynności wykonywane za pomocą karty Wypłacanie gotówki w bankomacie: 98% Płacenie za zakupy lub usługi: 86% (w tym 32% „tak, ale rzadko”) N = 665 Gdzie? Jaka kwota? Tak, często W dużych sklepach 55% Przy zakupie dóbr trwałych 39% Przy zakupie ubrań 32% Na stacjach benzynowych W restauracjach, hotelach 16% W małych sklepach 13% Przy zakupach przez Internet Podczas wyjazdów zagranicznych 10% Za usługi 9% 10

Argumenty za korzystaniem z karty płatniczej ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta ma konto nie ma konta Warunki cenowe Dostępność Kwota CSR Dobro państwa 11

Przekonania dotyczące kart płatniczych Ma konto Nie ma konta Stwierdzenia, z którymi częściej zgadzają się osoby posiadające konto Płacenie kartą jest wygodniejsze niż płacenie gotówką 57% 26% Przeszkadza mi, że w mojej okolicy zamieszkania jest za mało bankomatów 53% 26% Karty bankomatowe są mało przydatne dla osób o niskim dochodzie 46% 70% Mając karty płatnicze łatwo traci się kontrolę nad swoimi finansami Stwierdzenie, z którymi częściej zgadzają się osoby nieposiadające konta 47% 57% Wypłacanie pieniędzy z bankomatu jest niebezpieczne 39% 52% Denerwuję się, gdy ktoś w kolejce przede mną płaci kartą 29% 41% Kiedy płaci się kartą wydaje się więcej pieniędzy niż gdy płaci się gotówką 45% 46% Nieróżnicujące posiadaczy i nieposiadaczy konta Kiedy płaci się kartą to często trwa to długo i jest to krępujące dla płacącego Suma odpowiedzi „raczej się zgadzam” i „zdecydowanie się zgadzam” 41% 45% Ludzie często reagują negatywnie, gdy ktoś płaci kartą 39% 42%

III. Płacenie za rachunki – wyższy stopień zaawansowania bezgotówkowego 13

Gotówkowo czy bezgotówkowo Metody opłacania rachunków Płacenie za rachunki 29% bezgotówkowo 80% Polaków zdarza się osobiście opłacać rachunki lub dokonywać płatności Gotówkowo czy bezgotówkowo Metody opłacania rachunków N = 801

WSKAŹNIKI KORZYSTANIA I ZAUFANIA DO OBROTU BEZGOTÓWKOWEGO

Konstrukcja wskaźników – wskaźniki korzystania Korzystanie Wskaźnik „lejkowy” – wskaźnik korzystania z obrotu bezgotówkowego Wskaźnik nieciągły (7 poziomów) IKOB – Indeks Korzystania z Obrotu Bezgotówkowego Wskaźnik ciągły (0-100) Zaufanie IZOB – Indeks Zaufania do Obrotu Bezgotówkowego Wskaźnik ciągły (0-100)

I. Wskaźnik korzystania z obrotu bezgotówkowego – wskaźnik lejkowy 17

Wskaźnik „lejkowy” Poziom 0 (21,6%) NIEZAGOSPODAROWANY POTENCJAŁ TYLKO KONTO Poziom 2 (6%) KANAŁ BIERNY Poziom 3 (8,2%) NIEAKTYWNI Z POTENCJAŁEM Poziom 4 (39,2%) NISKIE ZAAWASOWANIE BEZGOTÓWKOWE Poziom 5 (14,9%) ŚREDNIE ZAAWASOWANIE BEZGOTÓWKOWE Poziom 6 (5,9%) NAJWYŻSZE ZAAWANSOWANIE BEZGOTÓWKOWE 18

II. Wskaźnik IKOB – indeks korzystania z obrotu bezgotówkowego 19

Wskaźnik IKOB Średnia w Polsce (skala 0-100): 28 Brak konta

IKOB w różnych grupach demograficznych WYKSZTAŁCENIE DOCHÓD GOSPODARSTWA DOMOWEGO Korelacja: r=0,366; p<0,001 Korelacja: r=0,333; p<0,001 WIEK Korelacja: r=-0,339; p<0,001 21

IKOB w grupach o różnych zachowaniach bezgotówkowych POSIADANIE KARTY BANKOMATOWEJ POSIADANIE KARTY KREDYTOWEJ WYPŁACANIE GOTOWKI Z BANKOMATU PŁACENIE KARTĄ ZA ZAKUPY 22

Samoocena wiedzy finansowej Samoocena sytuacji materialnej IKOB a samoocena wiedzy finansowej, sytuacji materialnej i protechnologiczność Postawa wobec nowych technologii: protechnologiczność Korelacja: r=0,521; p<0,001 Samoocena wiedzy finansowej Korelacja: r=0,432; p<0,001 Samoocena sytuacji materialnej Korelacja: r=0,342; p<0,001

IKOB a postawa wobec banków Zaufanie wobec banków Korelacja: r=0,264; p<0,001 Kult gotówki Korelacja: r=-0,442; p<0,001 Negatywne emocje wobec banków Korelacja: r=-0,216; p<0,001

Zmienne demograficzne i postawy wpływające na IKOB Wykształcenie kult gotówki 0,074 -0,197 Wiek Podejście do banków negatywne emocje wobec banków Wielkość miejscowości zamieszkania Demografia 0,160 0,110 IKOB 0,065 0,151 zaufanie wobec banków Dochód na osobę w rodzinie 0,102 0,353 miara wartości człowieka protechnologiczność -0,139 Podejście do pieniędzy Podejście do nowych technologii -0,093 środek do celu zagrożenia internetu miara nieuczciwości Na podstawie analizy regresji, R-kwadrat=0,373

III. Indeks Zaufania do Obrotu Bezgotówkowego – IZOB 26

Wskaźnik IZOB Średnia w Polsce (skala 0-100): 57

IZOB w różnych grupach demograficznych WYKSZTAŁCENIE DOCHÓD GOSPODARSTWA DOMOWEGO Korelacja: r=0,348; p<0,001 Korelacja: r=0,287; p<0,001 WIEK Korelacja: r=-0,255; p<0,001 28

IZOB w grupach o różnych zachowaniach bezgotówkowych POSIADANIE KARTY BANKOMATOWEJ POSIADANIE KARTY KREDYTOWEJ WYPŁACANIE GOTOWKI Z BANKOMATU PŁACENIE KARTĄ ZA ZAKUPY 29

IZOB a samoocena wiedzy finansowej i protechnologiczność Postawa wobec nowych technologii: protechnologiczność Korelacja: r=0,775; p<0,001 Samoocena wiedzy finansowej Korelacja: r=0,442; p<0,001 30

IZOB a postawa wobec banków Zaufanie wobec banków Korelacja: r=0,498; p<0,001 Kult gotówki Korelacja: r=-0,909; p<0,001 Negatywne emocje wobec banków Korelacja: r=-0,648; p<0,001 31

Zmienne demograficzne i postawy wpływające na IZOB Wiek Korzystanie z bezgotówkowych form płatności rachunków -0,200 0,339 Wykształcenie 0,190 IZOB Używanie kart płatniczych 0,128 Dochód na osobę 0,114 Korzystanie z konta internetowego Wielkość miejscowości zamieszkania Na podstawie analizy regresji, R-kwadrat=0,423

IV. Zaufanie a korzystanie IV. Zaufanie a korzystanie. Porównanie trzech wskaźników: „lejkowy”, IKOB i IZOB 33

Wskaźniki IZOB, IKOB, lejkowy - korelacja Korelacje wskaźnika zaufania do płatności bezgotówkowych IZOB ze wskaźnikami korzystania: lejkowym i IKOB IZOB – IKOB: r = 0,52, p<0,001 IZOB – lejkowy: r = 0,56, p<0,001 Korelacje dwóch wskaźników korzystania z obrotu bezgotówkowego: lejkowy i IKOB Lejkowy - IKOB: r = 0,83, p<0,001 34

Dominika Maison tel. 501-129-622 d. maison@maison. pl dominika@psych Dominika Maison tel. 501-129-622 d.maison@maison.pl dominika@psych.uw.edu.pl 35