Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata 2014-2020 w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Prowadzący: Hubert Nowak
Zlecenie i wybór wykonawcy
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Realizacja umowy w ramach POIG
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Działanie 111 „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Naruszenia zasad udzielania zamówień - korekty finansowe.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Podtytuł prezentacji Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć Przygotowanie Wniosku o Dofinansowanie pod kątem wymagań procedur zawierania.
Rola UZP w walce z przestępczością korupcyjną związaną z procedurą przetargową. Możliwości współpracy z Policją. Katarzyna Tyc-Okońska Dyrektor Departamentu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
„Zasada konkurencyjności”
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Prowadzący: Jarosław Myśko Koszalin, r.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Prawidłowe udzielanie zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w projektach współfinansowanych Jacek Nowak Wydział Kontroli DIP Wrocław,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych

Niniejsza prezentacja ma charakter informacyjny. Przed wszczęciem postępowania należy zapoznać się z aktualną wersją Wytycznych IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych.

SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA  Celem szacowania wartości zamówienia jest wybór właściwej procedury jego udzielenia – tryby ustawowe lub zamówienie udzielane na podstawie Wytycznych IZ RPO WP (zasada konkurencyjności, uproszczona zasada konkurencyjności lub zasada rozeznania rynku),  Szacowanie wartości zamówienia publicznego jest dokonywane z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień uzupełniających.  W przypadku udzielania zamówienia publicznego w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia publicznego ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części.  Ustalenia wartości zamówienia należy dokonać nie wcześniej niż: 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania (dla zamówień dotyczących robót budowlanych) lub 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania (dla zamówień dotyczących dostaw lub usług).

TRYBY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ Zgodnie z pkt. 7 Wytycznych Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych, zamówienia mogą być udzielane zgodnie z:  Zasadą konkurencyjności – dotyczy zamówień, których szacunkowa wartość przekracza 50 tys. zł netto  Uproszczoną zasadą konkurencyjności – dotyczy zamówień, których szacunkowa wartość wynosi od 10 tys. zł do 50 tys. zł netto włącznie  Zasadą rozeznania rynku – dotyczy zamówień, których szacunkowa wartość wynosi poniżej 10 tys. zł netto przejdź

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI Zasada konkurencyjności ma zastosowanie do: 1.Zamówień publicznych, których szacunkowa wartość przekracza kwotę 50 tys. zł netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), udzielanych przez beneficjenta nie będącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy Pzp do jej stosowania. 2.Zamówień publicznych których szacunkowa wartość nie przekracza kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp, a jednocześnie przekracza kwotę 50 tys. zł netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), udzielanych przez beneficjenta będącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy Pzp do jej stosowania. 3.zamówień sektorowych, których szacunkowa wartość nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, a jednocześnie przekracza kwotę 50 tys. zł netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), udzielanych przez beneficjenta będącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy Pzp do jej stosowania.

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – publikacja ogłoszenia  Podstawowym miejscem publikacji ogłoszeń będzie strona internetowa utworzona przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.  Do czasu uruchomienia tej strony należy:  wysłać zapytania ofertowe do co najmniej 3 potencjalnych wykonawców,  opublikować ogłoszenie na swojej stronie internetowej (o ile beneficjent posiada taką stronę),  opublikować ogłoszenie na stronie WYJĄTEK!!! Jeżeli zamawiającym jest podmiot, o którym mowa w art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych ogłoszenie o zamówieniu należy opublikować:  na swojej stronie internetowej, o ile beneficjent posiada taką stronę,  na stronie internetowej W przypadku zamówień publicznych o wartości równej lub wyższej niż próg określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp – ogłoszenie o zamówieniu należy dodatkowo umieścić w Dzienniku Urzędowym UE w zakresie i terminach określonych w ustawie Pzp dla zamówień publicznych o takiej wartości.

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 1.nazwę i adres zamawiającego, 2.rodzaj zamówienia: dostawy, usługi, roboty budowlane, 3.nazwę zamówienia, 4.opis przedmiotu zamówienia WAŻNE!!!  Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudnić uczciwą konkurencję.  Opis cech charakterystycznych produktu lub usługi nie powinien odnosić się do określonego wyrobu lub źródła pochodzenia, szczególnych sposobów postępowania lub znaków towarowych, patentów, rodzajów lub specyficznego pochodzenia, chyba że takie odniesienie jest uzasadnione przedmiotem zamówienia publicznego i został określony zakres równoważności.  Do opisu przedmiotu zamówienia publicznego stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV).

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 5.warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania, przy czym stawianie warunków udziału nie jest obowiązkowe. 6.kryteria oceny ofert i ich znaczenie (waga). Kryterium wyboru oferty, w zależności od charakteru zamówienia, oprócz ceny (kryterium obligatoryjne), może być w szczególności: termin realizacji, gwarancje, serwis, koszty eksploatacji, itp. 7.opis sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty. 8.miejsce i termin składania oraz otwarcia ofert. Termin na złożenie oferty powinien uwzględniać czas niezbędny na przygotowanie i złożenie oferty. Termin składania ofert nie może być krótszy niż:  7 dni od daty publikacji ogłoszenia dla zamówień dotyczących dostaw i usług,  14 dni od daty publikacji ogłoszenia – dla zamówień dotyczących robót budowlanych. Termin należy liczyć zgodnie z art. 111 Kodeksu Cywilnego, tj. „Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia” oraz „Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło”.

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 9.informację na temat formy składania ofert (oferty powinny być składane w zamkniętej kopercie). 10.informację na temat ewentualnych zamówień uzupełniających. 11.informację na temat zakresu wykluczenia. Może to być np. zapis: W celu uniknięcia konfliktu interesów, zamówienie nie może być udzielone podmiotom powiązanym osobowo lub kapitałowo z zamawiającym. Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na:  uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,  posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,  pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,  pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 12.informację o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami. 13.określenie warunków zmian umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o ile przewiduje się możliwość zmiany takiej umowy. Ogłoszenie o zamówieniu może zawierać również klauzule dotyczące możliwości powtórzenia czynności lub unieważnienia postępowania, np.: organizator postępowania lub oferent może żądać powtórzenia czynności albo unieważnienia postępowania, jeżeli podmiot/podmioty biorące udział w postępowaniu wpłynęły na jego wynik w sposób sprzeczny z prawem lub Wytycznymi IZ RPO WP.

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – obowiązki zamawiającego  Jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, beneficjent zobowiązany jest zamieścić dokumentację projektową (projekt budowlany, specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót, przedmiar itp.) na swojej stronie internetowej, o ile posiada własną stronę internetową lub wskazać sposób udostępnienia tej dokumentacji (np. wirtualny dysk, serwer FTP, siedziba zamawiającego, itp.).  Jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych (tryb zaprojektuj i wybuduj) beneficjent zobowiązany jest zamieścić program funkcjonalno-użytkowy na swojej stronie internetowej, o ile posiada własną stronę internetową lub wskazać sposób udostępnienia tej dokumentacji (np. wirtualny dysk, serwer FTP, siedziba zamawiającego, itp.).

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – obowiązki zamawiającego  Bezpośrednio po upływie terminu składania ofert, w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu, zamawiający powinien umożliwić oferentom udział w spotkaniu, na którym oferty zostaną otwarte. Przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę jaką przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. W trakcie spotkania zamawiający powinien poinformować wykonawców o ilości złożonych ofert, a także podać nazwy i adresy wykonawców, ceny poszczególnych ofert oraz informacje dotyczące pozostałych kryteriów oceny ofert. Oferenci powinni mieć możliwość zapoznania się z treścią złożonych ofert, z zastrzeżeniem konieczności zachowania przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.  Kierownik zamawiającego składa oświadczenie o braku powiązań z wykonawcami.oświadczenie o braku powiązań z wykonawcami Istnienie powiązania między kierownikiem zamawiającego, a wykonawcą skutkuje wykluczeniem danego wykonawcy z postępowania.  Osoby wykonujące czynności w postępowaniu składają oświadczenie o nieistnieniu konfliktu interesówoświadczenie o nieistnieniu konfliktu interesów

ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – obowiązki zamawiającego  Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający zamieszcza informację o wyborze najkorzystniejszej oferty na swojej stronie internetowej, o ile beneficjent posiada taką stronę, lub na stronie internetowej przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a do czasu uruchomienia tej strony – informację o wyniku postępowania wysyła do każdego wykonawcy, który złożył ofertę, podając:  nazwę (firmę) albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano wraz z uzasadnieniem wyboru,  nazwy (firmy) albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty, wraz z przyznaną punktacją w każdym kryterium oraz ceną oferty,  Do umowy z wykonawcą robót budowlanych (także w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego) należy dołączyć kosztorys ofertowy.  Dla udokumentowania przeprowadzenia procedury o udzielenie zamówienia publicznego beneficjent zobowiązany jest sporządzić Protokół postępowania.Protokół postępowania

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI  Uproszczona zasada konkurencyjności ma zastosowanie do zamówień, których szacunkowa wartość wynosi od 10 tys. zł netto do 50 tys. zł netto włącznie, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT)  Ogłoszenie o zamówieniu należy opublikować na swojej stronie internetowej, o ile beneficjent posiada taką stronę, oraz na stronie internetowej

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 1.nazwę i adres zamawiającego, 2.rodzaj zamówienia: dostawy, usługi, roboty budowlane, 3.nazwę zamówienia, 4.opis przedmiotu zamówienia WAŻNE!!!  Opis cech charakterystycznych produktu lub usługi nie powinien odnosić się do określonego wyrobu lub źródła pochodzenia, szczególnych sposobów postępowania lub znaków towarowych, patentów, rodzajów lub specyficznego pochodzenia, chyba że takie odniesienie jest uzasadnione przedmiotem zamówienia publicznego i towarzyszą mu co najmniej słowa „lub równoważne” albo inne równoznaczne określenie. 5.kryteria oceny ofert i ich znaczenie (waga), przy czym cena może być jedynym kryterium oceny ofert. (Kryterium oceny ofert, w zależności od charakteru zamówienia, oprócz ceny (kryterium obligatoryjne), może być w szczególności: termin realizacji, gwarancje, serwis, koszty eksploatacji, itp.)

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 6.opis sposobu przyznawania punktacji za spełnienie danego kryterium oceny oferty, 7.miejsce i termin składania ofert, Termin na złożenie oferty powinien uwzględniać czas niezbędny na przygotowanie i złożenie oferty. Termin składania ofert nie może być krótszy niż:  7 dni od daty publikacji ogłoszenia – dla zamówień dotyczących dostaw i usług,  14 dni od daty publikacji ogłoszenia – dla zamówień dotyczących robót budowlanych. Termin należy liczyć zgodnie z art. 111 Kodeksu Cywilnego, tj. „Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia” oraz „Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło ”. 8.informację na temat formy składania ofert (zamknięta koperta, , faks),

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 9.informację na temat zakresu wykluczenia, może to być np. zapis: W celu uniknięcia konfliktu interesów, zamówienie nie może być udzielone podmiotom powiązanym osobowo lub kapitałowo z zamawiającym. Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na:  uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,  posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,  pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,  pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – zawartość ogłoszenia Ogłoszenie o zamówieniu zawiera co najmniej: 10.informację o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami. Ogłoszenie o zamówieniu może zawierać również klauzule dotyczące możliwości powtórzenia czynności lub unieważnienia postępowania, np.: organizator postępowania lub oferent może żądać powtórzenia czynności albo unieważnienia postępowania, jeżeli podmiot/podmioty biorące udział w postępowaniu wpłynęły na jego wynik w sposób sprzeczny z prawem lub Wytycznymi IZ RPO WP.

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – obowiązki zamawiającego  Jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, beneficjent zobowiązany jest zamieścić dokumentację projektową (projekt budowlany, specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót, przedmiar itp.) na swojej stronie internetowej, o ile posiada własną stronę internetową lub wskazać sposób udostępnienia tej dokumentacji (np. wirtualny dysk, serwer FTP, siedziba zamawiającego, itp.).  Jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych (tryb zaprojektuj i wybuduj) beneficjent zobowiązany jest zamieścić program funkcjonalno-użytkowy na swojej stronie internetowej, o ile posiada własną stronę internetową lub wskazać sposób udostępnienia tej dokumentacji (np. wirtualny dysk, serwer FTP, siedziba zamawiającego, itp.).

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – obowiązki zamawiającego  Bezpośrednio po upływie terminu składania ofert, w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu, zamawiający powinien umożliwić oferentom udział w spotkaniu, na którym oferty zostaną otwarte. Przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę jaką przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. W trakcie spotkania zamawiający powinien poinformować wykonawców o ilości złożonych ofert, a także podać nazwy i adresy wykonawców, ceny poszczególnych ofert oraz informacje dotyczące pozostałych kryteriów oceny ofert. Oferenci powinni mieć możliwość zapoznania się z treścią złożonych ofert, z zastrzeżeniem konieczności zachowania przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.  Kierownik zamawiającego składa oświadczenie o braku powiązań z wykonawcami.oświadczenie o braku powiązań z wykonawcami Istnienie powiązania między kierownikiem zamawiającego, a wykonawcą skutkuje wykluczeniem danego wykonawcy z postępowania.  Osoby wykonujące czynności w postępowaniu składają oświadczenie o nieistnieniu konfliktu interesów.oświadczenie o nieistnieniu konfliktu interesów

UPROSZCZONA ZASADA KONKURENCYJNOŚCI – obowiązki zamawiającego  Niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający zamieszcza informację o wyborze najkorzystniejszej oferty na swojej stronie internetowej, o ile beneficjent posiada taką stronę, lub na stronie internetowej przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a do czasu uruchomienia tej strony – informację o wyniku postępowania wysyła do każdego wykonawcy, który złożył ofertę, podając:  nazwę (firmę) albo imię i nazwisko, siedzibę albo miejsce zamieszkania i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano wraz z uzasadnieniem wyboru,  nazwy (firmy) albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty, wraz z przyznaną punktacją w każdym kryterium oraz ceną oferty,  Do umowy z wykonawcą robót budowlanych (także w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego) należy dołączyć kosztorys ofertowy.  Dla udokumentowania przeprowadzenia procedury o udzielenie zamówienia publicznego beneficjent zobowiązany jest sporządzić Protokół postępowania.Protokół postępowania

ZASADA ROZEZNANIA RYNKU  Zasada rozeznania rynku ma zastosowanie do zamówień, których szacunkowa wartość wynosi poniżej 10 tys. zł netto.  Udzielając zamówienia w oparciu o zasadę rozeznania rynku, beneficjent jest zobowiązany:  wysłać zapytania ofertowe do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia, lub  dokonać rozeznania rynku poprzez porównanie co najmniej trzech cenników, katalogów, ofert ze stron internetowych, które powinny być przechowywane wraz z Protokołem postępowania.Protokołem postępowania UWAGA!!! Zamówienie udzielone na podstawie telefonicznego rozeznania rynku nie spełniają zasady rozeznania rynku, w związku z czym wydatki z nim związane zostaną uznane jako koszt niekwalifikowany projektu.

ZASADA ROZEZNANIA RYNKU  Zapytanie ofertowe powinno zawierać w szczególności opis przedmiotu zamówienia, kryteria oceny ofert, termin wykonania zamówienia oraz miejsce i termin składania ofert, przy czym termin na złożenie oferty powinien uwzględniać czas niezbędny na przygotowanie i złożenie oferty.  Zapytanie ofertowe może być przekazane pocztą tradycyjną, elektroniczną, faksem lub osobiście, przy zachowaniu dowodów nadania/przekazania.  Beneficjent może udzielić zamówienia w oparciu o wewnętrzne regulacje, jeżeli odpowiadają one zasadom, o których mowa w Rozdziale I oraz Rozdziale IV Wytycznych IZ RPO WP.

UWAGI KOŃCOWE  Całość dokumentacji dotyczącej udzielanego zamówienia (bez względu na wynik i zastosowane procedury) beneficjent przechowuje na zasadach wynikających z zapisów umowy/decyzji o dofinansowanie projektu.  Jeżeli beneficjent rozpoczął realizację projektu przed dniem wejścia w życie Wytycznych IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych (tj. przed 14 października 2015 r.), Instytucja Zarządzająca RPO WP uzna, że zasady, o których mowa w pkt. 5 i 6 Wytycznych zostały spełnione jeżeli wyśle on zapytanie ofertowe do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia publicznego oraz opublikuje ogłoszenie co najmniej na własnej stronie internetowej, o ile posiada taką stronę (Instytucja Zarządzająca RPO WP zaleca, aby ogłoszenie o zamówieniu było publikowane również na stronie internetowej

UWAGI KOŃCOWE  Każdy Beneficjent przystępując do określania zakresu wydatków kwalifikowanych w projekcie przewidzianym do współfinansowania ze środków EFRR w ramach RPO WP powinien dokonać uprzedniej analizy, czy procedura udzielenia zamówienia, które zamierza włączyć w zakres projektu, została przeprowadzona zgodnie z zasadami wynikającymi z Wytycznych IZ RPO WP.  W odniesieniu do podmiotów, które nie są zobowiązane do stosowania ustawy Pzp, jednakże które w sposób dobrowolny zastosowały procedury udzielania zamówień publicznych określone w ustawie Pzp – ocena prawidłowości przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia dokonywana będzie nie w oparciu o rygory wynikające z ustawy Pzp, lecz odbywać się będzie na podstawie zasad określonych w Wytycznych IZ RPO WP.

UWAGI KOŃCOWE  W przypadku naruszenia przez beneficjenta warunków i procedur postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określonych w Wytycznych IZ RPO WP, mających skutki finansowe, które mają lub mogą mieć szkodliwy wpływ na budżet Unii poprzez obciążenie budżetu Unii nieuzasadnionym wydatkiem, Instytucja Zarządzająca dokonuje pomniejszenia wydatków kwalifikowanych lub nakłada korektę finansową w szczególności przy odpowiednim zastosowaniu zasad określonych w opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju dokumencie pn. „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE” – (tzw. Taryfikator), udostępnionym wraz z jego zmianami na stronie internetowej obowiązującym do czasu wejścia w życie rozporządzenia ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, wydanego na postawie na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy wdrożeniowej.