PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje w PHP ABK.
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Sortowanie przez scalanie
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
formatowanie kodu źródłowego
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Funkcje Grupa: 1A
Kurs Pascala – spis treści
Struktury.
pomierzonych metodą ortogonalną
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Podprogramy 1 W Adzie mamy dwa rodzaje podprogramów (subprograms, subroutines): funkcje (functions) i procedury (procedures) Deklaracja i treść funkcji 
Ogólne jednostki programowe 1
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Pliki. Pliki Pliki jako pamięć nieulotna Pliki jako pamięć nieulotna Nazwy, atrybuty i prawa dostępu Nazwy, atrybuty i prawa dostępu atrybuty atrybuty.
Typy wskaźnikowe, dynamiczne struktury danych
Podprogramy.
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
GRAFIKA W TURBO PASCALU
Podstawy programowania
Podstawy programowania II
Podstawy programowania
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Inicjalizacja i sprzątanie
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Warsztaty C# Część 6 Grzegorz Piotrowski Grupa .NET PO
Informatyka MPZI Wykład 4 Podprogramy Pliki Typ zbiorowy Rekurencja.
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Ogólna struktura programu w TP
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie proceduralne Podstawy Programowania dla geoinformatyków Wykład 3 Rafał Witkowski, 2015.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Pakiety numeryczne Skrypty, funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Dominik Benduski Michał Mandecki Podstawy Visual Basic w Excelu.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Wykład 1 Informatyka II MPZI2 sem.letni. Tablice Tablice deklarujemy array [ lista typów indeksów ] of typ bazowy (składowych) np. var t1,t2:array [1..5,
Haskell Składnia funkcji.
Zapis prezentacji:

PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE Wprowadzenie do programowania w TP. część 2

Ogólna postać funkcji i procedury. Temat Ogólna postać funkcji i procedury.

Procedura i funkcja to ciąg instrukcji połączonych w grupę, instrukcji, które odpowiedzialne są za część programu: wyznaczają odpowiednie wartości, dokonują operacji na danych, wypisują coś na ekranie, rysują itd.

Jaka jest różnica? Funkcja po wykonaniu się zwraca jakąś wartość. Natomiast procedura wykonuje tylko określoną czynność. Pamiętaj jednak, że dla funkcji nie zawsze musisz wykorzystać zwracaną wartość. Możesz po prostu wykonać funkcję w taki sposób, jak byś uruchamiał procedurę.

Procedura program nazwa; uses Crt; procedure NazwaProcedury; begin {początek procedury}  {tu może być kod wykonywalny} end; {koniec} begin {główna część programu}   NazwaProcedury; {wywołanie procedury} end.

Funkcja program dodawanie; uses Crt; function suma(x,y:integer):integer; begin {początek procedury}  suma:=x+y; {kod funkcji} end; {koniec} begin {główna część programu} writeln(suma(2,3)); end.

Zmienne lokalne i globalne. Temat Zmienne lokalne i globalne.

Zmienne globalne Zmienne globalne, deklarowane są na początku programu, są dostępne we wszystkich procedurach i funkcjach.

Zmienne lokalne Nowe zmienne deklarowane w procedurach i funkcjach nazywamy zmiennymi lokalnymi. Zmienne te widoczne są tylko i wyłącznie w tej procedurze lub funkcji. Zmienna lokalna w danej procedurze (funkcji) przesłania zdefiniowaną zmienną globalną, lub zmienną lokalną z procedury (funkcji) nadrzędnej, o tym samym identyfikatorze (nazwie).

Przykład function func(x: integer): integer; {deklaracja zmiennej lokalnej} var a,b: integer; begin {ciało funkcji} ... end;

Parametry formalne i aktualne. Temat Parametry formalne i aktualne.

Argumenty Parząc na pojęcie funkcji z perspektywy matematyki naturalnie rozumiesz, czym jest argument i wartość: y = f(x) x – argument funkcji, y – wartość funkcji, identycznie jest w programowaniu. Wywołujemy funkcję z argumentami i otrzymujemy wartość.

Argument aktualny i formalny W definicji i deklaracji funkcji może znajdować się lista argumentów. Ta lista argumentów nazywana jest listą argumentów formalnych, zaś argumenty znajdujące się w deklaracji funkcji to argumenty formalne. Każda funkcja może być uruchomiona z różnymi wartościami argumentów. Takie uruchomienie funkcji nazywamy wywołaniem funkcji, zaś argumenty przekazane do funkcji w momencie jej wywołania to argumenty aktualne.

Przykład argumenty formalne function suma(x,y:integer):integer; begin  suma:=x+y; end; begin writeln(suma(2,3)); end. wywołanie funkcji argumenty aktualne

Przekazywanie parametrów przez wartość i przez zmienną. Temat Przekazywanie parametrów przez wartość i przez zmienną.

Przekazywanie parametrów Można przekazywać dowolną ilość parametrów do funkcji lub procedury. Oddziela się je średnikami. Każdy z parametrów ma własny typ. Zmienne podawane zazwyczaj w parametrach są kopiowane w inny obszar pamięci i właśnie do tego obszaru ma dostęp programista. 

Przekazywanie przez wartość procedure Pokaz (txt : string); Programista posiada dostęp tylko do kopii (wartości) zmiennej przekazanej. Zmiana zmiennej txt nie generuje żadnych zmian poza procedurą w programie po jej wykonaniu.

Przekazywanie przez zmienną - referencję procedure Pokaz (var txt : string); Programista posiada dostęp zmiennej wskazywanej przez referencję o nazwie txt. Zmiana zmiennej txt w procedurze generuje zmiany zmiennej wskazywanej przez nazwę txt poza procedurą w programie.

Przekazywanie przez stałą procedure Pokaz (txt : string); Użycie słowa kluczowego const spowoduje, że przekazywany jest jedynie adresu pamięci, w którym jest zmienna. Niestety program nie pozwoli nam na edycję parametru, bo nie pracujemy na kopii.

Wywoływanie funkcji i procedur. Temat Wywoływanie funkcji i procedur.

Ćwiczenia praktyczne

Temat Rekurencja.

Rekurencja Rekurencja polega na wywołaniu przez funkcję samej siebie. UWAGA! W programowaniu istnieje niebezpieczeństwo, gdy procedura wywołuje siebie samą. Wiąże się to z dużym obciążeniem pamięci i gdyby nie przerwać tego procesu wielokrotnego wywołania, pamięć się skończy, a program przestanie działać.

Silnia – przykładem rekurencji function Silnia(liczba:word):word; begin if liczba=0 then silnia:=1 else Silnia:=Silnia(liczba1)*liczba; end;

Funkcje i procedury obsługi ekranu. Temat Funkcje i procedury obsługi ekranu.

Temat Grafika w Pascalu.

Moduły użytkownika- zasady budowy i korzystania z modułów. Temat Moduły użytkownika- zasady budowy i korzystania z modułów.