Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego Dorota Gieruszczak-Białek
Definicja Upośledzenie umysłowe to powstałe w wieku rozwojowym funkcjonowanie intelektualne poniżej przeciętnej z towarzyszącym obniżeniem zdolności przystosowania się
Epidemiologia 1-3 % w populacji 80-95% upośledzenie lekkie Różnice w poszczególnych grupach wiekowych Status społeczno-ekonomiczny badanej populacji
Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne , a upośledzenie umysłowe patologiczne
Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne
Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne Lekkie - IQ>50 Brak zmian organicznych w OUN Uwarunkowane wieloczynnikowo Ujawnia się w wieku szkolnym Korelacja z poziomem inteligencji rodziców i ich poziomem psychospołecznym.
Upośledzenie umysłowe patologiczne Znaczne, głębokie Określone zespoły chorobowe Często pojedynczy czynnik etiologiczny Ujawnia się w wieku niemowlęcym lub) Warunki środowiskowe i poziom inteligencji rodziców nie mają znaczenia
Upośledzenie umysłowe lekkie - etiologia Czynniki konstytucjonalne Czynniki genetyczne Czynniki środowiskowe W 50-70% przypadków przyczyna upośledzenia umysłowego lekkiego pozostaje niewyjaśniona
Upośledzenie umysłowe lekkie – przyczyny genetyczne Zespół kruchego chromosomu X Zespół Klinefeltera Stwardnienie guzowate Neurofibromatoza typ I
Upośledzenie umysłowe lekkie – przyczyny środowiskowe Płodowy zespół alkoholowy Niedotlenienie okołoporodowe Zakażenia wewnątrzmaciczne Ciężkie niedożywienie Brak właściwej stymulacji rozwoju
Płodowy zespół alkoholowy
Płodowy zespół alkoholowy Niedobór wzrostu i masy ciała Charakterystyczny fenotyp Uszkodzenie oun Ekspozycja na alkohol w czasie ciąży
Płodowy zespół alkoholowy
Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie - etiologia Aberracje chromosomowe- 65%(zespół Downa, aberracje innych chromosomów autosomalnych i chromosomów płciowych) Zespoły wad wrodzonych-15-20% Uszkodzenie oun powstałe w okresie płodowym i okołoporodowym Uszkodzenie oun-postnatalne
Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie - etiologia Choroby monogenowe-5% Wady rozwojowe oun( wady cewy nerwowej, małogłowie, wodogłowie) Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych W 60-70 % przypadków udaje się ustalić etiologię
Wady rozwojowe oun - małogłowie
Wady rozwojowe oun – wady cewy nerwowej
Zespól kruchego chromosomu X Fenotyp związany z mutacją w genie FMR 1(Xq27.3) Mutacja dynamiczna Zwielokrotnienie sekwencji trójnukleotydów CGG w 5’regionie pierwszego exonu genu FMR (Xq27.3) 6-54 powtórzeń -norma 43 – 200-premutacja (nosiciele premutacji-zdrowi) Wiele kobiet z pełną mutacją nie wykazuje cech upośledzenia umysłowego
Zespól kruchego chromosomu X
Zespól kruchego chromosomu X Brak expresji genu-brak białka FMR1-nieprawidłowa produkcja białek odpowiedzialnych za procesy uczenia i zapamiętywania Badania molekularne potwierdzają diagnozę kliniczną Możliwa diagnostyka prenatalna
Zespól kruchego chromosomu X – cechy fenotypowe Długa twarz Duże odstające uszy Duża żuchwa Duże jądra (po okresie dojrzewania)
Zespól kruchego chromosomu X
Zespól kruchego chromosomu X
Upośledzenie umysłowe sprzężone z chromosomem X X-linked nonspecific mental retardation MRX Heterogenna grupa od MRX1 do MRX75 Występowanie u mężczyzn-0.15%
Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych Aberracje subtelomerowe Rodzicielskie piętnowanie genomowe ( np.Prader-Willi syndrom, Angelman syndrom)
Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych Badania z zastosowaniem techniki FISH z sondami specyficznymi dla regionów subtelomerowych wykazują submikroskopowe aberracje tego regionu niewykrywalne w analizie prążkowej 7 % w grupie dzieci głęboko upośledzonych, 0,5% w grupie dzieci upośledzonych w stopniu lekkim Rodzinne występowanie tego typu aberracji
Objawy kliniczne Brak charakterystycznych cech fenotypowych, na podstwie których można rozpoznać upośledzenie umysłowe Opóźnienie w osiąganiu kamieni milowych i nabywaniu umiejętności charakterystcznych dla poszczególnych okresów życia Współistnienie zaburzeń psychicznych Nieprawidłowe eeg
Diagnostyka Rola lekarza pierwszego kontaktu Orientacyjny test rozwoju psychoruchowego dziecka (Denver Development Screening Test-30min) Dobór testu w zależności od wieku i TOWARZYSZĄCYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI!! Wszystkie skale mierzą iloraz inteligencji(IQ-inteligence quotient) Upośledzenie umysłowe-IQ więcej niż dwa odchylenia standardowe poniżej średniej
Diagnostyka IQ 52-67- lekkie IQ36-51- umiarkowane IQ 20-35 znaczne IQ <20 głębokie
Diagnostyka Wywiad Badanie przedmiotowe Badania dodatkowe
Leczenie Brak możliwości leczenia przyczynowego Rehabilitacja Edukacja Leczenie towarzyszących zaburzeń PORADNICTWO GENETYCZNE