Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy różyczka wrodzona może jeszcze stanowić problem w Polsce?
Advertisements

DZIECI Z GŁĘBSZĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Dysmorfologia – nauka pełna pytań Wielodyscyplinarny Obóz Naukowy Otwock – Świder 2007 Karina M. Sasin.
Spowodowane trisomią chromosomów
Choroby uwarunkowane genetycznie -wybrane zagadnienia
NIEDOKRWISTOŚCI W CIĄŻY
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PROGRAM PROFILAKTYKI RAKA PIERSI PROGRAM PROFILAKTYKI I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM PROGRAM PROFILAKTYKI WAD POSTAWY.
Uniwersytet Warszawski
Nawracające utraty ciąż diagnostyka i postępowanie
Inteligencja – problemy definicyjne
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
DIAGNOSTYKA LABORATORYJNA
FAS – Fetal Alcohol Syndrome (alkoholowy zespół płodowy)
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Otyłość u dzieci.
Choroby genetyczne.
OGRANICZENIE WEWNĄTRZMACICZNEGO WZRASTANIA PŁODU IUGR
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
1.
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
ETIOLOGIA UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO
Upośledzenie umysłowe
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Poradnictwo genetyczne i genetyka kliniczna
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
Mózgowe Porażenie Dziecięce
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Maciej R. Krawczyński 1 Katedra i Zakład Genetyki Medycznej
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Emilia Lichtenberg-Kokoszka
Spotkanie zorganizowane dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z klasy: II a (8 uczniów) oraz gościnnym udziałem.
III Katedra i Klinika Ginekologii Akademia Medyczna w Lublinie
Wirus HIV.
NIPT Nieinwazyjny Test Prenatalny (ang. Non-Invasive Prenatal Test)
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
Rozwój fizyczny Klinika Gastroenterologii i Żywienia Dzieci AM w Warszawie Andrzej Radzikowski, Aleksandra Banaszkiewicz.
Dorota Gieruszczak - Białek
CHOROBY POLIGENOWE Dorota Gieruszczak-Białek
PORADNICTWO GENETYCZNE
DYSLEKSJA.
Prawdopodobieństwo.
Teratologia w praktyce klinicznej
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Genetyczne uwarunkowanie płci
Wykonały: Natasza Richter Nina Linde Angelika Wabik
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Siedem kroków do poczęcia czyli jak przygotować się do ciąży.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
Wstęp Wyniki Cel Wnioski
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
MUTACJE CHOROBY GENETYCZNE
Czy możemy leczyć choroby uwarunkowane genetycznie?
Choroby genetyczne człowieka
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
Czy różyczka wrodzona może jeszcze stanowić problem w Polsce?
Zapis prezentacji:

Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego Dorota Gieruszczak-Białek

Definicja Upośledzenie umysłowe to powstałe w wieku rozwojowym funkcjonowanie intelektualne poniżej przeciętnej z towarzyszącym obniżeniem zdolności przystosowania się

Epidemiologia 1-3 % w populacji 80-95% upośledzenie lekkie Różnice w poszczególnych grupach wiekowych Status społeczno-ekonomiczny badanej populacji

Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne , a upośledzenie umysłowe patologiczne

Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne

Upośledzenie umysłowe konstytucjonalne Lekkie - IQ>50 Brak zmian organicznych w OUN Uwarunkowane wieloczynnikowo Ujawnia się w wieku szkolnym Korelacja z poziomem inteligencji rodziców i ich poziomem psychospołecznym.

Upośledzenie umysłowe patologiczne Znaczne, głębokie Określone zespoły chorobowe Często pojedynczy czynnik etiologiczny Ujawnia się w wieku niemowlęcym lub) Warunki środowiskowe i poziom inteligencji rodziców nie mają znaczenia

Upośledzenie umysłowe lekkie - etiologia Czynniki konstytucjonalne Czynniki genetyczne Czynniki środowiskowe W 50-70% przypadków przyczyna upośledzenia umysłowego lekkiego pozostaje niewyjaśniona

Upośledzenie umysłowe lekkie – przyczyny genetyczne Zespół kruchego chromosomu X Zespół Klinefeltera Stwardnienie guzowate Neurofibromatoza typ I

Upośledzenie umysłowe lekkie – przyczyny środowiskowe Płodowy zespół alkoholowy Niedotlenienie okołoporodowe Zakażenia wewnątrzmaciczne Ciężkie niedożywienie Brak właściwej stymulacji rozwoju

Płodowy zespół alkoholowy

Płodowy zespół alkoholowy Niedobór wzrostu i masy ciała Charakterystyczny fenotyp Uszkodzenie oun Ekspozycja na alkohol w czasie ciąży

Płodowy zespół alkoholowy

Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie - etiologia Aberracje chromosomowe- 65%(zespół Downa, aberracje innych chromosomów autosomalnych i chromosomów płciowych) Zespoły wad wrodzonych-15-20% Uszkodzenie oun powstałe w okresie płodowym i okołoporodowym Uszkodzenie oun-postnatalne

Upośledzenie umysłowe znaczne i głębokie - etiologia Choroby monogenowe-5% Wady rozwojowe oun( wady cewy nerwowej, małogłowie, wodogłowie) Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych W 60-70 % przypadków udaje się ustalić etiologię

Wady rozwojowe oun - małogłowie

Wady rozwojowe oun – wady cewy nerwowej

Zespól kruchego chromosomu X Fenotyp związany z mutacją w genie FMR 1(Xq27.3) Mutacja dynamiczna Zwielokrotnienie sekwencji trójnukleotydów CGG w 5’regionie pierwszego exonu genu FMR (Xq27.3) 6-54 powtórzeń -norma 43 – 200-premutacja (nosiciele premutacji-zdrowi) Wiele kobiet z pełną mutacją nie wykazuje cech upośledzenia umysłowego

Zespól kruchego chromosomu X

Zespól kruchego chromosomu X Brak expresji genu-brak białka FMR1-nieprawidłowa produkcja białek odpowiedzialnych za procesy uczenia i zapamiętywania Badania molekularne potwierdzają diagnozę kliniczną Możliwa diagnostyka prenatalna

Zespól kruchego chromosomu X – cechy fenotypowe Długa twarz Duże odstające uszy Duża żuchwa Duże jądra (po okresie dojrzewania)

Zespól kruchego chromosomu X

Zespól kruchego chromosomu X

Upośledzenie umysłowe sprzężone z chromosomem X X-linked nonspecific mental retardation MRX Heterogenna grupa od MRX1 do MRX75 Występowanie u mężczyzn-0.15%

Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych Aberracje subtelomerowe Rodzicielskie piętnowanie genomowe ( np.Prader-Willi syndrom, Angelman syndrom)

Zespoły będące wynikiem mikroaberracji chromosomowych Badania z zastosowaniem techniki FISH z sondami specyficznymi dla regionów subtelomerowych wykazują submikroskopowe aberracje tego regionu niewykrywalne w analizie prążkowej 7 % w grupie dzieci głęboko upośledzonych, 0,5% w grupie dzieci upośledzonych w stopniu lekkim Rodzinne występowanie tego typu aberracji

Objawy kliniczne Brak charakterystycznych cech fenotypowych, na podstwie których można rozpoznać upośledzenie umysłowe Opóźnienie w osiąganiu kamieni milowych i nabywaniu umiejętności charakterystcznych dla poszczególnych okresów życia Współistnienie zaburzeń psychicznych Nieprawidłowe eeg

Diagnostyka Rola lekarza pierwszego kontaktu Orientacyjny test rozwoju psychoruchowego dziecka (Denver Development Screening Test-30min) Dobór testu w zależności od wieku i TOWARZYSZĄCYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCI!! Wszystkie skale mierzą iloraz inteligencji(IQ-inteligence quotient) Upośledzenie umysłowe-IQ więcej niż dwa odchylenia standardowe poniżej średniej

Diagnostyka IQ 52-67- lekkie IQ36-51- umiarkowane IQ 20-35 znaczne IQ <20 głębokie

Diagnostyka Wywiad Badanie przedmiotowe Badania dodatkowe

Leczenie Brak możliwości leczenia przyczynowego Rehabilitacja Edukacja Leczenie towarzyszących zaburzeń PORADNICTWO GENETYCZNE