Informacja i wiedza w dużych firmach Nauczenie z systemem ERP ‚ Najnowsze trendy informatyczne w praktyce biznesowej Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Informacja i wiedza w dużych firmach Nauczenie z systemem ERP ‚ Łukasz Semeniuk 16 listopada 2010 r. zorganizowaliśmy seminarium dotyczące „Najnowszych Trendów Informatycznych w Praktyce Biznesowej”. Seminarium kierowane było do kadry dydaktycznej (nauczycieli i wykładowców). Podczas spotkania specjaliści Comarch, oprócz funkcjonalności systemów informatycznych, zaprezentowali sposoby skutecznego wykorzystania nowoczesnego oprogramowania w edukacji. Ważną część seminarium był moduł poświęcony edukacji z wykorzystaniem systemów klasy ERP, na przykładzie Comarch ALTUM dostępnego już w wersji edukacyjnej dla szkół i uczelni. Dydaktyków poszukujących inspiracji w prowadzeniu zajęć w oparciu o rozwiązania ERP oraz wszystkie inne osoby zainteresowane tematyką ERP w kształceniu, zapraszamy do zapoznania się z materiałem. Kraków, 16.11.2010 r.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Możliwości Szanse Fakty Metody Rezultaty Know-how Raporty Analizy Informacje Wyniki Warunki Dane Wiedza Mądrość Sposoby Kompetencje Informacja i wiedza rodzi w nas różne skojarzenia. Część z nich prezentuje slajd w postaci chmury rzeczowników Np. raporty, analizy, relacje, zasoby, Internet, wyniki… Te i podobne skojarzenia budują potężny zbiór elementów występujących w firmach. Można powiedzieć, że im większa firma tym więcej elementów. Idąc dalej tym tropem można wnioskować, że taki duży zbiór wymaga zarządzania, tak, aby informacja i wiedza przyczyniały się do realizowania celów firmy. W jaki sposób nimi zarządzać? Oczywiście wykorzystując system klasy ERP. Większość z tych elementów została wpisana w ramy zintegrowanego systemu informatycznego do zarządzania dla firm. Najbliższe slajdy pokażą kształtujące się zasady ekonomii, wpływające na decyzje i wyniki firm, a także narzędzia, pozwalające na stosowanie tych zasad w praktyce. Biblioteka Relacje Internet Zasoby Badania
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości 80/20 Produktów Klientów Przychodów Kosztów Pracowników Zasada Pareto 80/20 Zasada Pareto 80/20. - Jej wykorzystanie w biznesie pozwoliło na wyodrębnienie Analizy ABC. Pogrupowanie produktów czy kontrahentów pozwala na precyzyjne ustalanie strategii postępowania z powyższymi. A B C
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Analiza ABC przepis Oblicz udział przychodów ze sprzedaży każdego produktu w całkowitych przychodach ze sprzedaży Uporządkuj produkty od największego do najmniejszego udziału w łącznych przychodach Oblicz skumulowane udziały w całkowitych przychodach ze sprzedaży Otrzymane wyniki przedstaw na wykresie Podziel produkty na 3 grupy: A – największe przychody B C – najmniejsze przychody Analiza ABC – przepis na stworzenie analizy
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Przykład zadania w systemie Comarch ALTUM. Pozwalające na zderzenie teorii z praktyką (Zasada Pareto i Anazliza ABC)
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Kanały sprzedaży E-commerce B2C (Business 2 Customer) B2B (Business 2 Business) Pulpit Kontrahenta W przypadku pogrupowania produktów, zgodnie zasadą Analizy ABC, produkty z grupy C generują najmniejsze przychody i jest ich najwięcej spośród wszystkich produktów w firmie. Taka sytuacja często powoduje powstanie długiego ogona grupy C, która może znacząco wpływać na koszty (np. magazynowania). Z pomocą przychodzi Internet oraz aplikacje współpracujące z ERP. W tym przypadku rozwiązaniem problemu Grupy C jest wcielenie ich do sprzedaży internetowej, wykorzystując sklep internetowy (np. Comarch iSklep24). Analogicznie „do siecie Internet” można przenieść obsługę kontrahentów, którzy za pomocą rozwiąznia B2B (np. Comarch Pulpit Kontrahenta) są w stanie samodzielnie sprawdzać ceny towarów, dokonywać zamówienia, sprawdzać stan realizacji zamówienia, stany płatności , i wykonać wiele innych czynności nie czekając na reakcje dostawcy. Jest to bardzo ważne rozwiązanie, ponieważ współpraca na linii dostawca-klient jest również oparta na szybkim dostępie do informacji.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości B2B Relacje Kanał Sprzedaży Integracja z ERP Business 2 Business Kanał B2B znacząco wpływa na utrzymaniu relacji z klientami. Dzięki współpracy z ERP dane pomiędzy kontrahentami są wymieniane automatycznie, zmniejszając koszty jednocześnie zwiększając efektywność obsługi. Dodatkowe źródło informacji utrwala relacje, przez co zarówno dostawca jak i klient czerpią korzyści ze współpracy.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Przykład zadania w systemie Comarch ALTUM. Pozwalające na zderzenie teorii z praktyką (współpraca dostawca – klient; wykorzystanie B2B Comarch Pulpit Kontrahenta)
Balanced SCORECARD Kaplan & Norton Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Balanced SCORECARD Kaplan & Norton KLIENT Ilość nowych klientów Ilość Klientów powracających FINANSE Mniejszy okres kredytowania Mniejsze koszty administracyjne ROZWÓJ Przychody z nowych kanałów sprzedaży Czas oczekiwania na raporty PROCESY WEWN. Czas przygotowania wysyłek Ilość zwrotów i reklamacji STRATEGIA Około 100 lat po okryciu Pareto, powstaje kolejne narzędzie do zarządzania, które omówimy, czyli Zrównoważona Karta Wyników. Kaplan i Norton zauważyli, że nie wystarczy aby strategia prowadziła do celu. Aby była efektywna musi prowadzić do tego celu najszybszą z możliwych dróg. Poza tym wszelkie odchylenia od strategii niosą niebezpieczeństwo nieosiągniecia celu. BSC jest kolejną zasadą i instrumentem zarządzania wykorzystywaną również w firmach. Zważywszy na aktualność narzędzia, jest ono zaimplementowane w systemie ERP Comarch ALTUM. BSC pozwala ocenić efektywność bardziej precyzyjnie od tradycyjnych systemów finansowych. Jej twórcy (Kaplan, Norton) stwierdzili, że mierniki sprawdzające adekwatność strategii i misji można podzielić na cztery grupy: Perspektywa finansowa Perspektywa proesów wewn Perspektywa rozwoju Perspektywa klienta ZADANIE: obieramy mierniki w poszczególnych grupach i przekładamy je na BSC w systemie Comarch ALTUM. Na podstawie wyników podejmujemy decyzje o dalszych losach firmy.
Balanced SCORECARD Kaplan & Norton Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Balanced SCORECARD Kaplan & Norton Cel: Pozyskiwanie nowych klientów Miara: Ilość nowych Klientów Działanie: Pozyskanie 18 nowych Klientów Precyzja BSC polega na obieraniu mierzalnych elementów, na podstawie których można wyraźnie ocenić sytuację. Każdy cel musi posiadać swoją miarę, tak aby zaproponować konkretne działanie.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Najnowsze trendy informatyczne w praktyce biznesowej Światowy Tydzień Przedsiębiorczości Dziękuję za uwagę ‚ Łukasz Semeniuk Kraków, 16.11.2010 r.