Instrukcje sterujące: W instrukcjach sterujących podejmowane są decyzje o wykonaniu tych czy innych instrukcji programu. Decyzje te podejmowane są w zależności od spełnienia lub niespełnienia określonego warunku, inaczej mówiąc od prawdziwości lub fałszywości jakiegoś wyrażenia. Początkowo w języku C/C++ nie było specjalnego typu określającego zmienne logiczne czyli takie, które przyjmują wartości: prawda - fałsz. do przechowywania takiej informacji można było wukorzystać każdy typ. Zasada jest prosta: sprawdza się, czy wartość danego obiektu - np. zmiennej - jest równa 0, czy różna od 0. Wartość 0 - odpowiada stanowi: fałsz. Wartość inna niż 0 - odpowiada stanowi: prawda. W trakcie rozwoju języka dodano do języka typ bool obejmujący 2 wartości true i false.
Instrukcja warunkowa if: lub blok: { instr_1; instr_2; instr_3; } if ( wyrażenie ) {instrukcja_1;} else {instrukcja_2;}
Operatory Operatory porównania --> Operatory logiczne
Zagnieżdżona instrukcja if...else: if ( warunek_1 ) instrukcja_1; else if ( warunek_2 ) instrukcja_2; else if ( warunek_3 ) instrukcja_3; ; else instrukcja_N;
Przykład 1:
main () { float x, f; ……… if (x <= 0) f = 1/(pow(x, 2) + 1); else f = log(x); ……… } Podaj wartość x: -2 Dla x = -2 funkcja F(x) = 0.2 Podaj wartość x: 2 Dla x = 2 funkcja F(x) = 0.7
/* */ /* Program oblicza stopień na podstawie liczby otrzymanych */ /* punktów. Kryteria: */ /* pkt. - 2 */ /* pkt. - 3 */ /* pkt */ /* pkt. - 4 */ /* pkt */ /* pkt. - 5 */ /* */ Przykład 2:
main () { int lp; float stopien; ……… if (lp <= 49) stopien = 2; else if (lp <= 59) stopien = 3; else if (lp <= 69) stopien = 3.5; else if (lp <= 79) stopien = 4; else if (lp <= 89) stopien = 4.5; else stopien = 5; …….. return 0; } Podaj liczbę punktów (0 <= lp <= 100): 79 Twoja ocena: 4
Program – zajęcia 3