w ramach akcji Szkoła z klasą 2.0.
Celem tego projektu było sprawdzenie, ilu uczniów naszej szkoły wywodzi się z Kresów Wschodnich i na ile ważna jest dla nich wiedza o swoim pochodzeniu. Przygotowaliśmy ankietę w której prosiliśmy o podanie następujących informacji - miejsce urodzenia babci i dziadka - powiat - województwo (należało zaznaczyć czy urodził się w II RP czy w PRL-u) Ankieta została umieszczona na stronie internetowej szkoły i była dostępna przez 6 tygodni po wcześniejszej promocji projektu w klasach i w gronie pedagogicznym.
Ile osób zainteresowało się projektem, wchodząc na stronę internetową, choć niekoniecznie wzięło w nim udział? (%)
Ile osób z każdej klasy podało dane? (%)
Ile osób podało tylko miejscowość urodzenia? (%)
Ile osób wymieniło województwo?
Katowickie Kieleckie Rzeszowskie Konińskie Tarnopolskie Wielkopolskie Wrocławskie Lubelskie Opolskie Małopolskie Lwowskie Łódzkie Poznańskie Świętokrzyskie Kujawsko-pomorskie Krakowskie Śląskie Dolnośląskie Podkarpackie Mazowieckie Poleskie Bydgoskie Pomorskie Warmińsko mazurskie
Ile procent z każdego województwa?
Ile osób wywodzi się z Kresów Wschodnich ?
Ile osób podało pełne dane o przodkach?(%)
Ile osób poszerzyło wiedzę czyniąc dopiski w uwagi? (%)
Ankieta cieszyła się sporą popularnością. Niestety, większość zainteresowanych nie wiedziała wszystkiego o przeszłości swojej rodziny. W przeciwieństwie do popularnej opinii potomkowie Kresowiaków wcale nie stanowią większości. Przypuszczamy, że przyczyną braku wiedzy jest współczesny model rodziny, w którym dziadkowie są zepchnięci na drugi plan i młodzież nie ma z nimi dużego kontaktu. Młodzi ludzie obecnie na tyle identyfikują się z Dolnym Śląskiem, że nie interesuje ich miejsce urodzenia ich przodków (są już 3 pokoleniem tu urodzonym).