CZY ROŚLINY LUBIĄ DETERGENTY?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Advertisements

Znaki informacyjne.
Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Analiza wyników ankiety
Klasyfikacja systemów
Transformacja Z (13.6).
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Pytania konkursowe.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
WODA Białe bogactwo.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
RES POLONA Kazimierz Żylak. OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH PRZEZ GIMNAZJALISTÓW.
Doświadczenie z RZEŻUCHĄ
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Witamy na zawodach kiełków
- powtórzenie wiadomości
Podzielność liczb naturalnych
LSO parafii pw. Św. Wawrzyńca w Głuchołazach
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Wyniki ankiet na temat działalności Samorządu Uczniowskiego.
Woda mineralna.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Dzień Wody Zajęcia przeprowadzone przez panią Katarzynę Kaczyńską, pracownika Wydziału Środowiska Starostwa Powiatowego w Mrągowie dla klasy I i III.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Doświadczenie z atramentem
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Doświadczenie Biologiczne
WPŁYW DETERGENTÓW NA KIEŁKOWANIE NASION RZEŻUCHY
Doświadczenie z rzeżuchą
Doświadczenie z RzeŻuchą
Zapis prezentacji:

CZY ROŚLINY LUBIĄ DETERGENTY? LIDER: Katarzyna Głuszkiewicz kl. 1d Kinga Kowalczyk kl. 1d Kamila Szwyd kl. 1d Daria Januszczak kl. 1d Oliwia Januszczak kl. 1d POD OPIEKĄ WYCHOWAWCY: Wojciecha Stawarczyka

ZAŁOŻENIE PROBLEM BADAWCZY: „Jak płyn do mycia naczyń wpływa na wzrost rzeżuchy?” DOŚWIADCZENIE: Hodowla rzeżuchy w różnych stężeniach detergentu. PRZEWIDYWANA HIPOTEZA: Im większa zawartość płynu w mieszaninach służących do podlewania tym słabszy wzrost i rozwój rzeżuchy.

PLAN WYKONANIA Przeprowadzenie ankiety w klasie 1d na temat: Jaki detergent używacie do mycia naczyń w domu ? Przygotowanie wszystkich pomocy. Opisanie słoików i szalek Petriego. Sporządzenie mieszanin i przygotowanie szalek. Odliczanie nasion rzeżuchy. Wysypywanie nasion i założenie hodowli. Codzienne podlewanie rzeżuch. Mierzenie roślin po zakończeniu hodowli. Opracowanie wyników w postaci tabel i wykresów. Wnioski.

PRZEPROWADZENIE ANKIETY Jaki detergent używasz do mycia naczyń w domu? Fairy 5 Ludwik 7 Pur 9 Lucek 2 Inne

PRZYGOTOWANIE POMOCY Do doświadczenia potrzebne jest: - Płyn „Pur”, - 5 szalek Petriego, - 5 słoików, - Wata, - 500 nasion rzeżuchy,

OPISANIE SŁOIKÓW I SZALEK PETRIEGO Słoiki i szalki Petriego opisałyśmy następującymi nazwami: woda, 1 kropla, 3 krople, 5 kropli i 1 łyżka. Następnie przydzieliłyśmy każdej po jednym słoiku i szalce.

SPORZĄDZENIE MIESZANIN I PRZYGOTOWANIE SZALEK Każdy słoik napełniłyśmy wodą o objętości 450 ml. Do słoika z nazwą 1 kropla dodałyśmy 1 kroplę płynu, do słoika z napisem 3 krople nalałyśmy 3 krople detergentu. 5 kropli płynu dodałyśmy do słoika z nazwą 5 kropli, a 1 łyżkę detergentu do słoika z nazwą 1 łyżka. Natomiast piąty słoik zostawiliśmy bez zmian. Wszystko dobrze wymieszałyśmy. Po skończeniu mieszanin wyłożyłyśmy szalki Petriego watą.

ODLICZANIE NASION RZEŻUCHY Po przygotowaniu szalek i słoików wszystkie wzięłyśmy się za liczenie. Każda musiała odliczyć 100 nasion.

WYSYPYWANIE NASION I ZAŁOŻENIE HODOWLI Gdy wszystkie odliczyłyśmy po 100 nasion rzeżuchy, wysypałyśmy je na watę. Następnie wszystkie szalki i słoiki z mieszaniną zaniosłyśmy na zaplecze.

CODZIENNE PODLEWANIE RZEŻUCH 1 dzień – 50 ml 2 dzień – 2 ml 3 dzień – 2 ml 4 dzień – 6 ml 5 dzień – 2 ml 6 dzień – 4 ml 7 dzień – 4 ml 8 dzień – 2 ml 9 dzień – 4 ml 10 dzień – 2 ml

1 – 2 dni 3 – 4 dni

5 – 6 dni 7 – 8 dni 9 – 10 dni

MIERZENIE RZEŻUCHY Po codziennym podlewaniu rzeżuchy wzięłyśmy się za mierzenie. Obliczałyśmy średnią do każdego stężenia.

WODA – PRÓBA KONTROLNA 3*69=207 8*8=64 23*4=92 28*3=84 33*5=165 mm ilość 0-5 69 6-10 8 21-25 4 26-30 3 31-35 5 36-40 7 41-45 51-55 1 3*69=207 8*8=64 23*4=92 28*3=84 33*5=165 38*7=266 43*3=129 53*1=53 1060/100=10,6mm

WODA + 1 KROPLA PŁYNU mm ilość 0-5 14 6-10 8 11-15 12 16-20 15 21-25 18 26-30 31-35 9 36-40 4 41-45 5 3*14 =42 8*8=64 13*12=156 18*15=270 23*18=414 28*15=420 33*9=297 38*4=152 43*5=215 2030/100=20,3 mm

WODA + 3 KROPLE PŁYNU mm ilość 0-5 47 6-10 4 16-20 11 21-25 2 26-30 16 31-35 5 36-40 41-45 9 46-50 1 3*47=141 8*4=32 18*11=198 23*2=46 28*16=364 33*5=165 38*5=190 43*9=387 48*1=48 1571/100=15,71 mm

WODA + 5 KROPLI PŁYNU mm ilość 0-5 20 6-10 6 11-15 7 16-20 21-25 26-30 14 31-35 13 36-40 41-45 8 46-50 5 3*20=60 8*6=48 13*7=91 18*6=90 23*7=161 28*14=392 33*13=429 38*14=532 43*8=344 48*5=240 2627/100=26,27 mm

WODA + 1 ŁYŻKA mm ilość 0-5 62 6-10. 33 11-15. 5 3*62=186 8*33=264 13*5=65 515/100=5,15mm

WYNIKI ŚREDNIE WODA 10,6 WODA + 1 KROPLA 20,3 WODA + 3 KROPLE 15,71 WODA + 5 KROPLI 26,27 WODA+1 ŁYŻKA 5,15

WNIOSKI Rzeżucha pod wpływem niewielkich ilości płynu przyspiesza swój wzrost, natomiast zbyt duża ilość płynu zwalnia wzrost rzeżuchy. Największy wzrost i rozwój rzeżuchy można zauważyć na szalkach z dodatkiem 5 kropli detergentu. Rzeżucha z dodatkiem 1 łyżki płynu pod jego wpływem rozwinęła się niewielkich ilościach. Takie zachowanie można porównać do eutrofizacji jezior związaną z nadmierną mineralnością.

EUTROFIZACJA JEZIOR Eutrofizacja – to proces naturalnego lub sztucznego wzbogacenia się zbiorników wodnych w substancje pokarmowe. Do eutrofizacji sztucznej przyczynia się spływanie nawozów mineralnych ścieków. Proces użyźniania zachodzi bardzo szybko, niż w przypadku procesu naturalnego, co przyczynia się do chwilowego zakwitu wód. Zaczynają intensywnie rozwijać się glony, które sprawiają, że rośliny niżej położone i zwierzęta tam żyjące umierają. Poza tym obumierające tam rośliny pod wpływem zmiany właściwości wód w jeziorze wydzielają trujące substancje, które mogą zatruć zwierzęta, a nawet ludzi.