PARTIE POLITYCZNE I SYSTEMY PARTYJNE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Organizacje pozarządowe
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
SYSTEM PODATKOWY I KONSTRUKCJA PRAWNA PODATKU oooO0Oooo
Ekonomiczna teoria biurokracji
w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Administracja publiczna
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
KULTURA ORGANIZACYJNA
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
WŁADZA USTAWODAWCZA.
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Partie polityczne i systemy wyborcze
Zadania polityki gospodarczej
Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Przyczyny i geneza powstania
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Zasada suwerenności narodu
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Partie polityczne we współczesnym świecie
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
Podział władzy w państwie współczesnym
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Prawo Konstytucyjne Mgr. Sylwia Chamerska Wykorzystane źródła:
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Partie i systemy partyjne
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
ROZWÓJ HISTORYCZNY SYSTEMÓW PRAWNYCH I POLITYCZNYCH
Demokracja.
Temat: Partie polityczne.
Systemy partyjne System polityczny Instrumentalny Funkcjonalny
PRAWO I POLITYKA POLITYKA I PRAWO. SOFOKLES: „NIKT NIE JEST BARDZIEJ ZOBOWIĄZANY DO PRZESTRZEGANIA PRAWA NIŻ TEN, KTO TO PRAWO TWORZY” O. von BISMARCK:
Partie i systemy partyjne. Wykład 1.
Partie i systemy partyjne
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
Modele zachowań wyborczych
Planowanie strategiczne kampanii wyborczej Segmentacja Targeting Pozycjonowanie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
System partyjny i wyborczy
PARTIE POLITYCZNE, SYSTEMY PARTYJNE GRUPY NACISKU
Kultura współczesnego świata
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

PARTIE POLITYCZNE I SYSTEMY PARTYJNE

PARTIE POLITYCZNE GENEZA i ROZWÓJ PARTII POLITYCZNYCH łac. pars = część, partire = dzielić GENEZA i ROZWÓJ PARTII POLITYCZNYCH KOTERIE ARYSTOKRATYCZNE XVII-XVIII w. brak formalnej organizacji brak wyartykułowanych programów (np. Familia skupiona wokół rodu Czartoryskich) KLUBY POLITYCZNE koniec XVIII w. brak rozbudowanej organizacji – centralną rolę spełniali parlamentarzyści zarysowanie platformy programowej (np. stronnictwa z okresu Rewolucji Francuskiej, czy Zgromadzenie Przyjaciół Ustawy Rządowej z 3-go Maja)

PARTIE KADROWE (protopartie) pierwsza poł. XIX w. mało sformalizowane, bez wyodrębnienia partyjnych elit, grupujące osoby o podobnym statusie społ. i materialnym parlamentarzysta – mandatariuszem zdecentralizowane – frakcje parlamentarne nie miały wpływu na działalność lokalną działalność i prowadzenie kampania wyborczej finansowane ze środków własnych (np. konserwatyści i liberałowie w WB)

PARTIE MASOWE koniec XIX i pierwsza poł. XX w. początkowo pozaparlamentarne i antysystemowe program odwołujący się do interesów jednej grupy społecznej (bardzo istotna staje się IDEOLOGIA) rozbudowana struktura finansowanie ze składek członkowskich parlamentarzysta – delegatem danej grupy społecznej (np. partie robotnicze i socjaldemokratyczne)

PARTIE WYBORCZE (catch-all parties) druga poł. XX w. i XXI 1. oferta programowa skierowana do wszystkich 2. partia płaszczyzną artykulacji interesów WYBORCÓW nie członków 3. brak możliwości „zamykania” segmentów elektoratu BODZIEC DO POPRAWY JAKOŚCI SPRAWOWANIA FUNKCJI PUBLICZNYCH 4. orientacja „konsumencka” KREOWANIE WIZERUNKU ISTOTNIEJSZE OD IDEOLOGII 5. finansowanie m.in. z dotacji państwowych 6. osłabienie roli „szeregowych” członków na rzecz partyjnej elity 7. wzrost aktywności partii w okresie przedwyborczym

PARTIE POLITYCZNE PROGRAM PARTII określenie celów jej działania (sensu lagro) na poziomach: IDEOLOGII całokształt idei, wartości & poglądów na świat właściwy dla danej grupy społecznej + nakreślenie obrazu świata pożądanego DOKTRYNY konkretyzacja IDEOLOGII i przełożenie jej na możliwości działań praktycznych PROGRAMU SENSU STRICTO ocena sytuacji w odniesieniu do istotnych bieżących kwestii społecznych, politycznych, ekonomicznych, międzynarodowych, etc. + propozycje zmian (zgodne z IDEOLOGIĄ) PLATFORMY WYBORCZEJ wskazanie celów krótkookresowych (formułowanych w kontekście nadchodzących wyborów)

DEFINIOWANIE PARTII POLITYCZNYCH def. JEDNOASPEKTOWE np. Schumpetera, Downsa def. WIELOASPEKTOWE np. Webera oparte na podejściu FUNKCJONALNYM oparte na podejściu STRUKTURALNYM + UJĘCIE USTAWOWE: Art. 1 Ustawy o partiach politycznych z 1997r: PARTIA POLITYCZNA jest dobrowolną organizacją, występującą pod określoną nazwą, stawiającą sobie za cel udział w życiu publicznym poprzez wywieranie metodami demokratycznymi wpływu na kształtowanie polityki państwa lub sprawowanie władzy publicznej.

KLASYFIKACJE PARTII POLITYCZNYCH partie PRAWICOWE i partie LEWICOWE podział zarysował się w okresie przed Rewolucją Francuską; nie jest dychotomiczny – wskazuje krańce spektrum, w którym można umieścić poszczególne partie LEWICA PRAWICA liberałowie konserwatyści komuniści socjaldemokraci zieloni chadecy ultraprawica OBECNIE podział lewica-prawica można rozpatrywać w wymiarze: SOCJOEKONOMICZNYM POLITYCZNYM AKSJOLOGICZNYM

WSPÓŁCZEŚNIE PARTIE CZYSTO PRAWICOWE WYMIAR SOCJOEKONOMICZNY ograniczona rola państwa wolny rynek, konkurencja interwencjonizm zmniejszenie sektora publicznego i ograniczenie redystrybucji dochodów idea równości i sprawiedliwości społecznej WYMIAR POLITYCZNY preferowanie systemów demokracji parlamentarnej wzmocnienie władzy wykonawczej centralizacja decentralizacja WYMIAR AKSJOLOGICZNY akceptacja roli kościoła w życiu publicznym rozdział kościoła od państwa tolerancja i poszanowanie praw mniejszości rola rodziny uniwersalizm wartości narodowe i tradycyjne WSPÓŁCZEŚNIE PARTIE CZYSTO PRAWICOWE LUB CZYSTO LEWICOWE WYSTĘPUJĄ RZADKO

RODZAJE PARTII POLITYCZNYCH rodziny partii (na podstawie kryterium ideologicznego) partie KONSERWATYWNE partie LIBERALNE partie CHADECKIE partie SOCJALISTYCZNE/SOCJALDEMOKRATYCZNE partie KOMUNISTYCZNE partie AGRARNE partie EKOLOGICZNE partie ETNICZNE partie NACJONALISTYCZNE

RODZAJE PARTII POLITYCZNYCH akceptacja istniejących „reguł gry” PARITE PROSYSTEMOWE PARITE ANTYSYSTEMOWE + PARITE ANTYESTABLISHMENTOWE sposób podejmowania decyzji SCENTRALIZOWANE OPARTE NA ZASADZIE DEMOKRACJI WEWNĘTRZNEJ typ członkostwa CZŁONKOSTWO BEZPOŚREDNIE CZŁONKOSTWO ZBIOROWE

i wzajemnych powiązań zachodzących pomiędzy nimi SYSTEM PARTYJNY: układ partii politycznych działających w danym systemie politycznym i wzajemnych powiązań zachodzących pomiędzy nimi Komponentami SYSTEMU PARTYJNEGO są więc: 1. PARTIE POLITYCZNE 2. NORMY i ZASADY określające ich działanie 3. Wzajemne RELACJE zachodzące pomiędzy partiami miejsce dla rozwijania współpracy lub konkurencji pomiędzy partiami płaszczyzna konfrontacji programów SYSTEM PARTYJNY forum legalnej walki o władzę płaszczyzna kształtowania kultury politycznej miejsce formowania ośrodków władzy

KLASYFIKACJE SYSTEMÓW PARTYJNYCH KRYTERIA ILOŚCIOWE SYSTEM PARTYJNO-PAŃSTWOWY 1. SYSTEM JEDNOPARTYJNY 1. SYSTEM JEDNOPARTYJNY 2. SYSTEM DWUPARTYJNY 3. 3. SYSTEM DWU-I-PÓŁPARTYJNY SYSTEM WIELOPARTYJNY 4. SYSTEM NIERÓWNOWAGI a) oparty na DOMINACJI JEDNEJ PARTII b) BLOKOWY SYSTEM RÓWNOWAGI c) BEZ PARTII DOMINUJĄCEJ SYSTEM ROZPROSZENIA

KLASYFIKACJE SYSTEMÓW PARTYJNYCH KRYTERIA JAKOŚCIOWE RELEWANCJA PARTII: znaczenie danej partii dla systemu partyjnego (zdolność do zmiany jego charakteru i kierunków rozwoju) Partia jest relewantna, jeśli: posiada POTENCJAŁ KOALICYJNY lub ma możliwość zastosowania SZANTAŻU POLITYCZNEGO POLARYZACJA SCENY POLITYCZNEJ: dystans ideologiczny pomiędzy partiami

KLASYFIKACJE SYSTEMÓW PARTYJNYCH Wskaźniki służące do analizy systemów politycznych: INDEKS EFEKTYWNEJ LICZBY PARTII gdzie p – odsetek głosów oddanych na daną (i-tą) partię albo p – odsetek mandatów zdobytych przez daną (i-tą) partię indeks WYBORCZY indeks PARLAMENTARNY INDEKS FRAKCJONALIZACJI

KLASYFIKACJE SYSTEMÓW PARTYJNYCH KRYTERIA ILOŚCIOWE i JAKOŚCIOWE 1. Systemy partii PREDOMINUJĄCEJ albo HEGEMONICZNEJ przewaga zdobyta w wolnych, rywalizacyjnych wyborach przewaga zdobyta w inny sposób 2. Systemy DWUPARTYJNE brak tendencji do zawierania koalicji, system bipolarny o niewielkim stopniu polaryzacji ciążenie obu partii w kierunku centrum 3. Systemy UMIARKOWANIE PLURALISTYCZNE system wielopartyjny, ale o niewielkiej fragmentaryzacji, bipolarny o większym stopniu polaryzacji, ale nadal ciążenie partii w kierunku centrum

KLASYFIKACJE SYSTEMÓW PARTYJNYCH 4. Systemy EKSTREMALNIE PLURALISTYCZNE system wielopartyjny o wysokiej fragmentaryzacji, silnie spolaryzowany (poza lewicą i prawicą istnieje silne centrum) tendencje odśrodkowe – radykalizacja peryferii systemu partyjnego, strategia „przelicytowywania”, pojawianie się partii antysystemowych władza na ogół sprawowana przez jedną z partii centrowych, które są narażone na dwustronną opozycję i konieczność zawierania doraźnych koalicji NIEBEZPIECZEŃSTWO DESTABILIZACJI