Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Doświadczenie z wodą i atramentem
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: 96/20 MP GR 2
Problemy rynku pracy..
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Doświadczenia.
1.
1.
Zjawisko dyfuzji i kontrakcji.
Doświadczenie z atramentem
Doświadczenie z atramentem
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii. Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Potęgowie ID grupy: 96/43_MP_G1 Kompetencja: przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii. Semestr/rok szkolny: 2009/2010

Poznajcie nas

Lider - Ewa Wierbowska Zastępca lidera - Aleksandra Pradlik Kronikarz - Martyna Cygan Współpracownik kronikarza - Anna Cygan Sprawozdawca - Justyna Mielewczyk Współpracownik sprawozdawcy - Kinga Nemitz do naszej grupy uczęszczają również : - Gałka Patryk - Gulda Cyprian - Jopek Aleksandra - Kleba Mateusz - Kwidzyńska Klaudia

„Budowa cząsteczkowa materii.” Budowa materii W tym semestrze pracowaliśmy nad tematem : „Budowa cząsteczkowa materii.” Pracowaliśmy bardzo intensywnie szukając informacji...

TworzyLIŚmy modele cząsteczek…

Budowa materii - teoria i doświadczenia.

Poznawaliśmy teorie związane z tym tematem …

Teoria ATOM - najmniejsza, niepodzielna część materii. CZĄSTECZKA - złożona z więcej niż jednego atomu.

DYFUZJA - proces samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek. RUCHY BROWNA – chaotyczny ruch cząsteczek. NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE – zjawisko, które polega na powstawaniu cienkiej błonki.

Wykonywaliśmy także doświadczenia …

Materiał: woda ciepła woda zimna szklanki woda ciepła i zimna atrament Doświadczenie 1 Materiał: szklanki woda ciepła i zimna atrament woda ciepła woda zimna

Doświadczenie 1 Obserwacje: Wniosek: Wytłumaczenie: Plama atramentu zaczyna się przemieszczać, rozszerzać. W szklance z gorącą wodą dzieje się to szybciej. Plama staje się coraz jaśniejsza. Wniosek: Temperatura wody ma wpływ tempo rozprzestrzeniania się jednej substancji w drugiej. W gorącej wodzie proces ten zachodzi szybciej. Wytłumaczenie: Dyfuzja zachodzi dzięki temu, że materia zbudowana jest z cząsteczek oraz dzięki temu, że cząsteczki te drgają. W wyższej temperaturze drgania cząsteczek są szybsze i mają większy zasięg. Dlatego proces mieszania dwóch substancji zachodzi szybciej.

Materiał: manganian (VII) potasu ziemniak ziemniak Doświadczenie 2 manganian (VII) potasu Materiał: ziemniak manganian (VII) potasu nóż ziemniak

Doświadczenie 2 Obserwacje: Wniosek: Wytłumaczenie: W obu połówkach ziemniaka pojawiają się plamy o promienistym kształcie. Z czasem plamy robią się coraz większe. Wniosek: We fragmentach roślin jest możliwe przenikanie się substancji. Wytłumaczenie: W ziemniaku jest dużo wody. Nadmanganian potasu rozpuszcza się w ziemniaczanej wodzie barwiąc ją, kolorowy płyn przenika do wnętrza ziemniaka dzięki dyfuzji. Dyfuzja jest podstawą wielu procesów zachodzących w żywych organizmach.

Doświadczenie 3

Doświadczenie 3 Obserwacje : Pieprz przylepia się do palca, po namoczeniu palca w płynie do naczyń pieprz odsuwa się od palca. Wniosek : Detergenty zmniejszają siły międzycząsteczkowe - napięcie powierzchniowe wody . Wytłumaczenie : Zaobserwowanym zjawiskiem jest zjawisko napięcia powierzchniowego. Pieprz unosi się na wodzie gdyż woda ma własność próby kurczenia swojej powierzchni, a na powierzchni tworzy się nie widzialna błonka, którą niszczy detergent, dlatego pieprz spada na dno.

Doświadczenie 4 kreda Materiał: szklanka kreda atrament atrament

Doświadczenie 4 Obserwacje: Kreda zaczyna się zabarwiać – plama atramentu wędruje w górę. Wniosek: Płyn może wnikać do ciała stałego. Wytłumaczenie: Mimo, że kreda wydaje się substancją jednolitą, jej budowa umożliwia ruchliwym cząsteczkom płynu (atramentu) przenikać do jej wnętrza. To także proces dyfuzji. Zachodzi on znacznie wolniej niż w przypadku płynów czy gazów.

Obserwacje mikroskopowe Nasze zajęcia odbywały się również przy mikroskopach. Podziwialiśmy różne tkanki...   A oto efekty naszej pracy…

Obserwacje mikroskopowe

Trzykrotka Porost Tkanka roślinna Łodyga sosny Tkanka nerwowa Paprotka Obserwowane tkanki Trzykrotka Porost Tkanka roślinna Łodyga sosny Tkanka nerwowa Paprotka Krew żaby Morszczyn

Wiele się dowiedzieliśmy … Centrum hewelianum W ramach naszych poszukiwań byliśmy w Centrum Hewelianum na wystawie „Energia, Niebo, Słońce” oraz na wykładzie „Niespokojna planeta” Wiele się dowiedzieliśmy …

Centrum hewelianum

Myślimy, że następne lata będą tak fajne jak teraźniejszy rok… Zakończenie Dotychczas wiele się dowiedzieliśmy i nauczyliśmy.. Myślimy, że następne lata będą tak fajne jak teraźniejszy rok…

Potęgowo, grupa 1 Dziękujemy za uwagę ...