Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Advertisements

WODA na bardzo poważnie....
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
„Zbiory, relacje, funkcje”
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
* 07/16/96 Woda Co to jest woda? Pytanie niby banalne, ale myślę, że trochę faktów nikomu nie zaszkodzi. Zapraszam do obejrzenia prezentacji. *
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
„Woda w liczbach” Wiktor Niparko.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Woda - cud natury Prezentacja podsumowująca realizację projektu: „Poznajemy tajemnice hydrologii” Przygotowała grupa T2.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
Dlaczego woda jest niezwykła
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
1.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
WODA na bardzo poważnie....
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Stany skupienia wody.
- życiodajna Substancja
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Woda to cudowna substancja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum Gminne w Siemiatyczach ID grupy: 96/76_MP_G2 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Woda cud natury Semestr/rok szkolny: III semestr/2011

JAK PRACOWALISMY NAD PROJEKTEM WODA CUD NATURY

Co nas czeka…? W kolejnym semestrze czekają nas nowe wyzwania i obowiązki. Wybieraliśmy nowy temat projektowy. Po długich dyskusjach zdecydowaliśmy się na temat o wodzie:) Jakie zadania do realizacji nas czekają? Ustalenie harmonogramu zajęć. Przydział obowiązków i zadań.

Kilka słów o wodzie… Poznawaliśmy właściwości fizyczno- chemicznymi wody. Podzieliliśmy się na grupy i wyszukiwaliśmy informacje z Internetu na zadany temat. Każdy przygotował krótką notatkę na omawiany temat. Podsumowanie przygotowanych tematów i wymiana informacji miedzy zespołami. To że byliśmy lepsi wspominać nie trzeba:)

Nasze odkrycia.. Woda jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych w przyrodzie. Jest cieczą bezbarwną, bez smaku i zapachu, ma interesujące anomalia o dużym znaczeniu biologicznym. Gęstość wody podobnie jak i gęstość innych substancji zależy od temperatury. Zależność ta w przypadku wody jest specyficzna, ponieważ woda wykazuje maksimum gęstości w temperaturze 4 o C. Poniżej i powyżej tej temperatury gęstość wody jest mniejsza od jedności (1g/cm 3 ). Dzięki temu woda w rzekach i jeziorach zamarza tylko na powierzchni, co umożliwia istnienie życia biologicznego w głębi wody. Przyczyną takiego zachowania się wody jest asocjacja jej cząsteczek na większe cząsteczki o wzorze (H2O)x o mniejszej gęstości. Woda,H2O,związek tlenu z wodorem- jest najpowszechniej występującym na naszej planecie związkiem chemicznym. Cząsteczka wody: Z uwagi na istnienie izotopów tlenu i wodoru istnieje możliwość występowania cząsteczek H 2 O o różnych masach cząsteczkowych. W przyrodzie występuje jednak najczęściej 1 H 2 16 O. Cząsteczka wody jest cząsteczką dipolową (biegunowo polarną), czego skutkiem jest asocjacja wody powodująca wiele anomalii, w porównaniu z innymi cząsteczkami. Pierwszą z nich jest gęstość wody, której największą wartość można odnotować w temperaturze +3,98 0 C. Ze wzrostem i spadkiem temperatury maleją asocjacje wody, a wraz z nimi stopniowo zmniejsza się gęstość wody. Jest to bardzo istotna cecha, dzięki której lód, jako lżejszy, w zbiornikach wodnych tworzy się na ich powierzchni, a w wodzie pod pokrywą lodową, mogą w okresie zimowym żyć organizmy wodne. Do innych anomalii zalicza się: - obniżanie się temperatury zamarzania wody przy wzroście ciśnienia - duże wartości napięcia powierzchniowego i ciepła parowania - wzrost objętości wody o około 10% przy zamarzaniu Inne dane: - Temperatura topnienia pod ciśnieniem 1 atm.: 0 0 C = 273, K - Temperatura wrzenia pod ciśnieniem 1 atm.: 99,97 0 C = 373,12 K - Punkt potrójny 0,01 0 C = 273,16 K, 611,657 Pa - Gęstość w temperaturze 3,98 0 C: 1 kg/l (gęstość maksymalna). - Temperatura krytyczna: C = 647,15 K - Ciśnienie krytyczne: 220,6 atm. = 22,35 MPa - Ciepło właściwe: 4200 J/(kg* o C) = 1 kcal - Masa cząsteczkowa: 18,01524 Da - Stała dielektryczna w stałym polu elektrycznym: 87,9 (0 0 C), 78,4 (25 0 C), 55,6 (100 0 C)

Atlas – źródło wiedzy… Dziś dzieliliśmy wody i określaliśmy ich lokalizacja w atlasie geograficznym. Później podzieliliśmy się na grupy i przenosiliśmy informacje z atlasu na mapę konturową świata. Podpisanie największych jezior i rzek na kontynentach.(Najśmieszniejsze, że jedna rzeka u każdego znajduje się w innym miejscu:)) Następnie wyszukiwaliśmy informacje z Internetu oraz tworzyliśmy notatki na temat najdłuższych rzek i największych jezior na wybranych kontynentach. Na koniec przestawialiśmy zebrane informacje na forum grupy.

My + atlas + rocznik Jaka jest najdłuższa rzeka Azji, a jakiej największe jezioro Europy? Przydały się roczniki statystyczne i atlasy geograficzne …jeszcze tylko umieścić dane na naszych mapach konturowych

Nasz materiał o Europie… EUROPAEUROPA – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.część światakontynentupółkuli północnejpółkuli wschodniejzachodniejAzjąEurazję Najdłuższe rzeki Europy: Wołga (3531 km) Wołga DunajDunaj (2888 km) UralUral (2428 km) Wołga - wielka rzeka w Rosji przeduralskiej. Długość km, powierzchnia zlewni -1380tys. km², średni roczny przepływ u ujścia 8 tys. m³/s (252,5 km³ rocznie). Największa i najdłuższa rzeka Europy i Rosji przeduralskiej, największa i najdłuższa na świecie rzeka uchodząca do jeziora.RosjizlewniEuropy Największe jeziora Europy: ŁadogaŁadoga km² (wraz z wyspami)wyspami OnegaOnega 9616 km² WenerWener 5650 km² Ładoga - dawniej Newo to największe jezioro Europy położone w Rosji (do 1940 część jeziora należała do Finlandii), na północny wschód od Petersburga. Jezioro to ma pochodzenie lodowcowo-tektoniczne, znajduje się na wysokości 5 m n.p.m. Na Ładodze jest ponad 600 wysp o łącznej powierzchni ok. 500 km²jezioroEuropyRosji1940FinlandiiPetersburga

Czystość wód… Co to są zanieczyszczenia i jakie sa ich rodzaje. Zbieraliśmy wiadomości z Internetu i innych źródeł informacji, klasyfikowaliśmy wody według stopnia czystości. Zaznaczaliśmy na mapie Polski klas czystości wody. Potem czekały nas wyliczenia procentowe klasyfikacji wód oraz opracowanie danych na wykresie kołowym. ; Jak skażone sa wody naszego regionu? Wyszukiwanie danych z Internetu. Jakie zmiany zachodzą w tym aspekcie na przestrzeni kilku lat.

Woda krąży w przyrodzie… Dzisiaj czekała nas ciekawa lekcja praktyki:) przygotowaliśmy stanowiska do pracy i wykonywaliśmy doświadczenia związane z różnymi stanami skupienia wody oraz z ich zmianami. Parowanie, zamarzanie i wrzenie wody. - te pojęcia już nie są nam obce. Jakie czynniki wpływają na tempo tych reakcji. Co to jest obieg wody w przyrodzie. Jakie elementy się na niego składają?

Wizyta w oczyszczalni. Wizyta w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków była kolejnym ciekawym doświadczeniem. Spotkanie z panią przewodnik, pracownikiem oczyszczalni, która zapoznała nas z całym cyklem oczyszczania wody – było to dla nas interesującą nowością. Tylko te zapachy

W terenie…. Dzisiaj piękna pogoda towarzyszyła nam podczas grupowego wyjścia nad miejski zalew w Siemiatyczach. Badaliśmy stan wód powierzchniowych pod kątem cech wody, świata fauny i flory. Udało nas się obliczyć prędkość przepływu wody. Na koniec wykonaliśmy rysunek topograficzny terenu wokół zalewu.

Nad Bugiem… Dzisiaj czekał nas duży wysiłek fizyczny:) przejazd rowerami do Wólki nad Bugiem. Wszystkim starczyło sił i dopisywał humor. Już na miejscu określaliśmy cechy fizyczno - chemiczne wody (barwa, zapach, przezroczystość). Obie grupy ciężko pracowały, a uwieńczeniem wyjazdu było ognisko, na którym przedstawiono zebrane wcześniej informacje. Mimo zmęczenia powrót do szkoły upłynął szybko:):)

Podsumowanie… Na dzisiejszych zajęciach czekało nas podsumowanie naszej pracy, jakie korzyści dały nam wspólne zajęcia, co nam się podobało, co chcielibyśmy poprawić? Rozwiązywaliśmy test kompetencji kończący III semestr. Okazał się łatwy:)) A później tylko praca, praca, praca... Pracujemy nad tworzeniem prezentacji kończącej pracę w III semestrze naszych poszukiwań wiedzy:) Chcielibyśmy żeby wyszła nam jak najlepiej, ale to ocenią inni...

Podsumowanie na forum… Prezentacja efektów pracy na forum szkoły. Chociaż to nie było pierwsze publiczne wystąpienie grupy, ale jak zawsze widać było lekkie zdenerwowanie. Na całe szczęście wszystko się udało i dostaliśmy aplauz od naszych słuchaczy. Warto było ciężko pracować...Nie możemy się doczekać jakie nowe wyzwania będą czekały nas w następnym roku szkolnym, a póki co...wesołych wakacji...:):)

Koniec…