Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Lekcja fizyki w szkole ponadgimnazjalnej -dalekowzroczność -krótkowzroczność
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Autor: Krzysztof Wolsa
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Ucho bez tajemnic.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
ZMYSŁAMI OTWIERAM OKNA I DRZWI NA MÓJ ŚWIAT.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Wady wzroku Karol O..
Widzenie barw – budowa oka.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Percepcja słuchowa.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
jako nauka eksperymentalna
Budowa oka, wady i leczenie wzroku
Dane INFORMACYJNE ID grupy: 96/G5_MP Lokalizacja: Gdynia Kompetencja:
Tajemnice ciała ludzkiego
Budowa ucha 1 - czaszka 2 - przewód słuchowy zewnętrzny
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
„Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat”
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
1.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Wady wzroku KATEDRA I KLINIKA OKULISTYKI I WYDZIAŁ LEKARSKI AM W WARSZAWIE KIEROWNIK: PROF. DR HAB. DARIUSZ KĘCIK.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Zmysły wzrok.
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Zespół Szkół Publicznych w Czarnej Wodzie ID grupy: 96/86_mp_g1 Opiekun: Ewa Łangowska Kompetencja: Matematyka z przyrodą Temat projektowy: Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat Semestr/rok szkolny: 2011/2012

Spis treści Zmysły człowieka: Wady wzroku Złudzenia optyczne zmysł słuchu zmysł równowagi zmysł smaku zmysł węchu zmysł wzroku Wady wzroku Złudzenia optyczne Podsumowanie

Zmysły człowieka Zmysły – zdolność odbierania bodźców zewnętrznych. Na każdy ze zmysłów składają się odpowiednie narządy zmysłów, w których najważniejszą rolę odgrywają receptory wykształcone w kierunku reagowania na konkretny rodzaj bodźców oraz odpowiednie funkcje mózgu. U człowieka wyróżniamy zmysły: wzroku dotyku smaku równowagi węchu słuchu.

Zmysł słuchu Słuch – zmysł umożliwiający odbieranie (percepcję) fal dźwiękowych. Narządy słuchu nazywa się uszami. Słuch jest wykorzystywany przez organizmy żywe do komunikacji oraz rozpoznawania otoczenia. Droga fal dźwiękowych: przez powietrze docierają do małżowiny usznej, następnie przewodem słuchowym zewnętrznym do błony bębenkowej. Pod wpływem drgań powietrza błona bębenkowa porusza przylegający do niej młoteczek. Drgania z młoteczka są przekazywane na kowadełko i strzemiączko, za pośrednictwem okienka owalnego trafiają do ucha wewnętrznego, gdzie drgania są zamieniane na impulsy nerwowe, które nerwem słuchowym docierają do ośrodków słuchowych w korze mózgowej.

Budowa ucha

Budowa ucha Ucho zewnętrzne Małżowina uszna – jest to fałd skórny rozpięty na elastycznym rusztowaniu z tkanki chrzęstnej Przewód słuchowy zewnętrzny – kanał doprowadzający fale dźwiękowe do błony bębenkowej, o długości ok. 26-30 mm i średnicy ok. 7 mm Ucho środkowe Błona bębenkowa – błona oddzielająca przewód słuchowy zewnętrzny od ucha środkowego, zamienia fale dźwiękowe w drgania mechaniczne. Trzy kosteczki słuchowe – młoteczek, kowadełko, strzemiączko. Trąbka – kanał łączący ucho środkowe z gardłem, o długości ok. 35 mm. Ucho wewnętrzne ślimak trzy kanały półkoliste nerw słuchowy

hałas

Słyszalność zwierząt w porównaniu z człowiekiem Słuch w zwierząt jest jednym z najbardziej wyostrzonych zmysłów. Ludzkie ucho nie odbiera wszystkich dźwięków , lecz są one słyszalne dla niektórych zwierząt. Np. mysz słyszy dźwięki do 100kHz a człowiek tylko do 20kHz. Są to np. ultradźwięki lub infradźwięków( dźwięki o bardzo dużej częstotliwości).

Higiena hałasu Stały hałas męczy nas psychicznie, osłabia koncentrację i wyzwala agresję, codzienny stały hałas może prowadzić do utraty słuchu. Poprzez hałas czujemy się również zmęczeni, przytępia on ostrość widzenia. Według lekarzy jest on także przyczyną wielu chorób układu nerwowego, serca, układu pokarmowego, a także układu mięśniowo- stawowego. Hałas szkodzi naszemu zdrowiu tak samo jak zanieczyszczenia, tym bardziej, że zasięg uciążliwości hałasowej w środowisku miejskim ciągle się powiększa, poziom hałasu wzrasta.

Zmysł równowagi Zmysł równowagi umożliwia czucie położenia i ruchów ciała w przestrzeni. Mieści się w błędniku błoniastym, w uchu wewnętrznym. Tworzą go dwa narządy otolitowe: woreczek i łagiewka oraz 3 kanały półkoliste. Ewolucyjnie zmysł równowagi (a także zmysł słuchu) wywodzi się z organu linii bocznej.

Zmysł smaku Gorzki Kwaśny Słony Słodki Smak – jeden z podstawowych zmysłów dostępnych organizmom, służący do chemicznej analizy składu pokarmu. Gorzki Kwaśny Słony Słodki

Zmysł węchu Węch – jeden z dwóch, obok smaku, zmysłów chemicznych. Działanie węchu polega na wykrywaniu zapachów i rozpoznawaniu bodźców, jakimi są cząsteczki określonych związków chemicznych lub ich mieszaniny.

Zmysł wzroku Wzrok, zmysł wzroku – zdolność do odbierania bodźców wywołanych przez pewien zakres promieniowania elektromagnetycznego (u człowieka ta część widma nazywa się światłem widzialnym) ze środowiska oraz ogół czynności związanych z analizą tych bodźców, czyli widzeniem.

Budowa oka Twardówka Naczyniówka Siatkówka Rogówka Źrenica Plamka żółta Tęczówka Nerw wzrokowy Ciało szkliste

Opis 1.Twardówka - gruba warstwa ochronna nadająca kształt gałce ocznej, na powierzchni gałki ocznej przechodzi w rogówkę. 2. Rogówka - wypukła zewnętrzna warstwa gałki ocznej, w jej przedniej części. 3. Źrenica - odpowiada za ilość wpuszczanego światła. 4. Tarczówka - reguluje wielkość źrenicy 5. Ciało szkliste - galaretowata substancja wypełniająca gałkę oczną, nadaje jej kształt i ochrania siatkówkę. 6. Nerw wzrokowy - przewodzi bodźce do mózgu. 7. Plamka żółta - miejsce na siatkówce, w centrum plamki znajdują się zagłębienie. 8. Siatkówka - część oka, która jest elementem odbierającym bodźce wzrokowe. 9. Naczyniówka - odżywcza warstwa gałki ocznej.

Wykres przedstawiający wady wzroku

Wady wzroku Krótkowzroczność jest jedną z najczęściej spotykanych wad wzroku polegająca na nieprawidłowym skupianiu promieni świetlnych przez soczewkę oka. W prawidłowo akomodującym oku obrazy ogniskowane są na siatkówce, a u krótkowidza przed siatkówką. Krótkowzroczność koryguje się przy pomocy soczewek rozpraszających.

Wady wzroku Dalekowzroczność jest drugą obok krótkowzroczności najczęściej spotykaną wadą wzroku. Jest wynikiem zbyt krótkiej gałki ocznej w stosunku do siły łamiącej lub niewystarczającą siłą załamującą, co może być spowodowane np. zbyt płaską rogówką w stosunku do długości gałki ocznej. U osób cierpiących na dalekowzroczność obraz powstaje za siatkówką, a więc do korekcji wady stosuje się soczewki skupiające promienie świetlne.

Wady wzroku Jaskra – choroba oczu prowadząca do nieodwracalnego uszkodzenia nerwu wzrokowego i komórek zwojowych siatkówki i co za tym idzie pogorszenia lub utraty wzroku. Głównym czynnikiem powodującym uszkodzenie nerwu wzrokowego w jaskrze jest nadmierny wzrost ciśnienia wewnątrz gałki ocznej. Oko chore na jaskrę

wady wzroku Zaćma – choroba oczu prowadząca do zmętnienia soczewki, jest jedną z przyczyn ślepoty. Objawy: występuje przymglone widzenie, aż do całkowitej utraty wzroku pogorszenie ostrości wzroku zaburzenia w ocenie odległości Oko chore na zaćmę

Zasady higieny narządu wzroku Higiena twarzy i oczu polega przede wszystkim na ich przemywaniu czystą wodą, co zapobiega często występującym infekcjom spojówki wywoływanymi bakteriami lub wirusami. Należy również pamiętać o: przestrzeganiu przepisów BHP w miejscu pracy Zachowaniu odległości minimum 30 cm od obserwowanego przedmiotu Dzieci w wieku szkolnym są szczególnie narażone na przemęczenie wzroku. Należy zadbać o właściwe warunki pracy i okresowe badania okulistyczne, gdyż ewentualna wada wzroku może negatywnie rzutować na wyniki w nauce Właściwe warunki pracy wzrokowej polegają na: odpowiednim oświetleniu prawidłowej pozycji ciała podczas czytania i pisania korekcji istniejącej wady wzroku

Jak Polacy dbają o wzrok Czy odczuwa Pan/Pani dolegliwości oczu? TAK – 68% NIE – 32% Jakie dolegliwości odczuwa Pan/Pani najczęściej? ŁZAWIENIE OCZU – 35% PIECZENIE OCZU – 29% ZACZERWIENIENIE OCZU – 21% ZMĘCZENIE OCZU – 57% INNE – 31% W jaki sposób dba Pan/Pani o zdrowie swoich oczu? KROPLE DO OCZU – 36% ZAMYKANIE OCZU – 29% SEN – 62% OKŁADY Z HERBATY/WODY/ZIÓŁ – 31% INNE – 40% Jak często odwiedza Pan/Pani okulistę? 1 DO ROKU – 54% CZĘŚCIEJ NIŻ 1 ROCZNIE – 36% RZADZIEJ NIŻ 1 ROCZNIE – 10%

Złudzenia optyczne Złudzenie optyczne – błędna interpretacja obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Złudzenie wynika z mechanizmów działania percepcji, które zazwyczaj pomagają w postrzeganiu. W określonych warunkach jednak mogą powodować pozornie tylko prawdziwe wrażenia.

Złudzenia optyczne

Złudzenia optyczne

Złudzenie optyczne

podsumowanie Dziękujemy za uwagę. Zmysły odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. To dzięki nim poznajemy otaczający nas świat, odbieramy bodźce zewnętrzne i ich używamy do komunikowania się. Bez zmysłów człowiek stałby się warzywem. Dziękujemy za uwagę.