Łukasz Balbus Anna Jaśkiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Dlaczego warto wybrać specjalność CYBERNETYKA EKONOMICZNA
Gry o sumie niezerowej Dla 2 graczy trzeba zdefiniować 2 macierze
Badania operacyjne. Wykład 1
Badania operacyjne. Wykład 2
mgr inż. Sylwester Laskowski
Stochastyczne modele gier ewolucyjnych Jacek Miękisz Instytut Matematyki Stosowanej i Mechaniki Uniwersytet Warszawski.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
„Pochodzenie i ostatnie odkrycia Ekonomii Eksperymentalnej”
Ekonomia eksperymentalna
Ku nowej ekonomii politycznej
Nowe nurty w teorii ekonomii
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII - według D. Kahneman’a
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Podstawy metodologiczne ekonomii
Założenie o racjonalności
DOES ECONOMICS HAVE AN EFFECT? Czy ekonomia ma sens??? Bruno S. Frey University of Zurich.
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Maps of bounded rationality:
Ekonomia eksperymentalna
Ekonomia eksperymentalna
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Paradoks partycypacji wyborczej
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz,
Od gier mniejszościowych do prawdziwych rynków From Minority Games to real markets D. Challet, A. Chessa, M. Marsili, Y-C. Zhang Wojciech Dzikowski 26.
TEORIA GIER.
TEORIA GIER.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
Piotr Rybiński. 1. Wstęp 2. Opis systemu i narzędzi 3. Algorytm 4. Przykłady działania 5. Porównanie z rzeczywistym systemem rozwoju 6. Rozszerzenia systemu,
Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk Kamil Janus.
Strategie stabilne ewolucyjnie w oparciu o przykłady zwierzęce
Programowanie liniowe w teorii gier
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Modelowanie i identyfikacja 2010/2011Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra.
„The Economic Approach to Human Behavior” Przygotowała: Iwona Sadowska
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
Teoriogrowe modele popromiennego efektu sąsiedztwa (bystander effect) Andrzej Świerniak, Michał Krześlak Politechnika Śląska Instytut Automatyki.
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
MICHAŁ BIAŁEK Psychologia Finansowa. Ktom zaś? Pracuję na CPEiBD w Akademii Leona Koźmińskiego Doktorat piszę u Macieja Hamana Zajmuję się racjonalnością.
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 4
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Strategie stabilne ewolucyjnie.  Znajduje szerokie zastosowanie w wyjaśnieniu zjawisk badanych przez biologię ewolucyjną.  Stosowane w badaniach behawioralnych.
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
Gra symulacyjna - gaming simulation (GS) jest symulacją efektów decyzji podjętych w czasie odgrywania ról, w sytuacji uwarunkowanej określonymi regułami:
Robert John Aumann i Thomas Crombie Schelling Ekonofizyka, Metody Fizyki dla rynków finansowych , Katowice.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Wspomaganie Decyzji IV
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Kości zostały rzucone Suma oczek.
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Liczba lotówLiczba pustych miejsc lotów po 100 miejsc za 500.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
MODEL RACJONALNY DECYDOWANIA
John Maynard Keynes.
Proste strategiczne gry decyzyjne 1.Inwestor dysponuje opcją na zasadzie wyłączności, chronionej patentem licencją, itp.; model jednookresowy – decyzja.
Ekonometria Wykład 1 Zasady modelowania ekonometrycznego
Teoria GIER.
Podstawy zarządzania ćwiczenia nr 4 Temat: p rogramowanie dynamiczne, macierz wypłat, techniki drzew decyzyjnych Horacy Dębowski Horacy.
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

Łukasz Balbus Anna Jaśkiewicz Teoria gier Łukasz Balbus Anna Jaśkiewicz

Ekonomia Socjologia Politologia Psychologia Biologia Informatyka Teoria gier opisuje sytuacje w których zachodzi konflikt interesów. Znajduje zastosowanie w takich dziedzinach jak: Ekonomia Socjologia Politologia Psychologia Biologia Informatyka Sieci Neuronowe

Prekursorzy teorii gier John von Neuman ur. 1903 w Budapeszcie (Austro-Węgry) zm w 1957 w Waszyngtonie. Oskar Morgenstern ur 1902 w Gorlitz (Niemcy) zm 1977 w Princeton w New Jersey USA Obaj napisali książkę „The Theory of Games and Economic Behavior”

John Nash Laureat nagrody Nobla z ekonomii w 1994 roku, którą zdobył wspólnie z John C. Harshanyi i Reinhard Selten Jest bohaterem filmu „Piękny umysł”, który był nominowany do Oskara. Film opisuje nie tylko jego geniusz, ale także jego zmagania ze schizofrenią.

Herbert Simon (nagroda Nobla1979) Nagroda Nobla z ekonomii za przełomowe badania nad procesem podejmowania decyzji wewnątrz organizacji gospodarczych oraz teorią ich podejmowania. Wiliam Vickrey, James Mirless (nagroda Nobla1996) Nagrodę otrzymali za badania sytuacji ekonomicznych, których uczestnicy dysponują informacjami asymetrycznymi, czyli jeden gracz wie więcej, drugi mniej np. kupujący i sprzedawca. Jest to tzw. ekonomiczna teoria bodźców.

Robert Aumann i Thomas Schelling (nagroda Nobla 2005) Ich teoria pozwoliła zastosować teorię gier – lub teorię decyzji interaktywnej – do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektóre grupy, organizacje i kraje odnoszą sukcesy we współpracy, natomiast inne popadają w konflikty. Leonid Hurwicz, Roger Myerson i Eric Maskin (nagroda Nobla 2007) Nagrodę Nobla otrzymali za prace nad teorią wdrażającą systemy matematyczne w procesy gospodarcze, która przy zastosowaniu równań matematycznych i algorytmów pozwala ocenić prawidłowość funkcjonowania rynków. Teoria pomogła określić ekonomistom skuteczne mechanizmy rynkowe, schematy regulacji i procedury wyborów i dziś odgrywa główną rolę w wielu dziedzinach ekonomii oraz w naukach politycznych.

Gra – ogólna definicja Każda gra składa się z minimum 2 graczy (jeśli gracz jest 1 wtedy jest to proces decyzyjny) Każdy gracz posiada zbiór strategii Każdy gracz posiada funkcję użyteczności, którą maksymalizuje, lub funkcję kosztów, którą minimalizuje.

Gry strategiczne Podstawowym pojęciem jest równowaga Nasha, czyli taki układ strategii, w którym każdy gracz działa optymalnie patrząc na to, co robią pozostali gracze. Innymi słowy jeśli jeden z graczy zrezygnuje z tego układu, a pozostali będą się do niego stosować, gracz wyróżniający się straci.

Gra w cykora Interpretacja: dwóch graczy zbliża się do skrzyżowania i musi decydować czy jechać czy hamować. Jeśli gracz zdecyduje się jechać a jego przeciwnik zahamuje, czyli stchórzy, wtedy jego przeciwnik płaci mu np. 5. Jeśli oboje stchórzą nic nie zyskują i nic nie tracą. Gorzej, jeśli obaj zdecydują się jechać. Wtedy dochodzi do zderzenia i obaj muszą naprawiać swoje samochody płacąc np. 100.

Gra w cykora Zasady Gracz X wybiera (J-jechać lub H- hamować) z wiersza tabeli wypłat, natomiast gracz Y wybiera (J-jechać lub H- hamować) z kolumny tabeli wypłat.

tabela wygranych Dla „X” J H -100 5 -5 Dla „Y” J H -100 -5 5

Gra w cykora – równowagi Nasha Równowagi Nasha są następujące (na pierwszym miejscu strategia „X”) (J,H), (H,J). Jeśli, jeden z graczy zdecyduje się jechać, drugiemu lepiej będzie hamować, bo w przeciwnym razie dojdzie do zderzenia. I odwrotnie, jeśli jeden z graczy zdecyduje się hamować, lepiej wtedy jechać, bo w przeciwnym wypadku gracz drugi nic nie zarobi.

Gra w cykora – równowagi Nasha Jest jeszcze jedna równowaga Nasha polegająca na tym, że obaj gracze jadą z prawdopodobieństwem 0.05, zatem przy wielokrotnym powtórzeniu tej gry tylko w 5% przypadków decydują się ryzykować.

Gra w cykora z sygnalizacją świetlną Przypuśćmy teraz, że gracze wielokrotnie powtarzają tę grę i na skrzyżowaniu pojawia się sygnalizacja świetlna. Gracze mogą się do niej stosować lub nie. Mogą ją do woli interpretować. Zasady gry poza tym są takie same. Jeśli gracze mają pewność, że światło zielone dla pierwszego gracza oznacza światło czerwone dla drugiego, wtedy rozsądne jest gdy obaj gracze jadą wyłącznie na zielonym świetle, lub jadą wyłącznie na czerwonym świetle.

Gra w cykora – równowagi skorelowane Wspomniana strategia jest równowagą skorelowaną. Czyli gracze stosujący skorelowaną równowagę prawidłowo interpretują sygnały, które daje im otoczenie. W tym wypadku, jeśli obaj gracze wiedzą, że na czerwonym świetle się nie jedzie, to nie będzie wypadku.

Zespół Teorii Gier na Politechnice Wrocławskiej prof. dr hab. Andrzej Nowak dr hab. Tadeusz Radzik (prof. nadzw.) dr hab. Krzysztof Szajowski (prof. nadzw.) dr Anna Jaśkiewicz dr Piotr Więcek dr Wojciech Połowczuk dr Łukasz Balbus

Zainteresowania badawcze: Gry na procesach Markowa. Gracze podejmują decyzje w kolejnych krokach decyzyjnych. Stan gry zmienia się zgodnie z procesem Markowa, a gracze podejmują decyzje sekwencyjnie w każdym stanie (zastosowania w ekonomii). Wielogeneracyjne gry stochastyczne. Gracze żyją w różnych okresach gry. Ich decyzje mają również wpływ na powodzenie potomków (zastosowania w ekonomii). Gry z dyskretną przestrzenią stanów mają zastosowanie w informatyce i w sieciach neuronowych.