Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
1 Dzisiejszy wykład Klasa string wersja prosta wersja ze zliczaniem odwołań Wyjątki Specyfikator volatile.
Zmienne i Typy.
Kompilator: a) gcc [cc, g++]
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Programowanie w środowisku sieciowym
Języki programowania C++
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Struktury.
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Podstawy C# Grupa .NET PO.
Podstawy informatyki (4)
Programowanie obiektowe III rok EiT
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 9 TABLICE PREPROCESOR OPERATORY c.d. (nie tylko binarne)
Podstawy programowania
Informatyka I Wykład 5 OPERATORY Priorytety i kolejność obliczeń
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
struct nazwa { lista składników }; Dostęp do składowych struktury Nazwa_Zmniennej_Strukturalnej. Nazwa_Składnika.
Podstawy programowania
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Pierwsze programy.
TABLICE C++.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 11 STRUKTURY I UNIE.
Podstawy programowania
Informatyka I - Wykład ANSI C
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 15 PIERWSZE KROKI.
Programowanie obiektowe III rok EiT
STEROWANIE Ale nie tylko
Informatyka I Wykład 4 Stałe Stałe liczbowe Stałe znakowe Stałe tekstowe Jerzy Kotowski Politechnika Wroclawska var = 5L - 0xA; -5.
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne – język C
Historia Języka C Idea C pochodzi od języka BCPL, opracowanego przez M. Richardsa 1970 – język B stworzony przez K. Thompsona Język C wprowadzono po raz.
PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
Podstawy programowania
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Zmienne i typy danych w C#
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
Modele pamięci Tiny - mikroskopijny do 64 K zmienne inicjalizowane kod programu zmienne nie inicjalizowane HEAP (sterta) obszar wolny STACK (stos) Model.
Programowanie strukturalne – język C - wprowadzenie
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Grzegorz Cygan Wstęp do programowania mikrosterowników w języku C
Akademia C# - Lab2 Zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, debugger,
Założenia projektowe Javy
Zmienne i typy danych w C#
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska Informatyka I Wykład 3 - Nazwy - Typy i rozmiary danych - Zakłócenia numeryczne - Stałe Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska

NAZWY Nazwy mają: dane, funkcje, etykiety, etc. Ala = ma(_kota); Nazwy tworzy się z liter, cyfr oraz znaku podkreślenia. Dopuszczalne nazwy zmiennych: Cx_1 a_1_2 Ala_ma_kota Liczba_zmiennych xyz xYz XyZ Uwaga!! Język C prawie wszędzie odróżnia małe litery od dużych => wszystkie wymienione powyżej nazwy są różne!!

NAZWY c.d. Ograniczenia 1Ala ERROR!!! _1Ala ERROR!!! ___Ala OK!!! Pierwszy znak nie może być cyfrą 1Ala ERROR!!! Pierwszy znak może być znakiem podkreślenia Po znakach podkreślenia na początku nazwy nie może być cyfra _1Ala ERROR!!! ___Ala OK!!! Nazwa zmiennej (identifier) może mieć dowolną długość. Język C odróżnia zmienne po określonej liczbie pierwszych znaków (w produktach Borlanda jest to standardowo 32 - identifier length)

short long signed unsigned TYPY I ROZMIARY DANYCH Podstawowe typy danych char int float double Kwalifikatory short long signed unsigned Przykład (deklaracji zmiennej) unsigned char Ala; Operator jednoargumentowy sizeof long double Ula; int x = sizeof(long double); x = sizeof(Ula);

ZAKRESY WARTOŚCI ZMIENNYCH dla implementacji TURBO C++ 1.0

ZAKRESY WARTOŚCI ZMIENNYCH dla implementacji TURBO C++ 1 ZAKRESY WARTOŚCI ZMIENNYCH dla implementacji TURBO C++ 1.0 Obiekty typu rzeczywistego Przykład char i; for(i=0;i<200;i++) printf("\n%d",i); To jest nieskończona pętla

ZAKŁÓCENIA NUMERYCZNE Skończona precyzja zapisu może doprowadzić do następującej sytuacji 1.e6 + 1.e-6 - 1.e6 = 0 1.e6 - 1.e6 +1.e-6 = 1.e-6 Czyli: 1. komputer źle liczy 2. dodawanie w komputerze nie jest przemienne Zjawisko nosi nazwę szumów numerycznych (zakłócenia numeryczne) i jest bardzo trudne do uniknięcia. Przy analizie złożonych algorytmów obliczeniowych sprawdza się w szczególności , czy szumy się kumulują czy też się wytłumiają.

STAŁE Stałe są to napisy reprezentujące dane, z których zapisu (w ramach ustalonej interpretacji wynikają wszystkie własności danych, w tym ich wartości. Stałe dzielimy na: liczbowe, znakowe i łańcuchowe. Stałe liczbowe mogą być dwóch typów: - całkowitoliczbowego lub - zmiennopozycyjnego. Stałe całkowitoliczbowe dzielimy na: - dziesiętne, - ósemkowe, - szesnastkowe i - długie.

STAŁE CAŁKOWITOLICZBOWE y=128; stała typu dziesiętnego y=0377; ósemkowego y=0xFF; szesnastkowego y=0XFF; x może być duże lub małe y=0xFFL; stała długa, zapisana tak jak liczba typu long. CIEKAWOSTKI y=0128; ERROR!!! Ile to jest?: y=50/8; dokładnie 6. Ile to jest?: y=100/010; y=12