JAVA
Spis zagadnień Wprowadzenie Historia Platforma Javy Program w Javie Co to jest „obiekt”? Klasa Kilka zalet Javy
Wprowadzenie Java- zorientowany obiektowo język programowania, język interpretowany, a nie kompilowany, język pracujący na wielu platformach, język nastawiony na produktywność programisty, zastosowania Javy
Historia 1990 - Bill Joy sugeruje SUNowi stworzenie środowiska obiektowego na bazie C++, 1991 - W ramach projektu „Green” powstaje język OAK - „Object Application Kernel” (James Gosling),
Star Seven i Duke
Historia c.d. 1995 - zmiana nazwy na JAVA ze względu na zastrzeżenie nazwy OAK, 1996 - Pojawia się Netscape zgodny z Javą 1.0, Sun propaguję darmowe środowisko JDK 1.0, 1999 - Java 2 Nowe oblicze Javy.
Maszyna Wirtualna Javy Platforma Javy Co to jest „platforma”? JRE = Java API + Java VM Java VM Java API program w Javie Maszyna Wirtualna Javy Java API system komputerowy
Platforma Javy- jak to działa Kod źródłowy (plik *.java) Kompilator Kod wynikowy (plik *.class) Maszyny wirtualne
Program w Javie Program- zestaw klas Klasa- podstawowa jednostka enkapsulacji Pliki źródłowe o rozszerzeniu *.java Konwencja- nazwa klasy i pliku są zgodne Struktura kodu w Javie Plik źródłowy klasa składowe metody
Aplikacje i aplety Dwa rodzaje programów: standalone programs i applets Aplikacje działają w trybie tekstowym i graficznym. Aplety działają tylko w trybie graficznym. Aplikacje wymagają Wirtualnej Maszyny Javy. Aplety są wykonywane przez środowisko przeglądarek.
Co to jest „obiekt”? W skrócie: jest to uproszczone przedstawienie pewnego fragmentu rzeczywistości. Wszystko może być obiektem; możemy tworzyć dowolne obiekty w programach, które „coś” reprezentują. Tworzymy obiekty o właściwościach, które są nam w danym momencie potrzebne do rozwiązania problemu. Uosabiając obiekt, możemy powiedzieć, że obiekt „wie” pewne informacje, a także może „wykonywać” pewne czynności. O co chodzi?
Te informacje obiekt „wie”. Określają one stan obiektu. Przykłady obiektów Te informacje obiekt „wie”. Określają one stan obiektu. Są to tzw. składowe Obiekt Żarówka mocW = 150 rozmiar = ”E27” czyWłączona = false włączSię() wyłączSię() przepalSię() Obiekt Pies ilośćŁap = 4 rasa = „Kundel” imię = „Azor” szczekaj() róbKupęNaTrawnik() merdajOgonem() Te czynności obiekt może „wykonać”. Są to metody
Klasa – nowe pojęcie Klasa służy do tworzenia obiektów. Klasa sama w sobie nie jest obiektem. Informuje ona Wirtualną Maszynę Javy, jak należy utworzyć obiekt tego konkretnego typu. Każdy obiekt utworzony na podstawie klasy może mieć unikalne wartości składowych. ...służy do utworzenia... Jedna klasa... Klasa Pies rasa imię szczekaj() merdajOgonem() ...wielu różnych obiektów
Klasa c.d. Nazwa klasy składowe metody class NazwaKlasy { // składowe typ_zmiennej zmienna_1; . . . typ_zmiennej zmienna_n; // konstruktor NazwaKlasy(typ_argumentu nazwa_argumentu) { treść_konstruktora; } // metody typ_wart_zwracanej nazwa_metody(typ_arg nazwa_arg) { treść_metody; } // koniec class NazwaKlasy Nazwa klasy składowe metody
Java sama wynosi śmieci... Za każdym razem, kiedy w Javie jest tworzony obiekt, trafia on do obszaru pamięci nazywanego stertą. Wszystkie obiekty, niezależnie od tego, kiedy, jak i gdzie zostaną utworzone, zawsze są przechowywane na stercie. Sterta ta jest automatycznie odśmiecana (tzn. kiedy obiekt już nie jest potrzebny, JVM zwalnia pamięć), co jest bardzo dużym udogodnieniem dla programistów.
Po co się męczyć? Biblioteka standardowa Javy jest ogromna i zawiera wiele klas (ok. 2500) gotowych do użycia. Jest o kolejne udogodnienie, gdyż może się zdarzyć, że mamy coś do napisania co już dawno było napisane. Po co na nowo wymyślać koło?
Czego potrzebujemy do pisania w Javie? Środowisko programistyczne - Java Runtime Engine http://java.sun.com/ - Eclipse http://www.eclipse.org/ Dokumentacja API http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/ Literatura
Bibliografia K. Sierra, B. Bates, „Head First Java”, wyd. Helion B. Eckel, „Thinking in Java” J. Rumiński, „Język JAVA- podstawy programowania”